Skrevet av Emne: kvartbøy og pt  (Lest 8079 ganger)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: kvartbøy og pt
« #30 : 06. mai 2010, 15:01 »
Så du har aldri sett en PT instruere noen i tøying? Det betyr vel at dette er noe PTer aldri gjør.. Eller kanskje mente du at du aldri har overhørt en samtale mellom en PT og et individ som gikk fra knebøy til tøying på en tilfredstillende måte?

En PT må prøve å bruke tiden sin effektivt. Å bruke masse tid på å instruere en person i hvordan en ekte knebøy skal se ut, gjøre personen klar over hva som er gale med sin knebøy, så instruere personen i de tøyeøvelsene som skal til, og ikke minst forvente at personen pugger teknikk og øver i timesvis for å få til denne ene øvelsen blir litt suboptimalt.. Da er det bedre at de bare viser dem en teknikk de får til, så over på neste øvelse.

Du kan heller ikke kalle grunn knebøy for vranglære, det er ingen fasit på hvordan knebøy skal se ut.


det blir litt som å lære noen å ta militærpress bak nakken. er ikke feil, men kan lett være skadelig.

å forklare hvor dypt man burde gå, og enkle tøyemetoder, tar kortere tid enn alle de teite apparatene man går igjennom. bedre å bruke all tiden på de øvelsene som teller.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: kvartbøy og pt
« #31 : 06. mai 2010, 15:02 »
Vel når det gjelder rygg så vil jeg nesten si at dyp bøy er verre, to ganger har jeg vært satt ut av spill med ryggsmerter fordi jeg var ukonsentrert/sliten og kom ut av balanse under dyp bøy.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: kvartbøy og pt
« #32 : 06. mai 2010, 15:06 »
Det er mange som trener grunn bøy, og ser vanvittig teite ut, men der stopper det. Det er verre med alle de som trener dyp bøy fordi de er så redde for å se teite ut, men har ræva og direkte helseskadelig teknikk. Ofte vet ikke disse det selv en gang, kanskje noe å tenke på for en del av dyp bøy fanatikerne.

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: kvartbøy og pt
« #33 : 06. mai 2010, 15:09 »
er vel ganske enkelt tema det her? det kommer helt ann på kunden!
hvis kunden ønsker å lære dypeknebøy. eller har meget gode forrutsetninger for dette, er det teit av en pt å lære bort grunne knebøy.

hvis en kunde har problemer med teknikk, eller feks ØNSKER selv å kjøre grunne, evt høyreps.  det er jo helt umulig å si om pt gjør en dårlig jobb her eller ikke, da det kommer 100% ann på kunden! enkelt å greit

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: kvartbøy og pt
« #34 : 06. mai 2010, 15:12 »
det blir litt som å lære noen å ta militærpress bak nakken. er ikke feil, men kan lett være skadelig.

å forklare hvor dypt man burde gå, og enkle tøyemetoder, tar kortere tid enn alle de teite apparatene man går igjennom. bedre å bruke all tiden på de øvelsene som teller.

Selvfølgelig stemmer dette om vi snakker tett oppfølging med PT, men når de aller fleste totalt bare har en time eller to med PT, så er det kanskje ikke så smart å hverken bruke unødvendig mye tid på én øvelse, eller sette kunden i en posisjon hvor han føler han bør trene dypt, og samtidig bedømme sin egen teknikk, noe han ikke vil være i stand til i det hele tatt.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: kvartbøy og pt
« #35 : 06. mai 2010, 15:14 »
er vel ganske enkelt tema det her? det kommer helt ann på kunden!
hvis kunden ønsker å lære dypeknebøy. eller har meget gode forrutsetninger for dette, er det teit av en pt å lære bort grunne knebøy.

hvis en kunde har problemer med teknikk, eller feks ØNSKER selv å kjøre grunne, evt høyreps.  det er jo helt umulig å si om pt gjør en dårlig jobb her eller ikke, da det kommer 100% ann på kunden! enkelt å greit

hvem blir gitt valget? Klient: jeg vil ha stram rumpe. pt: da burde du trene knebøy og strakmark. (viser halve bøy) klient: åja, er det sånn man gjør det? pt: ja............  
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: kvartbøy og pt
« #36 : 06. mai 2010, 15:17 »
nei som regel blir man vel ikek gitt valget jeg ser den. men poenget er vel at uten om å snakke med kunden kan vi ikke dømme pten på forhånd. siden det er fullt mulig at dette er helt planlagt og med gode grunner?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: kvartbøy og pt
« #37 : 06. mai 2010, 15:42 »
nei som regel blir man vel ikek gitt valget jeg ser den. men poenget er vel at uten om å snakke med kunden kan vi ikke dømme pten på forhånd. siden det er fullt mulig at dette er helt planlagt og med gode grunner?

nei jeg svartmaler ikke alle pter, bare de som bevisst eller ubevisst lærer bort feil øvelser. de vet hvem de er^^
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: kvartbøy og pt
« #38 : 06. mai 2010, 15:47 »
hehe Tongue da var vi vel enige da Tongue da beklager jeg  >Cheesy

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: kvartbøy og pt
« #39 : 06. mai 2010, 15:50 »
hehe Tongue da var vi vel enige da Tongue da beklager jeg  >Cheesy

ingenting å beklage:p
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget mr.jasidet

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 118
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 118

Sv: kvartbøy og pt
« #40 : 07. mai 2010, 23:01 »
En fysioterapeut eller en naprapat har en mangeåring utdannelse.

PT er ingen beskyttet tittel, og du kan kalle deg det etter noen få helgekurs, og ingen egen erfaring med trening er påkrevet for å bli PT.

Likevel tar disse yrkesgruppene omtrent samme betaling for en times arbeid..

Ville du levert bilen din til en person som hadde gått en 4-5 helger på kurs for å lære seg bilreparasjon? Eller ville du levert bilen din til en som hadde gått på yrkesskole, og deretter minst ett år i lære?

Personlig skulle jeg ønsket noen hadde kommet og ledd av meg da jeg begynte med knebøy og kjørte den skyhøgt (visste ikke bedre).. Jeg hadde sikkert blitt lei meg og sur, men jeg hadde ikke sluttet å trene av den grunn.

Dette med å pakke ordene sine inn i bomull hele tiden har jeg ikke sansen for, man får tåle å høre slik ting er. Om man ikke tåler det, får man begynne å spille golf eller dra på fisketurer istedetfor å trene på gymmet.

Om man ikke gjør ting skikkelig, hva er da poenget med å gjøre det i hele tatt?


Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: kvartbøy og pt
« #41 : 18. mai 2010, 09:10 »
PT er ingen beskyttet tittel, og du kan kalle deg det etter noen få helgekurs, og ingen egen erfaring med trening er påkrevet for å bli PT.

Det synes på mange "PT"-er.. Smellfeite eller noen tynne fliser. De færreste ser ut som om de har peiling. Og det er de som ser ut som de har peiling man stoler mest på.
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget HaBe

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: kvartbøy og pt
« #42 : 19. mai 2010, 12:40 »
Hva er galt med å bruke pute  Huh

Jeg bruker også å ta knebøy i sokkelesten, da jeg føler jeg står mye stødigere. Er det "feil"?

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: kvartbøy og pt
« #43 : 19. mai 2010, 12:50 »
Hva er galt med å bruke pute  Huh

Jeg bruker også å ta knebøy i sokkelesten, da jeg føler jeg står mye stødigere. Er det "feil"?

Pute gjør at stanga ligger noe ustødig samtidig som du får en annen høyde enn om den ligger rett mot huden din. Selv om det kanskje gjør vondt og du får sår de første gangene så herdes det rimelig fort + at du slipper å bli sett på som en idiot.

Mange kjører bøy i bare sokker, min anbefaling er helt klart sko med opphøyd hæl og da ville jeg betalt noen kroner for et par bøysko
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: kvartbøy og pt
« #44 : 19. mai 2010, 13:39 »
Jeg synes mye av det viktigste faktisk er glemt her.

-Jo tyngere øvelsen er jo mere testosteron blir utviklet det vill si mere muskler og sterkere kropp.

- i kvart bøy er riskoen stor for overbelastning på knær, ankler, rygg da det kreves nesten dobbelt så mye belastning som i orntlige dype knebøy. Å jogge sko gjør ikke dette noe bedre da sålen er mjuk å gjerne vinkler til den ene eller andre siden. Ikke sett noen personlige trenere som anbefaller å enten trene uten sko, vektløfter sko eller så kalte basket sko som ikke har mjukt beleg i skoene.

Det er hva jeg savner i hva som ikke er nevnt her.

Ser ofte skihoppere som trener kvartbøy det irriterer meg i stor grad, de trener dette for å få bedre spenst men i bund å grunn er stillen før de tar av i et hopp mye dypere en det de går i bøy, jo mere knekk i beina jo mere kraft henter man i et hopp for man henter krefter ifra hamstring og rumpa. Da man ikke vill få nok fart i avsatsen med så vidt bøyde knær. Er så lett som å stelle seg på gulvet å prøve med liten knekk i knæra, knekk så du sitter i 90 og knek så du sitter så langt du klarer ned. Hva hoppet du lengst med`?


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!