Skrevet av Emne: Boller? drepen for proteinopptak?  (Lest 10853 ganger)

Utlogget BebigBeCut

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 244
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 244

Boller? drepen for proteinopptak?
« : 01. mars 2010, 20:52 »
Tjenare godtfolk

Har fått høre fra diverse erfarne "løftere" at jeg aldri må finne på å spise boller hvis jeg vil noe med treningen. Kanskje en litt dramatisk vinkling, men dere skjønner poenget. Boller er tydeligvis ikke bra, det var visst noe med hveten elns som ødela for proteinopptaket. Så bare lurer på om noen med en viss innsikt kan av/bekrefte denne påstanden.

Sitter her og har konsumert x antall boller og vil gjerne ha en oppklaring i dette Smiley
Takknemlig for all hjelp!
Fighting over the internet is just like the Paralympics. Even if you win, you're still a retard...

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #1 : 01. mars 2010, 20:57 »
Skal du på oppkarbing er jo boller ypperlig kost. Men ser ikke grunn til å spise det uansett ellers, som du sier, er jo bare hvete, og sukker. Men i så fall må jo alt av hvete være skadelig, altså pasta, loff, de fleste butikkbrød osv osv. Men at hvete ødelegger for proteinopptaket... Huh
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget Ske

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 874
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 874

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #2 : 01. mars 2010, 20:57 »
Er du seriøs nå? Er noe av det rareste jeg har hørt. Spis bollene dine med god samvittighet. (Alt med måte Wink)
260-195-280 raw stevne

Utlogget Marthe S

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 704
  • Honnør: 317
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 704

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #3 : 02. mars 2010, 10:28 »
Jeg spiser fast 3-6 schjokoladeboller når jeg er på forelesninger, så nå ser jeg bort og putter fingrene i ørene og lalala`erter  biggrin

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #4 : 02. mars 2010, 10:36 »
Boller er tydeligvis ikke bra, det var visst noe med hveten elns som ødela for proteinopptaket.

Nonsens.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #5 : 05. mars 2010, 16:27 »
Tjenare godtfolk

Har fått høre fra diverse erfarne "løftere" at jeg aldri må finne på å spise boller hvis jeg vil noe med treningen. Kanskje en litt dramatisk vinkling, men dere skjønner poenget. Boller er tydeligvis ikke bra, det var visst noe med hveten elns som ødela for proteinopptaket. Så bare lurer på om noen med en viss innsikt kan av/bekrefte denne påstanden.

Sitter her og har konsumert x antall boller og vil gjerne ha en oppklaring i dette Smiley
Takknemlig for all hjelp!
Nå vet jeg ikke i hvilken grad det var snakk om boller eller hvetemel forøvrig, men det får gå for det samme.
Det er ikke umulig at boller er noe du bør vurdere å unngå for å komme i best mulig form.
Hvetemel innholder et lektin som heter hvetekimagglutinin (WGA), og er satt i sammenheng med flere sykdommer, samt forstyrrelser i insulinbalansen, da lektinet har en insulinliknende effeket (PS. Lektinet brytes ned ved spiring av kornet). Hvis det hos en følsom person oppstår forstyrrelser i insulinproduksjonen som følge av WGA, er det mulig at dette vil kunne hemme proteinopptaket, da man er avhengig av nok insulin for å få tilstrekkelige mengder protein inn i cellene. Nettopp derfor er det jo også at enkelte bruker insulin i sin dop-cocktail.

En annen grunn til at hvete kan hemme opptaket av protein (og annen mat) er innholdet av fytinsyre og antibeitestoffer forøvrig. Dette gjelder i mindre grad kjernen av melet (siktet mel), da det er i kimen og skallet disse forsvarskjemikaliene sitter. Mye fullkorn vil dessuten inneholde mye uløselig fiber som har avførende virkning. Avførende matvarer bedrer jo ikke næringsopptaket akkurat. Det samme skjer hos de ganske mange som ikke tåler hvetegluten. Kroppen kan da svare med diaré for å få allergenet ut av kroppen - noe som heller ikke er særlig fordelaktig for ditt generelle næringsopptak.

Så uten å vite hva dine "erfarne løftere" sikter til, er det uansett gode holdepunkter for at boller og andre hveteprodukter bør vurderes eliminert til fordel for uforstyrret næringsopptak.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #6 : 05. mars 2010, 16:35 »
what Huh

Grin
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #7 : 05. mars 2010, 16:44 »
Så uten å vite hva dine "erfarne løftere" sikter til, er det uansett gode holdepunkter for at boller og andre hveteprodukter bør vurderes eliminert til fordel for uforstyrret næringsopptak.

Nja.. Litt tynt. At litt fytinsyre er så heftig må du backe opp, og at insulin=muskelbygging er det ikke så mange som tror lenger.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #8 : 05. mars 2010, 16:49 »
Nå vet jeg ikke i hvilken grad det var snakk om boller eller hvetemel forøvrig, men det får gå for det samme.
Det er ingen tvil om at boller er noe du bør vurdere å unngå for å komme i best mulig form.
Hvetemel innholder et lektin som heter hvetekimagglutinin (WGA), og er satt i sammenheng med flere sykdommer, samt forstyrrelser i insulinbalansen, da lektinet har en insulinliknende effeket (PS. Lektinet brytes ned ved spiring av kornet). Hvis det hos en følsom person oppstår forstyrrelser i insulinproduksjonen som følge av WGA, er det åpenbart at dette vil hemme proteinopptaket, da man er avhengig av nok insulin for å få tilstrekkelige mengder protein inn i cellene. Nettopp derfor er det jo også at enkelte bruker insulin i sin dop-cocktail.

En annen grunn til at hvete kan hemme opptaket av protein (og annen mat) er innholdet av fytinsyre og antibeitestoffer forøvrig. Dette gjelder i mindre grad kjernen av melet (siktet mel), da det er i kimen og skallet disse forsvarskjemikaliene sitter. Mye fullkorn vil dessuten inneholde mye uløselig fiber som har avførende virkning. Avførende matvarer bedrer jo ikke næringsopptaket akkurat. Det samme skjer hos de ganske mange som ikke tåler hvetegluten. Kroppen kan da svare med diaré for å få allergenet ut av kroppen - noe som heller ikke er særlig fordelaktig for ditt generelle næringsopptak.

Så uten å vite hva dine "erfarne løftere" sikter til, er det uansett gode holdepunkter for at boller og andre hveteprodukter bør vurderes eliminert til fordel for uforstyrret næringsopptak.

Så du er også i mot inntak av grønnsaker og frukt som inneholder oksalat og stivelse?
Høres ut som et flott kostråd..

Så vidt jeg vet kan fyrinsyre og oksalat hemme kalsium, jern og sinkabsorpsjonen, men siden vi har såpass rikelig med disse stoffene i vår kost, spesielt kalsium så spiller ikke de faktorene noen rolle i vårt kosthold.

Som vanlig unnlater du å bruke kilder. Hvor står det at fytinsyre hemmer proteinopptaket?

KILDER PÅ DET DU PÅSTÅR TAKK.
Sa brura

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #9 : 05. mars 2010, 17:30 »
Mange rare påstander og ingen troverdige kilder... ingreen = MB7?


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #10 : 05. mars 2010, 18:53 »
Mange rare påstander og ingen troverdige kilder... ingreen = MB7?

Jepp, "gode" gamle MB7.
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #11 : 05. mars 2010, 21:44 »
at insulin=muskelbygging er det ikke så mange som tror lenger.
Det kan godt hende, jeg mente ikke at mer nødvendigvis er bedre. Men hvis insulinproduksjonen blir lavere enn normalt, er dette helt klart ingen fordel for proteinopptaket på cellenivå.
Så du er også i mot inntak av grønnsaker og frukt som inneholder oksalat og stivelse?
Høres ut som et flott kostråd..

Så vidt jeg vet kan fyrinsyre og oksalat hemme kalsium, jern og sinkabsorpsjonen, men siden vi har såpass rikelig med disse stoffene i vår kost, spesielt kalsium så spiller ikke de faktorene noen rolle i vårt kosthold.

Som vanlig unnlater du å bruke kilder. Hvor står det at fytinsyre hemmer proteinopptaket?

KILDER PÅ DET DU PÅSTÅR TAKK.
Jeg påstår selvsagt ikke at frukt og grønnsaker bør unngås pga fiberet. Det skilles jo på fiber av den løselige og den uløselige sorten. Det er sistnevnte man ikke ønsker for mye av, og disse finnes mer av i korn.
Jeg er enig i at fytinsyen først og fremst hemmer opptaket av de mineralene du nevner direkte, mens opptaket av proteiner blir påvirket indirekte ved at fytinsyren påvirker sink. Sink har jo som du sikkert vet veldig mange viktige roller i kroppen og er delaktig i en rekke enzymer, bl.a. omsettingen av proteiner. Sinkmangel kan dessuten redusere nivåene av testosteron, og da vil man ha enda en grunn til at proteinsyntesen svekkes.
Jeg mener uansett ikke at sinkmangelen blir prekær kun som følge av litt hvetespising, de andre grunnene jeg nevnte innledningsvis er nok viktigere - for de det gjelder.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #12 : 06. mars 2010, 15:01 »
Det kan godt hende, jeg mente ikke at mer nødvendigvis er bedre. Men hvis insulinproduksjonen blir lavere enn normalt, er dette helt klart ingen fordel for proteinopptaket på cellenivå.

Mengden insulin som trenges for maksimal stimulering av proteinsyntesen hos mennesker er ikke mer enn straks over fastenivå og for å oppnå det kreves det ikke akkurat mye. Det eneste insulin har en mengderelatert innvirkning på er fettinnlagringen.

Pussig for øvrig å høre noen som hvis jeg ikke har feil er lavkarboforkjemper si at lavere insulinproduksjon skulle være noe negativt.


Jeg påstår selvsagt ikke at frukt og grønnsaker bør unngås pga fiberet. Det skilles jo på fiber av den løselige og den uløselige sorten. Det er sistnevnte man ikke ønsker for mye av, og disse finnes mer av i korn.
Jeg er enig i at fytinsyen først og fremst hemmer opptaket av de mineralene du nevner direkte, mens opptaket av proteiner blir påvirket indirekte ved at fytinsyren påvirker sink. Sink har jo som du sikkert vet veldig mange viktige roller i kroppen og er delaktig i en rekke enzymer, bl.a. omsettingen av proteiner. Sinkmangel kan dessuten redusere nivåene av testosteron, og da vil man ha enda en grunn til at proteinsyntesen svekkes.
Jeg mener uansett ikke at sinkmangelen blir prekær kun som følge av litt hvetespising, de andre grunnene jeg nevnte innledningsvis er nok viktigere - for de det gjelder.

Hva med bønner, nøtter og linser som inneholder mye mer fytinsyre enn hvete, mener du at man bør unngå de med?

Den lille negative virkningen fytinsyre har på mineralopptak har ikke noe å si så lenge man nå ikke har et kosthold med svært litet mineralinnhold. Ikke en reell problemstilling for de aller fleste av oss her i landet akkurat.

Havre og ris inneholder vel også minst like mye fytinsyre som hvete for øvrig.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #13 : 06. mars 2010, 22:20 »
Mengden insulin som trenges for maksimal stimulering av proteinsyntesen hos mennesker er ikke mer enn straks over fastenivå og for å oppnå det kreves det ikke akkurat mye. Det eneste insulin har en mengderelatert innvirkning på er fettinnlagringen.
Sant nok, men kun hvis insulinreseptorene fungerer slik de skal. Og det gjør dem slett ikke alltid.
Sitat
Pussig for øvrig å høre noen som hvis jeg ikke har feil er lavkarboforkjemper si at lavere insulinproduksjon skulle være noe negativt.
Lave nivåer av insulin er jo fordelaktig ja, men når man først trenger insulinet er det jo en fordel at bukspyttkjertelen klarer å produsere det som trengs, og kanskje enda viktigere; at insulinfølsomheten er høy.
Sitat
Hva med bønner, nøtter og linser som inneholder mye mer fytinsyre enn hvete, mener du at man bør unngå de med?
Hvis man ikke fermenterer disse matavrene - slik man tradisjonelt alltid har gjort - så bør man unngå dem ja. Nøtter, belgfrukter og korn bør alltid bløtlegges, syrnes eller spires slik at antibeitestoffene nøytraliseres og opptaket bedres.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Boller? drepen for proteinopptak?
« #14 : 06. mars 2010, 22:55 »
Sant nok, men kun hvis insulinreseptorene fungerer slik de skal. Og det gjør dem slett ikke alltid.

Eh... Jaha?

Lave nivåer av insulin er jo fordelaktig ja, men når man først trenger insulinet er det jo en fordel at bukspyttkjertelen klarer å produsere det som trengs,

Det som trengs for hva? Fettinnlagring? Som sagt; vi trenger ikke særlig mer en fastenivåer av insulin for maksimal proteinsyntes.


"In conclusion, using AA-tRNA as the precursor pool, it is demonstrated that, in healthy humans in the postabsorptive state, insulin does not stimulate muscle protein synthesis"
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/291/4/E729


"The amino acid simulation of anabolism is not dependent on the presence of insulin, IGF-1 (insulin-like growth factor-1) or growth hormone."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17956336


"if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis."
http://ep.physoc.org/content/90/4/427.long


"no rise in insulin availability is necessary for amino acids to stimulate leg (probably muscle) protein synthesis,"
http://www.physoc.org/publications/proceedings/archive/article.asp?ID=J%20Physiol%20558PC10


"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702344


"At insulin of <5 muU/mL, AAs appear to stimulate MPS without increasing mTOR signaling. Further increasing availability of insulin to postprandial values increases signaling activity, but has no further effect on MPS."
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/1/264S



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!