Skrevet av Emne: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?  (Lest 4640 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« : 10. mai 2010, 14:27 »
Det går egentlig ikke å bestemme hva som er utholdenhet og hva som ikke er det. Kan ikke bruke tid i hvertfall. Hvor lenge kunne f.eks Olaf D løfte på 100kg i knebøy? Veldig lenge i hvert fall. En langdistanseløper hadde ikke greide det en gang. I enkelte idretter er maksstyrken nesten den mest avgjørende faktoren. Et eks på en sånn idrett er roing. Olaf T. er en sterk herremann til å være en "utholdehetsutøver". 185 i bøy og 230 i mark. Men han har blitt slått av i romaskin av enda sterkere folk (kastere og fitnessutøvere). Tror Olaf D med sin markstyrke ville gjort det meget bra på en 500 i romaskinen.

Skøyteløpere er også ofte veldig sterke. Koss skulle visstnok løftet 270 i bøy. Søndreål 245. Steinar Johansen som var en langdist.løper hadde 185 i bøy.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #1 : 10. mai 2010, 15:23 »
I enkelte idretter er maksstyrken nesten den mest avgjørende faktoren. Et eks på en sånn idrett er roing. Olaf T. er en sterk herremann til å være en "utholdehetsutøver". 185 i bøy og 230 i mark. Men han har blitt slått av i romaskin av enda sterkere folk (kastere og fitnessutøvere). Tror Olaf D med sin markstyrke ville gjort det meget bra på en 500 i romaskinen.


Bare en kommentar - nå er 500 meter et meget dårlig eksempel på roing da de samme kasterene og fitnessutøverene hadde blitt knust på de virkelige distansene som gjelder i roing Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #2 : 10. mai 2010, 15:35 »
Det går egentlig ikke å bestemme hva som er utholdenhet og hva som ikke er det. Kan ikke bruke tid i hvertfall. Hvor lenge kunne f.eks Gud løfte på 100kg i knebøy? Veldig lenge i hvert fall. En langdistanseløper hadde ikke greide det en gang. I enkelte idretter er maksstyrken nesten den mest avgjørende faktoren. Et eks på en sånn idrett er roing. Olaf T. er en sterk herremann til å være en "utholdehetsutøver". 185 i bøy og 230 i mark. Men han har blitt slått av i romaskin av enda sterkere folk (kastere og fitnessutøvere). Tror Olaf D med sin markstyrke ville gjort det meget bra på en 500 i romaskinen.

Skøyteløpere er også ofte veldig sterke. Koss skulle visstnok løftet 270 i bøy. Søndreål 245. Steinar Johansen som var en langdist.løper hadde 185 i bøy.

Jeg vil påstå at tid er en ganske god måte å definere om noe er en utholdenhetsidrett, dessto lengre tid, dessto mer har det med utholdenhet å gjøre. Men 500m roing er et dårlig eksempel, her er jo innsats tiden på litt over 1 min, og det kan ikke kalles utholdenhet. Magnus Samuelson satte jo en gang verdensrekord på 500m romaskin, og han var jo ikke akkurat noen utholdenhetsutøver.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #3 : 10. mai 2010, 21:09 »
500m kan absolutt gå inn i utholdenhetskategorien. Prøv å løp 500m. Hvis du ikke har et ganske bra talent for løping kommer ingen her inne til å kunne ha sjans til å holde en langdistanseløper på en slik distanse. Gebreselasi ville kunne løpt en maks 500m på 1.04-1.06. V-rek ville vært godt under min. De aller fleste her inne (som løfter mye vekter) ville slitt med å komme under 1.30. Men mange av dere ville nok kunne nesten matche Olaf Tufte på en 500m i roing.

Hvem ville vunnet fleste mulig reps på 150kg knebøy i løpet av f.eks 2min av Olaf D og Olaf Tufte?

Utlogget Krosta

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 32

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #4 : 10. mai 2010, 21:17 »
Ifølge læreboken på vgs er utholdenhet følgende:

" Å være utholdende vil si å kunne trene med ganske høyt tempo over lengre tid, minst 20 min"

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #5 : 10. mai 2010, 21:22 »
500m kan absolutt gå inn i utholdenhetskategorien. Prøv å løp 500m. Hvis du ikke har et ganske bra talent for løping kommer ingen her inne til å kunne ha sjans til å holde en langdistanseløper på en slik distanse. Gebreselasi ville kunne løpt en maks 500m på 1.04-1.06. V-rek ville vært godt under min. De aller fleste her inne (som løfter mye vekter) ville slitt med å komme under 1.30. Men mange av dere ville nok kunne nesten matche Olaf Tufte på en 500m i roing.

Hvem ville vunnet fleste mulig reps på 150kg knebøy i løpet av f.eks 2min av Olaf D og Olaf Tufte?

Du er klar over at det er mye mer gunstig med høy styrke på en 500 meter roing enn 500 løping?

Øker vi til 750-1000 meter roing faller plutselig flesteparten av. Samme om vi hadde senket vekten til 70 kg...

Hva er det du vil frem til egentlig? Så lenge det handler om tunge vekter har styrkeutøvere "bedre kondisjon" enn utholdenhetsutøvere? :Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #6 : 10. mai 2010, 22:45 »
Det var jo det som var utgangspunktet mitt. Det er vanskelig og definere utholden. I flere av "utholdenhetsidrettene" er stor maksimal styrke vel så viktig som utholdenhet. Blant annet roing. Tror faktisk styrke er viktigere enn utholdenhet i roing. Høy VO2-max hjelper deg ikke mye hvis du er ei pingle styrkemessig. Derfor er det vanskelig å definere hva utholdenhet er når det er så mange faktorer spiller inn. Pushups

Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #7 : 10. mai 2010, 22:59 »
Det var jo det som var utgangspunktet mitt. Det er vanskelig og definere utholden. I flere av "utholdenhetsidrettene" er stor maksimal styrke vel så viktig som utholdenhet. Blant annet roing. Tror faktisk styrke er viktigere enn utholdenhet i roing. Høy VO2-max hjelper deg ikke mye hvis du er ei pingle styrkemessig. Derfor er det vanskelig å definere hva utholdenhet er når det er så mange faktorer spiller inn. Pushups

Korte distanser i roing er ikke utholdenhetsidrett likens som korte distanser løping ikke er utholdenhetsidrett. Det å si at 500m er utholdenhetsidrett bare for at Gebreselasi ville slått Olaf Dahl på distanse er håpløst, Gebreselasi ville blitt knust av de kjappeste gutta på 500m. Så selv om en utholdenhetsutøver ville slått en styrkeutøver på distansen så gjør det ikke den til utholdenhetsidrett vel?

Når det gjelder roing, og du sier at styrke er viktigere enn utholdenhet så tror jeg du bommer litt på begrepet utholdenhet. Det finnes noe som heter utholden styrke, og det er nok veldig viktig i roing. V02-maks vil og spille en stor rolle i roing ettersom musklene trenger masse oksygen for å kunne holde en så høy hastighet over lengre tid.

Det er ikke bare kravet til høy V02-maks som gjør en idrett til utholdenhetsidrett!

Kort sagt vil jeg si at du må se på roing som med løping, korte distanser er ikke utholdenhetsidrett, lange er det. Er ikke vanskeligere enn det mener nå jeg. Men selvsagt, det kan være vanskelig å se forskjellene der.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #8 : 10. mai 2010, 23:15 »
Korte distanser i roing er ikke utholdenhetsidrett likens som korte distanser løping ikke er utholdenhetsidrett. Det å si at 500m er utholdenhetsidrett bare for at Gebreselasi ville slått Gud på distanse er håpløst, Gebreselasi ville blitt knust av de kjappeste gutta på 500m. Så selv om en utholdenhetsutøver ville slått en styrkeutøver på distansen så gjør det ikke den til utholdenhetsidrett vel?

Når det gjelder roing, og du sier at styrke er viktigere enn utholdenhet så tror jeg du bommer litt på begrepet utholdenhet. Det finnes noe som heter utholden styrke, og det er nok veldig viktig i roing. V02-maks vil og spille en stor rolle i roing ettersom musklene trenger masse oksygen for å kunne holde en så høy hastighet over lengre tid.

Det er ikke bare kravet til høy V02-maks som gjør en idrett til utholdenhetsidrett!

Kort sagt vil jeg si at du må se på roing som med løping, korte distanser er ikke utholdenhetsidrett, lange er det. Er ikke vanskeligere enn det mener nå jeg. Men selvsagt, det kan være vanskelig å se forskjellene der.

Tror vi er enige, egentlig. Det er stor forskjell på utholdenhetsidrettene. Derfor vanskelig å definere.

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #9 : 18. mai 2010, 12:54 »
Tror vi er enige, egentlig. Det er stor forskjell på utholdenhetsidrettene. Derfor vanskelig å definere.

"Problemet" er at det finnes ingen rene utholdenhetsidretter. Alle idretter krever også styrke, teknikk og taktikk. (Og mange flere ting.)

F.eks..: Se for deg to skiløpere som går Wasaloppet, en konkurranse som varer 4-7 timers normalt sett. De har nøyaktig samme kondisjon og kjører dobbeltak i nøyaktig samme fart. (Nesten hele Wasaloppet er ideelt sett staking.) Dersom den ene er 20% sterkere i armene enn den andre, vil vedkommende gå på et "lavere gir" enn kameraten. Dermed kan han fortsette å stake lenge etter at kameraten har stivnet, selv om de har samme kondisjon.

Definisjonen på en "utholdenhetsidrett" følger vel forskjellen mellom aerobt og anaerobt arbeid. Dvs. at man allerede på en 400 meter flatt må ha relativt god kondisjon.

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #10 : 18. mai 2010, 13:17 »
20 % sterkere, da vil vel personen sikkert ha større muskelmasse som krever mer oksygen og han stivner fortere. Hjelper ikke at han kjører i et lavere gir på starten, når han i lengden (utholdende øvelser) går på en baksmell.

Forskjellige øvelser forutsetter ulike kroppstyper. 100 meter, 400 meter, 1000 meter, 10000 meter. Mer muskler jo større eksplosivitet og kan ha større fart, men stivner fortere. Triatlon er vel den "sporten" som kreves mest utholdenhet. Lykke til med å svømme, sykle og løpe med mye muskelmasse.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Hva er egentlig en utholdenhetsidrett?
« #11 : 18. mai 2010, 14:10 »
Du trenger absolutt ikke å ha større muskelmasse for å utvikle større kraft.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!