Skrevet av Emne: Rykk-teknikk  (Lest 1631 ganger)

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Rykk-teknikk
« : 03. januar 2010, 05:06 »
Godt nyttaar alle sammen Smiley

Kjempegreier med et eget forum for vektloefting. Haaper vi klarer aa faa litt aktivitet her! Jeg starter i alle fall med et lite spoersmaal i forhold til teknikk i rykk.

Jeg leste en interessant artikkel paa en russisk vektloeftingsside (http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles009.html). Artikkelforfatteren var her kritisk til det store fokuset veldig mange trenere har paa det aa strekke beina og kroppen helt ut (og gaa opp paa taa) foer man skifter retning for aa komme under stanga ("finish the pull"). Han mener man boer skifte retning paa kroppen for aa sette seg ned naar stanga har stoerst momentum paa vei opp. I foelge ham oppnaar stanga sin "toppfart" oppover foer kroppen er helt utstrakt og man gaar opp paa taerne, han mener derfor at man kan spare saa mye som 1/10 sekund ved aa "dra seg under" stanga tidligere.

Noen rutinerte vektloeftere som har en formening om dette? Jeg maa si at jeg hadde veldig positive erfaringer naar jeg proevde ut dette. Tidligere har jeg av og til fokusert paa aa vente med aa rykke skikkelig til foer jeg er helt utstrakt, for saa aa oppleve at jeg ikke har noe kraft igjen aa rykke med... Hoeres dette rart ut? I alle fall syntes jeg artikkelen var veldig interessant, og det hjalp meg veldig med rykk-teknikken. Naa foeles loeftet mye riktigere og mer naturlig. Jeg merker at jeg faar mye mer kraft i rykket naar foettene mine ikke forlater bakken foer jeg setter meg ned.

Ok. Innspill mottas med takk og interesse Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!