Plombere en sykkel på 72 hk er kjipt
Jeg tok tung-lappen da jeg var 18 år, men brydde meg etterhvert pent lite om sykkelen var definert som mellomtung eller ikke. Det er svært usannsynlig at du blir tatt for å kjøre tung sykkel på mellomtung-lappen. Opplæringen er den samme og førerkortet helt identisk (samme klasse, dvs A). Lappen på tung sykkel har man jo tatt, man får bare ikke kjøre de tyngste syklene de to første årene. En regel som har kommet først de siste årene.
Hvis purken skal ta deg på dette må de først se at du er under 20, deretter må det stå i vognkortet at sykkelen har over 34 hk (25000 kW). Kubikken kan de ikke ta deg på siden det ikke er noen grense her.
Kjøregleden på en sykkel med 100 hk og oppover er så mye større enn 34 pusle-hester at jeg ville vurdert å sett mellom fingrene på noe jeg tror også purken betrakter nært det bagatellmessige
Moralsk er jeg 100% enig, selv om ikke alle 18 åringer ikke klarer å håndtere en fulleffekts sykkel pga at de tar for store sjanser. Kjøreopplæringa er god nok til å sende tenåringer ut i trafikken, men de aller færreste vil kjøre spesielt kraftige sykler pga sinnsyke forsikringspremier, selv om det bare står 34hk i vognkortet. Dessuten er det veldig få forsikringsselskaper som forsikrer r-sykler til ungdom, gjør de det så koster det fort fra 20.000 til 100.000kr i året.
Men du tar helt feil ang hva politiet ser etter i vognkortet. De siste 5-årene har det vært stort fokus på sykler som ikke er i samsvar med effekten som er oppgitt i vognkortet. Politiet stopper uttallige mc hvert år og ber alltid om å få se i vognkortet. Står det 25kw der og sykkelen er av typen som går bra så vil politiet sjekke alder. Mc-patruljene prøvekjører også syklene på stedet for å sjekke om de er strupa eller ikke. Nekter man å låne bort sykkelen blir den inndratt og kjørt på rulle.
Blir man tatt vanker det bot for ulovlig trimming, avgift for fulleffekt til staten (ikke i ditt tilfelle da dette allerede er betalt) pluss 2 års utsettelse på lappen, er du 18 og blir tatt må du da vente til du er 21 før du kan skreve over en fulleffekts sykkel.
Politiet er dessverre ikke slik at de ser gjennom fingrene med denne typen "kriminalitet". Man skulle tro at politiet har nok av arbeidsoppgaver å ta seg til, men trafikk er inntektskilde nr for staten og politiet og prioriteres derfor høyere enn alle andre arbeidsoppgaver.
Struping av sykkel gjøres hos verksted. Du må kjøpe et godkjent sett, ellers vil du bli påkrevd dynobenktesting. I ditt tilfelle ville jeg fått jobben gjort hos en suzukiforhandler. Såvidt jeg vet er alt som skal til noen ringer på luftinntaket til forgasserne. Men jeg har kjørt en 4-sylndra 600-kubikker som er strupa på forgasserne og de er et mareritt å kjøre pga ekstrem motorbrems, man blir nesten kasta over styret når man slipper gassen. På din sv-650, som jeg mener har to forgassere (2-syl) må du belage deg på en lite kjørbar sykkel, spesielt til bykjøring.