Skrevet av Emne: biceps eller rygg nr1??  (Lest 2525 ganger)

Utlogget Lidal

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 209
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 209

biceps eller rygg nr1??
« : 31. juli 2009, 11:51 »
dagen=)

jeg trener biceps og rygg på samme dag, og jeg lurer på hva som er lurest å begynne med??

hva ville dere ha valgt???
pain is weakness leaving the body

If it were easy then everyone would look like this

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #1 : 31. juli 2009, 11:52 »
Begynn med de store muskelgruppene du. Altså ryggen først Wink
Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #2 : 31. juli 2009, 11:57 »
Yepp, du trenger en biceps i viggør for å få trent ryggen skikkelig, så etter rygg kan du pynte med et par sett på biceps.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: biceps eller rygg nr1??
« #3 : 31. juli 2009, 12:23 »
du trenger en biceps i viggør for å få trent ryggen skikkelig

Hvorfor det?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #4 : 31. juli 2009, 12:33 »
Hvorfor det?
Fordi den ofte brukes i ryggøvelser og hvis den er sliten og lei så kan den bli den begrensende komponenten i øvelsen.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #5 : 31. juli 2009, 12:38 »
Fordi den ofte brukes i ryggøvelser og hvis den er sliten og lei så kan den bli den begrensende komponenten i øvelsen.
Tvert imot.
Forutmattet biceps vil tvinge deg til å bruke ryggmusklene mer aktivt i de sekundære ryggøvelsene.

Ryggøvelse #1 er uansett markløft, og der får biceps bare en god strekk.

Hva med å variere?
En uke ta biceps først og jobbe med å få til de andre ryggøvelsene med knust biceps..
så neste uke ta rygg først og så fortvilt prøve å få til en god bicepsøkt etter at biceps er sliten etter ryggøvelsene.

everything has its charm! Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #6 : 31. juli 2009, 12:51 »
Godt poeng, da trekker jeg tilbake min utilsiktede desinformasjon. Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #7 : 31. juli 2009, 12:54 »
Du har helt rett, plumbo, hvis du ser på prestasjon i feks latroing, sittende roing og nedtrekk osv... Sliten biceps vil nok gjøre at man greier mindre... men det er en diskusjonssak om det er bare bra eller bare negativt med forutmatting. Smiley

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #8 : 31. juli 2009, 13:00 »
Tvert imot.
Forutmattet biceps vil tvinge deg til å bruke ryggmusklene mer aktivt i de sekundære ryggøvelsene.

Ryggøvelse #1 er uansett markløft, og der får biceps bare en god strekk.

Hva med å variere?
En uke ta biceps først og jobbe med å få til de andre ryggøvelsene med knust biceps..
så neste uke ta rygg først og så fortvilt prøve å få til en god bicepsøkt etter at biceps er sliten etter ryggøvelsene.

everything has its charm! Smiley

har alltid vært litt skeptisk til preutmattelse av biceps før ryggøvelser.. eg ikke sjansen like stor for at biceps vil trøtte ut og du må slutte tidlig som at du blir tvunget til å bruke mer rygg? Bicepsen kan jo ikke ta over ryggmusklene sine roller, siden de har helt forskjellige roller. Vet jeg går imot all bodybuildererfaring nå og at det sikkert kan komme 100 folk å si hvordan de kjenner det bedre i ryggen når de utmatter biceps først, og det er godt mulig at det er sånn.. men jeg er veldig skeptisk.

Jeg kunne skjønt forutmattelse om man utmattet en synergist (ihvertfall om en av synergistene har en tendens til å ta litt over.. utmatte hams før du tar glutes øvelser, osv) til de bevegerne du ville treffe med øvelsen (noe som egentlig ville vært ganske vanskelig uten å også utmatte agonisten)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #9 : 31. juli 2009, 13:05 »
Godt poeng!

Jeg kan for lite til å vite hva som er best av disse forskjellige tilnærmingene. alt jeg merker er hvordan det funker for meg.
Og siden jeg har markløft som primærøvelse for ryggen, så er alle de andre ryggøvelsene hvor biceps er involvert uansett sekundære.

Jeg har større utfordringer mtp armtreningen min enn ryggtreningen, så jeg for min del må Prioritere armer og da uansett ha dem tidlig i økta Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: biceps eller rygg nr1??
« #10 : 31. juli 2009, 13:05 »


Jeg kunne skjønt forutmattelse om man utmattet en synergist (ihvertfall om en av synergistene har en tendens til å ta litt over.. utmatte hams før du tar glutes øvelser, osv) til de bevegerne du ville treffe med øvelsen (noe som egentlig ville vært ganske vanskelig uten å også utmatte agonisten)

Mener du at biceps ikke fungerer som en synergist til ryggen i ryggøvelser? Eller misforstår jeg deg?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #11 : 31. juli 2009, 13:13 »
Mener du at biceps ikke fungerer som en synergist til ryggen i ryggøvelser? Eller misforstår jeg deg?

var redd for at det lett kunne misforstås, var litt uklart. Jeg mener bicepsen ikke er en synergist i selve skulderekstensjonsbevegelsen. Så det å utmatte den på forhånd vil ikke ha noen effekt på ryggmusklene som egentlig gjør en helt annen bevegelse enn bicepsen. (skulderekstensjon vs albuefleksjon)
Det er tanken jeg gjør meg rundt temaet.. sier ikke at det må være sånn, jeg bare grubler litt høyt.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #12 : 31. juli 2009, 13:17 »
Casen er vel at mange som SKULLE gjort ryggøvelser involverer biceps VEL mye i feks roing, nedtrekk osv...

Da kan det være på sin plass med forutmatting og mer fokus på å bruke nettopp ryggmusklene.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: biceps eller rygg nr1??
« #13 : 31. juli 2009, 13:22 »
var redd for at det lett kunne misforstås, var litt uklart. Jeg mener bicepsen ikke er en synergist i selve skulderekstensjonsbevegelsen. Så det å utmatte den på forhånd vil ikke ha noen effekt på ryggmusklene som egentlig gjør en helt annen bevegelse enn bicepsen. (skulderekstensjon vs albuefleksjon)
Det er tanken jeg gjør meg rundt temaet.. sier ikke at det må være sånn, jeg bare grubler litt høyt.

OK, da skjønner jeg hvor du vil. Men, jeg må innrømme jeg tenker mer i retning av at målet med en øvelse er å flytte ei vekt fra A til B, og kan biceps bidra til dette i en ryggøvelse - vel så er det en synergist. Følgelig mener jeg preutmattelse ikke er av det onde for de ryggøvelser en kan forvente at biceps er med på jobben.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: biceps eller rygg nr1??
« #14 : 31. juli 2009, 13:28 »
joa, men ryggmusklene gjør en helt annen del av jobben enn bicepsen.
ett kanskje litt ekstreme eksempler for å illustrere hva jeg mener: Vil preutmattelse av underarmene gjøre at du bruker mer hams i ett markløft?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!