Skrevet av Emne: Poteter som karbohydratkilde?  (Lest 1430 ganger)

Utlogget dobbeltve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Poteter som karbohydratkilde?
« : 12. februar 2010, 01:20 »
Er poteter en god karbohydratkilde?

Jeg ser at poteter har kun 15g karbohydrater pr 100g. Men det ser ut som er fordi det er mye vann i dem (75g). Jeg steker potetene mer enn jeg koker dem. Det vil si, jeg har 1cm vann og 0.5cm olivenolje i bunn av en kjele, og steker/koker på full varme til potetene går i oppløsning.

Jeg tror karbohydratmengden i poteter vs ris er litt missvisende. For når man sier at det er 75g karbohydrater i ris pr 100 g, så er vel det tør ris. Altså. I potetene jeg koker er det mer vann før de er kokt enn etter de er kokt. Og med ris er det naturligvis omvendt.

Jeg driver på RYP programmet, og har planer om å legge på meg muskler. Er en knyttneve med poteter det samme som en knyttneve med ris?

Jeg liker poteter mye bedre enn ris og pasta. I hvert fall når jeg koker/steker dem slik jeg gjør.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Poteter som karbohydratkilde?
« #1 : 12. februar 2010, 01:25 »
Er poteter en god karbohydratkilde?

Jeg ser at poteter har kun 15g karbohydrater pr 100g. Men det ser ut som er fordi det er mye vann i dem (75g). Jeg steker potetene mer enn jeg koker dem. Det vil si, jeg har 1cm vann og 0.5cm olivenolje i bunn av en kjele, og steker/koker på full varme til potetene går i oppløsning.

Jeg tror karbohydratmengden i poteter vs ris er litt missvisende. For når man sier at det er 75g karbohydrater i ris pr 100 g, så er vel det tør ris. Altså. I potetene jeg koker er det mer vann før de er kokt enn etter de er kokt. Og med ris er det naturligvis omvendt.

Jeg driver på RYP programmet, og har planer om å legge på meg muskler. Er en knyttneve med poteter det samme som en knyttneve med ris?

Jeg liker poteter mye bedre enn ris og pasta. I hvert fall når jeg koker/steker dem slik jeg gjør.

Kjør på. Poteter er en god karbohydratkilde som inneholder mye mineraler. De metter også godt, og inneholder, som du sier, ikke så mye energi i forhold til hvor mye de metter.
Sa brura

Utlogget dobbeltve

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Poteter som karbohydratkilde?
« #2 : 12. februar 2010, 15:30 »
Det er nettopp det jeg stusser litt over. Er det ikke dumt om de ikke inneholder så mye energi i forhold til hvor mye de metter? Jeg prøver jo å legge på meg.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Poteter som karbohydratkilde?
« #3 : 12. februar 2010, 15:32 »
Det er nettopp det jeg stusser litt over. Er det ikke dumt om de ikke inneholder så mye energi i forhold til hvor mye de metter? Jeg prøver jo å legge på meg.

Jo, sånn sett er ikke poteter det beste kanskje. Jeg vet ikke hvordan du tilbreder, men for meg er det veldig stor forskjell om jeg spiser kokte poteter og/eller stekte poteter. Av kokte klarer jeg kanskje EN, men hvis jeg skiver de opp og steker de i ovnen klarer jeg kanskje 4-5.

Hvis ikke får du jo bare spise noe som er mindre mettende?
Sa brura

Utlogget lulswut

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Poteter som karbohydratkilde?
« #4 : 12. februar 2010, 16:26 »
Spis potene du, trenger du en dytt for å komme over maintenance nivået ditt så spis nøtter. Tørre, ubehandlede mandler for eksempel... 650 kalorier per 100g, fulle av sunnt fett og proteiner og smaker digg.  woot

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!