Skrevet av Emne: Hvorden best blocke kroppen fra å spise sine egne muskler?  (Lest 1174 ganger)

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Jeg vet at ved nok kalori overskudd vil man øke i vekt og i underskudd vil man gå ned. Men om man er fatiig student er ikke alltid dette like lett!

Har forstått det sånn at:

1) kroppen først og fremst bruker karb som energi
2) Kroppen lagrer ubrukt karb som fett
3) Kroppen tar sekundært fett som energi
4) Sist og det som er farlig: Kroppen bryter ned proteiner til karb for energi (katabolisme?)
5) Kroppen vår er helt forbanna stokk dum og vil gjøre det den kan for å minske muskelmasse så fort den får muligheten. (Evolusjon er ikke særlig smart om den ikke favoriserer overlevelse iform av muskler i min mening men det er en annen sak Tongue)

Anyway!

Tingen er da, på kalori underskudd hva er de beste tingene man kan ta for å  stoppe kroppen i å bryte ned muskler? Hørt glutamin er bra ifølge noen , og ubrukelig i følge andre.

Er energi iform av trege karb kilder det beste? Og om man ikke får nok proteiner daglig vil man da miste muskler uavhengig av hvor mye karb og fett man har?

Hvilken mat kan man spise for å best stoppe kroppen fra å fortære musklene sine? Eller er dette rett å slett et 100% problem med å ikke få nok protein?

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Når man kjører ett kaloriunderskudd er proteiner meget viktig!!! Og det bør ikke være noe stress å få i seg nok proteiner... Man trenger ikke nødvendigvis det dyreste proteinpulveret... Tunfisk, fisk generelt, og annet kjøtt inneholder mye protein... Det samme gjelder mange animalske produkter som melk, cottage cheese osv osv... Jeg ville ellers spist utelukkende langsomme karbs generelt om dagen, utenom rett etter trening...


Jeg vil anbefale å bruke L-glutamin ved siden av et bra kosthold da dette har hjulpet meg masse...


jeg har ikke noen dokumentasjon for dette ^^ Tongue bortsett fra treningsresultater og badevekta!!! Den smiler til meg begge steder!!! Jeg føler også personlig at kroppens restitusjonstid blir mindre ved bruk av glutamin og da bruker jeg tilskudd av rein L-glutamin... (har noen andre i proteinpulver osv som jeg ikke har greie på)...

Men jeg ville i allefall brukt L-glutamin og fått i meg masse proteiner, samt langsomme karbohydrater...


Uansett,

Lykke til! =)
No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Utlogget Rez

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • KALLISTI
It aint rocket science Smiley

Det tar litt tid før kroppen bruker muskler som brensel. Tallet 72 timer dukker opp i hodet mitt, men jeg kan ikke pinpointe hvorfor her jeg sitter å hører på babyskrik for tredje time Smiley

Får du i deg nok protein i tillegg til nok karbo og fett, samt et underskudd som ikke er for brutalt, så er du safe.

Regn ut vedlikeholdhet ditt, trekk i fra ca 500kcal og balanser måltidene dine med f,eks 40% prottis, 40%karb og 20%fett. Det er mye mat som inneholde masse proteiner så det burde ikke være vanskelig å få i seg nok av dette, spesielt ikke om du legger til en pow-shake.

Tilskudd som glutamin er bortkasta penger, det har studier bevist, iallefall så er det unødvendig for folk som ikke konkurerer på høyere nivå og trenger de marginalt små fordelene det KAN ha. Dessuten inneholder proteinpulver så mye glutamin at du ikke trenger noe ekstra.

Begrens cardioen til du stagnere på vekta, kutt heller kaloriene først og øk kardioen når du kjenner du ligger lavt nok.

Å begynne på 30kcal pr kg er et greit utgangspunkt og burde ikke være for tøft, så kan du senke med 2-300kcal i uka.

Du greier fint å dekke behovet ditt som student, spesielt på underskudd. Du må bare tenke litt økonomisk, planlegge maten litt frem i tid.

Broccolitopper koster en drøy tier for 500gr.
300gr svinestrimler  koster 20 spenn på Reman.
600gr kyllingdeig koster langt unner femtilappen.
Havregryn er en tier for kilon.
Panganius file koster 60kr for en kilo.
En torskeblokk koster 20 kr for 400gr.
En pakke ryvita er vel 20 kr ellerno for en dobbel
to bokser med makrell i tomat koster unner 15kr.
En flaske med vita hjertegod olje koster vel noenåtredve.
Nordfjord skinke og hamburgerrygg koster unner 30kr pr pakke på 150gr.
etc etc etc.

Til frokost kan du lage pannekaker av havre og banan, med en liten shake ved siden av, evt bland pulevr oppi. evt du kan røre inn 2-3 egg.

Lunsj: 3-4 ryvita med magert pålegg.

Middag: 2-300gr magert kjøtt eller fisk.

Kvelds: 3-4 ryvita med magert pålegg.

Før og etter trening: en scoop whey i vann eller melk, avhengig av hvor mange kcal du vil ha.
1 ss olje til frokost og/eller kvelds.

Anbefaler fiske/selolje siden vi får endel plamnteolje i kosten vår fra før, det koster ikke mer enn 100kr i mnd med en ss daglig.

Det er ikke noe problem å havne på 150 - 200gr proteiner på denne måten uten at det koster skjorta.

Håper dette hjalp.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!