Skrevet av Emne: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg  (Lest 22881 ganger)

Utlogget FrankM

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Håper du har hatt en fin sommerferie...
ble stille på treningsloggen din her. En oppdatering hadde vært moro å få

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg
« #61 : 21. september 2010, 18:32 »
Hei igjen! Lenge siden jeg har skrevet her nå, men skal ta opp tråden igjen. En liten oppdatering siden sist (og forsåvidt grunnen til at jeg falt ut):

Ble dessverre syk igjen kort tid etter at jeg kom hjem fra ferie i april. Lå på sykehus i hele mai og fikk behandling ut juni. Var en ny infeksjon i hjertet som måtte behandles med antibiotika IV. Det var dessverre et kjedelig tilbakeslag, men det har gått fremover siden. Mistet litt motivasjonen for å skrive, men begynte å jobbe igjen i juli og har vært aktiv siden. Begynte såvidt å trene igjen i sommer, og har nå kommet skikkelig igang igjen. Det var ganske kjipt å trene seg opp etter nok en måned i sykehussenga, men det går overraskende fort også Smiley

Status pr. dags dato er vel at formen fortsatt er stigende, men sykehusoppholdet (og med tilhørende liten aktivitet og mye dårlig sykehusmat) har satt sine spor. Er nå oppe i fire økter i uken, henholdsvis to styrkeøkter og to kondisjonsøkter. Utenom dette går jeg turer og svømmer litt om sjansen byr seg Smiley

Nå har jeg forøvrig vært uten antibiotika i tre måneder, noe som tidligere har vært den "magiske" grensen for når jeg har blitt syk på nytt. Så jeg krysser fingrene i spenning og håper på at jeg kan være frisk i hele høst og få trent masse Smiley

En liten til moderat kul har lagt seg på magen, og den skal bort! Jeg har tidligere prøvd ut det meste av treningsprogrammer og diettoppsett, men har nå gjort meg noen tanker om et opplegg jeg vil prøve utover. Har aldri lest/hørt om dette noe sted, og tenkte jeg skulle lufte det her for å høre hva dere synes.

Målsetningen min er å kvitte meg med det overflødige fettet, samtidig som jeg sakte, men sikkert bygger opp kroppen min, samt satser på å ha en generell god helse Smiley

Jeg er ikke spesielt interessert i en bulkeperiode med påfølgende deff, kanskje først og fremst fordi jeg ikke orker tanken på å bli syk midt i en bulk (trøste og hjelpe hehe) og jeg har for liten muskelmasse til å orke tanken på en deff. Dessuten er heller ikke utseendet det aller viktigste for meg, men jeg ønsker meg et helhetlig opplegg som gir resultater over tid og god helse mens man holder på Smiley

Det jeg har sett for meg, er følgende:

Ofte prater man om det totale kaloriinntaket/kaloribalansen over et døgn. I lys av ønskede metabolske faser passer de fleste på kaloriinntaket sitt etter dette. I og med at jeg verken ønsker meg en bulk eller deff, så kom jeg på at dette kanskje lar seg kombinere. Jeg har tatt for meg et ukes perspektiv, hvorpå ideen er å ligge i et moderat underskudd mandag til torsdagskveld, for deretter å ligge i et overskudd fra fredag til og med søndag. Kaloribalansen skal ideelt sett være fra maksimalt -1000 til nøytral i løpet av en uke. De dagene jeg ligger i underskudd (mandag til torsdag) så trener jeg kondisjon, går turer etc. Torsdag blir dagens første styrkeøkt med en påfølgende fet middag Smiley Fredag går også til styrke, samt muligens en kombinasjonsøkt på lørdag hvis jeg føler for det. Helgen går det jo gjerne noe mer mat, derfor er det kanskje mest praktisk å legge overskuddet til slutten av uka.

Umiddelbare fordeler jeg ser for meg er:
-Stimulering av anabol metabolisme etter styrkeøkter og påfølgende dager. Stimulering av katabol metabolisme de dagene jeg ikke trener styrke.
- Jevnlige brudd på fasten som stimulerer til fortsatt høy forbrenning (som på deff der det er vanlig med overlagringsdager av karbo)
- Et langsiktig mål, er ikke ute etter kjappe løsninger
- Praktisk i forhold til uka/helg...(det er jo gjerne helgen det flyter litt ut)
- Artig å prøve ut noe jeg har tenkt ut selv...(så får det gjenstå å se om argumentasjonen imot får meg til å skrinlegge dette Smiley )

Pga av et ønske om å få i meg både mye frukt, grønnsaker, kornprodukter etc, så er ikke et ketogent opplegg noe for meg. Jeg ser for meg en 39-39-19 balanse på kostholdet (proteiner, karbohydrater, fett, alkohol Smiley )

Har dere noen tanker?

Ha en ellers fin uke - høsten har jo kommet, så man kan faktisk gå lange turer uten å renne bort og rettferdiggjøre litt kvalitetstid innendørs med dama Smiley


Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg
« #62 : 21. september 2010, 19:10 »
gårsdagens økt var følgende:

Trekkøvelser:
 
funksjonell oppvarming av berørte muskelgrupper
3 x 11 repitisjoner sittende kabelroing
3 x 12 repitisjoner med nedtrekk bak
2 x 12 repitisjoner med smalt underhåndsgrep, nedtrekk
4 x 12 repitsjoner med isolerende bicepsøvelse,kabel
3 x 15 repitisjoner rygghev
3 x 30 repitisjoner situps
3 x 25 repitisjoner knebøy uten belastning.

Dagens økt:

Svømte 1000 meter klokken 8 idag morges!!! Smiley

Halvannen times rask gåtur på ettermiddagen.

Har forøvrig begynt å trene på Elixia Colosseum, Oslo. Litt annerledes miljø enn hva jeg er vant med, men det er forsåvidt ganske ålright der. Har også lekt litt med tanken om at jeg skal starte opp på Frontline med pysjgrappling etter jul hvis jeg har holdt meg frisk sammenhengende frem til da. Smiley

Nå venter nasjonalretten, fårikål, på menyen Smiley (ps: begynner ikke opp kostholdsplanen før neste uke, måtte ha en fårikåluke først Smiley )

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg
« #63 : 23. september 2010, 00:58 »
Dagens økt!

- brystpress maskin
- pushups på manualer
- skulderpress med vektskive
- sidehev skuldre
- triceps nedtrekk, en hånd
- 20 minutter løping

Idag var en skikkelig ekkel treningsøkt. Hjertet mitt begynte å slå veldig urytmisk fra allerede første øvelse. Merket jeg ble grepet av litt angst og roet ned, men når jeg skulle løpe, så ble jeg anpusten av ingenting. Pulsen steg fort og jeg var trang i halsen. Det er jo typiske symptomer på angstanfall, men det er vanskelig å la tvilen komme til gode Sad

Var forøvrig en natt på legevakten for et par uker siden. Fikk veldig urytmisk hjerteslag en kveld og det gav seg ikke. Etter tre kvarter ringte jeg ned på legevakten og de ba meg komme umiddelbart. Hjertet hoppet over hvert 4-5 slag og det var ganske skummelt, men når jeg kom ned på legevakten så var det lang ventetid. Før det ble tatt EKG, så slo hjertet normalt igjen, men jeg har i ettertid følt mer urytme, spesielt når jeg anstrenger meg.

Regner jo med at det er uskyldig, men siden dette først startet for et par måneder siden (hjertet hadde slått perfekt fram til da), så merker jeg at jeg blir litt bekymret. Har blitt henvist til en time hos spesialist for å ta EKG under press, så får satse på at jeg får et svar da Smiley

I mellomtiden skal jeg forsøke å trene så normalt som mulig, og heller roe ned når jeg kjenner det blir for ille.

Utlogget MarreLom

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 381
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 381

  • I'm gonna win. There's no way I'm goin' down.
Sv: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg
« #64 : 23. september 2010, 23:08 »
En meget motiverende men samtidig trist logg som jeg gleder meg til å se en lykkeligere fortsettelse på!
Og etter som nevøen min lider av hjerteproblemer vet jeg hvor skremmende dette kan være for pårørende Undecided Så håper alt ordne seg til slutt for deg og!
Alder: 20
Benkpress: 145kgx1
Markløft: 180kgx1
Knebøy: 140kgx1
Karate: Wado Ryu - 9 år
MMA: Intermediate
Muay Thai: Beginner

Nå pause fra kamsport trening ettersom jeg er på vei inn i millitæret
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87205.msg1265953#msg1265953

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg
« #65 : 28. september 2010, 19:26 »
Takk for hyggelig kommentar, Marrelom! Håper det går bra for nevøen din også Smiley Synes veldig synd på barn som må slite med det her...i den alderen skal man liksom kunne være aktiv, leke og kose seg uten bekymringer.


Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg
« #66 : 28. september 2010, 19:30 »
Dagens treningsøkt!

40 minutter på tredemøllla
Noen få sett på mage etterpå


Har nå begynt mitt nye kostholds/treningsprosjekt og er spent på hvordan det fungerer Smiley
Har vel regnet ut at jeg på fastedagene skal ligge rundt 2000 kalorier.
Frokosten var en bolle havregryn med en banan oppe i, en youghert med musli til lunsj og til middag blir det entrecote, masse ulike grønnsaker, litt feta og kalorifattig rødvinssaus Smiley

Jeg er ikke ute etter kjappe resultater, har et langsiktig mål og vil holde meg i god helse underveis Smiley

Hvis noen lurer på hvordan opplegget mitt ser ut, så har jeg skrevet litt om det litt lengre opp på siden.

Kommentarer/tips/kritikk etc tas imot med stort takk Smiley

Utlogget Quasar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

  • Dualle steidn, jordeple og tjokke hosse
Sv: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg
« #67 : 28. september 2010, 20:04 »
Utrolig inspirerende pågangsmot på deg Stoneheart. Får liksom alle de små problemene jeg har igjennom en dag til å virke ganske ubetydelige. Kjenner jeg er helt øm i magen av å lese igjennom denne tråden din, og du skal vite at du er et massivt forbilde både når det gjelder livskvalitet og trening. Jeg blir "deprimert" av små ting i hverdagen, mens du klarer å holde deg motivert igjennom alle de triste dagene du har hatt. Du et super eksempel på at små opplevelser og de mindre tingene i livet skal nytes like mye som de store. Gleder meg til å lese fortsettelsen på denne treningsloggen, og ønsker deg alt godt fremover.
Stå på videre Smiley
- A day without sunshine is like, you know, night.

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Når hjertet svikter - en litt annerledes treningslogg
« #68 : 28. september 2010, 20:28 »
Utrolig inspirerende pågangsmot på deg Stoneheart. Får liksom alle de små problemene jeg har igjennom en dag til å virke ganske ubetydelige. Kjenner jeg er helt øm i magen av å lese igjennom denne tråden din, og du skal vite at du er et massivt forbilde både når det gjelder livskvalitet og trening. Jeg blir "deprimert" av små ting i hverdagen, mens du klarer å holde deg motivert igjennom alle de triste dagene du har hatt. Du et super eksempel på at små opplevelser og de mindre tingene i livet skal nytes like mye som de store. Gleder meg til å lese fortsettelsen på denne treningsloggen, og ønsker deg alt godt fremover.
Stå på videre Smiley

Tusen takk for det! Det var veldig hyggelig å lese innlegget ditt Smiley Jeg tror de aller fleste ville gjort som meg om man havnet i en slik situasjon. Vi har alle pågangsmot når vi virkelig trenger det Smiley

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Gårsdagens "økt".

2 timer rask gange/gårtur

Dagens økt:

4 sett roing smalt grep
3 sett nedtrekk bak
3 sett nedtrekk foran med omvendt grep
3 sett enhånds bicep vaier
3 sett rygghev
3 sett knebøy
3 sett beinpress
3 sett leggpress

Fikk et helvetes strekk i ryggen, så klarer nesten ikke gå. Har blitt litt bedre utover kvelden, så regner med det er "strekk" og ikke prolaps. er uansett klar for en økt imorgen også. Da er jeg oppe i 4 denne uka og med en runde squash på lørdag, så har vi fem økter Smiley
Ha en fin helg alle sammen!

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Dagens økt!:

3 sett med brystpress
3 supersett med pushups på manualer etterfulgt av skulderpress med manualene
3 supersett med kettlebells swings etterfulgt av skulderpress med "kula"
3 supersett med kettlebells swings etterfulgt av militærpress med stang
3 sett med skulderrotatorøvelser
25 min med løping.

Veldig fornøyd med dagens økt Smiley Holdt bra puls hele veien og svettet sikkert en bøtte Smiley Følte meg i fin form og hadde masse energi. Deilig med slike økter Smiley
Ha en fin dag!

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Så ikke denne før nå. Skal følge med her, utelukket grunnet din viljestyrke og ditt pågangsmot. Dette imponerer!
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

satell

  • Gjest
Skal mye til for å vippe meg av pinnen, men ble litt satt ut nå..  Er helt utrolig hva en skal gå igjennom, samme hvor ung/gammel man er, men at du har kommet deg så på beina igjen er... ja - ord blir liksom ikke nok..   
Utrolig sterkt å lese, og i hverdagen tenker man desverre ikke over at sånt kan skje en selv.
Håper du fortsetter å logge, for selvom det du skriver om er uvirkelig for mange - så er det allikevel spennende, og det setter hverdagstull i et annet perspektiv..

Masse lykke til videre, og stå på  Smile

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Takk for hyggelige tilbakemeldinger hardcorebakken og BBcathrine! Idag møtte jeg en venn fra sykehuset, som jeg lå på samme avdeling med i flere måneder. Det var veldig hyggelig! Vi har holdt kontakten og det er alltid like trivelig å høre hvordan det går med noen man har delt endel frustrerende stunder med! Det går også veldig bra med ham, og han er i likhet med meg tilbake i hverdagen (han er politimann - dog på kontor nå Smiley ) med trening og normale kår.

Når vi møtes, prater vi ofte om hvor heldige vi har vært! Begge fikk en ny sjanse vi ikke hadde fått for ikke veldig mange år siden. Slikt blir man takknemlig av Smiley

Og så til dagens økt:

3 sett med rygghev
3 sett med "liggende pullups" (ja, det var jo slike jenter slapp unna med i gymmen Tongue )
3 sett roing med smalt grep
3 sett nedtrekk bak
3 sett biceps vaier
20 min kondisjon på "zi amazing total workout Cheesy "

Utlogget MarreLom

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 381
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 381

  • I'm gonna win. There's no way I'm goin' down.
Hvor mange reps er det snakk om på settene? =)
Alder: 20
Benkpress: 145kgx1
Markløft: 180kgx1
Knebøy: 140kgx1
Karate: Wado Ryu - 9 år
MMA: Intermediate
Muay Thai: Beginner

Nå pause fra kamsport trening ettersom jeg er på vei inn i millitæret
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87205.msg1265953#msg1265953

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!