Skrevet av Emne: bygge mer muskler på en lavkarbo, alt begynner å falle på plass?  (Lest 21395 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Vil tippe du vet hva jeg mener. For mye karbohydrater med høy GI kan gjøre cellene insulinresistente. Og da har man ikke noe valg om man ikke vil ta snarveier. Karbo-inntaket må ned for å unngå å bli enda sykere. Mitt syn er at man enkelt kan spise seg insulinresistent eller syk på annen måte gjennom mydighetenes brød, brunost og søt melk-kosthold. Men vær snill og ikke sett meg i noen fanatiker-bås ut fra disse uttalelsene. Karbohydratene er ikke alltid synderen, så enkelt er det ikke. Det er så mange andre grunner til at man får problemer med insulinet også, og mange av dem kjenner vi antakelig ikke til engang. Men å starte med en karbo-reduskjon vil jo alltid være en god strategi ved insulin-relaterte problemer. Spesielt når det er de raffinerte kullhydratene som dominerer i manges kosthold.

Sistnevnte vet jeg at vi kan enes om Smiley

Når du sier det slik så er jeg faktisk nesten helt enig med deg.

Dog mener jeg at man ikke så enkelt spiser seg insulinresistent hvis man faktisk følger myndighetenes anbefalinger skikkelig.

Her er de i korte trekk:

- spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig
- velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites
- spis grove korn- og brødvarer
- spis mer fisk – både som pålegg og middag
- velg magre kjøtt- og meieriprodukter
- velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør
- velg gjerne nøkkelhullsmerkede matvarer
- kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri
- vær varsom med salt
- vann er den beste tørstedrikk

Hvis man kun følger prosentsatsene som anbefales for "vanlige folk" (altså ikke vi som f.eks. styrketrener noenlunde seriøst): 10-20% protein, 50-60% karbo og 25-35% fett, men spiser mat som er helt på trynet (mye raffinerte karbohydrater i kombinasjon med mye mettet fett) så er det nok enkelt å bli insulinresistent, men da kan det ikke sies at man følger anbefalingene heller...

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-1219_2606a.pdf



Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Det er vel sikkert også forskjell på de ulike personers bukspyttkjertels evne til å frigjøre insulin også?


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Det er vel sikkert også forskjell på de ulike personers bukspyttkjertels evne til å frigjøre insulin også?

Ja selvsagt, men hvis det avviker veldig mye fra det som er normalt så har man et sykdomstilstand. Har man for lav produksjon så har man diabetes og har man for høy produksjon så har man som regel et dårlig kosthold (som vil kunne føre til diabetes).


andysmuck

  • Gjest
Selv gikk jeg ned 20 kg på atkins, men jeg syns det var vanskelig å ikke ha ett "normalt" kosthold.. Jeg merket jeg ikke klarte å prestere når det gjaldt utholdenhet, f.eks jogging og det var utrolig vanskelig å drive med styrke også. Kan love deg at karbs kan hjelpe deg løfte mer og holde ut lengre. Jeg skiftet etter hvert til å fokusere på kcal og det hjalp på prestasjonene:)

Tror det kan være lurt å se på GI og være forsiktig med hva slags type karbs man spiser, men karbs er nok nødvendig og bra for deg uansett hvordan du vrir og vender på det.

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Jeg finner denne tråden veldig interessant og skal lese de bøker/linker som er blitt foreslått her. Selvfølgelig vil noen ha overbevisninger som andre er uenig med, uten det hadde vi aldri hatt noe å diskutere.

Jeg har spist etter et TCD oppsett i et par år nå og er strålende fornøyd. Jeg har også alltid hatt best resultater på trening når jeg har vært på karbohydratfattige dietter (konkurranse deff etc). Men er alltid på utkikk ettet nytt lesestoff som forklarer hvorfor dette fungerer for meg. Så jeg setter stor pris på at dere som sitter på uhorvelig mengder kunnskaper velger å dele de.

Utlogget nydis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

å slippe diabetes handler vel mest om èn ting; ikke spise når man IKKE er sulten. jeg spiser kun når jeg er sulten (når insulinsensiviteten er på topp), og det er som regel etter trening. og jeg gjør heller ikke den feilen å spise forbi metthet (forhindre at kroppen må bearbeide masse unødvendig føde).

men det hjelper selvfølgelig at jeg bare spiser belgfrukter, grønt, frukt og bær som karbkilde. lav GI tross alt

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Men beef, hva hvis bukspyttkjertelen har litt varierende produksjon? Noen dager har man høy produksjon og andre dager ikke. Kan man da oppleve en defekt kjertel? Eller er det så at den kun har tre produksjonsnivåer; For lite, for mye og akkurat passe.

Hvor mange timer går det fra inntak av mat til kjertelen rekker reagere med tilstrekkelig produksjon?

Kan den blii hengende på etterskudd, uten at man får bivirkninger av hverken Diabete1 eller 2?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Men beef, hva hvis bukspyttkjertelen har litt varierende produksjon? Noen dager har man høy produksjon og andre dager ikke. Kan man da oppleve en defekt kjertel? Eller er det så at den kun har tre produksjonsnivåer; For lite, for mye og akkurat passe. Hvor mange timer går det fra inntak av mat til kjertelen rekker reagere med tilstrekkelig produksjon? Kan den blii hengende på etterskudd, uten at man får bivirkninger av hverken Diabete1 eller 2?

Produksjonen står i samsvar med behov (avhengig av matinntak og blodsukkernivå). Produserer den konstant for lite eller for mye så har du diabetes eller er på vei til å få det.


Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Produksjonen står i samsvar med behov (avhengig av matinntak og blodsukkernivå). Produserer den konstant for lite eller for mye så har du diabetes eller er på vei til å få det.

Greit nok, du har ingen oversikt over hvor lang tid det tar fra matinntak til en eventuell opp- el. nedjustering av produksjon? Er instrumentet så fintfølende, at det klarer justere produksjonen etter ulik GI også?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863


Selvfølgelig er jeg klar over at du kan dette. Men kanskje ikke alle som snubler inn i tråden. Uansett prøver jeg bare å svare på det jeg blir spurt om :)Jo, hvis ikke hadde man ikke lært noe. Jeg er f. eks interessert i hva ernæringsfysiologer og slike som deg sier, da jeg vet at deres spisskompetanse innen de fleste områder knyttet til ernæring er mye høyere enn min. Jeg tar ikke til ordet fordi jeg tror jeg kan så mye mer - for det kan jeg ikke - men fordi jeg mener mange ernæringseksperter betrakter noen grunnleggende ting veldig unyansert, eller ganske enkelt tar feil. Jeg håper det er mulig å komme med kritikk sålenge den ikke er av den nedlatende sorten. Det kan godt hende hjernen alltid foretrekker glukose for en person som er tilpasset dette. Men ikke for de som nødvendigvis er tilpasset fett/ketoner. Da snakker jeg ikke om genetisk tilpasning først og fremst, men tilpasning gjennom endret kosthold (det trenges gjerne noen uker).
Enkelte fagfolk omtaler ketoner som hjernens "superbrensel" (gir mer ATP enn glukose), så her er det nok faglig uenighet. Ketoner har dessuten et spennende potensiale rent terapeutisk:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2194504/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11569918?ordinalpos=1&itool=PPMCLayout.PPMCAppController.PPMCArticlePage.PPMCPubmedRA&linkpos=1

Det første du skrev og som Beef svarte på likte jeg. Der kan vi for andre gang i historien være ganske enige. Jeg er 100% enig i at butiikk-brød er noe drit, og jeg er også skeptisk til alle mulige tilsetningsstoffer og bearbeiding av mat. Men hvis man IKKE tror at myndighetene er ute etter å bevisst ta livet av oss vanlige folk, så tror jeg også at man kan drikke vanlig butikkmelk med ganske god samvittighet. Man får heller velge bort de matvarene som man lett kan gjøre noe med, f.eks bake sitt eget brød og unngå elendige produkter. Det er ikke alle, spesielt vi som bor i byen, som bare kan kontakte en bonde og få melk rett fra kua Smiley Ikke sikkert det smaker noe godt en gang.

Når det kommer til fett så leser jeg en interessant bok som jeg anbefaler; " The madness of Adam and Eve" av David Horrobin. Den forklarer hvordan fettstoffer og menneskets evne til å lagre fett og transportere fett til hjernen har vært viktig for vår intelligens og overlevelse. Så jeg er også enig i at det er mye spennende rundt fett, og jeg har alltid tenkt at anbefalingene er noe skeive. Vi hadde helt sikkert hatt godt av litt mer fett og litt mer protein i kosten i forhold til karb.

Angående de forskningsrapportene så foreslår vel de heller tilførsel av ketosyrene oralt, ikke at man skal gå på ketodiett. Men det er interessant, og mye lettere å bli interessert når du tar en mindre bastant vri på utsagnene dine!
Sa brura

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Greit nok, du har ingen oversikt over hvor lang tid det tar fra matinntak til en eventuell opp- el. nedjustering av produksjon?

Inntak av hvilken type mat, i kombinasjon med hva, og i hvilke mengder..? Nei, jeg har ingen oversikt over det.

Er instrumentet så fintfølende, at det klarer justere produksjonen etter ulik GI også?

Ja, hvis man nå ikke har diabetes da.


Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Inntak av hvilken type mat, i kombinasjon med hva, og i hvilke mengder..? Nei, jeg har ingen oversikt over det.

Kanskje US kan komme med et svar på dette? Slike ting vil vel ha innvirkning på matinntaket før trening?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Kanskje US kan komme med et svar på dette? Slike ting vil vel ha innvirkning på matinntaket før trening?

Du må være litt mer spesifikk enn "matinntak".

Hvis du vil vite mer insulinrespons på forskjellige matvarer (insulinindeks) så kan du lese her:
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/66/5/1264.pdf


Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Du må være litt mer spesifikk enn "matinntak".

Hvis du vil vite mer insulinrespons på forskjellige matvarer (insulinindeks) så kan du lese her:
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/66/5/1264

Jeg tenker da på valg av type energikilde mht insulinproduksjon og en eventuell effekt man ønsker oppnå iløpet av økten. Hva bidrar, i hvilken grad, til ulik treningsmetodikk.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Poppet tilfeldigvis innom her, og det er jeg glad for! Det som startet som, nærmest, en duell endte opp til å bli en god kilde til informasjon fra mange kunnskapsrike personer! Takk!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!