Skrevet av Emne: Exit datakropp  (Lest 64703 ganger)

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #270 : 04. november 2011, 22:05 »
Grunnen til at du ikke er vegitarianer er at du er Homo Sapiens. Dine forfedre har brukt 200 000 år på å nå toppen av næringskjeden og holde seg der. Det syntes du skal ha respekt for og ikke kjempe deg nedover hirakiet med å motstå din naturlige hunger for kjøtt.

Ellers syntes jeg det du skriver er gode tanker.
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #271 : 07. desember 2011, 22:53 »
Kan informere deg om at SiB sentrum ikke skal legges ned. De skal leie lokaler til de ubrukelige psykologistudentene når eksamen nærmer seg. Sitter selv i Studentparlamentet.

Gode nyheter!

Til Hellbouncer: Å spise rødt kjøtt disponerer for tjukktarmskreft. Feit fisk er kjernesundt. Når det gjelder resten hva kjøtt og fisk angår tror jeg det er helt ordinær mat og en greit måte å få i de respektive næringsstoffene på, lett tilgjengelig, lett å tilberede og det kan også gjøres ganske billig.

Det jeg tror er at de vegetariske alternativene rett og slett er mye sunnere. Bønner og linser, for eksempel, er utrolig sunt. Og skal vegetarmat smake godt, må man hive på med masse ting som tomat, auberginer, salat, tomat osv. Veldig sunt - og dyrt, så jeg tror ikke det nødvendigvis vil bli billigere.

Tror vel det å bli nazi-vegetarianer blir lite aktuelt i første omgang. Tenker å la være å kjøpe kjøtt. Har sikkert 30 kg kjøtt i fryseren - det vil ta ei stund å få unna.


Ellers kommer julaften på forskudd her i heimen. Har fått omtrent alle tinga fra USA. Turnmatte er også i bestilling. Vektvesten er suveren, tenker å bruke den når jeg er hjemme. Gir treningseffekt å gå rundt å veie 140 kg. Har prøvd rumble rolleren i kveld - det er en avansert skumruller til selv-massasje. Får latterkick av smerte - virker å være en ting jeg ikke kommer til å forstå hvordan jeg har klart meg uten. Og det er mer.

Dette må bare bli bra. Kommer vel neppe til å kjøre regulære treningsøkter hjemme, det blir mer å leke mens jeg for eksempel hører lydbok eller radio. Er hjemme mye så det kan bli endel volum av det, over tid.

Kneet er ikke bra ennå, og jeg er i tvil om det vil bli bra nok til crossfit fra januar av, og jeg tenker på om jeg skal gå for nytt semester på VT, og satse på spinning, pre-/re-hab-øvelser og tøying fram mot sommeren, og crossfit fra da av. Planen er egentlig å drive crossfit livet ut, et halvt år fra eller til er slik sett lite, noe som betyr mer er å fasilitere skadefrihet. Hm. Får se.

Ellers, for tiden går det hovedsaklig i drag, mest høye, facepull osv, gluteus maximus og utstrekking. Har klart å være på VT omtrent hver dag i et par uker nå, framgang merkes og kroppen har komt dit at den vil trenes.

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #272 : 07. desember 2011, 23:43 »
Er du på vektertorget hver dag uten å si noe? Da er du beskjeden, jeg ville skrytt hver dag om alt jeg hadde gjort.

Ikke vei 140kg når du kommer på jobb.. Trodde vitsen med å være sunn egentlig var å kunne drepe og spise andre dyr.
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #273 : 20. januar 2012, 00:04 »
Ferdig med influensa og bihulebetennelse, mild variant, har tatt ti dager, mot normalt tre uker.

Innom VT i kveld - vil ikke kalle det trening, jeg er ennå rekonvalesens, blei knapt nok varm, men jeg fikk bevegd litt på kroppen. Prøvde å finne gode måter å trene nedre deler av gluteus på, med hell.

Det er ganske stor forskjell på øvre og nedre gluteus, både aktivering- og styrkemessig, har jeg erfart. Øvre del har jeg fått greit tak i, og fått trent opp noe styrke i, med hofteløft med stang. Styrken er fremdeles mye mindre enn den minst burde være, kansje noe sånt som 50%. Men jeg klarer å få tak i muskelen og trent den.

Gluteus-trening kan flettes mye inn i hverdagen. Musklene kan aktiveres uansett hvor man er eller hva man gjør. Spesielt når man står eller går, er det lett å flette inn gluteus-trening. Og det har jeg gjordt mye.

Nedre del av gluteus, er vanskeligere å få tak i. Mens øvre del av gluteus har stor mekanisk dominans over hamstring når låret skal bak kroppsplanet og dermed lett kan mobiliseres og styrkes der, konkurrerer nedre del av gluteus mot både sterke lårmuskler og hamstrings, når man har låra trukket opp mot brystet.

Fant to øvelser nå som greit får tak i nedre gluteus. Den ene er å sitte med rygg og føtter oppå to benker eller høy step som står nærme hverandre, synke ned så lang man har mobilitet til, og spenne gluteus der nede. Her er jeg så svak i rumpa at deg kun klarer å lage en liten vuggebevegelse. Egentlig skal gluteus være den sterkeste og mest dominante muskelen i den posisjonen.

Den andre øvelsen: På høydejusterbar vaiermaskin, bruke hempe som man kan tråkke i, stå rett opp og ned og så tråkke ene foten oppi hempa, og at den er justert høyt nok til at man begynner tråkket helt i toppen. Dette fungerte veldig bra. Med 20 kg klarte jeg å bringe gluteus gjennom nesten hele bevegelsesspennet, nesten uten hjelp fra andre muskler. Det hjalp så mye at jeg merka bedring underveis i setta. Dette krevde sterkt fokus på at kun rumpa skal jobbe hele tida, også i kosentrisk fase. Jeg syntes det var mest slitsomt mentalt, så er det vel også nervesystemet som blir trent mest. Styrken i nedre gluteus er kansje 1/4 av det den burde være.

Har fått gjordt en god del aktiverings og mobilitetsarbeid så langt i vinter. Neste uke skal jeg på meditasjonsretrett, og hovedsaklig sitte helt stille i ei helt uke. Veldig lite bra for kroppen. Etter det er det som holder meg fra crossfit skaderisikoen. Jeg mistenker at det skal lite til for at kneet streiker, siden gluteus ennå ikke fungerer som de skal.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #274 : 20. januar 2012, 23:03 »
Har fått turnmatta i hus. Den er litt mjukere enn jeg hadde sett for meg. Det går an å få tak i judomatter, som er det VT har i kjelleren, ganske billig. De er mye hardere. Men, egentlig, til mitt bruk er den matta jeg har fått passe hard. Det blir ikke så mye judokasting i heimen uansett. Den demper kettlebellen bra nok, fall fra stor høyde får jeg nå unngå uansett.

Ellers er jeg skikkelig slapp. Det tar tid å komme til hektene etter sjukdom. Skulle passe veldig bra at jeg nå uansett må sitte i ro den neste uka.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #275 : 03. februar 2012, 00:39 »
Det er noe som er litt rart, når CF Bergen har 35 wods i løpet av ei uke med 300 medlemmer, og TICF 27 wods på kansje 200 medlemmer. Skulle alle trent tre ganger i uka eller oftere ville det altså sannsynligvis vært ganske mye dyrere.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #276 : 05. februar 2012, 15:59 »
Prøvetime på This is Crossfit. Veldig forventingsfull og positiv innstilt, klar for å skrive 12-månederskontrakt.

Og: Nei.

På vei hjem modna tankene i meg. Det å gjøre teknisk krevende øvelser på tid er noe jeg er så lite interessert i å gjøre at jeg ikke vil være komfortabel å trene et sted der dette blir gjordt hele tiden, også med folk som har fravær av teknikk. Det blir bare - helt feil. Teknikk må alltid komme først. Skal man gjøre tekniske øvelser på tid, må teknikken være drilla inn, og man må hele tiden ha i hodet at teknikken har førsteprioritet, og så gjøre ting raskest mulig innenfor de rammene det setter.

I dag var det en wod med turkish getups der ingen brukte teknikk utenom meg, såvidt jeg fikk med meg. Etterpå kom det mange på egentrening og øvde på hoppetau. Ingen gjorde det riktig, få hadde riktig lengde på hoppetauet, nesten alle hadde tynne vaier-hoppetau som er lagd for å gjøre 300 rpm lettest mulig, og ingen såg ut til å være klar over fåkunna. Sukk.

Så tenker jeg at mange av wodsa vil ikke jeg kunne gjøre riktig uansett, siden jeg ikke kan gjøre rykkbøy, frontbøy eller olympiske løft særlig bra. Da er det bedre at jeg trener kondis for seg og så mobilitet og teknikk for seg. På vektertorget. Som jo er fantastisk bra, så bra med de nye styrketimene de har fått de siste åra at man vil kunne oppnå omtrent det samme der som med crossfit, bare med tryggere og enklere bevegelser.

Og: Vektertorget er vesentlig billigere, på en helt annen planet utstyrsmessig, og vil spare meg en time i gåtid hver økt. Eneste ulempe er overrepresentasjonen av sure 22-åringer med ipod i øret. Det får jeg heller fortsette å leve med.

Jeg er jammen glad for at det tilfeldigvis mangla noen papirer i skranken slik at jeg ikke fikk skrevet kontrakt i dag, slik at jeg fikk tenkt meg om. Så klar var jeg.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Exit datakropp
« #277 : 05. februar 2012, 16:40 »
Kanskje det mest intelligente innlegget på tf. Noensinne.

Forøvrig er jeg helt enig med deg.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #278 : 05. februar 2012, 21:38 »
Jeg skal begynne å høre mer på deg Fenrik. Du hadde rett når det gjaldt skader av tunge knebøy uten tilstrekkelig baksidebruk, og du har hatt rett når det gjelder crossfit. Neste gang du ser meg holde på med noe eller prate om å gjøre noe som er teit, får du bare gi klar melding og om nødvendig riste meg.

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #279 : 06. februar 2012, 13:06 »
Du har helt rett i din analyse av crossfit. For egen del løser jeg det ved å ikke høre på intruktørene da jeg vet bedre selv, driter i tiden til fordel for teknikk og trener andre ting i tilegg. Fordelen er at det er eldre og hyggeligere folk der og at jeg faktisk trener høyintens kondis trening. Når det er sagt så er jo du og endel andre på VT hyggelig og endel av timene på VT vel så bra. Du var jo så motivert at du ville bli en ekte "crossfitte", da forstår jeg skuffelsen og syntes det er bra du har kommet vekk fra det.
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #280 : 08. februar 2012, 00:22 »
Veldig fornuftig Hellbouncer. Teknikk > rx > tid.

Nå blir jeg på vt til i sommer, og sikkert lenger også. Jeg skal fortsette å følge med på hva som skjer i crossfit-verden.

Jeg har begynt å gå mye på gruppetimer. Råsterk-time med Alex i dag tidlig - nesten utelukkende magetrening, spesielt nedre del. Det og kondis. Midt i blinken for meg. Hoppetautime i kveld. Teknikk, litt svetting og morro med hyggelige jenter og double dutch på slutten. I går, spinning 0715, i morra 0815. Pluss vanlig rumpeøkt i går kveld. Og noen lange strekkøkter og skumrulling. Mye trening, men intensiteten er i snitt ganske lett, så det tror jeg jeg klarer å regulere greit. Tidsbruken er neppe bærekraftig. Samtidig gir det store mengder energi også, spesielt morgenøktene. Så jeg skal forsøke å holde koken.

Kneet murrer, og det uten at det har blitt nevneverdig utfordra. Det ligger an til at jeg må sette av penger til osteopat.

Det jeg gjør på rumpeøktene, som jeg prøver å få til annenhver dag, er:
* Tre tiere nedtrekk, breidt pullup-grep på rett stang, brystet opp og beina bak. 2,5 kg opp hver gang, neste økt blir det 67 kg. For holdning, og for å styrke øvre/indre deler av lats slik at pullupsene mine kan begynne å se ut som pullups og ikke chins med hendene feil vei.
* Tre tiere på hamstringsmaskina. Jeg er for svak til nordic hamstring eller glute ham raise. 55 kg i dag, legger på 2,5 kg, og den går bare til 77,5, og målet mitt er 10 reps, helst med stopp i toppen , på maksvekt. Denne øvelsen gjør også hamstrings sliten til neste øvelse, slik at gluteus får være mer alene.
* Tre tiere hofteløft, med skuldrene på step satt på det høyeste. Jeg er kommet til 50 kg, og jeg vil til 200.

Innimellom skulderprehab, lette roøvelser for øvre rygg, f.eks. facepull, og pullover med handtler. Pullover er iferd med å bli en nøkkeløvelse, fordi den, tror jeg, har stort potensiale til å bidra til økt skuldermobilitet. Den drar overarmene mine bakover, mens skuldrene er låst mot benken. Omtrent som strakmark for hamstings. Som jeg også lurer på å gjøre, men jeg vil helst ikke overtrene baksida heller.

-> leggetid!

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #281 : 09. februar 2012, 18:34 »
Gruppetime med Crossfit Bergen på Vektertorget i dag, gjestetime. Masse folk i salen og 6-7 crossfitere i rogue-skjorter. En hel bønsj med småjenter, meg og en gutt til. Det var litt rart?

Jeg fikk et godt inntrykk av det de ser ut til å ville gjøre. De gjorde så gode forsøk som var rimelig å få til innenfor rammene i å vise teknikk, var opptatt av at folk måtte gjøre ting i eget tempo og konkurrere mot seg selv.

En veldig god mageøvelse de hadde under oppvarminga - ligge på rygg, holde ei lett vektskive opp med strake armer over hodet, så løfte skuldre og strake bein opp så de klarerer bakken. Derifra løfte et eller to bein helst sakte opp og ned. Jeg klarte nesten ingenting. Noe av det som er bra med denne øvelsen er at den tar magemuskelen i hele lengda. Andre pleier ta mest enten øverst eller nederst.

Fant også ut at jeg har ynkelig presstyrke. Vi gjorde noen repetisjoner av yogaøvelsen der man stuper ned, fram og opp mellom armene, som er i gulvet. En skikkelig bra øvelse å gjøre hjemme!

Selve woden: Team wod, 2 på hvert lag, en jobber en har pause, amrap 20 min. med 8m utfall med vekt over hodet, 5 støt, 5 burpees, 5 kb sving og så 8m utfall tilbake til partner og bytte. Jeg klarte ikke gjøre noen av delene raskt nok til at det blei veldig slitsomt, jeg er ikke vant nok med å gjøre bevegelsene når jeg er sliten og skulle det gått raskere hadde bevegelsesmønstrene brutt sammen. Skal man kunne bli skikkelig sliten må fokus kunne flyttes fra bevegelse til lyset i enden av tunnellen, da må øvelsene være godt innarbeida.

Har fått meg Rehband-knebind og kjente ikke noe murring i kneet, selv om jeg merka på utfallene at det ennå er låra som gjør 80% av jobben.

Det er lett å bli sterk og det er lett å få bra kondis, i alle fall opp på et bra mosjonist-nivå, så at jeg er svak og har dårlig kondis bekymrer meg lite. Det å gjøre kroppen istand til å utføre tekniske øvelser riktig og med riktig muskelbruk, helst uanstrengt, det er derimot ikke lett i det hele tatt med mitt utganspunkt og jeg ser at det er her jeg trenger å gjøre mest, sannsynligvis for ganske lang tid framover.

Neste uke lurer jeg på om jeg skal planlegge på forhånd alle øktene mine, istedet for å ta det litt på sparket fra dag til dag. For å kunne være mer målretta, og få litt bedre struktur på det hele.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #282 : 11. februar 2012, 12:07 »
Mye trening denne uka, morgenøkt hver dag, det tar mye tid, men jeg merker jeg får svært mye igjen for det i form av energi og hvordan det føles å være meg. Alt føles bedre nå, mye bedre.

Noe jeg synes er merkverdig, forøvrig, er at wodene til crossfitboksene i byen generelt sett virker å være hardere enn crossfit.com-wodene. Når jeg er på crossfit.com tenker jeg oftest at det der skulle jeg nå klart, det hadde bare tatt litt tid. Når jeg ser de lokale boksene sine woder tenker jeg ofte jizes, det der ville bare vært helt umulig. For eksempel den på Bontelabo denne uka, med 100 kroppsvektmarkløft, med runder av andre krevende øvelser mellom setta. Lurer på om de gjør det slik siden kundene i snitt trener få dager i uka.

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #283 : 11. februar 2012, 13:38 »
WODene i sandviken er ikke harde generelt sett. Den du peker på er laget av Ove som er vektløfter, jeg tviler på at det var særlig mange som klarte den RX. Jeg var der ikke den dagen, men jeg håper han lager masse WODer fremover for den så kul ut.. At den er tung vil favorisere både deg og meg, når det er tungt belønnes teknikk og det var en WOD som var ganske komplett etter det jeg kan huske.
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #284 : 11. februar 2012, 17:31 »
Herlig hvileøkt på VT i kveld. Gikk rundt omkring fra øvelse til øvelse, prøvde ut noen skulderøvelser, noe holdningsarbeid, og litt magetrening. På alt som innebærer bruk av deltamuskelen, spesielt bakre del, er jeg like svak som ei gjennomsnittlig 50-kilos aerobic-jente, må prøve å skvise inn forskjellige -hev-varianter hist og pist, og det blir med lette vekter i starten, skuldre skal man ikke kødde for mye med.

Begynner å kunne gjøre ganske greie serier med føtter-i-taket (a la toes-to-bar), det er kult. Da jeg prøvde dette først for ikke fryktelig lenge sida var selv enkeltrepper krevende. Tror det er de nedre magemusklene som har begynt å bli stimulert. Kunne sikkert treng mye mer mage.

Men, nå er det holdning, mobilitet og kondis som er viktigst.

Et par noen-og-tjue-åringer gjorde Fran, de brukte rundt et kvarter. Lange serier. Fryktelig lett å å se på folk at de er crossfittere, hvem andre gjør thrustere med stoppeklokke, liksom :-P

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!