Skrevet av Emne: bygge mer muskler på en lavkarbo, alt begynner å falle på plass?  (Lest 21400 ganger)

Utlogget pijus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Hei. De siste måndene har jeg vært helt inn i lavkabo kosthold og hvordan det funker for kroppen. Jeg har lest flere bøker om emment og noen av dem er, Anabolic Solotuion, Metabolic Diet, begynt på Good Calories, Bad Calories...

Og plutselig begynner alt å falle på plass, i begynnelsen var jeg litt skeptisk om lavkarbo og muskler. Du må jo ha karbohydrater for å bygge, du må ha energi, isulin for fylle musklene med aminosyrer ...

Du kjører 5 dager med lavkarbo, også 24-36 timer med høykarbo for å fylle opp musklene med karbohydrater.

For mye karbohydrat betyr for høyt insulin og ergo, for lite glukagon. Insulin er et anabolt hormon, men for et høyt insulin gjør at kroppen ikke lager særlig med veksthormon. Et motsatt kosthold, som inneholder ganske lite karbohydrater, kanskje rundt 50 om dagen, vil gjøre at kroppen holder et lavt, jevnt insulinnivå, som frisetter kroppens evne til å bygge veksthormoner. Dette gjør kroppen elegant når det får nok fett og proteiner. Det andre som er bra med lavkarbo er at du også kan kontrollere isulinet ditt, istenfor å ha det i toppen av takket hele dagen og få humørsvinginger.

Forfatteren av boken Anabolic solution for Bodybuilders av Mauro Di Pasquale har forskrningsparpirer på at et kosthold med lite karbohydrater øker kroppens evne til å produsere mer Testrone, Veksthoromoner og Isulin GF-1. Det må jo bety at et lavkarbo kosthold i teorien gjør at kroppen produserer mer muskler. Flere andre studier sier også at barn som får lite karbohydrater i barndommen har mye større beinbyggning og mer muselmasse enn andre barn som blir foret opp med mye hvite karbohydrater som brød, pasta, ris ...

Det som fortsatt står litt uklart for meg er at Mauro sier at man kan bygge muskler og brenne fett samtidig, i teorien går dette ikke. For å bygge muskler må du ha kalorioverskudd (kalorr inn-ut) og for å kvitte seg med fett må du være i kaloriunderskudd. Tenk dere slik, et barn som vokser trenger kalorier men hva gjør at barnet egentlig vokser? Jeg tror det er veksthoromoner og ikke kaloriene, det er veksthoromonene som gjør at barnet spiser mer. Isulinet er ikke det gale, men heller en jeg vil være på lag med enn å være fiende med. Istendenfor at kroppen produserer isulin 24/7 som gjør deg feit, nedbrytter muskler osv, så in fact så er jo det MYE bedre å ha en svær isulin spike i helgene enn å ha det hverdag.

Jeg vil bare høre hva dere synes om saken...
Oppdrag - Stor og Stærk 15 åring.

Utlogget Velox

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 285
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 285

Spent på hva folk svarer om det her jeg og ja! Jeg mener man skal holde blodsukkeret på et jevnt nivå og ikke prøve å spise så mye lett opptagelig mat slik at du topper skalaen som øker insulin nivået... Altså bare ren og ubehandla mat, byggris og tungt brød. Ingen lettvinte energiløsninger som øker blodsukkeret betragtelig..
-I'm sorry, if you were right, I'd agree with you-

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
...

Jeg vil bare høre hva dere synes om saken...

Min syn på saken er at lavkarbomiljøet preges av veldig mye ønsketenking og "kreativ" bruk av forskningsresultater.

Forskning som underbygger det som påstås brukes flittig (f.eks. på insulinpåvirkning hos mus, rotter eller griser hvor insulin har en helt annen virkning enn hos mennesker) og all forskning som sier noe annet ignoreres.


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Min syn på saken er at lavkarbomiljøet preges av veldig mye ønsketenking og "kreativ" bruk av forskningsresultater.

Forskning som underbygger det som påstås brukes flittig (f.eks. på insulinpåvirkning hos mus, rotter eller griser hvor insulin har en helt annen virkning enn hos mennesker) og all forskning som sier noe annet ignoreres.

Ventet på denne! Du var langt mindre detaljert enn forventet...men det skulle ikke forundre meg om det kommer mer Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget pijus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Min syn på saken er at lavkarbomiljøet preges av veldig mye ønsketenking og "kreativ" bruk av forskningsresultater.

Forskning som underbygger det som påstås brukes flittig (f.eks. på insulinpåvirkning hos mus, rotter eller griser hvor insulin har en helt annen virkning enn hos mennesker) og all forskning som sier noe annet ignoreres.

Hva er ditt syn på lavkarbo da?
Lavkarbo er en av de nærmeste genetiske kostholdet vi er tilpasset til. For meg så høres et kosthold vi er genetisk tilpasset til funker bedre enn et kosthold vi ikke er det som det kostholdet vi har idag med masse sukker, brød, pasta, korn, poteter ...
Oppdrag - Stor og Stærk 15 åring.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Og plutselig begynner alt å falle på plass, i begynnelsen var jeg litt skeptisk om lavkarbo og muskler. Du må jo ha karbohydrater for å bygge, du må ha energi, isulin for fylle musklene med aminosyrer ...
 

En måååå ikke, men det hjelper nå veldig da – og det gjør i det minste alt langt enklere i dagens samfunn Smiley

Det andre som er bra med lavkarbo er at du også kan kontrollere isulinet ditt, istenfor å ha det i toppen av takket hele dagen og få humørsvinginger.

Den kontrollen har en da like godt ved et normalt balansert kosthold. Og humørsvingninger kan komme av så mangt – jeg kjenner f.eks kvinner som er psykotisk 25% av året uten å leve på stort mer karb enn et salatblad daglig…. Smiley

Det som fortsatt står litt uklart for meg er at Mauro sier at man kan bygge muskler og brenne fett samtidig, i teorien går dette ikke. For å bygge muskler må du ha kalorioverskudd (kalorr inn-ut) og for å kvitte seg med fett må du være i kaloriunderskudd. Tenk dere slik, et barn som vokser trenger kalorier men hva gjør at barnet egentlig vokser? Jeg tror det er veksthoromoner og ikke kaloriene, det er veksthoromonene som gjør at barnet spiser mer. Isulinet er ikke det gale, men heller en jeg vil være på lag med enn å være fiende med. Istendenfor at kroppen produserer isulin 24/7 som gjør deg feit, nedbrytter muskler osv, så in fact så er jo det MYE bedre å ha en svær isulin spike i helgene enn å ha det hverdag.
 

Det går helt fint å brenne fett og bygge muskler samtidig. Problemet begynner i grunn ikke å oppstå før kroppsfettprosenten begynner å bli virkelig lav – type under 10% eller så for menn

Fett forbrenner en uansett hele tiden, uansett om en går på lavkarb eller normalkarb.

Det fine med menneskekroppen er i grunn at den kan tilpasse seg et svært bredt spekter av dietter så lenge den får inn det essensielle (vi er ekstremt omnivore).
Hva som er optimalt er sannelig ikke godt å si. En kan rimelig nok bygge muskler på både høy, moderat og lav karb, så lenge en har koll på det øvrige en stapper i seg. Ut fra mine svært personlige observasjoner så er det i uansett sjelden at lavkarbgutta er de som skiller seg ut i positiv forstand mht å ha god fremgang – og i særdeleshet ikke mht å bli kvitt fettet dersom en snakker om det i en kroppsbyggerkontekst.

Så kan en sikkert diskutere om de har gjort alt rett i forhold til en slik diett – kanskje de spiste ”for mye” proteiner eller for lite fett …….eller eller eller, men det er nå en svært krevende diettform all den tid en ikke kan spise som folk flest uten å fucke til kostholdet, så det er fort gjort å gjøre ting ”feil”.
Det som er riiimelig sikkert er at det stort sett blir en nokså kortvarig, om enn entusiastisk, erfaring for de fleste…..med mindre en bor langt fra folk og fe i Eskimoland en plass.

Men for all del – det er en helt ok måte å spise på dersom en holder det ut over tid. Jeg har selv en kompis som har levd på ketosediett i 17-18 år i strekk nå – og han stortrives med det. Han er imidlertid en av de svært få jeg har hørt om som har greid det i mer enn noen fattige måneder Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Lavkarbo er en av de nærmeste genetiske kostholdet vi er tilpasset til. For meg så høres et kosthold vi er genetisk tilpasset til funker bedre enn et kosthold vi ikke er det som det kostholdet vi har idag med masse sukker, brød, pasta, korn, poteter ...

Nuh ble biologen interessert her! Hva legger du i at vi er genetisk tilpasset et slikt kosthold?
Og hva er i så fall et slikt kosthold mer spesifikt?


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Ventet på denne! Du var langt mindre detaljert enn forventet...men det skulle ikke forundre meg om det kommer mer Smiley

Hehe, jeg begynte faktisk å skrive et lengre innlegg Grin


Hva er ditt syn på lavkarbo da?

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94477.msg1406295#msg1406295


Lavkarbo er en av de nærmeste genetiske kostholdet vi er tilpasset til. For meg så høres et kosthold vi er genetisk tilpasset til funker bedre enn et kosthold vi ikke er det som det kostholdet vi har idag med masse sukker, brød, pasta, korn, poteter ...

Da spør jeg deg: når tilpasset vi oss egentlig til et lavkarbokosthold, og hvor? For 5 millioner, 500.000, 50.000 eller 5000 år siden?


Nuh ble biologen interessert her! Hva legger du i at vi er genetisk tilpasset et slikt kosthold?
Og hva er i så fall et slikt kosthold mer spesifikt?

Her er fin og lettlest liten review som tar for seg akkurat dette for dem som er interessert:
http://pcwww.liv.ac.uk/~gowlett/GowlettCJNE_13_03_02.pdf





Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Hehe, jeg begynte faktisk å skrive et lengre innlegg Grin


http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94477.msg1406295#msg1406295


Da spør jeg deg: når tilpasset vi oss egentlig til et lavkarbokosthold, og hvor? For 5 millioner, 500.000, 50.000 eller 5000 år siden?


Her er fin og lettlest liten review som tar for seg akkurat dette for dem som er interessert:
http://pcwww.liv.ac.uk/~gowlett/GowlettCJNE_13_03_02.pdf



Det første tok jeg for gitt Wink

Når det gjelder dietten til vår egen art...og våre forgjengere.....så har jeg lest utallige sider om det i det man må kunne kalle vitenskaplig basert litteratur av den mer seriøse sorten, så jeg er velkjennt med det som fremmes i den artikkelen også Smiley Vi er i grunn så så godt tilpasset omnivori som det går ann å bli - i hvertfall om vi sammenligner oss med andre pattedyr.

Jeg lar meg bare forundre over denne hangen enkelte har til  å forherlige såkalte steinalderdietter...sææærlig når en kommer til å få best mulig resultater ut av treningen.
Vel, en ting er sikkert - de fungerer på sitt beste åpenbart brukbart til å overleve på.....selv om faren for seriøs feil- og underernæring var overhengende i de dage.
...men det var vel knappest for å optimalisere næringsinntaket de spiste som de spiste - og i hvertfall ikke for å optimalisere benkpressresultatet......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Her er fin og lettlest liten review som tar for seg akkurat dette for dem som er interessert:
http://pcwww.liv.ac.uk/~gowlett/GowlettCJNE_13_03_02.pdf
God lesning! Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Det første tok jeg for gitt Wink

Jeg velger å tolke dette som at du synes at jeg er flittig til å skrive lange og grundige svar.  Grin
(og ikke som at jeg er en småhissig bedreviter som liker å skrive lange og grundige utlegninger om hvor feil andre har...)


Når det gjelder dietten til vår egen art...og våre forgjengere.....så har jeg lest utallige sider om det i det man må kunne kalle vitenskaplig basert litteratur av den mer seriøse sorten, så jeg er velkjennt med det som fremmes i den artikkelen også Smiley Vi er i grunn så så godt tilpasset omnivori som det går ann å bli - i hvertfall om vi sammenligner oss med andre pattedyr.

Apropos, har du fått med deg dette?:
http://www.ucalgary.ca/news/december2009/archaeology
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/326/5960/1680

Jeg syntes det er et veldig interessant funn.


Jeg lar meg bare forundre over denne hangen enkelte har til  å forherlige såkalte steinalderdietter...sææærlig når en kommer til å få best mulig resultater ut av treningen.
Vel - de fungerer åpenbart brukbart til å overleve på...selv om faren for seriøs feil- og underernæring var overhengende i de dage....men det var vel knappest for å optimalisere næringsinntaket de spiste som de spiste - og i hvertfall ikke for å optimalisere benkpressresultatet......

Grin


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Jeg velger å tolke dette som at du synes at jeg er flittig til å skrive lange og grundige svar.  Grin
(og ikke som at jeg er en småhissig bedreviter som liker å skrive lange og grundige utlegninger om hvor feil andre har...)

Definitivt det første ja! Smiley Setter veldig pris på at det finnes like som deg her inne - litt Mythbustersaktige typer lissom Smiley Alltid artig og, ofte, nyttig lesning


Apropos, har du fått med deg dette?:
http://www.ucalgary.ca/news/december2009/archaeology
http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/326/5960/1680

Jeg syntes det er et veldig interessant funn.

Har fått den med meg ja - og enig i at det er et interessant funn.

På den annen side så er det jo ikke rare koblingen som skal til:
"Hmmmm her har jeg en neve med harde grassfrø som jeg sliter kjeften av meg når jeg skal tygge - men veeent nå her.............heyyyy hva om jeg bruker neveøksa mi og knaser det i filler mot den flate steinen der borte....!"
Vipps så er baker Hansens forgjenger blitt til. Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget pijus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Karbohydrater i mine øyner er jo bare latterlig, det er ikke essielt og kroppen klarer lett å lage de karbohydratene den trenger via fett. Kroppen klarer seg med 30-50 om dagen, men den morderne dieten tar for seg over 200g karbohydrater om dagen, kroppsbyggere oppi mot 300-500g om dagen. Det er mye energi vi ikke får brukt som går til fett Smiley Joda.. Kroppsbyggere vet om muskler, de er de beste til å slanke seg men ikke vet de mye om kosthold. Sier jeg "fett" til en kroppsbygger så kan tårene trille, fordi.. man blir jo feit av fett sant?

Så alt i alt, så klarer vi fint å leve på kun fett og proteiner.

Det jeg synes er litt morsomt er at "the guru's/Ekspertene/De vise menn/De kloke" sier at vi skal spise mye grovt brød, mye poter og litt ris. Fem om dagen er dealen. Vi blir jo fetere og fetere for hverdag som går og idag er overvekt og fedme et stort problem, men neida.. Ekspertene sier vi bare bør øke på, mer brød og mer poteter fordi det skal til for å gå ned i vekt!
Problemet i seg selv ligger mye i, karbohydratene. Sukkeret og godteriet. Ikke spis fett, fordi det blir du feit av, men bare hell innpå med sukker.. Jo, fordi noe må jo erstatte kaloriene.

Dette skjer med enhver karbohydrat: Det brytes ned i tarmen, og blir til sukker. Det MÅ det, for å taes opp i blodet. Der vil det bli registert av bukspyttkjertelens betaceller som så sender ut insulin for å håndtere sukkeret. Samtidig er fettet brutt ned og pakkes inn i spesielle proteinpakker. Det må det for å komme seg rundt i blodet, og den gamle tanken om at "fett setter seg fast i blodårene"... den er for latterlig. Den er faktiskt bevist feil. Fordi FETT KAN IKKE FRAKTES I BLODET. Fettet blir fraktet i lipoproteiner. Som LDL, blant annet. Tror du LDL er et kolesterol? Feil. Det er et lipoprotein, som bærer kolesterol INNPAKKET i seg, og tømmer det ut i celler, som trenger det for å bygge hormoner, vedlikeholdsarbeid og lignende. For mye umettet fett gjør celleveggene myke og ustabile, og da trenges det mer kolesterol for å stabelisere dem. Derfor sier man at umettet fett er bra for blodet, fordi det senker kolesterolet. Det senker kroppens mest nyttige molekyl.

Imens har sukkeret fra karbohydratene rast rundt i blodet som små ildkuler, og insulinet blir bare pøst ut, fordi sukker i blodet er ikke bra. Om ikke det ble tatt hånd om, kunne de faktisk rispe hull i blodårene, om de raste rundt lenge nok. Men insulinet vet råd, og stapper dem inn i musklene. Er det fullt der, er det bare å lagre det i leveren. Menn er det fult der også, blir det laget om til mettet fett, og stappet i fettcellene. Insulinet "åpner" fettcellene for lagring.
Og vi trenger ca 50 gram om dagen. Vi spiser gjerne 3-400 ......

Hva skjer så, om vi snur på flisa, og spiser lavkarbo? Jo, fettet blir brukt som brensel, insulinet synker til trygt nivå, og bukspyttkjertelen spyr ut glukagon, som har som hovedoppgave å øke blodsukkeret. Den tømmer da leveren for lagret glukose, glykogen og åpner samtidig for at fettet skal løsnes for å gi energi. Glyserol delen av fett sendes til leveren for å bygges om til glukose, mens resten blir brukt som energi. I alle kroppens celler er det en forbrenningsfabrikk som heter mitokondri. De er spesialdesignet for å bruke fett som energi. Glukose kan forbrennes utenfor mitokondriene, og utenn oksygen. De gir da et avfallsprodukt som heter laktat, eller melkesyre. Fett kan ikke dette. DE MÅ inn i mitokondriene, og det MÅ ha oksygen. De vil derfor aldri avgi den lammende giften laktat. Mettet fett er absolutt det beste, siden den ikke oksiderer i kroppen, og kroppen trenger derfor lite antioksidanter. Umettet fett trenger vi lite av.

Under trening på lavkarbo, vil man etter en mnd oppdage at cellene bygger flere mitokondrier, som er større. Fettet vil derfor gi mer og mer energi. Samtidig vil hjertet oppleve en ny vår, ettersom det inneholder kroppens mest mitokondri rike celler. Mettet fett får hjertet til å juble: Endelig nok energi.
Insulinet som nå er på lavninå, kan heller ikke lenger bidra med abnorm celledeling. Hjernen går over fra sukkerforbrenning til å brenne ketoner, som gir mer energi per molekyl enn sukker. Noe sukker blir laget i leveren, for det er noen celler i hjernen og nyrene som MÅ ha sukker. Menn som sagt, dette lager leveren UTEN problemer. Den lager også såpass at den får nok til et lite lager, i tilfelle noe oppstår. Det er også leveren som omdanner glukosen til mettet fett. Tror ikke denne ville laget mettet fett, om det var skadelig?? Nope. Av alle tusen rapporter som finnes om mettet fett, klarte ikke WHO`s forskere ifjor å finne EN eneste rapport som viste at det var skadelig. WHO turde ikke å friskmelde mettet fett, men inntok en avventende holdning.

Kroppen produserer nå minimalt med insulin, som igjen frister kropps evne til å produsere mer veksthoromoner. Er ikke dette en BRA TING?

Oppdrag - Stor og Stærk 15 åring.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Dette tror jeg faktisk ikke at jeg orker å svare på. Du har allerede gjort det deg en oppfatning uansett, og ser ikke akkurat ut å ville høre på noen argumenter mot din overbevisning.

Tror du burde prøve å hente lærdom fra andre steder enn "Mat og Helse" og "Voodoo Science Daily".


Utlogget pijus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Tro på hva du vil. Men lets face it. Sannheten?

Du kommer helt sikkert med 100 motbeviser i både ark og stein. Jeg har ikke noe utdanning, jeg er ikke noe skoleflink, men det jeg virkelig står for er helse, kosthold og trening. Ikke vet jeg hvem du egentlig er, vet at du bare er 30 år og tar halvsumo feile markløft.
Oppdrag - Stor og Stærk 15 åring.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!