Skrevet av Emne: Velge riktig kosttilskudd  (Lest 3039 ganger)

Utlogget Zenly

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Velge riktig kosttilskudd
« : 30. januar 2010, 16:06 »
Hei

Jeg er en gutt på snart 21 år som har trent med vekter i rundt 3 år. Forbrenningen min har alltid vært cirka normal. Septemper i fjor bestemte jeg meg for å få en ripped kropp, med markerte muskler osv.

Da jeg startet veide jeg pluss/minus 94 kg (er 1.94 meter høy). Nå er jeg nede i ~87 kg. Dette ble gjort kun ved hjelp av styrketrening 2 ganger i uken, samt 1-2 spinning/løpe treninger. Samt jeg la om hele kostholdet til mye sunnere mat slik som mager kylling, ørret, egg, nøtter, og sunne havre/kornprodukter. Brukte vanlig Whey proteiner, tran og de der multi "bil" vitaminene. Jeg spiste normale porsjoner og sultet meg aldri.

På skolen skal min gruppe starte med å følge "US Navy Seal" sitt program for opptakskrav. Jeg skal legge en link til det nederst på innlegget. Dette går ut på at en skal svømme, løpe og trene diverse styrke øvelser (egenvekt baserte øvelser, slik som pushups, hangups osv).

Mitt personlig mål for dette er å få en sterkere kropp og helst også ripped, samt å klare opptakskravene (som dog ikke er så vanskelige). Må sies at jeg på nåværende tidspunkt har antydninger til sixpack på øvre delen av magen, mens nedre del er fortsatt for mye fett på.

Mitt spørsmål er som følgende:
Hvilke kosttilskudd burde jeg ta for å øke muskelmasse, men samtidig ikke legge på meg fett? Har aldri prøvd kreatin eller lignende, så jeg er litt i tvil omg jeg skal prøve dette. I og med at de neste 10 ukene blir veldig mye fysisk trening, regner jeg med at jeg vil spise generelt mer mat for å dekke energitapet.
Hadde også vært flott å få "brent" vekk litt fett på mage og generelt.

Sant skal sies at jeg ikke vet fettprosenten min. Er ikke mager, men heller ikke tykk. Mest beskrivendes blir å si at jeg er tynn men litt kraftig. BMI er på rundt 23, men dette er ikke en veldig bra målemåte.

Link til US Navy Seal sitt treningsprogramm. Jeg skal følge "Workout I.
http://rapidshare.com/files/343420299/US_Navy_Seals_Category_I_and_II_Workouts.pdf.html


Beklager for et langt innlegg, men jeg håper noen med litt peiling og erfaring gir en hjelpende hånd. Takk for alle svar og råd.  Smiley


Utlogget alephzain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

  • 27 år - 72 kg
Sv: Velge riktig kosttilskudd
« #1 : 30. januar 2010, 21:39 »
Hei

Ikke vær redd for kreatin, det er antagelig det mest veldokumenterte kosttilskuddet som finnes der ute. Kjøp monohydrat kreatin, gjerne av typen CreaPure (bra kvalitet).

Generelt så er jo proteininnholdig mat (som du allerede spiser) termisk i den forstand at den hjelper på med muskelbyggingen og øker forbrenningen.

Ellers for "fettforbrenning" så må koffein nevnes. Enten i form av en kopp kaffe før trening, eller koffeinpiller. Grønn te har også en effekt på økning av forbrenningen. Proteinfabrikken har et kosttilskudd som inneholder 1000mg grønn te per 2 kapsler, det kalles Energy Kick og kan anbefales.

Bra at du får i deg omega 3. Personlig foretrekker jeg krill- eller selolje i stedet for tran, da dette er en renere kilde til de sunne fettsyrene DHA/EPA.

Ellers så gjelder det som alltid har blitt sagt - For å miste fett bør du ligge i moderat kaloriunderskudd, for magefettet forsvinner ikke ved kosttilskudd alene, men det visste du kanskje Smiley

Lykke til med treningen

Hilsen Alephzain


Utlogget Zenly

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Sv: Velge riktig kosttilskudd
« #2 : 31. januar 2010, 00:28 »
Takk for et informativt svar alephzain.

Tror jeg leste en plass at for menn la fett seg først på mage, og fett fra mage var den siste plassen fettet forsvant.

Tenkte litt på om jeg skulle kjøpe denne pakken:
http://www.gymgrossisten.com/6/no/artiklar/fighter-pack-2

Noen som har noen erfaringer med disse produktene?

Velger da:
Creatine Complete Extreme
CLA
Triple-Pro 85
Whey-100 eller Super Gainer Pro


Er Creatine Complete Extreme kvalitets kreatin? Og gir egentlig CLA noe merkbart resultat? Er Super Gainer Pro et produkt som du legger på deg av, med tanke på fett?

Har du noen bedre forslag til produkter, KOM MED DEM!  Wink

Utlogget alephzain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

  • 27 år - 72 kg
Sv: Velge riktig kosttilskudd
« #3 : 31. januar 2010, 17:07 »
CLA har vel liten eller ingen dokumentert virkning etter hva jeg vet, og tviler på at du vil få noe særlig merkbart resultat. Den typen kreatin som selges der kjenner jeg ikke til, men Super Gaineren inneholder kreatin fra CreaPure, det er jo bra, men dessverre også Vitargo, som kanskje er nyttig hvis du driver med høyintensitet kardiotrening... Mange "gainers" og "restitusjonsdrikker" er dessverre bare kjappe måter å legge på seg fett på.

Lean Mass Meal fra MyRevolution er en bra måltidserstatter/gainer som jeg bruker selv og er fornøyd med, ellers er det matinntaket som utgjør hovedernæringen som igjen gir resultatene du vil ha, kombinert med trening og nok hvile/restitusjon.

Bukfettet er det siste som forsvinner som regel ja, så for six-pack så er det nok tålmodighet og et fast måltidsmønster du kan leve med som gjelder.

alephzain


Utlogget Zenly

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Sv: Velge riktig kosttilskudd
« #4 : 31. januar 2010, 20:42 »
Så det eneste jeg egentlig "trenger" er protein og bra kreatin?

Utlogget alephzain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

  • 27 år - 72 kg
Sv: Velge riktig kosttilskudd
« #5 : 31. januar 2010, 21:12 »
Jupp. Bør holde fint det ja. Protein og kreatin, samt litt sunne maritime omega-3 fettsyrer (ala selolje), resten fra mat. Bør holde i massevis det...

Utlogget Zenly

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Sv: Velge riktig kosttilskudd
« #6 : 01. februar 2010, 10:51 »
Hvilke kreatin skal jeg velge? Gir Kreatin Monohydrate (Creapure) så mye bedre effekt enn Kreatin Monohydrat? Fant disse to på nettet:

http://www.gymgrossisten.com/6/no/artiklar/kreatin-monohydrate-creapure

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=2649

Er det noen plasser en kan få tilsvarende produkter billigere?

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
Sv: Velge riktig kosttilskudd
« #7 : 01. februar 2010, 13:40 »
Creapure er kreatin monohydrat og det gir nok ikke noe bedre effekt enn annen kreatin monohydrat.
Hvem som er billigst får noen andre svare på for det aner jeg ikke  Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!