Skrevet av Emne: Proteinshake etter trening, når?  (Lest 5396 ganger)

Utlogget lobana

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Proteinshake etter trening, når?
« : 25. mars 2010, 13:23 »
Har trent styrke i ca 2,5 år. Har bare et lite spørsmål ang inntak av proteinshake etter trening. Har i løpet av de 2,5 åra jeg har trent aldri blitt klok på tidspunktet for inntak av shaken. Kommer stadig over artikler og skriverier som sier forskjellige ting. Er det umiddelbart etter trening, 15 min, 30 min eller en time man skal innta prot.shaken???

andysmuck

  • Gjest
Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #1 : 25. mars 2010, 13:26 »
Tror ikke det er så nøye med noe AKKURAT tidspunkt så lenge det er snart etter trening. Sto en artikkel om dette i forrige Treningsforum om jeg ikke husker feil, og der sto det vel at det meste av forskning på dette om nøyaktige tidspunkt var vanskelig å finne ut noe konkret svar på. Så lenge du får i deg en shake etter trening sammen med noe karbs så burde det vel holde.

Utlogget madsaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 394
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 394

Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #2 : 25. mars 2010, 13:29 »
Mener å ha lest et sted at kroppen har best effekt hvis du tar det innen 30minutter etter treninga Smile
20år - 180cm - 89kg

Markløft 1RM: 100kg
Knebøy 1RM: 90kg
Benkpress 1RM: 90kg

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #3 : 25. mars 2010, 13:33 »
Tror ikke det er så nøye med noe AKKURAT tidspunkt så lenge det er snart etter trening. Sto en artikkel om dette i forrige Treningsforum om jeg ikke husker feil, og der sto det vel at det meste av forskning på dette om nøyaktige tidspunkt var vanskelig å finne ut noe konkret svar på. Så lenge du får i deg en shake etter trening sammen med noe karbs så burde det vel holde.

Enig.

Men en simpel måte å tenke på er: Rett før, (litt mysepulver i garderoben eller noe) da er det greit å vente litt etter trening. Er det derimot en stund siden du fikk i deg proteiner før du begynte å trene, vil jeg påstå det er viktigere å få i seg noe rett etterpå. Bare litt fundering altså. Står noe lignende i "The protein book" hvis jeg husker riktig.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Retfex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #4 : 25. mars 2010, 15:37 »
Ta den 15-30 min etter trening, det er det beste:) Og 15-30 min før trening, er også det beste.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #5 : 25. mars 2010, 15:38 »
Ta den 15-30 min etter trening, det er det beste:) Og 15-30 min før trening, er også det beste.

Hvorfor vente? ta den så fort du har mulighet....Smiley
Smiley

Utlogget halfbreed

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #6 : 25. mars 2010, 21:32 »
start gjerne 30 min før (som nevnt ovenfor) hiv innpå noen bcaa's 15 min før.
ha med en shaker med høyt carp innhold, litt protein å 5mg creatin (eller om du tar tabbiser) som du tar under trening. så liker jeg å ha en shaker i kjøleskapet hjemme med whey (80%) som går ned 10-15 min etter trening. vinduet som du har på den maten du spiser 30 min før og opptil 3 timer etter trening bør mann utnytte. protein opptaket ligger på astronomiske høyder etter trening, men etter 3 timer har du mistet guffen og kroppen er tilbake til norm. jeg spiser fast føde 1.5-2t etter trening. men det er jo sånn jeg liker det. min lille tvangs-nevrose som jeg gjennomgår 4 ganer i uka:p haha.    joda, dama ler en del av dette.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #7 : 25. mars 2010, 21:35 »
Rett etter trening.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget halfbreed

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #8 : 15. mars 2012, 18:52 »
det finnes da flere enn en måte å flå ei katte på...

Ori Hofmekler forklarer.

http://chadwaterbury.com/the-truth-about-post-workout-nutrition/

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Proteinshake etter trening, når?
« #9 : 19. mars 2012, 11:09 »
Har du et kosthold med fokus på å få i deg proteiner til hvert måltid, vil det ikke nødvendigvis være en avgjørende faktor når du inntar proteiner i forbindelse med trening. Imidlertid er det slik at ved et høyt treningsvolum(både styrke og kardio) kan det være gunstig å stimulere proteinsyntesen ved å innta proteiner etter trening og da sammen med litt raske karbohydrater. En proteinshake og en moden banan er et enkelt og raskt mellommåltid etter trening. Andre alternativer kan være 2 glass melk og et par skiver brød med kokt skinke(22 gr protein og 45 gram karb), 0.5 liter sjokolademelk(17 gr protein og 45 gr karbohydrater), 0.5 liter drikkeyoghurt(20 gr protein og 65 gr karbohydrater). Ved å inta både proteiner og raske karbohydrater etter trening kan også restitusjonsprosessen også gå raskere.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!