Skrevet av Emne: Morgencardio et slit  (Lest 2811 ganger)

Utlogget gohelg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Morgencardio et slit
« : 02. mai 2010, 18:37 »
Er det bare meg som syns det er hardt å stå opp halv seks for og brenne flesk?
Hva gir dere motivasjon når du nesten er i koma søvn?

None som har et bra motivasjonsitat når vekker klokka ringer? Tongue

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Morgencardio et slit
« #1 : 02. mai 2010, 18:41 »
Hehe, jeg sliter egentlig med det samme Tongue bare legg deg tidligere, så ordner resten seg Smiley
Mandal Treningssenter.

Utlogget smacky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Morgencardio et slit
« #2 : 02. mai 2010, 18:48 »
Erm hvorfor gjøre morgencardio om det er et slit? Gjør det under vanlig trening isteden. Dette med at morningcardio forbrenner fler kalorier er kun en myte, om det er derfor du gjør det.
Kalorier inn vs kalorier ut. Ikke NÅR.

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Morgencardio et slit
« #3 : 02. mai 2010, 18:51 »
Jeg har da hørt at morgenkardio vil sette litt jumpstart på forbrenninga for resten av dagen? men hovedgrunnen til at jeg gjør morgencardio er fordi det er på morgenen jeg har tid til cardio.. Treningsøktene mine er alltid såpass lange at jeg orker ikke å ha cardio etter trening.
Mandal Treningssenter.

Utlogget gohelg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Morgencardio et slit
« #4 : 02. mai 2010, 18:52 »
Alle BB og fintess profilene på iform.no anbefaler morgencardio så det må jo være noe med det.

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Morgencardio et slit
« #5 : 02. mai 2010, 18:55 »
Alle BB og fintess profilene på iform.no anbefaler morgencardio så det må jo være noe med det.

Ja, jeg har ingen kunnskap bak morgencardio, men når et flertfall av proffe mennesker snakker godt om det, så tar jeg det for god fisk!
Mandal Treningssenter.

Utlogget aleksgun

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Adam van Koeverden
Sv: Morgencardio et slit
« #6 : 02. mai 2010, 19:12 »
Jeg synes det er god motivasjon å tenke på de andre som sover, "JÆVLA SLAPPFISKER"! Tongue
-Life is a dream, dream it! If you can dream it, you can do it-

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Morgencardio et slit
« #7 : 02. mai 2010, 19:17 »
Det er en utrolig deilig følelse etterpå og jeg våkner skikkelig - dette gjør dagen til en bedre dag!
I tillegg til at man brenner kcals og får orden på huet ser jeg ingen grunn til at dette er ikke skal være motiverende Grin

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Morgencardio et slit
« #8 : 02. mai 2010, 19:19 »
Det er en utrolig deilig følelse etterpå og jeg våkner skikkelig - dette gjør dagen til en bedre dag!
I tillegg til at man brenner kcals og får orden på huet ser jeg ingen grunn til at dette er ikke skal være motiverende Grin

godt sagt Smiley

Men jeg lurte på en liten ting.. Blir det for mye hvis jeg kjører morgenkardio(rask gange) i morgen + gym(mest sannsynlig kardio) ca 1.5 time etterpå, og så styrketrening på kvelden?
Mandal Treningssenter.

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: Morgencardio et slit
« #9 : 02. mai 2010, 19:20 »
Hvordan holde seg motivert? Jo det skal jeg si deg, når du får tanker om at en dag i sommer skal du ha kølla di stappa langt i en fitte og tenke "åh, faen dette var virkelig vært det" Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=ctVmNbVu2KA#noexternalembed


Utlogget gohelg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Morgencardio et slit
« #10 : 02. mai 2010, 19:23 »
eqna du er ikke dum du, illusjonisk blir jo kølla også større når litt av valpefette forsvinner Wink
riinoo du er ikke dum du heller, skal ha det i bakhode det du sa.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Morgencardio et slit
« #11 : 02. mai 2010, 19:32 »
godt sagt Smiley

Men jeg lurte på en liten ting.. Blir det for mye hvis jeg kjører morgenkardio(rask gange) i morgen + gym(mest sannsynlig kardio) ca 1.5 time etterpå, og så styrketrening på kvelden?

Gymmen kan du jo ikke unngå, men er det skolegym så er ikke det mer anstrengende enn et sett bicepscurl.. jeg har jo dager som er sånn, så null stress så lenge du får i deg maten du skal Wink
hvor lenge tenkte du å gå morgentur?


Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Morgencardio et slit
« #12 : 02. mai 2010, 19:35 »
Ja, skolegym på elektrolinja er ikke akkurat det tyngste man finner Tongue
Jeg tenker å gå i 30-45minutter.
Så blir det en shake med 120g havregryn og 50g proteinpulver og en boks med tunfisk eller 2-3 egg etterpå.
Mandal Treningssenter.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Morgencardio et slit
« #13 : 02. mai 2010, 19:54 »
Bare tull å trene morgenkardio hvis det ikke er noe du synes er deilig og oppfriskende.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=57286.0


Du mister ikke mer fett av å trene på tom mage før frokost.

Det vanligste argumentet pleier vel å være dette:

"Når du vakner på morningen er glykogenlagrene tomme, og kroppen går da direkte på fettreservene"

At glykogenlagrene skulle være lave eller tomme på morningen stemmer ikke helt. Vid en noenlunde normal kostholdning er (muskel)glykogenlagrene heller mer fyllt opp på morningen enn når man legger seg, da karboen man spist på kvelden/ ettermiddagen har blitt lagret inn (men det avhenger selvfølgelig også litt på hva man driver med i sengen i løpet av natten....   )
Kroppen bruker ellers ikke muskelglykogen til noe ved hvile, det glykogen som går åt for å reglere blodsukkeret (ca 4-5 g i timen) tas fra leveren, og den har som regel nok lagret for dette (leveren holder ca 50-150 g, avhenging av kroppstørrelse). Så leverglykogen kan altså være lavt på morningen.

Uansett det er det riktig at frigjøringen/ mobiliseringen av fettsyrer fra fettcellene, og oksideringen (forbrenningen) av dem er større når magen er tom (1) (pga lave blodsukker/ insulinnivåer), men dette har ingen større betydning i det lange løp da kroppen sikk-sakker bruket av energikilder. Bruker kroppen mer fett som energi ved et tidspunkt må den bruke mer glykogen/ karbo senere (2,3,8).

Hvorvidt du trener med lav eller høy intensitet har heller inget å si for forbrenningen over et 24-timers perspektiv (4,5). Lavintensiv trening tar bare lengre tid (men skåner også kroppen mer, så den totale treningsbelastningen blir mindre).

Det jevner stort sett ut seg i lengden. Tren og spis når det passer deg.

---

Eksempel:
La oss si at du har et kaloriforbruk på 2500 en vanlig dag (uten kardio).

Dag 1 spiser du 2500 kcal og utfør kardiotrening som forbrenner 500 kcal, ved sluttet av dagen har du da et underskudd på 500 kcal.

Dag 2 spiser du 2000 kcal og dropper kardioen, ved sluttet av dagen har du hatt det samme underskuddet som dag 1 (500 kcal).

Du kan kun miste vekt "for evig" på bekostning av fett, eller muskler. Forskjeller i glykogenlager, væske, osv vil kun gi temporære variasjoner i vekt.

Hvis du trener styrketrening så vil du gi kroppen din en god grunn til å beholde musklene, gitt at du holder deg til et moderat underskudd (kanskje rundt 500-700 kcal, avhengig av hvor stor du er). Et altfor stort underskudd (1000-1500 kcal+) over flere dager vil føre til bl.a. et lavere testosteronnivå og dermed redusering av muskelmassen.

Igjen å ta av er da altså fett. Et kg kroppsfett er ca 7500 kcal, så 500 kcal minus en dag betyr ca 0,06-0,07 kg ned i vekt. Du vil altså miste like mye fett dag 1 og dag 2, uansett om du dag 1 utført "optimal" kardio før frokost, ved eksakt rett pulsfrekvense, osv osv osv...

---

Når det er sagt så bør det imidlertid nevnes at for personer med veldig lite fett på kroppen (f.eks. de siste ukene på konkurransedeff, menn <10 %, kvinner <15-20 %) kan det kanskje hjelpe litt da kardio på fastende mage kan være til hjelp for å mobilisere det siste stae fettet runt midjepartiet på menn og lår og hofter på kvinner (6,7) da det finnes forskjeller i metabolismen mellom ulike nivåer av underhudsfettet runt disse områdene og at disse fettdepåene har lavere blodgjenomstrømming, med lavere mobilisering som følge.



 







 
Sa brura

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: Morgencardio et slit
« #14 : 02. mai 2010, 20:08 »
Kan noen forklare meg hvorfor det er tull å trene morgenkardio?

Hvorfor har jeg gått ned nesten 10kg på to måneder med morgenkardio?
Hvis jeg dropper 7kg til så er fett % mitt langt nede på 7-9% Wink

Tok meg to uker fri uten kardio, da gikk jeg ikke opp eller ned vekta sto helt stille.
Begynte igjen for 1 uke siden med 4-5 økter med løping i uka + 20min etter styrke treninga, så begynte det å skje ting med vekta.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!