Skrevet av Emne: Søt syk.....  (Lest 2355 ganger)

Utlogget mamu

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Søt syk.....
« : 07. april 2004, 21:35 »
Jeg er forferdelig søt syk og sliter med å "kutte" ut sukker... I den forbindelse prøver jeg å "bytte ut" hvitt sukker med frukt, og jeg har hørt at ananas øker forbrenningen. Stemmer dette? OG kan jeg spise mye frukt (spesielt ananas som jeg er veldig glad i...) for å "dekke" søt behovet, eller blir det også feil??

Håper på et svar...
hilsen meg:-) Undecided

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Søt syk.....
« #1 : 07. april 2004, 21:37 »
Du har ikke prøvd tilskudd av krom da. Det hjelper det. Får det på enhver helsekost osv...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget mamu

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Søt syk.....
« #2 : 07. april 2004, 21:39 »
Du har ikke prøvd tilskudd av krom da. Det hjelper det. Får det på enhver helsekost osv...

Jo har prøvd det.. derfor jeg er litt rådvill...

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Søt syk.....
« #3 : 07. april 2004, 21:42 »
Hvordan er resten av kostholdet ditt. Spiser du ofte nok? Spiser du mat med lav GI som hjelper deg til å holde et jevnt blodsukker gjennom dagen? Søthunger kommer ofte av kroppens behov for rask blodsukkerøkning. Spis ofte, fornuftig og unngå å gå rundt sulten, se om det hjelper i lengden.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget mamu

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Søt syk.....
« #4 : 07. april 2004, 21:45 »
Hvordan er resten av kostholdet ditt. Spiser du ofte nok? Spiser du mat med lav GI som hjelper deg til å holde et jevnt blodsukker gjennom dagen? Søthunger kommer ofte av kroppens behov for rask blodsukkerøkning. Spis ofte, fornuftig og unngå å gå rundt sulten, se om det hjelper i lengden.
Ok. Ja jeg er kanskje ikke flink nok til å spise regelmessig. Prøver spise ofte og lite, men det hender det blir litt kluss.... Spiser bare veldig grovt brød og mye grønsaker, 1 skive til hvert måltid pluss middag. Prøver å spise hver tredje time, men når jeg tenker meg om så har søt suget blitt sterkere nå i det siste, hvor jeg har spist mer uregelmessig... Takk for tipset, prøver det Wink , men vet du uansett det med ananas...? Gjør det noe om jeg spiser en del av det, eller bør jeg kutte ned?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Søt syk.....
« #5 : 07. april 2004, 21:56 »
Ananas har veldig høy GI (94), og hjelper bare akkurat der og da mot søthungeren din
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget stridsmøy

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 627

SV: Søt syk.....
« #6 : 09. april 2004, 12:58 »
Jeg er ingen ekspert men sliter også med søt hunger.
Har lagt merke til at spiser jeg ofte og nok mat pr måltid fungerer det bra mot søthungeren. .
Jeg fant ut at hvis jeg var nøye med å få i meg nok proteiner hele dagen og til hvert måltid ble suthungeren så og si borte! Spiste også en del karb til frokost og lunsj da.

Jeg er mest plaget av søt behov om kvelden,derfor kjøpte jeg meg protein pulver med høyt kasein innhold og med sjokoladesmak, blir behovet for ille tar jeg meg en shake av dette.
De dagene jeg var virkelig ille kjøpte jeg mørk sjokolade med minst 70% kakao. 
 
Har prøvd krom men dette fungerte ikke noe særlig på meg.

Dette er selvfølgelig bare litt om hva som funker for meg men du kan jo alltids forsøke.
Smiley Lykke til, det er værst i begynnelsen.

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.


Aktiv styrkeløfter for OSK
knebøy 135,0kg godkj m drakt
benkpress 100kg godkj m skjorte
markløft 147,5kg.godkj u drakt

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Søt syk.....
« #7 : 12. april 2004, 02:15 »
Avslutter de fleste måltider med en frukt, det fungerer bra for meg. Stridsmøys forslag med proteindrikk for å dempe suget støtter jeg opp om, samt at man får i seg en god del karbohydrater til frokost og lunsj.

Jeg tror i tillegg man bør få i seg endel karbohydrater etter trening (jeg spiser f.eks. som regel middag etterpå). Jeg har også funnet ut at kaffe demper endel av søthungeren jeg ofte får etter store måltider.

I tillegg (igjen som Stridsmøy sier) tenker jeg at det kjennes verst ut i begynnelsen - jeg tror deler av manges søthunger ofte er like mye "uvane" som det er et behov.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget reidar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 464
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 464

SV: Søt syk.....
« #8 : 12. april 2004, 12:32 »
Årsaken til søthungeren folk opplever er som oftest at de spiser for uregelmessig, for mye mat med høy GI og at jo mere man spiser av dette, jo mere vil man ha.
Insulinnivået går opp og ned som en jo-jo, fettlagrene fylles og Diabetes type II er rett rundt hjørnet!!!
Vart du skræmt no?  >Cheesy
Det er jo nesten som om en må på en avvenningskur av karbos.

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Søt syk.....
« #9 : 13. april 2004, 14:35 »
Jeg er forferdelig søt syk og sliter med å "kutte" ut sukker... I den forbindelse prøver jeg å "bytte ut" hvitt sukker med frukt, og jeg har hørt at ananas øker forbrenningen. Stemmer dette? OG kan jeg spise mye frukt (spesielt ananas som jeg er veldig glad i...) for å "dekke" søt behovet, eller blir det også feil??

Håper på et svar...
hilsen meg:-) Undecided
2thumbsup prøv med litt rosiner, hjelper godt på meg,  er det veldig ille ta sjokotrukket rosiner headbang
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Søt syk.....
« #10 : 13. april 2004, 15:02 »

er det veldig ille ta sjokotrukket rosiner headbang

JA!!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Søt syk.....
« #11 : 15. april 2004, 03:46 »
Både ananas og rosiner har høy gi - druer også. dessverre - og ananas som er så godt Sad men uansett er det tross alt bedre å spise frukt enn snop ( snop har masse tomme karbs, mens frukt til tross for sukkeret også inneholder bl.a vitaminer) så forsett å spise frukt istedet for snop du.
Masse av søthungeren er nok psykisk også....man er så vant til å spise på noe søtt at når man plutselig skal legge vanen av seg nærmest opplever abstinenslignende tilstander...men det går over etter en stund.
Dette med diabetes 2 trusselen tror jeg er en sterk overdrivelse, men det er likevel noe å tenke på....og man trenger ikke akkurat utfordre skjebnen. Men ville først og fremst tenkt over hvordan et høyt inntak av godteri påvirker deg i tiden etter du har spist det. Jeg blir iallefall veldig trøtt og sløv hvis jeg spiser mye søtt - dette fordi blodsukker fyker til vers for å å synke enda lavere ned enn det var før rett etterpå. veldig kjipt.

Jaja Håper iallefall du finner ut av det....bare ikke bli for streng mot deg selv at du ikke skal rør noe som er godt - da blir du bare overfokusert på det, tenker på snop hele tiden og får enda mer lyst på det. Tenk heller på alt du kan spise og prøv å velge sunne alternativer når søthungeren melder seg.

Lykke til!

Utlogget MrSymmetry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

SV: Søt syk.....
« #12 : 15. april 2004, 07:58 »
Grunnen til at du sansynligvis har søthunger er nok fordi du er sulten, dersom du spiser oftere nok denne "abstinensen" gå over Food
Bare se for deg, dersom du har mett har du som regel aldri no særlig lyst på søtsaker, men dersom maven er tom da skriker den etter søtt!! Grin
My body is my temple

nann-rosita

  • Gjest
SV: Søt syk.....
« #13 : 15. april 2004, 11:47 »
jeg kutta ut all sukker hjemme for et par år siden, både for meg og jenteungen ( hun er nå snart ti år) .

de første to ukene var et mareritt for meg , for jeg var "fysen" hele tiden, mens hun var bare sur og tverr ( hun visste ikke at vi brukte sukkererstatning og fruktose i stedenfor vanlig farin) , ...

Jeg snakket med en av byggerne på gymmen, og han mente at man bli avhengig av sukker på samme måte som folk blir avhengig av rusmidler, og at man derfor ofte opplever abstinens når man kutter sukker og sukkerholdig mat!!  Med tanke på hvordan vi reagerte de første ukene, så tror jeg faktisk det ligger noe i det...

man må bare komme seg over de to tre første ukene, så tenker man ikke på det etterpå!!
stå på - kutt sukker , du er bare sur i tre uker!!!  biggrin

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Søt syk.....
« #14 : 15. april 2004, 14:02 »
Ja, det er helt mulig å nærmest kutte alt sukker. For en som er vant til sukker vil bare overgangsfasen være ekkel, med klare tilbaketreknings-symptom. Mener dette er verdt belønningen i form av et sunnere kosthold (selvom jeg ikke er fanatisk)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!