Skrevet av Emne: kunstig kosttilskudd  (Lest 1445 ganger)

Utlogget martinbf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

kunstig kosttilskudd
« : 01. mars 2010, 13:41 »
Kreatiner, Proteinpulver, Gainer etc..... alt dette er kunstig kosttilskudd, det jeg lurer på er om det er helt bra for kroppen? kan det være lurt å ta en pause fra alt dette en periode? noen som har en formening om dette?

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: kunstig kosttilskudd
« #1 : 01. mars 2010, 13:54 »
Hva mener du med kunstig?

Nei, proteinpulver vokser ikke på trær. Man kan heller ikke slakte kreatin. På den måten er ikke kosttilskudd naturlig. Men mye av kosttilskuddet er ekstrahert fra vanlig mat.

Ta proteinpulver som eksempel;
Man starter med melk. Osteløype og citronsyre tilsettes. Melka skiller seg, og man får en del ost, og en del myse. Fra mysen kan man lage myseost (brunost), ricotta, gi det til grisene som i gamle dager, eller man kan lage proteinpulver. I dette heller vondtsmakende pulveret, tilsettes smaker og stoffer som gjør at det holder seg og ikke klumper. Er ikke farligere enn det.

Mye av maten kommer også fra pulver idag. TORO-mat, og sauspulver. Er det så mye bedre?
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget martinbf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: kunstig kosttilskudd
« #2 : 01. mars 2010, 14:19 »
skjønner hva du mener, men si hvis man trener ca 4-6 ganger i uken og man tar proteinpuler/gainer etter vær gang så blir kroppen vant til å få næringen kunstig. det kan vel umulig være sunt over en lang periode?

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
Sv: kunstig kosttilskudd
« #3 : 01. mars 2010, 14:27 »
Kreatiner, Proteinpulver, Gainer etc..... alt dette er kunstig kosttilskudd
Kreatin er kosttilskudd ja, hvor kunstig det er kan vel diskuteres da bruk er å tilføre kroppen noe den allerede inneholder.
Proteinpulver er ikke kosttilskudd det er næringskonsetrat (konsentrert mat).
Om det er sunt å tilføre kroppen mat som er strippet for fett og karbo, jeg kan ikke garantere at det er spesielt usunt akkurat

Utlogget martinbf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: kunstig kosttilskudd
« #4 : 01. mars 2010, 14:45 »
Kreatin er kosttilskudd ja, hvor kunstig det er kan vel diskuteres da bruk er å tilføre kroppen noe den allerede inneholder.
Proteinpulver er ikke kosttilskudd det er næringskonsetrat (konsentrert mat).
Om det er sunt å tilføre kroppen mat som er strippet for fett og karbo, jeg kan ikke garantere at det er spesielt usunt akkurat
tror du ikke helt skjønte hva jeg mente. det jeg mener er at det kanskje ikke er så bra for kroppen å få i seg næring i form av puler over en lenger periode, imotsettning til fast føde.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: kunstig kosttilskudd
« #5 : 01. mars 2010, 15:01 »
tror du ikke helt skjønte hva jeg mente. det jeg mener er at det kanskje ikke er så bra for kroppen å få i seg næring i form av puler over en lenger periode, imotsettning til fast føde.

De fleste som bruker kosttilskudd spiser også vanlig mat ved siden av. Med tanke på fiber i kosten osv så ser jeg ingen store farer ved å ta litt ekstra protein i ny og ne.
En diett på kun kostTILSKUDD er det vel ingen som har?
Ellers så får tittelen på posten din meg til å tro at du ikke har så mye greie på dette med tilskudd, mulig jeg tar feil. "Kunstig" er jo litt negativt ladet, men det meste av maten vår er jo "kunstig" dvs bearbeidet på en eller annen måte, kosttilskudd er jo intet unntak.


Utlogget martinbf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: kunstig kosttilskudd
« #6 : 01. mars 2010, 15:30 »
De fleste som bruker kosttilskudd spiser også vanlig mat ved siden av. Med tanke på fiber i kosten osv så ser jeg ingen store farer ved å ta litt ekstra protein i ny og ne.
En diett på kun kostTILSKUDD er det vel ingen som har?
Ellers så får tittelen på posten din meg til å tro at du ikke har så mye greie på dette med tilskudd, mulig jeg tar feil. "Kunstig" er jo litt negativt ladet, men det meste av maten vår er jo "kunstig" dvs bearbeidet på en eller annen måte, kosttilskudd er jo intet unntak.


når jeg skriver kunstig så tenker jeg på mat i form av pulver. Det jeg spurte om var om det kan være lurt å ta en pause fra kunstig mat en periode for at kroppen ikke skal bli vant til å få en stor del av næringen fra pulverform. Ta foreksempel en gainer som innholder 1000 kcal. hvis man drikker dette etter trening så vil man må i seg ca 25 % av kaloriene på en dag fra kunstig mat (altså pulver mat). det jeg spør om er om dette er bra for kroppen med tanke på at kroppen vår egentlig er lage for å få næring fra fast føde.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: kunstig kosttilskudd
« #7 : 01. mars 2010, 16:41 »
når jeg skriver kunstig så tenker jeg på mat i form av pulver. Det jeg spurte om var om det kan være lurt å ta en pause fra kunstig mat en periode for at kroppen ikke skal bli vant til å få en stor del av næringen fra pulverform. Ta foreksempel en gainer som innholder 1000 kcal. hvis man drikker dette etter trening så vil man må i seg ca 25 % av kaloriene på en dag fra kunstig mat (altså pulver mat). det jeg spør om er om dette er bra for kroppen med tanke på at kroppen vår egentlig er lage for å få næring fra fast føde.

Jeg tror ikke det finnes vitenskapelig belegg for å si at kroppen kjenner igjen pulver kontra f.eks en brødskive, ei heller at det skulle oppstå noen situasjon som krever avvenning e.l av dette.
Om du inntar pulver eller fast form spiller ingen trille hverken den ene eller andre veien.
All mat brytes jo ned i magesekken til  fordøyelig grøt, i så måte er det vel om noe bedre å spise pulver da det kan raskere fordøyes.

Utlogget Treningsfreek

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Mean and clean!
Sv: kunstig kosttilskudd
« #8 : 01. mars 2010, 16:44 »
det jeg spør om er om dette er bra for kroppen med tanke på at kroppen vår egentlig er lage for å få næring fra fast føde.

Kroppen er "skapt" like mye for å kunne ta opp næring i flytende form som i fast form..
Alder: 22 år
BP: 107,5 kg
ML: 150kg
KB: uvisst
188cm/91 kg
("Thor is here, Odin is here, how can you miss!?

Utlogget etn91

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 485
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 485

Sv: kunstig kosttilskudd
« #9 : 01. mars 2010, 16:45 »
Jeg tror ikke det skulle ha noe spesielt å si.. Proteiner er proteiner, uansett om det kommer fra kjøtt (fast føde) eller pulver (tilskudd) Smiley Det er bare behandlet..
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116330.0

Gammel treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102601.0


Det er fordi jenter som bygger muskler driter i gutter som måtte føle seg truet...de liker ordentlige menn! Wink

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: kunstig kosttilskudd
« #10 : 01. mars 2010, 16:57 »
når jeg skriver kunstig så tenker jeg på mat i form av pulver. Det jeg spurte om var om det kan være lurt å ta en pause fra kunstig mat en periode for at kroppen ikke skal bli vant til å få en stor del av næringen fra pulverform. Ta foreksempel en gainer som innholder 1000 kcal. hvis man drikker dette etter trening så vil man må i seg ca 25 % av kaloriene på en dag fra kunstig mat (altså pulver mat). det jeg spør om er om dette er bra for kroppen med tanke på at kroppen vår egentlig er lage for å få næring fra fast føde.

Hvis du tenker på at en viss mengde fast føde bør passere tarmene hver dag, så stemmer det kanskje. Men de som veier 50-60 kilo og sitter i ro hele dagen + spiser energitett mat får i seg ganske lite(mengde) fast føde uten at de tar skade av.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: kunstig kosttilskudd
« #11 : 01. mars 2010, 17:04 »
eneste jegkan komme på iforbifarten er vel at magesekken vil evt bli litt mindre ( spørs selvfølgelig hvor mye man spiser fra før), hvis man bare spiser proteiner fra pulverform.
uansett burde man aldri ta kun pulver, man supplerer jo med dette itilleg til vanlig kost. dette er ikke noe å bekymre seg for Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!