Skrevet av Emne: Svetter mye - få i seg ekstra salt?  (Lest 2961 ganger)

Utlogget Feigingen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 426

Svetter mye - få i seg ekstra salt?
« : 12. april 2010, 16:37 »
Når jeg trener, enten det er styrke eller kardio eller bare generell fysisk aktivitet, har jeg en tendens til å svette veldig mye.

Når jeg spiller fotballkamper eller trener kardio resulterer dette ofte i dehydrering med påfølgende hodepine. Det jeg egentlig lurer på er om det kan være en god idé å få i seg rent salt i/før eller etter treningen.

Til nå har jeg prøvd mye forskjellig. F.eks sinnsyke mengder med vann. Det hjelper, men det resulterer til slutt bare i at det renner rett ut. Jeg må løpe på dass tre ganger i timen uten at jeg kommer meg unna lett hodepine i etterkant.

Videre har jeg prøvd å drikke mye før trening, deretter ta sportsdrikk under treningen, og drikke vann i etterkant.

Som et tredje forsøk har jeg prøvd komboen med vann før trening, sportsdrikk under trening, og sjokomelk i etterkant. I tillegg tar jeg som regel en shake med litt carbs, proteintilskudd og creatin etter treningen.

Alle tiltakene hjelper på, men spørsmålet mitt er vel egentlig om det kan være forholdet mellom salt og væske i kroppen som er problemet for meg, og ikke mengden væske? Altså, mister jeg for mye salt i svetten, og vil det hjelpe å ha ekstra salt i drikken når jeg svetter så mye?

Takk for gode råd Smiley

Utlogget Feigingen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 426

Sv: Svetter mye - få i seg ekstra salt?
« #1 : 12. april 2010, 17:23 »
BUMP

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Svetter mye - få i seg ekstra salt?
« #2 : 12. april 2010, 23:04 »
Er ikke behov for BUMP når ingen har postet nye tråder.
Vær tålmodig heller.

Men, jo mer aktivitet jo større er behovet for salter. Jo mer væske du inntar, jo større er behovet for salter.

Sportsdrikker (gatorades etc.) er ofte tilsatt salter nettopp pga. dette.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget TSE

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

  • Ikkje umuligt, bare en utfordring!
Sv: Svetter mye - få i seg ekstra salt?
« #3 : 14. april 2010, 19:29 »
Prøv en god sportsdrikk slik som er nevnt...skal endel til for at en en skal svette for mye ved normal tung trening i normal temp og utluftning (god luft er viktig for at man ikkje skal føle seg svimmel og ør)
Ellers så finnes det tabletter som kan brukes ved høgt vesketap(salt/og mineral i kroppen) desse skal en få kjøpt på apotek og er ment for folk som feks reiser på ferie til land med høg temp/fuktighet.
Har selv brukt dette ved arbeid i Dubai på sommertid. (smak på svetten somm renner i ansiktet,dersom den ikkje smaker salt så har du svettet godt  Wink
Med eit mål om og bli betre!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!