Skrevet av Emne: Hvem er egentlig sterkest?  (Lest 8390 ganger)

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Hvem er egentlig sterkest?
« : 04. mai 2010, 20:09 »
Norges sterkeste mann arrangeres slik det alltid har blitt gjort.
Bestemte strongmanøvelser er utvalgt og gitt på forhånd. Utøverne er informert om nøyaktig hva de skal utføre i forhold til belastning, tid, avstand og repetisjoner omlag et halvt år i forveien.

Kårer vi norges sterkeste mann ved å la tolv mann kjempe i seks forutbestemte øvelser?
Vi vet at noen har særdeles gode muligheter til strongmantrening med gode lokaliteter, massevis av utstyr og gode treningskamerater. Det er vel og bra. Men betyr det at du er norges sterkeste mann fordi du har terpet på dumbell eller Yoke i månedsvis fram mot konkurransen?

Jeg er for tilfeldig utvalg av øvelser. Jeg mener at øvelser gitt på forhånd, favoriserer en del utøvere og ikke nødvendigvis kårer den sterkeste. Til neste års NSM synes jeg man bør snakke sammen om muligheten for tilfeldige øvelser. Dette skal naturligvis være kjente strongmanøvelser innenfor det registeret vi ser i nasjonal og internasjonal sammenheng. Ingen av utøverne skal imidlertid kjenne øvelsene før de ankommer deltakermøtet kvelden før. Der skal alt om øvelser, belastning og regler gis til kjenne slik at utøverne får muligheten til å legge en taktikk.

Dette bør også gjelde Showliften og øvrige konkurranser for den saks skyld.
På denne måten vil vi kunne kåre norges sterkeste mann på en 100% rettferdig måte.
Alle aktive utøvere blir dermed nødt til å trene variert og allsidig hele året for å opprettholde god styrke i de fleste øvelser.

Og ikke minst - det vil bli mye mer spennende og uforutsigbart! Vi vil få mange overraskelser...
Nå er jo alle som følger med på strongman skjønt enige om de seks som vil kjempe i toppen. Det blir for kjedelig.

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #1 : 04. mai 2010, 20:16 »
Vet ikke om du har fått det med deg,men de siste 4000 år har det KUN blitt konkurert i forhåndsbestemte øvelser.

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #2 : 04. mai 2010, 20:19 »
Vet ikke om du har fått det med deg,men de siste 4000 år har det KUN blitt konkurert i forhåndsbestemte øvelser.

Ja, nettopp. Etter 4000 år er det på tide med litt fornyelse Smiley

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #3 : 04. mai 2010, 20:22 »
Så du mener at øvelsene skal bestemmes mens konkurransen pågår?
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #4 : 04. mai 2010, 20:24 »
Så du mener at øvelsene skal bestemmes mens konkurransen pågår?

Tror han mener at øvelsene skal velges f.eks kvelden før konkurransen? Det veldig helt tilfeldig fra en rekke øvelser?
Mulig jeg misforsto helt?
Smiley

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #5 : 04. mai 2010, 20:27 »
Han mener at på NSM så skal øvelsene være bestemt men ikke offentliggjort før dagen før stevnet.

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #6 : 04. mai 2010, 20:29 »
Han mener at på NSM så skal øvelsene være bestemt men ikke offentliggjort før dagen før stevnet.
Nemlig. Arrangørene skal selvfølgelig vite om øvelsene i god tid for å forberede stevnet. Alt annet ville være praktisk umulig. Men for utøvere og publikum, skal dette ikke bekjentgjøres før siste kvelden før konkurranse.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #7 : 04. mai 2010, 20:32 »
Skjønner ikke helt, alle har de samme forutsetningene, altså alle som skal delta vet øvelsene, vet omtrent mye vekt i kg som ska løftes/trilles osv. Så da er det opp en hver enkelt å faktisk bli sterk, så skjønner eegentlig ikke helt greia. Sterkeste mannen vinner jo, er det ikke det poenget? Holder ikke å vinne bare en øvelse, man må være allsidig go i alle øvelsene.

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #8 : 04. mai 2010, 20:34 »
Skjønner ikke helt, alle har de samme forutsetningene, altså alle som skal delta vet øvelsene, vet omtrent mye vekt i kg som ska løftes/trilles osv. Så da er det opp en hver enkelt å faktisk bli sterk, så skjønner eegentlig ikke helt greia. Sterkeste mannen vinner jo, er det ikke det poenget? Holder ikke å vinne bare en øvelse, man må være allsidig go i alle øvelsene.

Han kaller seg for pinna,ikke rart han kommer med rare forslag.

Utlogget Evjen333

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 198
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 198

  • I squats deeps ;)
Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #9 : 04. mai 2010, 20:41 »
dette kan være ufordelaktig..

hvis det feks. er en del presssøvelser på stevnet, og to ikke har lagt noe spesiell vekt på presstrening, kommer disse til å havne lenger ned på listene...

om det er kjente øvelser stiller alle deltagere på like premisser og det blir en rettferdig konkurranse

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #10 : 04. mai 2010, 20:41 »
Skjønner ikke helt, alle har de samme forutsetningene, altså alle som skal delta vet øvelsene, vet omtrent mye vekt i kg som ska løftes/trilles osv. Så da er det opp en hver enkelt å faktisk bli sterk, så skjønner eegentlig ikke helt greia. Sterkeste mannen vinner jo, er det ikke det poenget? Holder ikke å vinne bare en øvelse, man må være allsidig go i alle øvelsene.

Å kåre norges sterkeste mann vil for meg bety å krone den som er overall sterkest i tilfeldige øvelser. Du kjenner typen på puben, sant, med stor biceps og underarm som blir utfordret i håndbak. Utfordreren er halvparten så stor. Karen med armene takker likevel pent nei. Hvorfor? Jo, fordi han er usikker på egen styrke. Han har ikke trent det og er innerst inne litt redd for å tape. Men hadde tynningen utfordret han i bicepscurl eller benk, hadde han ristet på hodet og sagt: "Jeg knuser deg"
Poenget er at en ekte Viking vinner uansett øvelser, helt enkelt fordi han er sterkest.

Som sagt varierer forholdene veldig. Noen har ikke engang en stokk å trene med. Dette vil da forhindre dem i å gjøre det godt fordi de ikke har fått terpet slik som alle andre.

Ved å gjøre bruk av tilfeldige øvelser, STILLER ALLE HELT LIKT!
Det vil uansett være tradisjonelle strongmanøvelser blant de 40-50 som finnes.

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #11 : 04. mai 2010, 20:43 »
dette kan være ufordelaktig..

hvis det feks. er en del presssøvelser på stevnet, og to ikke har lagt noe spesiell vekt på presstrening, kommer disse til å havne lenger ned på listene...

om det er kjente øvelser stiller alle deltagere på like premisser og det blir en rettferdig konkurranse

Det er det jeg sier. Det skal være annerkjente strongmanøvelser.
Press har naturligvis sin plass i alle strongmankonkurranser i en eller annen form, så det må alle trene.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #12 : 04. mai 2010, 20:55 »
dette kan være ufordelaktig..

hvis det feks. er en del presssøvelser på stevnet, og to ikke har lagt noe spesiell vekt på presstrening, kommer disse til å havne lenger ned på listene...

det er jo nettopp det pinna mener.. han vil jo at det skal bli lagt vekt på å trene alt, og ikke vite øvelsene i forveien. hvis man da møter opp på stevne og ikke har trent pressøvelser vil jo dette selvfølgelig gjøre at man kommer lenger ned på lista, og det må man da ta på egen kappe:p
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #13 : 04. mai 2010, 20:55 »
Er enig med Pinna her. Irriterer meg også over folk som kommenterer uten å lese tråden først, slik som Kikki f.eks.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Hvem er egentlig sterkest?
« #14 : 04. mai 2010, 20:59 »
Noen har ikke engang en stokk å trene med. Dette vil da forhindre dem i å gjøre det godt fordi de ikke har fått terpet slik som alle andre.


Meget godt poeng.

Det minner meg litt om noe som skjedde med en kammerat av meg.  Han skulle stille i sitt foerste styrkeloefter stevne.  Men han hadde ikke stang og trene med, og som foelge av dette gikk hele stevnet hans mildt sagt i dass da han ikke hadde hatt muligheten til og forberede seg.

Hadde stevnet vaert basert paa mere tilfeldige oevelser saa hadde min kammerat stilt mye bedre forberedt sammenlignet med de andre utoeverne som hadde tilgang paa stang.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!