Skrevet av Emne: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)  (Lest 4347 ganger)

Utlogget Didrik1993

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« : 10. april 2010, 20:34 »
Jeg har trent styrke i ca 2 år. Har for det meste trent 2 splitt, men føler at jeg vil prøve noe nytt (2-splitt er forferdelig tungt med tanke på at jeg trener 1.5 timer hver gang!). Lurer på om det ville vært smart for meg å begynne på 3-splitt, og at jeg da for trent samme muskel bare to ganger i uka, eller fortsette med 2-splitt. (4 eller 5-splitt er uaktuelt).

Slik trener jeg nå:   MAN: bryst, tri, mage, Tirsdag: skuldre, rygg, bi, og samma resten av uka (altså ikke bein)....  Lurer også på hva som er best for økning i muskelmasse (volum) siden det står forskjellig fra sted til sted. noen steder står det 6-8 reps, andre 12-15! Huh what

Hvordan trener dere? hva fungerer best? Tongue
På forhånd takk. Grin

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #1 : 10. april 2010, 21:11 »
Jeg er sikkert litt treg i dag, men du trener IKKE ben i din nåværende splitt, er det sånn? Skal ikke være noe moralpoliti eller noe sånt, bare lurer Smiley

Hva med en 3-splitt der du inkluderer ben, om du ikke trener dem nå?

Å trene hver muskelgruppe 2 ggr/uke høres bra ut for meg, for en som har trent i ca 2 år...

Ang. reps, så går det jo fint å kjøre begge deler. Fx. skråpress ca 6 reps > decline/flat en 8-10 reps > flyes el. noe sånt som 10-12 (15?). Har fungert for mange tidligere Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Jamenfy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 187

Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #2 : 10. april 2010, 21:49 »
Ben må du absolutt ha med i treninga, for maskimal muskelvekst! Når du trener muskler, produseres det testosteron, som er muskelbyggende. Jo større muskel som blir stimulert, jo mer testosteron blir skillt ut. Og siden ben er de største musklene, er det meget viktig og inkludere dem med i programmet ditt.

Over til splitt. Jeg foretrekker å trene 3-splitt, for siden jeg trener hver muskelgruppe en gang, hver uke (ofte mer, spørs hvilken muskel som henger etter), så klarer jeg å trene mer intensivt. Jeg prøvde 2-splitt i noen uker, men følte jeg ikke fikk noe utbytte av det, siden jeg ikke klarer å holde intesiteten på max.
Men det er for all del, smaken og behag.

Så til reps. Jeg liker å trene de store muskelgruppene veldig hardt, derfor har jeg 6 reps på dem. Typen benk, knebøy og markløft. Til de mindre muskelgruppene, som f.eks. biceps, traps og skuldre, liker jeg å holde et hardt nivå, med 8-10 reps. Føler dette er best for meg, og noe som nytter meget bra.

Utlogget Didrik1993

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #3 : 10. april 2010, 21:52 »
Jeg er sikkert litt treg i dag, men du trener IKKE ben i din nåværende splitt, er det sånn? Skal ikke være noe moralpoliti eller noe sånt, bare lurer Smiley

Hva med en 3-splitt der du inkluderer ben, om du ikke trener dem nå?

Å trene hver muskelgruppe 2 ggr/uke høres bra ut for meg, for en som har trent i ca 2 år...

Ang. reps, så går det jo fint å kjøre begge deler. Fx. skråpress ca 6 reps > decline/flat en 8-10 reps > flyes el. noe sånt som 10-12 (15?). Har fungert for mange tidligere Smiley
Jo, hadde tenkt å trene bein to ganger i uka i min nye 3-splitt program. Slik har jeg planlagt å trene de forskjellige musklene: dag x: bryst, tri.. | dag y: skuldre, rygg, bi (vet det er 3 muskler på en gang), | dag 3: bein, mage..
tror jeg skal greie 6 økter i uka, og for da trent alle muskler 2 ganger per uke. takk for svar, og skal forsøke å trene hardt i baseøvelser da jeg også selv syntest det er best:P
noen andre anbefalinger? setter pris på alt som foreslås eller som kan hjelpe meg! Cheesy

Utlogget Didrik1993

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #4 : 10. april 2010, 21:54 »
Ben må du absolutt ha med i treninga, for maskimal muskelvekst! Når du trener muskler, produseres det testosteron, som er muskelbyggende. Jo større muskel som blir stimulert, jo mer testosteron blir skillt ut. Og siden ben er de største musklene, er det meget viktig og inkludere dem med i programmet ditt.

Over til splitt. Jeg foretrekker å trene 3-splitt, for siden jeg trener hver muskelgruppe en gang, hver uke (ofte mer, spørs hvilken muskel som henger etter), så klarer jeg å trene mer intensivt. Jeg prøvde 2-splitt i noen uker, men følte jeg ikke fikk noe utbytte av det, siden jeg ikke klarer å holde intesiteten på max.
Men det er for all del, smaken og behag.

Så til reps. Jeg liker å trene de store muskelgruppene veldig hardt, derfor har jeg 6 reps på dem. Typen benk, knebøy og markløft. Til de mindre muskelgruppene, som f.eks. biceps, traps og skuldre, liker jeg å holde et hardt nivå, med 8-10 reps. Føler dette er best for meg, og noe som nytter meget bra.
Ok! ja, er helt enig i at 2 splitt blir veldig tungt, og man må nesten stresse under trening for å rekke alt man har planlagt! merker at jeg har stoppa litt i blant annet benk, og tror derfor jeg går for 3 splitt for å få litt variasjon..
Takk !

Utlogget Jamenfy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 187

Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #5 : 10. april 2010, 21:55 »
Ok! ja, er helt enig i at 2 splitt blir veldig tungt, og man må nesten stresse under trening for å rekke alt man har planlagt! merker at jeg har stoppa litt i blant annet benk, og tror derfor jeg går for 3 splitt for å få litt variasjon..
Takk !

Null problem, bare gladelig å hjelpe Smiley

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #6 : 10. april 2010, 23:10 »
Jo, hadde tenkt å trene bein to ganger i uka i min nye 3-splitt program. Slik har jeg planlagt å trene de forskjellige musklene: dag x: bryst, tri.. | dag y: skuldre, rygg, bi (vet det er 3 muskler på en gang), | dag 3: bein, mage..
tror jeg skal greie 6 økter i uka, og for da trent alle muskler 2 ganger per uke. takk for svar, og skal forsøke å trene hardt i baseøvelser da jeg også selv syntest det er best:P
noen andre anbefalinger? setter pris på alt som foreslås eller som kan hjelpe meg! Cheesy

Tja, virker som du er på rett vei, med et ambisiøst men helt klart gjennomførbart program Wink

Som sagt, 2 ggr/uke for en som har trent i 2 år synes jeg virker helt ok. Du kan jo evt se på frekvens, volum og slike ting om det ikke går som du vil, men jeg tror at du kan få noe ut av dette en stund om du trener + spiser bra osv.

Bare husk å trene hardt i alle øvelser, ikke bare "baseøvelsene" Smiley.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget speedbird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #7 : 22. april 2010, 12:06 »
Jeg trener 2-split 3 ganger per uke. Har delt det opp i Bein, biceps, rygg og Bryst, skuldre, triceps.

En 2-split må ikke ta 1,5time. Man klarer fint å trene på 45-50min og likevel få den treningseffekten man ønsker.

Men hvis du har kjørt det samme programmet i 2 år, så er vel på tide med en endring.
F.eks. Hvis du trente vanlig knebøy før, hvorfor ikke prøve frontbøy i stedet?
Bytte fra benk til  hantelpress osv

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #8 : 22. april 2010, 19:51 »
Jeg trener 2-split 3 ganger per uke. Har delt det opp i Bein, biceps, rygg og Bryst, skuldre, triceps.

En 2-split må ikke ta 1,5time. Man klarer fint å trene på 45-50min og likevel få den treningseffekten man ønsker.

Men hvis du har kjørt det samme programmet i 2 år, så er vel på tide med en endring.
F.eks. Hvis du trente vanlig knebøy før, hvorfor ikke prøve frontbøy i stedet?
Bytte fra benk til  hantelpress osv

enig med den, har trent mye 2 splitt, og har aldri brukt mer enn en drøy time, og da er jeg ut døra. mulig du overdriver litt på antall øvelser/sett? mer er ikke alltid bra når det kommer til trening;)
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Lex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 222
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 222

Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #9 : 22. april 2010, 20:39 »
Jeg kjører 2 splitt, trener hver 2. dag. Øktene tar aldri så mye som 1 time. Sånn som jeg trener blir det å kjøre hver muskelgruppe 2 ganger pr 8.dag. Da blir det mye å kjøre 3 øvelser med 3 sett på hver muskelgruppe. Dermed kan jeg kjøre færre øvelser pr gang og klarer meg med 45-50 minutters økt.
...but inside doesnt matter...

Utlogget Rez

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • KALLISTI
Sv: 2 splitt vs. 3 splitt (HJELP!)
« #10 : 23. april 2010, 00:26 »
6 økter i uka er overkill og unødvendig om du ikke konkurerer på høyt nivå.

Å bruke 1.5 time på en to splitt uten bein er også overkill, da har du kanskje mange unødvendige set og reps og øvelser.

En 3split kan du og kjøre over fire dager om du roterer på dagene.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!