Skrevet av Emne: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse  (Lest 2794 ganger)

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« : 19. februar 2010, 22:50 »
Det er nå slik at jeg har holdt på 5x5 treningsprogramen en stund nå, og kan ikke si annet enn at det virkelig anbefales.  I den perioden ble jeg mer å mer Interessert i generelt "styrke" og da tenker jeg på at det utrolig gøy å løfte "tungt".

Burde jeg satse på et treningsprogram hvor jeg bare kjører markløft,knebøy,benkpress og militærpress?
Nå som jeg har økt utrolig mye på så kort tid så syns jeg at det er bare gøy for hver gang jeg skal trene.

Målet er å få mer muskelmasse og bli sterkere selvfølgelig.


Hva tenker dere?


Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #1 : 19. februar 2010, 23:01 »
Det er nå slik at jeg har holdt på 5x5 treningsprogramen en stund nå, og kan ikke si annet enn at det virkelig anbefales.  I den perioden ble jeg mer å mer Interessert i generelt "styrke" og da tenker jeg på at det utrolig gøy å løfte "tungt".

Burde jeg satse på et treningsprogram hvor jeg bare kjører markløft,knebøy,benkpress og militærpress?
Nå som jeg har økt utrolig mye på så kort tid så syns jeg at det er bare gøy for hver gang jeg skal trene.

Målet er å få mer muskelmasse og bli sterkere selvfølgelig.


Hva
Det er nå slik at jeg har holdt på 5x5 treningsprogramen en stund nå, og kan ikke si annet enn at det virkelig anbefales.  I den perioden ble jeg mer å mer Interessert i generelt "styrke" og da tenker jeg på at det utrolig gøy å løfte "tungt".

Burde jeg satse på et treningsprogram hvor jeg bare kjører markløft,knebøy,benkpress og militærpress?
Nå som jeg har økt utrolig mye på så kort tid så syns jeg at det er bare gøy for hver gang jeg skal trene.

Målet er å få mer muskelmasse og bli sterkere selvfølgelig.


Hva tenker dere?




Kjører styrkeløftere bare de fire øvelsene? Nei.(ikke alle kjører millitærpress engang) Trener de for maksimal styrke i nettopp de øvelsene? Ja.

Vil du bli stor og sterk så kjør et standard styrkeløft program.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #2 : 19. februar 2010, 23:05 »
Takk for svar Smiley

Hva er et typisk styrkeprogram da, helst noe du har prøvd selv og har erfaring med?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #3 : 19. februar 2010, 23:08 »
Takk for svar Smiley

Hva er et typisk styrkeprogram da, helst noe du har prøvd selv og har erfaring med?

Har aldri prøvd et styrkeløftprogram selv. Men det er drøssevis av andre på dette forumet som har det. Kan nevne dietmar som det mest vanlige. Man får sikkert veldig gode resultater av det.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #4 : 19. februar 2010, 23:14 »
Har aldri prøvd et styrkeløftprogram selv. Men det er drøssevis av andre på dette forumet som har det. Kan nevne dietmar som det mest vanlige. Man får sikkert veldig gode resultater av det.

Da så, takk for hjelpen ihvertfall..
Men lurte på en ting, hvis jeg kjører et styrkeprogram er det naturlig at jeg vokser på meg muskelmasse.

Spørsmålet er da, vil jeg vokse mer enn hvis jeg hadde kjørt et annen treningsprogram hvor det er lite av disse fire basis øvelsene?

Utlogget FRODRIS HAUGENENKO

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 241
  • Honnør: 103
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 241

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #5 : 19. februar 2010, 23:25 »
Dietmar programmene er virkelig å anbefale. Ellers kan du spørre Ivrig pingle her på forumet om har et program som passer deg! Den mannen sitter inne med utrolig mye kunnskap og har selv laget et par helt geniale programmer:)
27år - 113kg - 180cm
Godkjente Stevne perser:
Bøy:287,5 Benk:180 Mark:270
                         http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88651.0

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #6 : 19. februar 2010, 23:32 »
Takker for tipset Smiley

Skal se litt nærmere på Dietmar,  har ikke så mye erfaring rundt dette selv.
Vil prøve på noe nytt, så blir spennende å prøvde dette ut og se.

Hadde tenkt å deffe til sommeren, men som det ser ut nå kan det hende jeg dropper dette i og med at jeg er så ivrig i å starte å "løfte" tungt. Smiley


Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #7 : 20. februar 2010, 14:17 »
Da så, takk for hjelpen ihvertfall..
Men lurte på en ting, hvis jeg kjører et styrkeprogram er det naturlig at jeg vokser på meg muskelmasse.

Spørsmålet er da, vil jeg vokse mer enn hvis jeg hadde kjørt et annen treningsprogram hvor det er lite av disse fire basis øvelsene?

Hvor mye du vokser har mer med mat og repsantall. Styrkeløft er som regel 3-6 reps eller noe sånt, og det som er anbefalt for vekst av de mer lav-reps orienterte guruene er 5-8. Men når du kjører så mange sett som du gjør i styrkeløft gir det ganske nært optimal vekst vil jeg påstå.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #8 : 20. februar 2010, 14:23 »
Hvorfor ikke bare fortsette på 5x5 når du er så fersk? Tror du vil kunne fortsette å øke bra på det. Styrkeløftprogrammer som mengde f eks er vel ikke for nybegynnere, og 5x5 ikke for de som har trent i mange år.

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: Løfte "tungt" & bygge muskelmasse
« #9 : 20. februar 2010, 14:36 »
Hvor mye du vokser har mer med mat og repsantall. Styrkeløft er som regel 3-6 reps eller noe sånt, og det som er anbefalt for vekst av de mer lav-reps orienterte guruene er 5-8. Men når du kjører så mange sett som du gjør i styrkeløft gir det ganske nært optimal vekst vil jeg påstå.

Det er helt riktig som du har beskrevet det her, og har sett litt på dietmar så kanskje lovende ut.
Har sendt PM til ivrig pingle, ser hva han svarer Smiley

Hvorfor ikke bare fortsette på 5x5 når du er så fersk? Tror du vil kunne fortsette å øke bra på det. Styrkeløftprogrammer som mengde f eks er vel ikke for nybegynnere, og 5x5 ikke for de som har trent i mange år.

Joda, nå står jo det at jeg skulle følge 5x5 i 10uker, også er det bra med litt variasjon og prøve seg fram.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!