Skrevet av Emne: Vekttrening for 9-åring  (Lest 6449 ganger)

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #30 : 18. juli 2009, 13:43 »
Har hatt med min samboers datter på 9 år noen ganger i gymet. Hun kjører finere knebøy enn jeg noen gang har gjort. Hun er med når hun selv vil, og leker med øvelser med meg som påpasser.

Kjørte feks flere hundre reps i franskpress med et lett rør. Jenta var stolt som en hane og koste seg i kjellergymet mitt. Har ikke noe system eller program. Bruker det som en positiv aktivitet på lik linje som sykkelturer, fisketurer og sånn.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #31 : 18. juli 2009, 14:07 »
men du har jo allerede 3 treningsdager i uka. Hvor lenge tenkte du at hver skulle vare? Alt du trenger er mellom 30 og 60 min. Det er ikke veldi lenge.

Sier ikke jeg synes fullkropp er best, men å trene en muskelgruppe en gang i uken kan fort bli for lite, spess for nybegynnere. Det er desverre lite forskning på dette med treningsfrekvens (burde egentlig vært mer) men det som er viser at 2-3 dager er bedre enn 1 dag (bare si ifra om du vil ha referansene på det) Men seff, det vil alltid være individuelle variasjoner, og slike studier trenger ikke alltid å gjenspeile virkeligheten, men tenkte det var verdt å nevne.

Om du bruker varierte øvelser så blir han ikke lei så fort, trenger ikke å ta bøy, benk og ro hver økt. Kan variere med litt utfall, pullups, pushups, etc.

nå er det jo klart at mye av denne forskningen er gjort på voksene mennesker, og ikke på barn. Ting kan være forskjellig på grunn av det. Men jeg ser ingen grunn til å bruke en dag per muskelgruppe mot å bruke 2-3.

Det haraldaa sier er heller ikke dumt. Du trenger ikke å superstrukturere dette. Du kan gjøre det til en morsom aktivitet. Han kan bli med deg når han vil. Om han vil gjøre det ofte, så blir det ofte, etc. Du burde seff kontrollere han litt om han blir overivrig og vil trene i 3 timer 7 dager i uka :p

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Vekttrening for 9-åring
« #32 : 18. juli 2009, 14:19 »
bare ikke legg på noen vekter som er tunge for han i d hele tatt om du er glad i han... vannvittig lett å ødelegge en liten kropp hvor alle ledd og sammen koblinger ikke er sterke at all enda... værre er at barn ikke har særlig kontroll og forståelse over kroppen sin med ledd og spretting av vekter så ffofrt at brusk går strake veien til ...... mest kroppsvekt øvelser og gøyale ting er alltid d beste for barn... når d er sagt så er d helt feil d at folk trodde at hlydfe veksten stoppet av vekt løftning... stress på vekst platene i benene vil bare forsterke veksten faktisk(ikke at de blir høyere) men med rirktig trening har de ihvertfall ikke vondt av det. D er når steroider blir innført og kroppen tror den er over puberteten(altså tenåringer som tar steroider) at vekstplatene lukkes og høyde veksten stopper opp
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #33 : 18. juli 2009, 14:23 »
kontroll over kroppen kan da læres. Er jo ikke noe vits å trene styrke om man ikke kan belaste kroppen, det må jo til for å ha fremgang. Selvfølgelig må man starte lett og fokusere på teknikk før man øker vektene, men du gir meg en intrykk av at kroppen til en 9åring vil bare kollapse under stanga på en knebøy..

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #34 : 18. juli 2009, 14:28 »
Dersom han kjører tunge doblar og triplar, so vil kroppen mest sannsynleg bryte saman ja.
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Vekttrening for 9-åring
« #35 : 18. juli 2009, 14:30 »
bare ikke legg på noen vekter som er tunge for han i d hele tatt om du er glad i han... vannvittig lett å ødelegge en liten kropp hvor alle ledd og sammen koblinger ikke er sterke at all enda... værre er at barn ikke har særlig kontroll og forståelse over kroppen sin med ledd og spretting av vekter så ffofrt at brusk går strake veien til ...... mest kroppsvekt øvelser og gøyale ting er alltid d beste for barn... når d er sagt så er d helt feil d at folk trodde at hlydfe veksten stoppet av vekt løftning... stress på vekst platene i benene vil bare forsterke veksten faktisk(ikke at de blir høyere) men med rirktig trening har de ihvertfall ikke vondt av det. D er når steroider blir innført og kroppen tror den er over puberteten(altså tenåringer som tar steroider) at vekstplatene lukkes og høyde veksten stopper opp

Det er nok heller motsatt. En barnekropp er mye mer vant til hopp, sprett, røsk og riv enn det en voksen kropp er. Hadde jeg prøvd på de stuntene jeg gjorde som barn, nå, så hadde jeg vel revet av det meste...
Fremgangsmåten som Harald anbefaler er nok den beste. Gjør det til en av mange morsomme aktiviteter som gjøres lystbetont.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #36 : 18. juli 2009, 14:35 »
men det er da ingen som har sagt at han burde gjøre det.

"bare ikke legg på noen vekter som er tunge for han i d hele tatt om du er glad i han... vannvittig lett å ødelegge en liten kropp hvor alle ledd og sammen koblinger ikke er sterke at all enda"

Når jeg tenker tungt, så tenker jeg relativt til antall reps. F eks, 50kg kan være tungt med 10 reps, men ikke med 3 reps. Han trenger jo seff ikke å ta tunge tripler eller noe slikt.. men samtidig må jeg si at jeg tror ikke kroppen hadde brutt sammen om han hadde lært teknikken godt for så å gjøre det.

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #37 : 18. juli 2009, 14:45 »
Det er nok heller motsatt. En barnekropp er mye mer vant til hopp, sprett, røsk og riv enn det en voksen kropp er. Hadde jeg prøvd på de stuntene jeg gjorde som barn, nå, så hadde jeg vel revet av det meste...
Fremgangsmåten som Harald anbefaler er nok den beste. Gjør det til en av mange morsomme aktiviteter som gjøres lystbetont.
Det er nok noe i det der ja.

Men det er litt dumt at stanga veier 20kg. Tipper maksløft i benkpress vil ligge rundt 30, kanskje mindre. Det får jo vente å se Smiley For han å øke fra 20 til 30kg blir vel det samme som for oss større å legge på fra 100 til 150kg? :Smiley

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #38 : 18. juli 2009, 14:47 »
start med manualer kanskje.. eller et kosteskaft for teknikklæring? Ihvertfall kanskje i starten.. Jeg må si jeg har alltid ment at teknikken kan forandres og er forskjellig fra lette til tunge vekter. Altså, jeg tror at for å få god teknikk med tunge vekter må man faktisk øve på det med tunge vekter. Men det er nå min mening.

EDIT: kan forøverig satse mye på kroppsvekt i begynnelsen. Om han har problemer med stanga i benk så er jo pushups veldi bra. Samme med pullups. klarer han pullups? uansett, å klare å ta pullups er jo et veldi kult mål.

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #39 : 18. juli 2009, 23:03 »
start med manualer kanskje.. eller et kosteskaft for teknikklæring? Ihvertfall kanskje i starten.. Jeg må si jeg har alltid ment at teknikken kan forandres og er forskjellig fra lette til tunge vekter. Altså, jeg tror at for å få god teknikk med tunge vekter må man faktisk øve på det med tunge vekter. Men det er nå min mening.

EDIT: kan forøverig satse mye på kroppsvekt i begynnelsen. Om han har problemer med stanga i benk så er jo pushups veldi bra. Samme med pullups. klarer han pullups? uansett, å klare å ta pullups er jo et veldi kult mål.
Jeg er enig i det du sier om at tunge vekter må til, for å kunne teknikk med tunge vekter. Selv tar jeg maksløft annen hver måned i benkpress, markløft og knebøy for å stabilisere løftet etter hvert som jeg øker.
Men det samme er motsatt, hvis man nesten bare tar 1RM, 3reps, 5reps, osv. Og ikke noe 10-20reps, så blir det veldig lett og vinglete..
Men uansett, for en nybegynner, så bør en starte med lette vekter. Går en rett på med å teste 1RM, vil det bli en dårlig start, med tanke på teknikk.

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #40 : 18. juli 2009, 23:35 »
Hallooooo.

Det er snakk om en liten gutt. Idioti å legge opp et strengt treningsregime for en 9åring. Lek med øvelser under påpass av ansvarlige voksne er veien å gå. Alt snakk om 1rep max for denne gutten er meningsløst.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #41 : 18. juli 2009, 23:39 »
Hallooooo.

Det er snakk om en liten gutt. Idioti å legge opp et strengt treningsregime for en 9åring. Lek med øvelser under påpass av ansvarlige voksne er veien å gå. Alt snakk om 1rep max for denne gutten er meningsløst.

Word!
Alexander karlsen er 9 år og dro forresten 60 kg i markløfther forrige uke.
Unger skal ikke trene, de skal leke og prvøe forskjellige ting.

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #42 : 18. juli 2009, 23:42 »
Word!
Alexander karlsen er 9 år og dro forresten 60 kg i markløfther forrige uke.
Unger skal ikke trene, de skal leke og prvøe forskjellige ting.
60kg markløft av 9åring er ikke verst Grin Hva er kroppsvekta?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #43 : 18. juli 2009, 23:49 »
ca 38 kg... så nestne dobbel kroppsvekt i mark på pjokken... uten oppvarming. bare gik bort og dro den opp da jeg og hans far varmet opp til markløft.. hehe

Min sønn er 10 år, og styrkevender 17 kg og pushpresser for 5 reps

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #44 : 18. juli 2009, 23:54 »
ca 38 kg... så nestne dobbel kroppsvekt i mark på pjokken... uten oppvarming. bare gik bort og dro den opp da jeg og hans far varmet opp til markløft.. hehe

Min sønn er 10 år, og styrkevender 17 kg og pushpresser for 5 reps
Hehe Smiley er vel ikke så mye vits i oppvarming på småguttene, dem blir ikke så lett støle Wink

Husker da jeg gikk på fotball som 10åring, var så irritert på treneren som kjørte 10min oppvarming! Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!