Skrevet av Emne: Plombering av Suzuki  (Lest 19131 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Plombering av Suzuki
« #15 : 23. august 2009, 16:17 »
Noen som vet hvor man skal hevende seg for å få plombert en suzuki sv650 (org 72hk) til 34hk - altså mellomklasse?

Noen som har erfaringer med lignende? Evt hva det vil koste?
Plombere en sykkel på 72 hk er kjipt Smiley
Jeg tok tung-lappen da jeg var 18 år, men brydde meg etterhvert pent lite om sykkelen var definert som mellomtung eller ikke. Det er svært usannsynlig at du blir tatt for å kjøre tung sykkel på mellomtung-lappen. Opplæringen er den samme og førerkortet helt identisk (samme klasse, dvs A). Lappen på tung sykkel har man jo tatt, man får bare ikke kjøre de tyngste syklene de to første årene. En regel som har kommet først de siste årene.
Hvis purken skal ta deg på dette må de først se at du er under 20, deretter må det stå i vognkortet at sykkelen har over 34 hk (25000 kW). Kubikken kan de ikke ta deg på siden det ikke er noen grense her.
Kjøregleden på en sykkel med 100 hk og oppover er så mye større enn 34 pusle-hester at jeg ville vurdert å sett mellom fingrene på noe jeg tror også purken betrakter nært det bagatellmessige Wink

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Plombering av Suzuki
« #16 : 23. august 2009, 16:39 »
Det er det jeg mener og - det blir en suzuki sv650 med 72hk, og jeg har pent lite lyst til å plombere den ned. Sjansen for å bli tatt og greier som du sier er liten og hele regelen der er ganske tåpelig. Jeg kommer uansett ikke til å gjøre noe med sykkelen før evt neste sesong.

Utlogget Jølsrud

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 397
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 397

Sv: Plombering av Suzuki
« #17 : 23. august 2009, 16:46 »
Eneste problemet du kan slite med om du kjører sykkel med mere hk enn du har lov til å kjøre, er om du kjører på noen.

Da kommer regresskravet og du vil måtte jobbe mye overtid resten av livet for å dekke en gjeld på flere mill etter du kjørte på en liten unge.

Bare et skrekkeksempel.
Konebanker og totalonanist

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Plombering av Suzuki
« #18 : 23. august 2009, 19:31 »
er ikkje værre en å ta kontakt med et autorisert suzuki verksted.
de bare setter inn en liten ring ved forgasser, som blokkerer luft tilførsel.
bittelille alu ringen koster vel rundt 3000 kroner pga de må være godkjente med tuv-papirer.

verkstedet vil nok ha litt for jobben, så hele dritten kommer på rundt 5000 tenker eg..
om eg ikkje husker feil må sykkelen benkes på etterpå, men det skjønner eg ikkje vitsen med ettersom ringene er tuv-godkjente, og må monteres på godkjent verkset, så er usikker på den biten.

idiot opplegg! man får lett enn lett-mc med over 35 hester xD men men, sånn er det nå da..
du kan eventuelt fjerne plomba selv etterpå, null stress.. da ser alt riktig ut i papirene;)
Westside disciple

Utlogget Jølsrud

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 397
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 397

Sv: Plombering av Suzuki
« #19 : 23. august 2009, 20:49 »
En annen ting er at det kan være en fordel å ringe biltilsynet og spørre hva de nøyaktige reglene er.
Konebanker og totalonanist

Utlogget Felt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Plombering av Suzuki
« #20 : 23. august 2009, 21:00 »
Dette er da faen meg ikke verre enn å tette igjen deler av insuget ut fra luftfilter boksen med tech7!  Koster deg 200 for en liten tube med dette. Kansje du må stille ned litt på blandings skrua. Men 5000 for det der ikke faen.   Så betaler du heller 1000 kr for å få bremset den til < 34 gamp!
Jeg vil Trolle bedre enn alle trollere!

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Plombering av Suzuki
« #21 : 23. august 2009, 21:43 »
Dette er da faen meg ikke verre enn å tette igjen deler av insuget ut fra luftfilter boksen med tech7!  Koster deg 200 for en liten tube med dette. Kansje du må stille ned litt på blandings skrua. Men 5000 for det der ikke faen.   Så betaler du heller 1000 kr for å få bremset den til < 34 gamp!
det må være godkjent. er ikkje bare det at sykkelen må ha 34 hester, det må stå i vognkortet.
hjemmemekk er ikkje bra nok for biltilsynet.
Westside disciple

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Plombering av Suzuki
« #22 : 23. august 2009, 21:59 »
Må være Tuv godkjent strupesett som mest sannsynlig må monteres på verksted.
195 høy

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Plombering av Suzuki
« #23 : 23. august 2009, 22:17 »
Må være Tuv godkjent strupesett som mest sannsynlig må monteres på verksted.
korrekt, dette har eg allerede skrevet.
Westside disciple

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Plombering av Suzuki
« #24 : 23. august 2009, 22:30 »
Plombere en sykkel på 72 hk er kjipt Smiley
Jeg tok tung-lappen da jeg var 18 år, men brydde meg etterhvert pent lite om sykkelen var definert som mellomtung eller ikke. Det er svært usannsynlig at du blir tatt for å kjøre tung sykkel på mellomtung-lappen. Opplæringen er den samme og førerkortet helt identisk (samme klasse, dvs A). Lappen på tung sykkel har man jo tatt, man får bare ikke kjøre de tyngste syklene de to første årene. En regel som har kommet først de siste årene.
Hvis purken skal ta deg på dette må de først se at du er under 20, deretter må det stå i vognkortet at sykkelen har over 34 hk (25000 kW). Kubikken kan de ikke ta deg på siden det ikke er noen grense her.
Kjøregleden på en sykkel med 100 hk og oppover er så mye større enn 34 pusle-hester at jeg ville vurdert å sett mellom fingrene på noe jeg tror også purken betrakter nært det bagatellmessige Wink
Moralsk er jeg 100% enig, selv om ikke alle 18 åringer ikke klarer å håndtere en fulleffekts sykkel pga at de tar for store sjanser. Kjøreopplæringa er god nok til å sende tenåringer ut i trafikken, men de aller færreste vil kjøre spesielt kraftige sykler pga sinnsyke forsikringspremier, selv om det bare står 34hk i vognkortet. Dessuten er det veldig få forsikringsselskaper som forsikrer r-sykler til ungdom, gjør de det så koster det fort fra 20.000 til 100.000kr i året.

Men du tar helt feil ang hva politiet ser etter i vognkortet. De siste 5-årene har det vært stort fokus på sykler som ikke er i samsvar med effekten som er oppgitt i vognkortet. Politiet stopper uttallige mc hvert år og ber alltid om å få se i vognkortet. Står det 25kw der og sykkelen er av typen som går bra så vil politiet sjekke alder. Mc-patruljene prøvekjører også syklene på stedet for å sjekke om de er strupa eller ikke. Nekter man å låne bort sykkelen blir den inndratt og kjørt på rulle.

Blir man tatt vanker det bot for ulovlig trimming, avgift for fulleffekt til staten (ikke i ditt tilfelle da dette allerede er betalt) pluss 2 års utsettelse på lappen, er du 18 og blir tatt må du da vente til du er 21 før du kan skreve over en fulleffekts sykkel.

Politiet er dessverre ikke slik at de ser gjennom fingrene med denne typen "kriminalitet". Man skulle tro at politiet har nok av arbeidsoppgaver å ta seg til, men trafikk er inntektskilde nr for staten og politiet og prioriteres derfor høyere enn alle andre arbeidsoppgaver.

Struping av sykkel gjøres hos verksted. Du må kjøpe et godkjent sett, ellers vil du bli påkrevd dynobenktesting. I ditt tilfelle ville jeg fått jobben gjort hos en suzukiforhandler. Såvidt jeg vet er alt som skal til noen ringer på luftinntaket til forgasserne. Men jeg har kjørt en 4-sylndra 600-kubikker som er strupa på forgasserne og de er et mareritt å kjøre pga ekstrem motorbrems, man blir nesten kasta over styret når man slipper gassen. På din sv-650, som jeg mener har to forgassere (2-syl) må du belage deg på en lite kjørbar sykkel, spesielt til bykjøring.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Plombering av Suzuki
« #25 : 23. august 2009, 22:56 »
Takk for *meget* god utgreiing av prosjektet mitt!:P

Pappa nevnte også at man kan sende styresentralen til Sverige og få den plombert ned der - er det noe eller er han helt på vidda?

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: Plombering av Suzuki
« #26 : 23. august 2009, 23:29 »
Takk for *meget* god utgreiing av prosjektet mitt!:P

Pappa nevnte også at man kan sende styresentralen til Sverige og få den plombert ned der - er det noe eller er han helt på vidda?

CDI boksen han tenker på da sikkert.. bedre å jøre noe med motoren tror nokk jeg.. er vel forgassermotor det der ?
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Plombering av Suzuki
« #27 : 23. august 2009, 23:37 »
Jeg har ikke snøring, men han chippa biler før og sendte derfor boksen til tyskland og fikk det gjort der, så monterte han det på igjen her i Norge

Utlogget Suzuki- babe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 40

Sv: Plombering av Suzuki
« #28 : 23. august 2009, 23:42 »
Tror det blir moms på både deler og arbeid i sverige, i tillegg skal det være godkjent, det er ikke like strenge krav til chiptrimming vettu Wink

Men går an å kjøpe deler og montere selv. Regner virkelig med at med litt teknisk innsikt så går det bra Smiley Kan spørre forretningen (suki- forhandleren) etter en kakeoppskrift på operasjonen.. Er de litt serviceinnstilte så får du den fra de Smiley Hvis ikke finnes det et tonn av suzuki- forum du kan søke på, eventuelt få deg en mekkekompis Smiley
-Hondababen, 26 år.

Kjører SUZUKI GSXR 750, K6 Smiley

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Plombering av Suzuki
« #29 : 23. august 2009, 23:48 »
Tror det blir moms på både deler og arbeid i sverige, i tillegg skal det være godkjent, det er ikke like strenge krav til chiptrimming vettu Wink

Men går an å kjøpe deler og montere selv. Regner virkelig med at med litt teknisk innsikt så går det bra Smiley Kan spørre forretningen (suki- forhandleren) etter en kakeoppskrift på operasjonen.. Er de litt serviceinnstilte så får du den fra de Smiley Hvis ikke finnes det et tonn av suzuki- forum du kan søke på, eventuelt få deg en mekkekompis Smiley
igjen, du må ha papirer på at arbeidet er gjort på godkjent verksted, av kyndig mekaniker.
Westside disciple

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!