Skrevet av Emne: Begynner på treningstudio, trenger tips og innspill mtp mat/kosthold  (Lest 2332 ganger)

Utlogget M20B25

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Hei.
Er en mann 21 år som er ca 180høy og har nettopp har gått ned fra 125kg og veier nå ca 90kg.
Vektnedgangen har jeg egentlig bare fått til ved å spise mindre mengder og kuttet ut enkelte ting som majones, vanlig brus, og div annet dill. Gått utifra lite kalorier, og dette har gjort susen.
Problemet er at det har gjort susen på musklene mine og, og det er noe jeg må gjøre noe med.

Tingen er at jeg skal prøve å holde meg på denne vekta (ingen krise om jeg øker 5kg), men vil prøve å holde meg sånn noenlunde.

Har en ganske aktiv jobb med mye bevegelse og endel middels tunge løft.

Har planer om å trene 3 ganger i uken. Da med 1/2 time oppvarming med kondisjon, og 1-1,5 time med styrke etter det. Kommer til å innta proteinshake rett etter trening, med så mye protein og lite kalorier som mulig. Treningsprogram får jeg hjelp til studioet til å sette opp. Men satser på 8x3 serier.

Utover dette kommer jeg til å spise "normal" mat, men vil gjerne ha tips og innspill til mat/pålegg som hjelper meg i treninga uten å endre hele innholdet i kjøleskapet hvis dere skjønner Smiley

Kom gjerne med tips til kosttilskudd som kan hjelpe meg videre på veien.

Har planer om å bli sterk igjen, merker musklene er på vei tilbake nå som jeg spiser "normalt" igjen.
Vil bli litt stor i muskler, men samtidig ha utholdenhet, samt god kondis.

Ble mye dette her, men tips mottas med takk Smiley

Utlogget danib

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

  • Climbing the ladder
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program

der kan du laste ned et veldig bra program.

men litt vanskelig å se hva du sko ha tips til?
du får hjelp av treningsstudio til å sette opp program.
du har disiplin på inntak.
virker som om du klarer deg helt selv. Cheesy
RM:
BP: 80 kg - raw      mål : 120
KB: 190 kg - belte  mål : 250
ML: 140 kg - belte   mål : 250

Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94218

Utlogget M20B25

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Trenger egentlig bare tips til mat og slikt som hjelper på treninga, at jeg får mer utbytte av treninga egentlig.
Disiplin på matinntaket har jeg ja, men kanskje jeg spiser feil mat mtp på trening?

Ja jeg får hjelp av en instruktør til treningsprogram, men det er helst mat/kosthold jeg vil ha tips til.

Mulig at det jeg spiser nå ikke hjelper meg i det hele tatt.
Vil jo si jeg spiser normal mat; brødmat hver dag med ost, kjøttpålegg, leverpostei ++
Har i tillegg begynt å spise en bolle med Kelloggs AllBran til frokost før jeg stikker på jobb.
Virker som det hjelper endel og magen jobber på en helt annen måte nå enn før.

Har fremdeles ølmagen jeg vil bli kvitt, og trenger generelt sett å stramme opp her og der etter vekttapet.

Utlogget danib

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

  • Climbing the ladder
dropp brødmat iallefall. havregryn, egg, cottage cheese/kesam er godt å starte med på morgenen har jeg lest i en annen tråd her inne Smiley
RM:
BP: 80 kg - raw      mål : 120
KB: 190 kg - belte  mål : 250
ML: 140 kg - belte   mål : 250

Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94218

Utlogget M20B25

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Altså, brødmat har jeg spist under hele slankinga så det vet jeg går greit mtp å ikke gå opp i vekt igjen.
Og spiser som sagt nå AllBran til frokost hver dag. 1skive til frokost på jobb og 2 til lunsj.
Avogtil middag når jeg kommer hjem, eller 2-3 skiver, 2 skiver til kvelds men ikke for sent.
Er sånn jeg pleier å ha som vane.

Egg har jeg ikke tid til å knote med på morraen, så da holder jeg meg til AllBran`en Tongue

Skal bli spennende å se om musklene som har forsvunnet, kommer fort tilbake igjen Smiley
Blir morro å komme igang hvertfall!

Hadde maksløft i benkpress på 120kg for halvanne år siden. Tror knapt jeg klarer 90 nå :S

Utlogget Zenly

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Du kunne spise litt mer til frokost og mindre til kvelds. Frokost er tross alt det viktigste måltidet. Selv spiser jeg havregryn som jeg blander med den der aksa blåbær frokostblandingen og litt rosiner. Smaker veldig godt og er sunt.

Ellers leser jeg litt rundt på forumer hva som andre spiser og prøver ut litt nye ting innimellom. Se etter produkter med det grønne nøkkelhullet. Har hjelpt meg mye. Finnes mager ost, magert kjøttpålegg osv osv med nøkkelhull merket. Er egentlig ganske kjekt det, siden jeg aldri gidder å lese på de forskjellige produktene uansett. Bare velger det med nøkkelhull på.

Utlogget Diiaz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 145
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 145

Du kunne spise litt mer til frokost og mindre til kvelds. Frokost er tross alt det viktigste måltidet.

Dette stemmer vel ikke... alle måltid er jo like viktige.. med et lite unntak feks: før og etter trening, men ellers har det lite å si så lenge du får dekket protein evt kcal behovet iløpet av dagen,,

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Egg har jeg ikke tid til å knote med på morraen, så da holder jeg meg til AllBran`en Tongue

Du kan ferdigkoke 12 egg, legge dem i kjøleskapet, og spise dem når du vil innen ca 2-3 dager. Ha skallet på under lagring.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget M20B25

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Jeg sliter egentlig med å spise frokost før jeg går på jobb, da jeg overhodet ikke har matlyst så tidlig på morraen men jeg tvinger det i meg uansett.
Prøver å velge så mye lett produkter som mulig.

Ang eggene så var ikke det en dum idè!
Regner med å sette i gang med treninga på mandag eller tirsdag.
Kommer med tilbake meldinger etterhvert.

Blir spennende dette her, se om musklene kommer fort tilbake Smiley

Utlogget Zenly

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Dette stemmer vel ikke... alle måltid er jo like viktige.. med et lite unntak feks: før og etter trening, men ellers har det lite å si så lenge du får dekket protein evt kcal behovet iløpet av dagen,,

Spørs vel litt hvordan en ser på det. Tenker at å spise mye på kvelden vil gjøre deg mer våken, særlig hvis du spiser noe med sukker i. I tillegg går forbrenningen senere når du sover. Men et solid måltid på morningen får i gang forbrenningen og gir en god start på dagen. Det er en sammenheng mellom tykke mennesker ofte ikke spiser frokost og veldig mye på kvelden. Kan ta feil her, er som sagt ingen ernæringsekspert.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Prøv å få deg det du skal ha iløpet av en dag, tenk ikke så mye på når. Litt mat + shake etter trening er bra Smiley 180cm høy og 90kg plus minus er fint vettu.

Ps: Bmw man ser jeg ja, bra Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget M20B25

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Under slankinga tenkte jeg ikke på når jeg spiste, bare at det var lite mengder og det har fungert bra.

Så jeg prøver bare å få i meg proteinrik mat, samt en god porsjon shake etter trening.
Det kan jo ikke gå galt da?

Bmw er fint vettu Wink

Utlogget JosteinT.J.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 370
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 370

  • Hulk to be
Det eneste jeg råder deg til er å lese litt om treningsprogrammer selv også, for du har ingen garanti for at programmet du får hos senteret er noe tess. Sjansen er ganske stor for at du blir sittende å jokke på 10 forskjellige apparater hver trening etter det jeg har erfart.

Utlogget M20B25

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Skal ta en kikk rundtforbi da, og se hva andre har, kontra det jeg får.
Kan evt endre litt på det selv når jeg får trent litt og se hva som passer meg best.

Utlogget M20B25

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Da har jeg trent denne uka på treningstudio.
Var jævli hardt å komme igang, men du verden så deilig det var!

Merker på 3`de dagen at jeg på enkelte apparater har økt 10kg!
Kjører 3x10 program og føler dette fungerer utmerket.
Varmer opp med 10-20min med full motstand på romaskin og syns det virker ganske bra Smiley

Sørger for å spise proteinrik mat før trening, tar en god porsjon proteinshake etter trening.

I dag skal jeg ha kyllingfilèt med bernaise og ris til middag, ca 1 time etter trening.

Høres dette fornuftig ut?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!