Skrevet av Emne: "Normal" økning i dem 3 store ?  (Lest 2719 ganger)

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

"Normal" økning i dem 3 store ?
« : 25. november 2009, 22:16 »
Hei.

Har et litt rart spørsmål her, og jeg skjønner det det er vanskelig å svare + veldig individuelt. Men for en "normal" person med 80-100kg kroppsvekt som har trenet 2-3 år, hvor mye er det vanlig å øke i året\mnd ? Tenker da på de 3 store, alså benk,bøy og mark ?

Takker for svar.
(Dem som ikek har noe smart å skrive kan gi faen, jeg ser selv at det kan være vanskelig å gi et korrekt svar. Men er iallefall moro å se\høre hva folk syntes er vanlig og ikke...)
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget FRODRIS HAUGENENKO

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 241
  • Honnør: 103
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 241

Sv: "Normal" ønking i dem 3 store ?
« #1 : 25. november 2009, 22:24 »
Spørs jo helt hva du trener det, trener du 12x3 reps  hver gang vil ikke økningen i styrke være så god som hvis du har lavere reps 1-5. Jeg har ikke noe super gener anser meg selv som en ganske gjenomsnittelig person. Har kjørt mye bodybuilding programmer og 5x5 men siste 3måneder har jeg økt 60kg på de 3 store ved å trene spesefikt styrkeløft.
27år - 113kg - 180cm
Godkjente Stevne perser:
Bøy:287,5 Benk:180 Mark:270
                         http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88651.0

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: "Normal" ønking i dem 3 store ?
« #2 : 25. november 2009, 22:28 »
Ja sorry, burde kanskje fått med at jeg da tenker på folk som trener for styrke.

Litt av grunnen til at jeg spør er fordi jeg har snart trent 1 år, og har lyst til å sette meg noen oppnålige og realistiske mål for neste år... Jeg syntes alt er så mye lettere når jeg har et mål å gå etter. Og for å ikke snakke om følelsen av å faktisk ha greit målet sitt Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget FRODRIS HAUGENENKO

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 241
  • Honnør: 103
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 241

Sv: "Normal" ønking i dem 3 store ?
« #3 : 26. november 2009, 08:57 »
Skjønner skjønner Smiley 5-10kg fordelt på de 3 store i måneden burde være oppnåelig, men det er jo umulig å si. . Hvis du vil bli sterk vil jeg anbefale deg å se på programmene som ligger på styrkeloft.no enten oppkjøring, eller mengde. Det som er fint med disse er at progressjon over tid. Det minsker skaderisiko, og gir deg overskudd siden man skjelden\aldri terner til failure.
27år - 113kg - 180cm
Godkjente Stevne perser:
Bøy:287,5 Benk:180 Mark:270
                         http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88651.0

Utlogget Danihaue

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 133

  • I´ll Be Back!
Sv: "Normal" ønking i dem 3 store ?
« #4 : 26. november 2009, 13:07 »
Skjønner skjønner Smiley 5-10kg fordelt på de 3 store i måneden burde være oppnåelig, men det er jo umulig å si. . Hvis du vil bli sterk vil jeg anbefale deg å se på programmene som ligger på styrkeloft.no enten oppkjøring, eller mengde. Det som er fint med disse er at progressjon over tid. Det minsker skaderisiko, og gir deg overskudd siden man skjelden\aldri terner til failure.
Spørs jo helt hva du trener det, trener du 12x3 reps  hver gang vil ikke økningen i styrke være så god som hvis du har lavere reps 1-5. Jeg har ikke noe super gener anser meg selv som en ganske gjenomsnittelig person. Har kjørt mye bodybuilding programmer og 5x5 men siste 3måneder har jeg økt 60kg på de 3 store ved å trene spesefikt styrkeløft.

virker som du har god erfaring med body builder program?
har du noe link til et bra program?
Benkpress:      85kg
Markløft:         120kg
Militærpress:   50kg
Knebøy:          100kg
biceps manual: 16,5kg
dette er 1RM

Hear me now, believe me later

Lavendel

  • Gjest
Sv: "Normal" ønking i dem 3 store ?
« #5 : 27. november 2009, 09:28 »
Ja sorry, burde kanskje fått med at jeg da tenker på folk som trener for styrke.

Litt av grunnen til at jeg spør er fordi jeg har snart trent 1 år, og har lyst til å sette meg noen oppnålige og realistiske mål for neste år... Jeg syntes alt er så mye lettere når jeg har et mål å gå etter. Og for å ikke snakke om følelsen av å faktisk ha greit målet sitt Smiley


Nå er jeg jente og ganske voksen, har trent i akkurat ett år nå, og skikkelig styrketrening i tre mnd.
Startet på scratch, nå tar jeg 47 kilo i benk uten skjorte, 5 x 60 kg i knebøy, og 100 i mark. Målene mine for 2010 er 60 kg i benk uten skjorte (tar 60 med skjorte nå), 150 kg i mark og 100 kg i knebøy. Det viktigste for meg er å klare minst 300 kg sammenlagt innen 2010.

Det er viktig å ha mål, og med vekter er det lett å måle framgang. Sett deg høye og bittelitt realistiske mål. Lykke til!

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: "Normal" ønking i dem 3 store ?
« #6 : 27. november 2009, 10:32 »
Skjønner skjønner Smiley 5-10kg fordelt på de 3 store i måneden burde være oppnåelig, men det er jo umulig å si. . Hvis du vil bli sterk vil jeg anbefale deg å se på programmene som ligger på styrkeloft.no enten oppkjøring, eller mengde. Det som er fint med disse er at progressjon over tid. Det minsker skaderisiko, og gir deg overskudd siden man skjelden\aldri terner til failure.

Vil si at treningsgrunnlag og vektklasse er avgjørende for svaret her. Som nybegynner vil det være mulig å øke betydelig mer enn for en som nærmer seg sitt "potensiale"
Dersom vektøkning er akseptabelt vil det være realistisk med over 100kg økning på et år. Dersom det er ønske om å bli sterkest mulig innenfor en gitt vektklasse kan selv halvparten være umulig.

Selv har jeg ikke all verden erfaring, men sist jeg hadde en lengre treningsperiode var for 10-11 år siden. Da økte jeg fra 300 til400 på ca et år, samtidig som vekta steg fra 66kg til 73kg.
Denne gangen ser jeg ut til å øke ca 80kg på et år (med litt dårligere utgangspunkt). Samtidig som vekta går fra 75 via 73 til 79kg
Antar at det er alderen som fører til at jeg er relativt mye svakere nå, og har dårligere framgang.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: "Normal" ønking i dem 3 store ?
« #7 : 27. november 2009, 17:59 »

Nå er jeg jente og ganske voksen, har trent i akkurat ett år nå, og skikkelig styrketrening i tre mnd.
Startet på scratch, nå tar jeg 47 kilo i benk uten skjorte, 5 x 60 kg i knebøy, og 100 i mark. Målene mine for 2010 er 60 kg i benk uten skjorte (tar 60 med skjorte nå), 150 kg i mark og 100 kg i knebøy. Det viktigste for meg er å klare minst 300 kg sammenlagt innen 2010.

Det er viktig å ha mål, og med vekter er det lett å måle framgang. Sett deg høye og bittelitt realistiske mål. Lykke til!

Imponerende tall for å ha trenet 1 år. Tror ikke vi har noen jenter der vi trener med de tallene. Målet mitt er 500 sammenlagt innen året\innen jeg har trenet et år. Mulig jeg greier målet men har stått fast på markløfta siden mai. Testet max i mai etter å ha trenet mark 4-5 ganger og tok rimelig mye syntes jeg, men så ga all fremgang seg:(

Jeg ligger faktisk 25kg under målet mitt, og har ikke så mye tid igjen. Men på en annen siden skal jeg nok greie 5kg mer i knebøy, 10 i mark og 2,5-5kg i benk. Da er jeg ikke så langt unna Smiley

Har nå, marken er ifra mai som sagt og har ikke hatt noe økning på lenge:
Benk: 125kg
Knebøy: 140kg
Mark:210kg

Har lyst å sette meg mål som feks dette innen 2011:
Benk: 140-150kg
Knebøy: 170kg ca (har endel å hente her)
Mark: 240-250kg.

Takker for svar !

Vil si at treningsgrunnlag og vektklasse er avgjørende for svaret her. Som nybegynner vil det være mulig å øke betydelig mer enn for en som nærmer seg sitt "potensiale"
Dersom vektøkning er akseptabelt vil det være realistisk med over 100kg økning på et år. Dersom det er ønske om å bli sterkest mulig innenfor en gitt vektklasse kan selv halvparten være umulig.

Selv har jeg ikke all verden erfaring, men sist jeg hadde en lengre treningsperiode var for 10-11 år siden. Da økte jeg fra 300 til400 på ca et år, samtidig som vekta steg fra 66kg til 73kg.
Denne gangen ser jeg ut til å øke ca 80kg på et år (med litt dårligere utgangspunkt). Samtidig som vekta går fra 75 via 73 til 79kg
Antar at det er alderen som fører til at jeg er relativt mye svakere nå, og har dårligere framgang.


Tja, sålenge jeg ikke blir så veldig mye tykkere kunne jeg nok gått litt opp i vekt, men hadde vært fint å holdt seg +-5kg ifra vekta mi nå. Alderen hjelp nok kanskje ikke på nei, angrer selv at jeg ikke begynte å trene tidligere. Men men, får ikke gjort noe med det nå Smiley

Tror jeg må skjerpe meg for å nå målene, jeg har litt dårlig spisevaner og døgnrytma mi er helt på tryne. For å gi et eksempel så våknet jeg faktisk akkurat nå Smiley

Takker for svar !
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: "Normal" økning i dem 3 store ?
« #8 : 28. november 2009, 15:06 »
Hei

Ser jo ut til at du har brukbare genetiske forutsetninger for å bli sterk (i en annen divisjon enn meg)
Synes jo 125 i benk etter under 1-års trening høres bra ut på ca drøyt 80kg kroppsvekt. Og ut fra treningsloggen din forstår jeg at du begynte å trene mark i mars. Det høres jo meget bra ut å dra 210 etter kun et par mnd trening.
Synes absolutt ikke at dine mål virker urealistiske.

Lykke til videre.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: "Normal" økning i dem 3 store ?
« #9 : 28. november 2009, 17:52 »
Hei

Ser jo ut til at du har brukbare genetiske forutsetninger for å bli sterk (i en annen divisjon enn meg)
Synes jo 125 i benk etter under 1-års trening høres bra ut på ca drøyt 80kg kroppsvekt. Og ut fra treningsloggen din forstår jeg at du begynte å trene mark i mars. Det høres jo meget bra ut å dra 210 etter kun et par mnd trening.
Synes absolutt ikke at dine mål virker urealistiske.

Lykke til videre.

Takker så mye, håper å nå målene, jeg må bare bli flinkere med kosthold og døgnrytme Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!