Skrevet av Emne: Sene treninger og mat  (Lest 969 ganger)

Utlogget Skolelim

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sene treninger og mat
« : 09. desember 2009, 08:48 »
Hei!

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Føler ting har gått ganske så bra de siste 8-9 mnd'ene, men nå lurer jeg på litt småtterier igjen:

Jeg trener innebandy to ganger i uka, hvor jeg er ferdig på trening kl 22.00. Da har jeg som regel tatt styrketreningen før dette igjen. Er det noen som har noen tips til hva jeg burde få i meg mellom de to treningene (ca 15-20 min) og etter endt trening (22.00)?

Er jo ikke spesiellt gunstig å spise så sent, men er vel heller ikke særlig gunstig å ikke fylle på litt igjen?

Jeg lurer litt på dette med mat etter trening generellt egentlig. Lest litt om at det er en fordel å innta karbohydrater innen en halvtime etter trening, for da er man dobbelt så mottagelig for karbohydrater, men da helst raske og i flytende form.. noen som har noe å anbefale?

Før har jeg (kanskje av uvitenhet) kastet innpå en proteinshake og 1-2 bananer rett etter treninga, før jeg har laget middag 45-60 min etter det igjen. Dette passer for så vidt best de dagene jeg er ferdig trent i 18-19.tiden.. da rekker jeg kanskje kveldsmat også.

Jeg føler det er kostholdet det skorter litt på nå, så prøver å lese meg litt opp på denne delen også Smiley



Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Sene treninger og mat
« #1 : 09. desember 2009, 12:45 »
Jeg hadde en lignende problemstilling da jeg spilte håndball.. Det som funka for meg var å ta en shake med carbo-fuel og protein etter styrketreningsøkta, pluss en banan like før trening nr 2 begynner. Rett etter den treningen igjen tok jeg en banan til, når jeg så kom hjem tok jeg som regel 2 skiver grovt brød, 2-3 egg og ca 1/2 liter mek.

Alternativ til protein/Carbo shake kan også være ca 1 liter sjokolademelk. Q sin er bedre enn litago. Masse karbo og protein der..
-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Utlogget Skolelim

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Sene treninger og mat
« #2 : 09. desember 2009, 13:59 »
Tusen takk for bra svar! Smiley Det høres ut som noe som burde la seg gjøre relativt greit. Må kjøpe inn carbofuel riktignok, men regnet nesten litt med det!
Var formålet ditt å gå opp i vekt eller å fylle på bare? Jeg veier forsåvidt nok, og jobber mot å få ned fettprosent men opp muskelmasse. Jeg vet ikke altfor mye om slikt enda, så jeg må spørre Smiley

Er det en blanding som kan fungere godt etter vanlig trening også? Eller blir dette for middag å regne?


Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Sene treninger og mat
« #3 : 09. desember 2009, 14:02 »
Formålet mitt var kun å fylle på..

Med "vanlig" trening regner jeg med du mener innebandytreningen? Jeg ville uansett spist en middag også. Magert kjøtt, som for eksempel kylling eller svinekjøtt, eventuelt karbonadedeig, i kombinasjon med brun pasta eller brun ris, (pluss litt grønnsaker) så har du en optimal middag etter trening.
-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Utlogget Skolelim

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Sene treninger og mat
« #4 : 09. desember 2009, 14:12 »
Til vanlig trener jeg styrke 4 ganger i uka. Da har jeg pleid å ta en proteinshake med kreatin etter trening, så spist ca en time etter det. Ikke no karbo-påfyll altså. Men da kan jeg blande carbofuel og proteinshake'n i en, og ta det etter trening, med en banan ca - så kjøre på med en middag etter det Smiley

Jeg trener styrke og innebandy på samme dag to ganger i uken, så det er mest sa jeg sliter med å få i meg "nok" mat, for da er jeg som regel hjemmefra mellom halv 7 og halv 11 på kvelden.

Bruker i tillegg ZMA, som det står at man helst skal ta på tom mage, så man blir litt forvirra av alle disse tingene Smiley

Utlogget Scarface

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 264
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 264

Sv: Sene treninger og mat
« #5 : 09. desember 2009, 15:57 »
Det er ikke så viktig at du ikke tar zma på tom mage, kroppen tar nok til seg de næringsstoffer den trenger  Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!