Skrevet av Emne: Exit datakropp  (Lest 64725 ganger)

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #300 : 10. august 2012, 22:44 »
Veldig mye klokt her. Tror du kommer langt med å tenke slik som du gjør nå!

Jo. Har begynt å tvile litt igjen, eller ihvertfall bli litt mindre skråsikker, etter woden i går. Amrap-opplegg, dvs få telte så det handla bare om å gjøre ting i fire minutt. Masse oppreisning, litt bokshopp, russisk kjelevektsvinging, veggball og noe magegreier. Fungerte under middels bra for meg. Oppreisning klarer jeg knapt gjøre på krøkkete vis, blir lav intensitet, resten av øvelsene var halvtekniske og med korte sett, vanskelig å få pulsen opp. Skulle hatt 40 kilos kjelevekt og ikke 20. 16 var anbefalt. Så blir det en god del motorikktrening, og ikke fullt så mye kondistrening. Og slik tror jeg jeg vil oppleve crossfit-øktene ei god stund, før alle halvtekniske bevegelsene de bruker sitter bra nok i kroppen til at jeg kan utføre de når alt som finnes er pust og smerte.

Grå timer på vektertorget er like bra som crossfit. Og crossfit koster en bråte med penger.  Lapp på VT om personlig trening i gruppe, 2000 for 8 timer over 8 uker, temaspesifikt. Få Tom til å instruere meg, og en liten gjeng andre, i kjelevektbruk, for 250 kr timen? Kunne vært et bra alternativ til crossfit.

Det ligger litt an til at jeg bare legger alle 9000 kronene på bordet for å bli ferdig med disse evinnelige overveielsene.

Sykling til Åsane via Munkebotn til og fra lekejobben jeg har for tiden i dag, merker stor kondisframgang siden før ferien. Kveldstur bort på VT med sleggesvinging, kjelevektvindmølle, leggtrening - blei skandaløst fort sur, og, for første gang, noen sett med halstrening - statiske hold. Jeg er spesielt latterlig svak på det å hindre at hodet faller bakover.

Lurer på å troppe opp i fabrikkgaten i morra kl ett i morra til gratis prøvetime, og sjekke ut stemninga. De ligger litt etter skjema der oppe - var snakk om forskjellige typer wods, noe jeg synes ville vært veldig spennende, spesielt å kunne følge crossfit football eller .com. Det er endel småting de har lovd som ikke har skjedd. Stor boks med plass til 600 medlemmer, men er det mange nok på det nivået de selger seg mot, i Bergen? Og minimum 6 måneders binding. Ståle og Lillemann kjører lavterskel, tror det er bedre for businessen.

Og så har jeg begynt å lure på hvor gjennomtenkt programmeringa er på boksene her i byen. .com skal være svært gjennomtenkt - men finnes mønster utover tilfeldighet på de lokale boksene?

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #301 : 10. august 2012, 23:38 »
Jeg tror du kan og vet altfor mye om trening til å ønske eller være i stand til å følge crossfitopplegg slik det er laget uten å gjøre dine egne justeringer. Noen woder vil passe deg bra i forhold til øvelser, det er ting du klarer å få voldsom puls med, eller er god styrketrening. Andre ganger er utfordringen å i det hele tatt få noe rytme på det. Slik skal det være, er en utfordring det og.

Det er et system i hvordan de ligger opp wodene, men er ikke nødvendigvis opptimalt for deg. De er veldig opptatt av å roe ned øvelser som folk skader seg på. På bryggen trener de fleste som er flinke "Invictus-woder" i det ledige rommet, de er nok veldig nøye programert. Invictus fikk topp-plassering i crossfitgames. Mange kjører bare woder som de velger selv også, og de inviterer deg gjerne med på det om du viser interesse. Det kan være ganske morsomt.

Timene på VT er helt sikkert minst like bra med tanke på hvem som har dem. Det er ingenting du, med din kunnskap og erfaring, ikke kan gjøre på egenhånd på VT.

I en verden hvor du kan velge mellom spinning, zumba, "styrke i sal" og crossfit er alt de sier i reklamen for crossfit sant. Men når du kan litt om styrkeprogramering og kondistrening så er det ikke noe hokkuspokkus det de gjør, og det finnes andre like effektive måter å trene på. Spørsmålet er vel kanskje om du trenger stuebytte eller ikke, og om du er villig til å betale for det. For min del er det å betale mye en faktor som forplikter meg til å trene mer, men det er jo et idiotisk argument egentlig.
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #302 : 11. august 2012, 17:50 »
Takk så mye for innspill Hellbouncer må tenke mer på det du skriver.

Det er dumt det skal være så mye penger involvert når det kommer til crossfit. Det som hadde vært bra hadde vært å gjordt det som i et idrettslag, eller som en klubb, helt enkelt.

Tur til toppen av Løvstakken i dag, barfot med vektvest. Et naturlig neste steg både når det gjelder vestbæring og barfotgåing tenkte jeg. Regna med at det kom til å bli helt jævlig, men det gikk helt fint. Vesten var mye mindre plagsom nå enn sist, spesielt siste halvdel av turen. Gikk opp i Solheimslien, og fra der man treffer svaberg første gang er det 90% kos å gå barfot til toppen - glatt stein, jord og herlig gjørme. Brukte i overkant av tre timer, omtrent som forventa.

Det er egentlig ganske laber stemning her i heimen for tida, og at jeg da likevel legger ut på en tretimerstur jeg på forhånd forventer kommer til å bli prega av smerte og pes er slik sett litt rart. Tror jeg har klart å vippe kroppen over den terskelen der bevegelsesbegjæret får moment nok til å overkomme det som er av dørstokker. Måtte det fortsette lenge.

Tirsdag tror jeg det kommer en grå time med Alex på et passende tidspunkt, det lå ihvertfall inne en slik time i systemet i går, men i dag er det tomt. VT har forbedringspotensiale på kalenderfronten. Har lyst til å gjøre 100x100 mark en dag, på tid, har fantasert om det lenge, får se om jeg gidder i morra. Blir sikkert 30-40 minutt eller noe sånt, men det vil sette et referansepunkt jeg kan forbedre meg utifra seinere.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #303 : 12. august 2012, 19:37 »
Vektertorg-besøk i dag som jeg ikke skal bruke for store ord om. Litt daff så det blei lette øvelser, helt strak mark opp til to tiere på 90 som mulig unntak. Burde egentlig rulla og strekt ut istedet, men det gadd jeg ikke. Men jeg møtte opp, og alt teller.

Lurer på 100x100-mark i morra.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #304 : 13. august 2012, 21:44 »
Jess! Dette kommer til å bli helt jævlig tenkte jeg, og så gikk det helt fint. 100x100 mark, altså. Gøtsinga var ikke 100%, og muskler nederst i ryggen var flaskehals, ikke kondis. Lite folk på VT og jeg kunne okkupere den midterste plattformen hele økta. Gjorde helt riktige ting som oppvarming, tøyde godt ut de øverste lårbøyerne, og mobiliserte alt som er av gluteus-muskler.

Jeg blei sur helt nederst i ryggen, så langt nede at det nesten er øverst på rumpa, samt i midtre øvre halvdel av rumpa. Det er lenge siden jeg har løfta nevneverdig mark, og løftet nå kontra hvordan det var før jeg begynte med gluteus-arbeid er ganske forskjellig. Rumpa er med hele veien, og svaien bakover på toppen, som jeg har hatt med så lenge jeg kan huske, er borte. Jeg er overbevist om at bakoversvai betyr dårlig gluteusrekruttering.

Når rumpa er kobla inn blir løftet mye sikrere og teknisk riktig, men det blir også vesentlig lettere. Kunne vært artig å løfte mark litt halvseriøst framover, og se om pers kan være innen rekkevidde innen 1-2 år. Ville vært kult å for eksempel kunne løfte 1x200 kg når det måtte være. Men egentlig - jeg er relativt god i mark, trenger å prioritere ting jeg suger i.

Også overraskende at grepet var 0 problem. Vurderte tilogmed å begynne med blanda grep, men dobbel overhånd holdt fint hele veien. Sikkert fordi jeg stort sett kjørte sett på fem.

Det jeg tror kan være lurt hvis man skal gjøre dette litt halvseriøst er å ta så lange sett man kan, det vil si ikke helt ut, men nesten, og så ta pause på 45-60 sekund. Mest ideelt å ha en sekundant som kan telle høyt, og rope STOPP hvis ryggen krummer for mye. Og jeg tror generelt dette er noe man skal holde seg unna før markteknikken, med gluteusbruk, sitter 100%. Så, litt skeptisk til at Lillemann setter opp wods med 100x kroppsvekt i mark - og da i tillegg til andre øvelser også.

Ellers ser det ut som om Tom ikke skal ha timer på vektertorget i høst. Det er dumt.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #305 : 14. august 2012, 19:49 »
Skulle på grå time klokka seks, som blei avlyst, kun meg møtte opp, bookingsystemtrøbbel. Relativt lite motivert og det blei ei daff økt med egentrening. Diverse overkropp. Nevneverdig er nedre trapesius-mobilisering med nedtrekksmaskin, og pullover på benk med strake armer og hvile i bunn - kom opp til tjuekilosstang denne økta. Den øvelsen gjør jeg for å få bedre skuldermobilitet.

Mulig jeg skal ta sikte på å bli med på prøvetime oppe i fabrikkgaten i morra.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #306 : 17. august 2012, 20:27 »
Onsdag fridag, var sliten skulle egentlig ha rulla og strekt men dagen bare gikk. I går kettlebelltime med Alex, tung, seig time, veldig bra. I dag sedvanlig dilleøkt på VT. Er ganske sliten etter i går. I morra skal jeg løfte tungt hofteløft og kansje vifte litt med sleggene, søndag blir det introkurs på Bontelabo-boksen - nå ser det ut til at jeg har bestemt meg. Selv om VT er veldig bra, så vil jeg at trening skal være en så stor del av livet mitt at det er verdt pengene å betale nesten 200 kr i uka for å ha tilgang til en crossfitboks.

Kom over en blogg Tom har begynt å skrive på:http://primalmovers.wordpress.com/2011/09/11/movement-patterns-as-qualitative-performance-indicators/ Det han skriver der, om at mobilitet >> styrke klinger bra hos meg og det er egentlig slik jeg har prioritert i det siste også. Jeg skal nok vente til flere ledd fungerer slik de skal før jeg begynner å legge på særlig mye vekt.

På et eller annet tidspunkt, som ikke behøver å bli så lenge til, skal jeg sette egentreninga i system, og begynne å lese meg opp på ting. Gjøre det mer systematisk og målretta.

Ellers er det endel logistikk rundt det med daglig trening som ennå ikke er helt i boks, spesielt det med matlaging. Jeg har lite ork til å lage mat og må finne retter å lage som lar meg gå rundt det problemet.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #307 : 18. august 2012, 12:33 »
200x5 i hofteløft, med godkjent høyde og hold på repetisjonene. 150x5 sist rekord. Alt var lett, jeg bare la på.

Stor framgang i klubbesvinging både når det gjelder teknikk og styrke.

Win!

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #308 : 19. august 2012, 19:19 »
Begynnerkurs på Bontelabo i dag. Veldig begynner, faktisk, mye prat, lærte fint lite, 0 trening, men det var god stemning, og jeg blei sikrere på at dette er riktig.

Dette blir spennende.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #309 : 20. august 2012, 22:38 »
Amrap 20 minutt:
5 tå-i-stang
10 veggball, 10 kg
10 abmat-situps
20 utfall med 15 kilos vektskive på strake armer over hodet

Klarte akkurat 5 runder.

Gjorde det hele Rx, og jeg skulle nok gått ned på vekta på utfallene, der brukte jeg lang tid Jeg klarer nesten ikke holde ting med begge armene over hodet uten å få for svai rygg.

Dette var en gratis nybegynnertime, i dag med helt samme opplegg som på de ordinære wodsa.

Og det slår meg at det som skiller crossfit fra resten av det som foregår på treningssentre i byen (jmf http://www.bt.no/sprek/Vi-forlanger-toffere-trening--2751140.html) er de høye målsetningene crossfit har når det gjelder bevegelighet. Der sikter de helt til topps, med olympiske løft og turnøvelser, og den målsetninga vektlegges, helt fra starten, med varierte litt tekniske øvelser. Hvis målsetninga utelukkende er styrke og kondis vil jeg tro for eksempel Wendlers oppskrift med 531 og bakkesprinting vil funke bedre.

I dag var wodsa overbooka, med opptil 16-17 stykker påmeldt tolvmannstimer. Jeg spurte hvordan de takler det, og fikk til svar at som regel klarte de å få det til. I går snakka Snorre om at de ville sette tak på 250-300 medlemmer. 300 medlemmer som skal trene tre ganger i uka fordrer 75 12-mannswods. Denne uka har de 29 på timeplanen.

Får se hvordan det går. Opplagt lurt å være på hugget søndagen med timepåmeldinger.

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #310 : 21. august 2012, 00:07 »
Booking regnestykket ditt er relevant og du må være på hugget. Det hjelper at det er veldig mange av dem med litt erfaring som ikke bare trener på de oppsatte wodene, men kjører egne opplegg i det ledige rommet.
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #311 : 21. august 2012, 19:42 »
Jepp virker som det skjer mye der nede som ikke står på timeplanen.

Vektertorgøkta i dag kokte bort i prat. Vegard persa i frontbøy, søte jenter løfta 95 kg i mark, en tilfeldig liten fyr løfta treere på 212,5 i mark, kettlebellfolk å prate med.

Høy trivselsfaktor, og det er lenge siden sist, på VT. Treningsmessig er det nok best jeg kommer opp med en plan for egentreninga snart hvis effekten skal bli stort mer enn moralboost som følge av oppmøte.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #312 : 24. august 2012, 21:20 »
Har bladd litt på t-nation og lest om hva Jim Wendler skriver om viktigheten av balanse i treningsprogram mellom styrke, kondis og mobilitet (link) samt en artikkel om kneskadevennlig knebøyertrening (link) tenkte jeg å prøve i dag med litt trapbar markløft, legge på litt vekt oppover og se hva som skjer.

Kom etterhvert opp til en treer på 175 og det fikk meg til å føle meg som en gammel mann. 175 er jo ikke fryktelig lite vekt med tanke på hvor lenge siden jeg har tatt i lignende, men trapbarløfting med de tjukka håndtaka er ganske mange hakk lettere enn vanlig markløft. Jeg må virkelig prøve å få løfta et eller annet tungt minst en gang i uka framover. På lang sikt konvergere mot todagers 531, men foreløbig har mobilitetstrening prioritet. Må bare ikke la det ta fullstendig overhånd, nå som kneet mitt faktisk tillater litt ordentlig løfting.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #313 : 27. august 2012, 21:07 »
"Helen" i dag på nybegynnertime, tre runder med 400m løping, 21 amerikanske kjelevektsvinger, 12 kroppshev. 24 kg RX sa Snorre, men det er jo vitterlig 32 som brukes på .com. Jeg brukte 24 kg, begynte med kroppshev uten strikk, la på gradvis og avslutta med den tjukkeste strikken.

Masse blodsmak, løping pluss svinginga som jeg takler bra teknisk = høy puls.

Var et par stykker som gjorde to wods etterhverandre. Jeg vurderer å være der oftere - to dager på rad og så en dag på VT, kansje. Det er ikke noe problem med mer enn tre ganger i uka så lenge man ikke er i grapseform, og wodsa i seg selv har verdi som bevegelsestrening.

På lørdag, da det var en lang og hard wod, fikk jeg til min store forbauselse til doble hoppetauhopp sånn noenlunde, med god teknikk tilogmed. Det skyldes kun rumpemusklene, som må kobles inn skal man hoppe rett opp med strak kropp. Det vanlige i boksen er at folk knekker i hoftene og løfter beina litt opp når de gjør dobbelthopp, jeg lurer på om det kan henge sammen med lite rumpebruk.

Har lest mer på t-nation om rumpetrening og om det å gå vekk fra tobeins hofteløft, øvelsen jeg repsa 200 kg i for litt siden, rett og slett fordi det er upraktisk å operere med så tunge vekter. Det blir fort 3-400 kg har man ordentlig sterk rumpe og det er lite håndterbart. Bedre da med andre typer øvelser som stor belastning ved bruk av mindre metall.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #314 : 04. september 2012, 17:49 »
Har innsett at med crossfit gjelder det, som med det meste annet, at det man får ut er proposjonalt med innsats. Skal jeg komme noen vei med dette og holde meg skadefri, må jeg jobbe seriøst med mobilitet. La igjen rumble rolleren i boksen i dag, og tenker å møte opp en halvtime før for å rulle, samt å tøye grundig etter hver økt. Jeg tenker også på å lete fram igjen Pilates-boka mi og gjøre noen ting derifra hver dag, kansje noe yoga-aktig morgenutstrekking, samt å se mwod-videoer og teste ut ting derifra.

Var på mobilitetstime i går på VT med Tom, tenker å fortsette å gå på de, og kansje også kettlebelltimen etterpå. Han, samt de som leder oppvarmingene i Bontelabo-boksen, har henta mye fra patchfitness.com, ei Egosque-side. Kjennetegnes av ørten forskjellige rare måter å krype på.

Jeg vurderer å ha ambisjoner om å gjøre crossfit mer enn tre ganger i uka, rett og slett fordi det er veldig kjekt å være der ute.  Folk prater med hverandre, ikke bare masse skuling.

Når det er sagt ser det ut til å være ganske lav nerdefaktor der ute. Jeg har ihvertfall ennå ikke klart å få ordentlig kontakt med noen som er tilnærmingsvis like nerdete som meg når det gjelder trening. Det er mange nubs. Fordeler og ulemper.

Den langsiktige målsetninga jeg har oppe i hodet, som kan komme til å ta mange år med hardt arbeid å nå, er å være istand til å følge wodene som legges ut på crossfit.com, RX. Flaskehalsene nå i utviklinga mi mot det målet er mobilitet og magestyrke. Her må jeg over på helt andre nivåer, mens på de fleste andre områder befinner jeg meg innen samme størrelsesorden som det som må til.

Alle de som sier tung knebøy/mark er bra nok magetrening i seg selv - folk som virkelig har trent mage seriøst (for eksempel Tom) befinner seg på et helt annet stadie, langt bortenfor der all markløfting i hele verden kan bringe en.

PS ligger en innlagt på Haukeland med Rhabdomyolysis, eller noe som ligner, fra boksen vår. Økt forrige onsdag. Virker som det ikke var ordentlig fare på ferde, men litt skummelt likevel.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!