Skrevet av Emne: Valg av treningsprogram  (Lest 2575 ganger)

Utlogget Manowar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Valg av treningsprogram
« : 01. januar 2010, 18:10 »
God kveld!

Jeg skal begynne å trene styrke og trener litt hjelp med valg av treningsprogram. Starta å trene litt styrke i fjor sommer og trente vel tilsammen 2 måneder 3 ganger i uka. Da brukte jeg ett program jeg laget selv, men følte ikke at jeg hadde noe spesiell fremgang.


Hva skal jeg oppnå ved treningen?


-Generelt bli sterkere
-Se bedre ut
-Spiller fotball, så vil at jeg skal ha fremgang der også

Har sett litt på RYP og tenkte grunnprogrammet der kanskje kunne vært noe. Men om jeg skal kalkulere ut hva jeg klarer på 10 RM, hva menes med mage?


Ett siste spørsmål til slutt; stopper progresjonen i styrketreninga om jeg trener kondisjon i hviledagene i styrkeprogrammet eller kan jeg kombinere treningen av de to delene på samme dager?


På forhånd takk!

Utlogget Henrskip

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Valg av treningsprogram
« #1 : 02. januar 2010, 20:52 »
..

Utlogget Manowar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Valg av treningsprogram
« #2 : 02. januar 2010, 22:17 »
Jeg tenkte å kjøre intervaller på mølla på hviledagene jeg, men tenkte det kanskje det ble for hardt for kroppen. Jogging går sikkert bra, men noen som har noen innspill på hvordan det går med intervaller?

kingkris3

  • Gjest
Sv: Valg av treningsprogram
« #3 : 03. januar 2010, 01:54 »
Å kombinere cardio og styrketrening går helt fint. Med tanke på at du trener fotball kan utholdenhet komme godt med. Hvis du allerede trener en del utholdenhet på fotballtreningene er vel kanskje ikke behovet der, det er noe du må finne ut av selv med tanke på målsetninger. Cardio vil gå utover styrketreningen men hvis du holder deg innen rimelighetens grenser vil det ikke ha så mye å si. Tren kardio på hviledagene så skal det gå helt fint med bra progresjon også på styrkedelen.

Hvis du er ute etter rein styrke så kan et styrkeprogram alà sheiko eller dietmar være noe for deg. Shieko finner du her:
http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=1840601&d=1243388073
Og dietmar finner du her:
http://styrkeloft.no/treningsprogram

10rm på mage er vel hvis du trener f eks. sit-ups med vekter.


Lykke til Wink

Utlogget blkheart

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 5

Sv: Valg av treningsprogram
« #4 : 04. januar 2010, 00:00 »
Har selv trent grunnprogrammet til RYP, og for meg funket det veldig bra, det ville jeg anbefalet videre!:)
Viktig å huske på at markløft er en litt skummel men sinnsykt god øvelse, så må bare be deg være obs på ryggen din, at du stabiliserer rygg hele veien Smiley

Du burde prøve dype knebøy, aktiverer gluteus mer, setemuskelen som er viktig når det kommer til eksplosivitet innen fotball Smiley Med mindre du har noen kneskader/minisk?!

Intet galt å trene kardio på dine fri dager, du burde sjekke ut 4X4 intervall, Wink

Utlogget Manowar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Valg av treningsprogram
« #5 : 04. januar 2010, 02:24 »
Har hørt masse bra om RYP, så derfor jeg tenkte å prøve det ut! Men jeg har en del spørsmål angående kalkuleringen av øvelsene til grunnprogrammet, eller, igrunn alle tre av dem.

Har tenkt til å starte med grunnprogrammet, men skjønner ikke helt hva som menes med hvordan jeg skal finne ut 10 RM på "Mage"! Noen som kan svare meg på det? En sa det var ei maskin som jeg skulle bruke og hvor mange kilo jeg tok der, men den maskina har de ikke der hvor jeg trener.. Så noe som kan erstatte den øvelsen?

Og hva menes med DB i "Skråbenk m/liten skrå DB"? Samme også med DB i bicepscurløvelsen og franskpressøvelsen..

Har heller ikke nedtrekk der hvor jeg trener, så er det noen som har en bra øvelse som kan erstatte den?


På forhånd takk!

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Sv: Valg av treningsprogram
« #6 : 04. januar 2010, 02:50 »
Mage er ikke så viktig at du finner 10RM på. Du kan kjøre et eget opplegg på mage. Men om du vil følge RYP med magen også så velger du deg en øvelse, f eks crunches/situps med ekstra vekt og tester 10rm der.

DB=dumbbell=hantel (på norsk). En manual altså.
http://www.tn.no/guide.aspx alle ryp-øvelsene og noen flere blir vist her. Her finner du også alternativer til nedtrekk.

Utlogget Manowar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Valg av treningsprogram
« #7 : 06. januar 2010, 20:38 »
I RYP-programmet er det veldig mange øvelser som skal gjøres i skråbenk, men der hvor jeg trener har de merkelig nok ikke en benk som man kan regulere hvor skrå man vil ha den.. Kan jeg gjøre disse øvelsene ved å sitte på en vanlig pressbenk uten ryggstøtte? Dette gjelder også arnoldpress hvor det står jeg må ha ryggstøtte, MÅ jeg?

Utlogget Jannycash

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Sv: Valg av treningsprogram
« #8 : 06. januar 2010, 20:51 »
Når det gjelder magetreningen i RYP programmet så bør man kjøre litt lettere vekter med 2 sett x 20-25 reps på treningsdag 1 og 2. Også tygre vekter med 2-3 sett x 6-8 reps på treningsdag 3.

Utlogget Manowar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Valg av treningsprogram
« #9 : 06. januar 2010, 21:57 »
Okei. Jeg tenkte å kjøre beinhev og crunches jeg med 15x3 på begge jeg, alle dagene.

Men hva med skråbenk-spørsmålet?

Utlogget Manowar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Valg av treningsprogram
« #10 : 09. januar 2010, 22:13 »
Angående RYP sitt grunnprogram som jeg har tenkt til å kjøre. Har kalkulert og på arnoldpress tar jeg 10 kg pr. hantel, så da står det jeg skal starte med 6 kg første trening. Problemet er at der hvor jeg trener er det bare hantler med vekter som sitter fast. Og de er 2.5 kg, 5 kg, 7.5 kg, 10 kg osv.. Hvordan skal jeg da gjøre det?

Utlogget Jannycash

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 73

Sv: Valg av treningsprogram
« #11 : 13. januar 2010, 16:24 »
Angående RYP sitt grunnprogram som jeg har tenkt til å kjøre. Har kalkulert og på arnoldpress tar jeg 10 kg pr. hantel, så da står det jeg skal starte med 6 kg første trening. Problemet er at der hvor jeg trener er det bare hantler med vekter som sitter fast. Og de er 2.5 kg, 5 kg, 7.5 kg, 10 kg osv.. Hvordan skal jeg da gjøre det?

Da bare tar du det som er nermest, det står det til og med i brosjyren som du kan laste ned på tn.no. Akkurat om du løfter en eller to kg mer eller mindre enn det som står i programmet har ikke noe å si. Så lenge man øker vekten kontinuerlig så funker det veldig bra.

Utlogget Manowar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Valg av treningsprogram
« #12 : 01. februar 2010, 21:14 »
Har bestemt meg for å prøve meg på et hjemmelaget program. Jeg satte det opp her i dag og det ble tilslutt en to-splitt.

Dag 1 – bryst/biceps/skuldre/mage:
Bryst: Benkpress 10 x 3 - Skråbenk m/db 10 x 3
Biceps: Bicepscurl m/EZ 10 x 3 – Bicepscurl m/db 10 x 3
Skuldre: Arnoldpress 10 x 3 – Militærpress 10 x 3 – Sidehev 10 x 3
Mage: Crunches i skråbenk 20 x 3 – Beinhev 15 x 3 – Planken ett minutt x 3

Dag 2 – rygg/triceps/bein/mage:
Rygg: Foroverbøyd roing m/stang 10 x 3 – Hanteldrag 10 x 3 – Pecdec 10 x 3
Triceps: Franskpress m/db 10 x 3 – Smalbenk 10 x 3
Bein: Knebøy 10 x 3 – Markløft 10 x 3 – Legcurl 10 x 3
Mage: Crunches 15 x 3 – Planken ett minutt x 3

Jeg vurderte konsentrasjonscurl til biceps, men det ble med de to andre øvelsene. Noen som tror konscurl hadde vært bra eller i det hele tatt noen andre øvelser jeg burde ha med?

Hva tror dere om dette? Noe viktig jeg har glemt/bør huske på?

Utlogget Manowar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Valg av treningsprogram
« #13 : 06. februar 2010, 23:34 »
Har senka repetisjonsantallet til 8 på de fleste øvelsene istedet for 10.. Hva tror dere?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!