Skrevet av Emne: har høyde noe å si  (Lest 36957 ganger)

Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: har høyde noe å si
« #75 : 19. mai 2004, 14:39 »


nå blir jeg bare svett av deg aurastorm - tror du virkelig en av verdens beste stand up fightere kan bli knust av en nobody? Alt er selvfølgelig relativt, men det ville aldri skjedd one to one, hvis ikke det er snakk om våpenbruk eller blind vold. Sjansen er iallefall øreliten!

Og ja, jeg synes K-1 er en interessant sport, den er actionfylt og spennende i motsetning til hva jeg synes det er å se på TKD. Noen liker gocart, andre like formel 1 (sitert Thomas Hytten)

Skal jeg være helt ærlig mot deg Aurastorm så tror jeg at jeg har ganske mye mer erfaring, både på gata og på matta enn det du har. Jeg vet hvordan et gateslagsmål er, noe jeg tviler på at du kan noe som helst om.

Dessuten ved å trene MMA trener man det ultimate for gata, se på Rickson Gracie, han slo ZULU, Brasils tøffeste streethfighter med 140 strake seire og ingen tap. Rickson var mindre og lettere, men ved hjelp av sin brasiliansk jiu jutsu kunnskap kvelte han ut Zulu i brasiliaansk vale tudo der alt er lov og man ikke har hansker. (som på gata)

Trener man MMA blir man også en bedre gate fighter. Har man i tillegg innslag fra Streeth-rettede MMA stiler som Krav Maga vil man gardere seg best mulig. Men uansett gata er gata, men skal man se på det i et oddsperspektiv vil en som trener MMA ha mye bedre odds mot en som ikke gjør det. Spesiellt hvis en har kunnskaper på bakken.

En dag håper jeg du er heldig og se en brasjutsu utøver krøller en bråkmaker sammen på gata og enten kveler ham ut eller låser ham fast. Jeg kan love deg at du vil bli overrasket over hvor effektivt det er.

Men hva kan man kreve av et barn? Du kan ikke være eldre enn 16-17 år...



Ja effektivt er det mot ola nordmann, men møt en som har en kniv eller som har 2 kompiser sammen med seg. Gateslossing har ingenting for seg, sett at du vinner? Slike kvelegrep blokkerer hovedarteriene til hjernen som noe ofte medfører hjertestans, skal du gi gjenoppliving etterpå? Uansett med en sylskarp liten kniv kan du hamle opp med de fleste(sett at du kan bruke den) uansett hvor gode de er. La ikke illusjoner som Krav Maga etc tro at man er steven segal...og  å bli en streetfighter? herregud mann, du overlever neppe lenge med den innstillingen, kanskje du vinner 1 eller 100 kamper, uansett før eller siden taper man...
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: har høyde noe å si
« #76 : 19. mai 2004, 15:05 »
Slike kvelegrep er faktisk som oftest ufarlige. Man ødelegger ingen arterier, man stopper kun blodtilførselen til hjernen noe som medfører en blackout. Hjertet slår like fint! (har aldri sett eller hørt om hjertestans noensinne i verken treningssituasjon eller konkurranse situasjon i brasjutsu eller mma miljøer grunnet kvelning - kvelning er ikke så farlig som folk tror så lenge man ikke kveler særlig lenge etter at personen har svimet av)

Det jeg sier er ikke at man blir udødelig, men man blir bedre rustet på gaten. Carlos Newton, en verdensstjerne i MMA og Brasjutsu ble knivstukket da han forsøkte å bryte inn mellom to stykker som sloss. Ingen kan vite hva som skjer, men om det skjer noe har man en vesentlig fordel om man har trent MMA.

Det har man ikke om man har trent TKD.

Krav Maga gir deg ikke illusjoner, det gjør heller ikke MMA, det er det som er tingen. En Dyktig MMA utøver vet at hans fordeler som kampsport utøver blir utjevnet om han møter "BARE" to personer i et gateslagsmål. Han vet også at oddsen er veldig lav om han møter en med våpen. Ingen MMA utøver med respekt for seg selv ville forsøkt å sparke kniven ut av hånden på en person som man feks lærer i mange tradisjonelle martial arts.

Forresten, ikke prat til meg om illusjoner, jeg lager en hovedoppgave på området og vet forbanna godt hva som er illusjoner og ikke.


Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: har høyde noe å si
« #77 : 19. mai 2004, 15:27 »
Ja en vesenlig fordel kanskje, men allikevel, du har ikke peilig på hvem personen på gata er og hvilke venner eller våpen personen har.

Det var forresten en politimann som utførte det berømte kvelegrepet og stanset hjertet på en mann i Norge for noen mnd tilbake i tid. Bevisstløshet er ikke en tilstand det er et symptom. Du stanser ikke bare blodtilførselen til hjernen men setter hele systemet i krise hvor hjertestans er et høyt sannsynlig utfall. Hjerneskade i form av sprengte blodkar er også en fare. Men MMA, KM etc tar vel neppe skade av det siden de i utgangspunktet mangler både hjerte og hjerne.

Å tro at en kampsport gjør deg trygg på GATA er en illusjon! Det var det jeg mente.
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget astrotrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

SV: har høyde noe å si
« #78 : 19. mai 2004, 16:22 »
Ingen MMA utøver med respekt for seg selv ville forsøkt å sparke kniven ut av hånden på en person som man feks lærer i mange tradisjonelle martial arts.

 2thumbsup 2thumbsup 2thumbsup 2thumbsup

Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: har høyde noe å si
« #79 : 19. mai 2004, 16:35 »
Ja ja.. gå på byn å lag bråk da.. lær den harde leksa.. har sett mange med sort belte i både taekwondo og karate få rundjuling..
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: har høyde noe å si
« #80 : 19. mai 2004, 17:29 »
Hehe, det er vel også nettopp det fanesaken til toxic er; både TKD og karate hjelper fint lite når det kommer til stykke. Og det er dét som er illusjonen!; Man tror at sin TKD-trening skal hjelpe en hvis man blir angrepet.

Tross alt, man meldte seg jo inn i klubben fordi de reklamerte med "The Ultimate Self Defense System" (GTF noen år tilbake). Og alle forsvar man lærer mot kniv så jo unektelig stilig ut!...  dry

Du har helt rett i at man aldri vet hva som kan skje på gaten, og å holde seg unna bråk er klart det lureste. Men en som trener MMA er nok langt mer rustet for slike situasjoner enn enn TKD/karate-utøver som er altfor sikker på sine ferdigheter.

Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: har høyde noe å si
« #81 : 19. mai 2004, 18:31 »
Jeg kan garantere at en kampsportutøver ikke har sjans mot noen som har kniv og ikke er redd for å bruke den.. Det virker bare som om alle TDK osv. tror at the ultimate defence system gir dem en slags garanti mot å ikke bli slått ned eller skadet alvoring på gata. En normal mann som ikke er redd for å skade noen og som har litt peiling vil være en formidabel motstander uansett hvilken kampsport man trener. Jeg har vært i flere slosskamper selv og å påstå at man kan kontrollere alle faktorer er vås. Kampsporter er som bilbelter, de er gode å ha men det beste er å unngå å krasje i det hele tatt.
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget astrotrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

SV: har høyde noe å si
« #82 : 20. mai 2004, 16:24 »
jeg tror du misforsår litt gerberD - alle her er enige om at en situasjon hvor man blir truet med ett våper (kniv/pistol) er truende uansett hvilken kampsport/selvforsvar du har trent.
I de tradisjonelle kampsportene (TKD/karate osv) der lærer man å prøve å sparke vekk kniven/pistolen på en fancy måte.
Noe som garantert resulterer i at en blir kastrert.
Det er ganske farlig er du ikke enig? - mens i mma og krav maga blir slike situasjoner tilnærmet med mer effektive og nytenkende bevegelser med mindre vekt på show.

Jeg har blitt truet med same kniv av en gjeng på 15 narkomane - de kuttet kompissen min i hånden da han strak den ut for å roe situasjonen. vi løp - selvfølgelig!


Utlogget Aurastorm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

  • Ost er godt!
SV: har høyde noe å si
« #83 : 20. mai 2004, 17:51 »
Seff forsvarer eg TKD, eg sei ikkje at den er den super gode kampsport på jord MEN det ER bedre å trene noke enn ingenting, at f.eks mma gjer en bedre rusta til gatekamp er sikkrt sant, men viss da f.eks en karate utøver har erfaring på gata og lignende så er det en fordel og han som trener mma må nødvendivis ikke vere go!! Fins altfor mange som trener kampsport og det gjelder da allem som trur at dei er så store og sterke...kjem på gata og får juling av en 12-åring ( et eksempel!!!!) Som trener sa...gå vekk fra en slåsskamp...ikke lek helt og bli banket opp, løp heller vekk enn å stå der og vise at du er tøff. Viss noen tar fram et våpen (kniv,pistol etc) så ta beina fatt og løp viss du har en mulighet til det....ikkje provoser til kamp og viss noen ypper så gå vekk...du er da vinnern  uansett! Det dummaste eg veit om er vel folk som trener en kampsport for så å komme på gata og banke opp folk dei ikkje lika..eller som har banka dei før eller uansett ka....en trener for å forsvare seg en gang når d trengs...jævla unødvendig å vanke på steder der det er stor sjangs slikt kan skje.  Alt kan vere en illusjon på gata....teletubbies er teletubbies, kampsport er kampsport men gata er og blir noke for seg sjøl!!!!!
Hva skal en med penger når en er 0 verdt?

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: har høyde noe å si
« #84 : 21. mai 2004, 21:00 »
Gerber D: Vet du hva MMA er? Har du noen gang sett hva MMA dreier seg om? Når man ser på MMA vil man bli overrasket over hvor lite fancy det ser ut, en som ser MMA for første gang vil si det ser blodig og voldelig ut - at to aper hopper på hverandre uten noen helst forståelse for teknikk.

Når man kjenner MMA vil man etter til hvert skjønne at hver eneste bevegelse en utøver utfører er en veldig krevende teknisk utførelse, forskjellen er at den tar utgangspunkt i realisme og "alt er lov" situasjoner, noe som gjør at mulighetene er uendelige. HVer bevegelse og vært slag som for det utrente øye ser ut som en rå gatekamp handler om den ekte kampsporten, hvor man lærer å sloss utifra prinsipper som ikke kan læres i tradisjonelle kampsporter som TKD osv.

INgen kampsport kan lære deg å forsvare deg sikkert mot kniv. Blir man overrumplet med kniv har man møtt en overmann, kniv er farlig!! Men om jeg hadde vært trengt i et hjørne og ikke kom noen vei vet jeg at oddsene mine ville være mangedoblet om jeg hadde erfaring fra mma (når jeg sier mma mener jeg alt fra shoot til vale tudo og krav maga) og jeg ville mest sannsynlig gått for en double, beskyttet de vitale områdene så godt som mulig, krøket meg sammen og prøvd å fått kontroll over kniven når jeg kom på bakken. Stor sannsynlighet for at det ville gått galt. Men har man ingen alternativer, har man det bare ikke.

Poenget er det Gerber D at jeg er en motstander av tradisjonelle martial arts som utgir seg for å være selvforsvarsseralistiske. Det er de ikke. Og jeg mener at om man ikke trener feks TKD og møter en person som man må forsvare seg mot så vil man gå inn i kampen med helt gale forutsetninger og forhåpninger om hvordan det hele vil utarte seg. På godt norsk: Man vil DRITE seg ut. Har man ikke trent noe, vet man ikke bedre enn å slå vilt - og i mine øyne er det bedre enn illusjonen som gjør en sårbar.

Gata er gata, men jeg har i løpet av oppveksten min vært oppe i en del på gata og det har kun  hendt to ganger at jeg har blitt truet med kniv. Den ene gangen skjedde det ikke noe, den andre gangen ble jeg kuttet på kinnet - ja jeg hadde flaks. Uansett så bærer de fleste IKKE kniv og det er veldig mange bøller der ute som elsker å sloss når de har drukket - kniv eller ikke, jeg er hundre ganger mer rustet for en konfrotasjon på gata idag enn den gang jeg trente noe tradisjonellt.

Sist gang jeg kom opp i en konfrontasjon la jeg vedkommende i bakken lett og knøyt ham sammen. Han skrek tilslutt av smerte og mangel på oksygen da jeg låste ham inn og når jeg omsider slapp ham var han så psyket ned at han gikk sin vei.

Og apropos den politimannen: Det er et par år siden og han kvelte vedkommende i mange, mange minutter etter at vedkommende hadde svimet av. Det var det som førte til hjertestansen. Jeg kveles stadig når jeg sparrer og det er ingen fare - har aldri hørt om en kvelningsulykke når man ikke kveler alt for lenge. Det er ikke behov for å kvele en person etter at han har mistet bevissheten med man vil ha ham drept!

Illusjonen som jeg er så opptatt av er egentlig en blanding av trangen vi har til å kunne bli ultimat (altså bruce lee skikkelser), uvitenhet, fordommer og ikke minst mangel på erfaring og innsyn i realismens og voldens verden.

Utlogget tlysaa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

SV: har høyde noe å si
« #85 : 22. mai 2004, 07:05 »
Vist nå dere går sammen i felleskap og finner en person fra hver stilart og de med forskjellig crosstraining. Så går dere ut på byen, finner mennesker i alle forskjellige størrelser og fasonger, så begynner dere å slåss. Når kampen er over, intervjuer dere motstanderen for å finne ut om vedkommende har trent, hva han har trent, evt. hvor lenge og om han har mange kamper i ringen/ på matta/ på gata.... Burde vel være mulig å lage en liten statistikk om dette emnet da Wink   
Synes denne diskusjonen har vært hysterisk morsom å lese. og som de fleste sikkert har samme mening om så er det endel gode svar, og endel dårlig svar. Skal ikke nevne noen navn, men lurer litt på hvem enkelte har fått stjerner i profilen fra. Må være fra andre temaer da hehe. 

Dette er kunn besvart med bakgrunn fra min egen erfaring, og vil bare si at jeg ikke er noen verdensmester. Men har trent endel år. Har trent med mennesker som kunn har erfaring fra en stilart, men også med de som har masse års erfaring fra ulike stilarter. Har tapt/ vunnet kamp. har også fått juling/ gitt juling på gata.
Størrelse har absolutt noe å si for utfallet av en kamp. Det som betyr noe for størrelsen er hvorvidt man er oppmerksom selv på sin egen størrelse, og motstanderen sin størrelse. Hva kan brukes til fordel for sin egen størrelse, og hvor dyktig er motstanderen til å utnytte sin egen fordel. Og hva kan gjøres for å hindre at motstanderen utnytter dine svakheter. Og er Du flink til å kunne utnytte dette.
Er vanskelig for en liten motstander å gå mot en høy som vet å utnytte lengden sin. Mens det blir ett helt annet bilde vist den lave er dyktig til å bevege seg innenfor rekkevidden til den høye å legge ett konstandt press.

Når det gjelder streetfight....har vel nevnt det tidligere, men noe som er viktig uansett hva man trener og ikke trener så er det evnen til å kunne slå av den psykologiske bryteren som ikke vil skade folk. Man må kunne snu på femøringen, fra å kanskje være den som prøver å prate seg ut av situasjonen til å "klikke" litt:) Hjelper ikke hvor dyktig man er vist man fryser til is når det braker løs.....

Til slutt vil jeg bare si at når det gjelder hva man burde trene for å klare seg best inn real life....de med litt peiling vet hva det dreier seg om. Og burde vel heve seg over disse som tror og mener at deres *** er den beste....!  biggrin

ha en god helg folkens...   

Utlogget Aurastorm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

  • Ost er godt!
SV: har høyde noe å si
« #86 : 22. mai 2004, 23:35 »
Ingen kampsporter er best for det er heilt avhengig av personen som trener...akkurat det med å kunne klikke trur eg ikkje er et valg ,men et "must" på gata....
Hva skal en med penger når en er 0 verdt?

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: har høyde noe å si
« #87 : 23. mai 2004, 13:20 »
et must å klikke?Huh?   nå skjønner jeg ikke hva du sikter til her.

all logikk tilsier jo at det er viktig å holde hode kaldt i en hver slik sitasjon. Å angripe av raseri er ikke veldig smart.

 :Smiley

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: har høyde noe å si
« #88 : 23. mai 2004, 18:29 »
et must å klikke?Huh?   nå skjønner jeg ikke hva du sikter til her.

all logikk tilsier jo at det er viktig å holde hode kaldt i en hver slik sitasjon. Å angripe av raseri er ikke veldig smart.

 :Smiley

faktisk så er det å angripe av raseri ganske effektivt. Det krever vannvittig av et menneske å holde hodet kaldt. Da skal man være godt trent og vite hva man gjøre. Raseri kan både overraske og skremme en eventuell motstander og som oftest er det ikke mer som skal til for å vinne på gata.

Man sier det at å holde hodet kaldt i situasjoner er en positiv ting. Det stemmer, men når man er i en så presset situasjon som i en slosskamp kan det være en fordel å slippe "villdyret" løs. Man behøver jo ikke gå lenger enn bråkmakerne på  byen - de vinner som oftest ved "å klikke". Idag som jeg har litt peiling på kampsport, legger jeg automatisk en som klikker ned i bakken og låser ham fast. Tideligere når jeg kun visste hvordan man forsvarte seg selv stående fant jeg ut at i mange situasjoner kom jeg bedre ut ved å miste besinnelsen et lite øyeblikk for å "sjokke" og kjøpe meg selv det overtaket jeg trengte.



Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: har høyde noe å si
« #89 : 23. mai 2004, 22:28 »
MMA XYA XXY etc. uansett hva man kaller "sporten", en person som har litt IQ, guts og fysikk slår ikke vilt rundt seg. Trening eller ikke. Jeg har sett folk i min by  som har sort belte i taekwondo 2.dan bli rundjult av fiskere som er lagt tøffere og slåss hardere enn folk som trener i klubb med alle slags "teknikker" og greier. En person som har litt krigsånd i seg vil du aldri rekke å ta i noe spesielt grep eller få et høyreslag som du fikst greier å ta imot med teknikken. Og trekker en person en kniv bør man enten stikke av eller finne et våpen selv. Og å holde en person i et grep vil jeg selv aldri gjøre. Det er bare dumt fordi om en venn av den personen ser det er jeg sårbar bakfra.

Vold er ikke vakkert. Og slosskamper er sjelden like bare koregrafert som på en jet-li film. Det ser klønete ut. Av den enkle grunn at ingen av partene har fullstendig kontroll over hverandre.(Gitt at det ikke er snakk om Ola Nordmann mot en MMA utøver.) Det finnes ikke noen ultimate kampsporter som er ment å gjøre en utøver usårlig.

Poenget mitt er ikke å rakke ned på MMA. Det er bare at kampsporter bør ha en viss grad av filosofi bak seg som styrker karakteren til personen som gir personen innsikt nok til å drite i egoet sitt og heller la være å sloss. Jeg synes MMA mangler litt av denne anti-vold filosofien og heller gjør bøller enda mer farlige. For det er gjerne bøller som vil trene slike kampsporter som på en måte er en snarvei forbi selvdisiplin og selvinnsikt. Men treningen kommer vel til sin rette i situasjoner hvor man er nødt å forsvare seg. Har ikke påstått noe annet.
"You hit the ground running and dont look back... "

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!