Skrevet av Emne: Hvordan trente DU når du startet med knebøy, markløft og benkpress?  (Lest 2534 ganger)

Utlogget Linseprinsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Ser at det er mange her inne som er veldig sterke i knebøy, markløft og benkpress. Det jeg lurer på er hva startet dere å trene når dere var nye med markløft, knebøy og benkpress? 

I dag løfter jeg:
5x130 i Markløft
5x97,5 i Knebøy
5x60 i Benkpress (skammer meg)

Er 183 cm og ca 81-83 kg

Jeg har som dere sikkert skjønt lyst å bli sterk i de 3 stor. Vurdere å prøve Jim Wendler's 5/3/1.
Hvilket program ga deg god økning i disse øvelsene?


(Skriv gjerne hva du løfter i dag, som et lite bevis på at du vet hva du snakker om. Syntes det er så mange som bare slenger ut påstander uten å vite hva de snakker om her Smiley )

Utlogget markevans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Jeg starta på litt under stanga.. hva jeg tar nå er hemmeli!

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Når jeg begynte og trene hadde jeg;
1x60kg benk
1x65kg bøy ca
1x140kg mark

Har ikke trent mark fram til nå, bare ett par ganger. Når jeg er ferdig med RYP, blir det mark-satsing Smiley


Nå har jeg;
1x82,5kg benk
1x90kg bøy ca
1x140kg mark - har ikke testa noe mer, klarte nesten 155kg for noen uker siden.

Har trent delvis useriøst, delvis seriøst, og spist omtrent bare dritt siden Januar. Men har skjerpa meg nå.
Har også tatt maange uker treningsfri tilsammen (10 elns)

Nå er det full satsing framover Cheesy

Utlogget Dalane_91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

  • If the world didn't suck we would all fall of.
Mark ca 110 når jeg starta nå 170 lett Smiley
Benk ca 45 nå 110kg
bøy kan jeg ikkje ta pga skade :S
dette er med 1 års trening der et halv av året har vært utrolig sløvt og stort ingen økning meste økningen har skjedd i år Smiley marken har jeg ikke begynt å ta før i sommerferien og etter det så har jeg økt ca 10 kg i benken Smiley

Utlogget Linseprinsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Dette er ikke noe skrytetråd, det jeg vil vite er hva folk som har hatt god fremgang har trent.

Men bra respons fra Dalane og SmartAss Smiley

Utlogget Dalane_91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

  • If the world didn't suck we would all fall of.
xD jeg har trent pyramide i mark og benk. dvs at jeg starter med 10 reps- 8 - 5- 3 så eg jeg ferdig Smiley der det sefølgelig blir tyngre og tyngre jo mindre reps Smiley det har funka veldig bra for meg Smiley har ikke noe sånn avansert programm  Tongue

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Jeg har lyst til å begynne å trene seriøst og målrettet.
Noen som kan hjelpe meg på veien? http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=90093.0
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Linseprinsen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122


Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Har økt litt i det siste Cheesy Men går ned igjen nå som jeg har deff... Tongue

Når jeg begynte.....
1x60kg benk
1x65kg bøy ca
1x140kg mark

ATM.....
1x85kg benk
1x110kg bøy
1x150kg mark (idag Smiley)

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Når jeg begynte:

Benk: 40kg
Mark: 100kg
Bøy: 50kg

Har nå trent i ca ett halvt år og har kommet meg til

Benk: 1x80kg  - 5x70
Mark: 1x165kg - 5x160(reimer)
Frontbøy: 1x100kg - 5x90


Måtte slutte med knebøy pga av ryggen. da hadde jeg 100kg 1RM
Begynte med frontbøy, da var jeg tilbake på 70kg, men har kommet meg opp på 100 igjen..

Har trent fullkropp de siste 3mnd og hatt grei fremgang.
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Jeg har som dere sikkert skjønt lyst å bli sterk i de 3 stor. Vurdere å prøve Jim Wendler's 5/3/1.
Hvilket program ga deg god økning i disse øvelsene?

OK. Jeg har løfta systematisk i 11 måneder nå. Løfta litt mens jeg var student, men det var ignorant "benk og biceps og maskiner" og er uansett veldig mange år siden. Er nå 37 år gammel, har tidligere trent kampsport i mange år (så det ble en del armhevinger og spensthopp og sånt, og var dermed kanskje ikke helt for utrent å regne i utgangspunktet). Fikk tak i Starting Strength-boka til Rippetoe og kjørte nybegynnerprogrammet derfra i 5 måneder, deretter eksperimenterte jeg litt, skada ryggen i juli (det er farlig å dra på ferie), rehabbet litt og er nå på en variant av Bill Starr 5x5. Er akkurat nå i ferd med å gå forbi personlige rekorder fra rett før ryggen sa au. All reell progresjon har vært via lineære programmer (først med økning fra økt til økt, deretter fra uke til uke).

Løftene har gått sånn:
Bøy: 80 kg -> 150 kg
Benk: 75 kg -> 100 kg
Mark: 70 kg -> 165 kg
Militærpress: 37.5 kg -> 60 kg
Vendinger: 47.5 kg -> 75 kg
(alt er 5RM, jeg har ikke giddet å teste noe ordentlig på 1RM)

Er ca. 192 cm høy og kroppsvekta har gått fra smådvaske 113 kg til ikke fullt så dvaske 105 kg i løpet av 2009. Er antakelig litt hemma av at jeg aldri får nok søvn (men er småbarnspappa og har dessuten full jobb med litt pendleavstand, så det er ikke så mye å gjøre med).

Har lest litt om 5/3/1, det sies å være veldig bra, men skal være mest beregnet for folk som løfter noe mer enn meg (og deg) og ikke lenger får bra framgang på programmer med enklere lineær progresjon. Har det på den lange, lange lista over ting jeg har tenkt å prøve en gang i framtida.


Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Jeg testet ikke max før jeg hadde trenet 2-3 mnd, ville få inn litt teknikk osv først, men ser slik ut:

Benk: rundt 100kg
Bøy: rundt 80-100kg Sad
Mark: 210kg Smiley

Hadde insane økning de først mnd med trening, hadde da sittet på ræva i over 5 år uten noe form for aktivitet. (Datanerd ja)

Nå, 8 mnd senere har jeg:

Benk: 125kg
Bøy: 140kg (godkjent dype)
Mark: 210kg, har stått på samme sted lenge i marken gett Sad

Vekta ligger ifra 85-88kg.
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Jeg har som dere sikkert skjønt lyst å bli sterk i de 3 stor. Vurdere å prøve Jim Wendler's 5/3/1.

Å gå på slike program som nybegynner er som å sette hobbymosjonister på treningsprogrammet til eliteutøvere.

Det som fungerer best når man er ny, er å trene hele kroppen hver økt og øke litt fra økt til økt. Disse treningsprinsippene ligger bak 5x5-programmer. Det man trenger er knebøy, en draøvelse, en trekkøvelse og kansje litt magetrening - hver økt. Stronglifts 5x5 er bra, eller programmene til Mark Rippetoe.

Slik har jeg gått fra å synes 60-70 kg i knebøy er tungt til å perse på 170 nå nylig, på 2 år med ikke spesielt regelmessig trening.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Å gå på slike program som nybegynner er som å sette hobbymosjonister på treningsprogrammet til eliteutøvere.

Det som fungerer best når man er ny, er å trene hele kroppen hver økt og øke litt fra økt til økt. Disse treningsprinsippene ligger bak 5x5-programmer. Det man trenger er knebøy, en draøvelse, en trekkøvelse og kansje litt magetrening - hver økt. Stronglifts 5x5 er bra, eller programmene til Mark Rippetoe.

Slik har jeg gått fra å synes 60-70 kg i knebøy er tungt til å perse på 170 nå nylig, på 2 år med ikke spesielt regelmessig trening. Denne framgangen høres kansje ikke imponerende ut, men når man er i 30-årene og aldri før har trent systematisk er rammebetingelsene slik at det er ganske bra.

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Å gå på slike program som nybegynner er som å sette hobbymosjonister på treningsprogrammet til eliteutøvere.

Sånn reint bortsett fra at nybegynnere reint fysisk kan klare å følge avanserte løfteprogrammer, det er bare å bruke mindre vekter. Og de kan ha en viss framgang (når du er fersk i løfting er det vanskelig å ikke bli sterkere av å løfte, nesten uansett hvordan du gjør det). Det er ikke like greit for nybegynnere i utholdenhetsidretter, for eksempel ville det være passe meningsløst å sette en som nettopp har begynt å jogge litt til å følge opplegget til en aktiv maratonløper. Avanserte programmer som 5/3/1 er beregnet på løftere som ikke lenger kan dra fordel av lineær økning fra økt til økt eller fra uke til uke, og legger ved sin natur opp til en mye langsommere progresjon enn nybegynnerprogrammer gjør. Setter du en nybegynner til å kjøre 5/3/1 i ett år vil han sikkert være en god del sterkere når det året har gått, men ikke i nærheten av like mye sterkere som hvis han hadde brukt et enklere program.

Resten av innlegget ditt kunne jeg nesten ha skrevet selv, bortsett fra at jeg er enda litt ferskere enn deg. Som småbarnspappa i andre halvdel av tredveårene, med konstant søvnunderskudd og et lite kaloriunderskudd (siden jeg hadde litt pappaflesk å bli kvitt) doblet jeg arbeidsvekta i bøy og mark på 11 måneder (med et par måneders forsinkelse pga. skade). Og det var på grunnleggende Rippetoe-program til å begynne med og lineær Bill Starr 5x5 etterpå. Kjører fortsatt 5x5 og går fortsatt framover (om enn litt treigere). Leser om mer avansert periodisering og tenker vagt på hvilke programmer jeg skal prøve ut om et år eller tre når jeg faktisk får bruk for dem.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!