Skrevet av Emne: Baseøvelseprogram for jente  (Lest 1846 ganger)

Utlogget gnist

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Baseøvelseprogram for jente
« : 31. oktober 2009, 20:15 »
Hei, har vært en del frem og tilbake med treningsprogrammene mine pga langvarige skuldersmerter (10 år+, ikke avdekket noe på MR, enda uvisst hva årsaken er) og også en litt trøblete korsrygg (skjevt bekken). Jeg trener derfor på 15-20 reps (10 reps på strikkchins, 20 skritt på gående utfall), og å gå lavere enn dette blir for tiden ikke aktuelt. Jeg vil gjerne ha konstruktive innspill på programmet nedenfor, spesielt ift. restitusjon og kardio. Jeg utelater bevisst biceps, triceps og legger da disse øvelsene ikke er nødvendig for meg på dette tidspunktet. Oppvarming er 15-30 min. mølle eller ellipse med stigning. Benytter også anledningen til å spørre hvilken variant av sittende roing jeg bør kjøre på dette programmet; med statisk eller dynamisk (som også aktiverer Erector Spinae som på markløft) rygg?

Mandag
Virya Yoga 75 min.

Tirsdag
6x Knebøy atg
3x Gående utfall m/stang
3x Strikkchins
4x Sittende roing
3x Motsatt flyes (rygg)

Onsdag
Kardio 60 min. / restitusjonstrening – hvor intensiv bør denne økten være (puls)?

Torsdag
6x Markløft
3x Lårcurl
4x Liggende hantelpress
2x Skrå flyes
3x Sidehev
3x Omvendt curl

Søndag
6x V-squat eller knebøy atg
6x Markløft
6x Benkpress
2x Pushups
3x Strikkchins

Takknemlig for all hjelp!  Smiley

Utlogget gnist

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Baseøvelseprogram for jente
« #1 : 01. november 2009, 19:00 »
Tja, skal jeg anta at programmet mitt er så bra at ingen har noe som helst å utsette på det? Vil gjerne ha positive tilbakemeldinger også. Wink Og gjerne høre hva dere mener er den beste sittende roing-øvelsen ift. dette programmet. For variasjon tenker jeg å kjøre enhånds hantelroing.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Baseøvelseprogram for jente
« #2 : 01. november 2009, 19:12 »
Det eneste jeg vet er at ved restitusjonstrening bør pulsen være på 55-65% av makspuls.

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Baseøvelseprogram for jente
« #3 : 01. november 2009, 19:25 »
Hvis du har problemer med skuldre og rygg så kan det absolutt være vært å ta en tipp på Magnificent mobility.. Dette er mobiliseringsøvelser for alle ledd som har gjort underverker for mange mennesker med all verdens plager.. du kan bruke øvelsene som oppvarming i stedet for å bare få opp tempraturen som ved sykling, elipse ol.

www.ericcressey.com er en flott side.. dette er også en av de som har laget magnificent mobility.. Eric er en høyt respektert trener som har veldig peiling på spesielt skuldre..  check it out..



Har du fått noen med peiling til å se på teknikken din i knebøy?

Veldig mange har for korte eller for stramme hamstrings(bakside lår) som fører til at de drar bekkenet mot knærne, noe som legger stort press på korsrygg.. dette kan gjøre vondt værre for deg.. Har enda ikke sett ÈN eneste på senteret mitt som har rett rygg under hele bøyen.. Har selv byttet til frontbøy av samme grunn..
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Baseøvelseprogram for jente
« #4 : 01. november 2009, 19:26 »
Du trener lats mer enn forside lår?

EDIT: Nei, like mange sett jo.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Sv: Baseøvelseprogram for jente
« #5 : 01. november 2009, 19:42 »
Har du fått noen med peiling til å se på teknikken din i knebøy?

Veldig mange har for korte eller for stramme hamstrings(bakside lår) som fører til at de drar bekkenet mot knærne, noe som legger stort press på korsrygg.. dette kan gjøre vondt værre for deg.. Har enda ikke sett ÈN eneste på senteret mitt som har rett rygg under hele bøyen.. Har selv byttet til frontbøy av samme grunn..

Du mener ikke for korte/stramme muskler på forside lår?  Huh
(Sammen med for utstrekte og dårlig trente muskler på bakside lår)

Utlogget gnist

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Baseøvelseprogram for jente
« #6 : 01. november 2009, 21:29 »
Det eneste jeg vet er at ved restitusjonstrening bør pulsen være på 55-65% av makspuls.
Takk for innspillet! Det som er et lite problem med programmet er å få inn en økt med tung kardio i uken. Vil gjerne kjøre en times tid på feks. tredemøllen, med tunge intervaller de siste 30 min. Men når jeg kjører bein på alle styrkeøktene så får jeg ikke nok restitusjon til å kjøre en slik kardoøkt. Muligens kan jeg ta tung kardio på en onsdag, også kutte bein påfølgende styrkeøkt. *tenke*

Du trener lats mer enn forside lår?

EDIT: Nei, like mange sett jo.
Hei wannabe-arnold. Ja prøver å trene med ganske lik fordeling! Smiley

Hvis du har problemer med skuldre og rygg så kan det absolutt være vært å ta en tipp på Magnificent mobility.. Dette er mobiliseringsøvelser for alle ledd som har gjort underverker for mange mennesker med all verdens plager.. du kan bruke øvelsene som oppvarming i stedet for å bare få opp tempraturen som ved sykling, elipse ol.

www.ericcressey.com er en flott side.. dette er også en av de som har laget magnificent mobility.. Eric er en høyt respektert trener som har veldig peiling på spesielt skuldre..  check it out..
Hei og takk for link. Har bare kikket gjennom forsiden foreløpig, og testet øvelsen på punkt 3 (som gikk helt fint for øvrig!), men skal lese nøyere gjennom dette ved anledning. Smiley Det er nok helt sikkert fornuftig for meg å sette i gang med denne type øvelser!

Sitat
Har du fått noen med peiling til å se på teknikken din i knebøy? Veldig mange har for korte eller for stramme hamstrings(bakside lår) som fører til at de drar bekkenet mot knærne, noe som legger stort press på korsrygg.. dette kan gjøre vondt værre for deg.. Har enda ikke sett ÈN eneste på senteret mitt som har rett rygg under hele bøyen.. Har selv byttet til frontbøy av samme grunn..

Det er helt riktig at korrekt teknikk i bøy kan være vanskelig, og jeg har terpet nøye på dette. Siden jeg går ass-to-grass er det også vanskeligere ikke å “knekke” i ryggen, derfor står jeg på to 2,5 kilosskiver under øvelsen, som hjelper meg å holde ryggen rett. Har også vurdert frontbøy, men der må jeg nok studere/terpe litt teknikk, evt. få PV/PT på senteret til å kjøre gjennom øvelsen noen ganger med meg. Frontbøy skal i tillegg være snillere på både knær og rygg (gjelder nok mest når det er snakk om tunge vekter, men likevel…).  Takk for bra innspill!


Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Baseøvelseprogram for jente
« #7 : 01. november 2009, 21:45 »
Anngående vektskive under foten:

Sitat fra DanielF i loggen til Piratequeen:

Ved at man legger en planke under hælen og vekten forskyves mot tærne, vil muskelaktiviteten over kneet endre seg. Man vil få større aktivitet i quadriceps(lårstrekkern), og mindre aktivitet i hamstring(bakside lår). I en vanlig knebøy, med vekt på hæl, vil hamstring trekke tibia(leggbenet) bakover og quadriceps vil trekke tibia fremover. Hvis man derimot får vekten frem på tærne, vil quadriceps sitt fremadrettede trekk i tibia bli mye større enn det bakudrettede trekk i tibia fra hamstring. I og med at hamstring ikke gidder å trekke så mye i tibia, vil vår venn ACL(forreste korsbånd) bli tvunget til og motstå dette trekket quadriceps påfører tibia. ACL er sterkt, og kan godt gjøre dette ganske lenge, men det sliter på ACL. Slitasje på ACL pga dette er dog ikke så veldig vanlig, uten at jeg har tall på det, men det som er mer vanlig er den ekstra slitasjen som kommer på patellasenen(går fra quadriceps over kneskålen og hefter øverst på tibia).

I tillegg vil ankelleddet bli mer ustabilt, og kan lett falle inn i en pronasjon(faller inn på foten). Det som skjer når foten pronerer, er at tibia roterer(husker ikke om det var inn eller ut). En liten rotasjon(tibia) i kneet er naturlig ved bøy/strekk-bevegelsen, men hvis denne blir for stor som ved en pronasjon, vil det komme en veldig stor belastning på meniskene. Spesielt for en dame, som er mer utsatt for meniskskader. Det kan være veldig skummelt, og det er en av grunnene til at ingen styrkeløftere/vektløftere trener knebøy uten stabile sko. Vektløftere har dog forhøyet hæl, men det blir ikke det samme som en planke.

Dette kan man lett fikse ved å kaste planken på peisen, eller snekre ei fiin hylle, og trene knebøy ordentlig med mest vekt på hælen, og ordentlige sko 



Angående mitt forrige innlegg:

Sitat fra Eirik Sandvik..

i denne artikkelen:
http://sandvikstraining.com/stiv-eller-kort-ikke-erotikk-men-fortsatt-viktig/


Hvorfor skjer dette og hvordan kan vi avgjøre om en muskel er stiv? Vi kan ta eksempelet med knebøy: En stiv muskel (hams) vil skape bevegelse i et mindre stivt segment (korsrygg) om man ikke aktivt stabiliserer og gjør det mindre stive segmentet mer stivt (vektstang). Hamstrings er gjerne mer stiv enn korsryggen, noe som lett vil føre til fleksjon i korsryggen om man ikke stabiliserer. Dette er også en av grunnene til at mange sliter med krumning av korsrygg under en øvelse som markløft. Når vi vet at hele baksiden av kroppen er sammenknyttet (ref: Anatomy Trains) i meridianer, så er det lett å skjønne hvorfor korsryggen lettere strekkes enn bakside lår. Tenk deg at bakside lår er en meget tykk strikk som er sammenknyttet med en meget tynn strikk (korsrygg). Hvilken del av denne kjeden vil strekke seg mest om den dras i? Den tynne strikken (korsryggen), selvfølgelig.

Bakside lår vil altså dra i bekkenet å føre til krumning i korsrygg..

i frontbøy tvinges du til å ha en mer vertikal rygg og disse problemene minskes betraktelig(egen erfaring)
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg


Utlogget gnist

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Baseøvelseprogram for jente
« #9 : 01. november 2009, 22:19 »
mariusfa, takk for interessante linker, skal se mer på disse også i morgen. Visste ikke at vektskiver under beina kan være ugunstig, spesielt ikke siden han som anbefalte meg det har lang erfaring innen styrketrening. Skal sjekke det nøyere ut! Og du skal ikke se bort fra at jeg bytter over til frontbøy. Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!