Skrevet av Emne: 10 vitkige faktorer for bedre fremgang på dietten  (Lest 12520 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Det er populært med artikler som gir 10 enkle tips for hva du skal gjøre, så her er min versjon. Jeg har som kjent vanskelig for å fatte meg i korthet, men når jeg først publiserer artikler så er det alltid basert på solid forskning.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
En bra artikkel for de fleste, og også noe du kan vise til alle de som spør deg om tips & råd dagligdags om å komme iform! (Og som sjelden egentlig er villig til å gjøre en innsats for å nå målet, men tror at du sitter på supertipset  :Smiley )
" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Figuz

  • Gjest
Knall bra artikkel, er veldig enig i spesielt punkt 8 og 9.

De fleste som skal på diett sier de bare skal "pumpe" i sommer, og deffe litt. Så ender det som regel med at de blir litt mer definerte, men mye svakere.
Go Børge!

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Børge is the man with the plan!!! Berkhan og Fagerli er lett de to som påvirker meg mer!

Får vel komme meg på trening å "pumpe" litt  Wink

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Bra artikkel.

Er fortsatt litt skeptisk til punkt 6 av den enkle grunn at de fleste amatørbyggere og proffbyggere spiser 6-8 måltider hver dag og lykkes i å bli best selv om vitenskapen sier at dette ikke er den beste måten. Nå er det jo ikke bare måltidsfrekvens som er avgjørende for deres resultater. Type mat, selvmedisinering og trening er nok enda viktigere. Likevel så viser det seg at de beste av de beste spiser mange måltider hver dag enten de er på diett eller ikke. Om det var bedre å spise sjeldnere hadde vel Jay Cutler gjort det skulle man tro. Personlig spiser jeg 7 måltider på treningsfrie dager og 8 på treningsdager om man teller med shaken etter økten og jeg har oppnådd svært gode resultater (nok til å skille meg ordentlig ut på Elixia med bla mine 48 cm markerte armer he he)uten bruk av medisiner av noe slag.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Bra artikkel.

Er fortsatt litt skeptisk til punkt 6 av den enkle grunn at de fleste amatørbyggere og proffbyggere spiser 6-8 måltider hver dag og lykkes i å bli best selv om vitenskapen sier at dette ikke er den beste måten. Nå er det jo ikke bare måltidsfrekvens som er avgjørende for deres resultater. Type mat, selvmedisinering og trening er nok enda viktigere. Likevel så viser det seg at de beste av de beste spiser mange måltider hver dag enten de er på diett eller ikke. Om det var bedre å spise sjeldnere hadde vel Jay Cutler gjort det skulle man tro. Personlig spiser jeg 7 måltider på treningsfrie dager og 8 på treningsdager om man teller med shaken etter økten og jeg har oppnådd svært gode resultater (nok til å skille meg ordentlig ut på Elixia med bla mine 48 cm markerte armer he he)uten bruk av medisiner av noe slag.
Jeg tror ikke at antall måltider har så mye å si, men fokuset har vel alltid vært at flere måltider er bedre enn færre. Nå viser det seg dog etterhvert at færre måltider er like bra, eller bedre enn flere måltider. Men jeg velger å tro at man bør ha størst vekt på HVA og HVOR MYE man får i seg, ikke NÅR man får det i seg. Og det er vel det som blant annet Beefcake også sier, at kroppen greier stort sett å tilpasse seg måltidsfrekvens uten altfor store problemer.

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Joda er som sagt andre elementer enn måltidsfrekvens som er langt viktigere for gode resultater. Uansett viste det seg vel at selveste Beefcake også spiste små hyppge måltider da han forberedte seg til konkurranse om jeg ikke tar feil. Har faktisk til gode å se en konkurranse diett hos en med pallplass bestående av kun tre måltider. Må jo si at dette er litt merkelig og skulle gjerne hatt en forklaring på hvorfor det er slik.

Utlogget razorth

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 234

Joda er som sagt andre elementer enn måltidsfrekvens som er langt viktigere for gode resultater. Uansett viste det seg vel at selveste Beefcake også spiste små hyppge måltider da han forberedte seg til konkurranse om jeg ikke tar feil. Har faktisk til gode å se en konkurranse diett hos en med pallplass bestående av kun tre måltider. Må jo si at dette er litt merkelig og skulle gjerne hatt en forklaring på hvorfor det er slik.
Vi kan vel si det slik:
1: Desto færre måltider, desto jævligere sultfølelse mellom måltider.
2: Desto større kcal underskudd, desto jævligere sultfølelse.
En kombinasjon av 1 og 2 gjør det lite kult å kjøre få måltider frem mot konkurranse, enig?
1. og 2. er ikke nødvendigvis riktig altså, men det høres logisk ut for meg.

Figuz

  • Gjest
Min erfaring er at liten måltidsfrekvens er mye bedre enn høy. Spesielt på deff.
Nå har jeg tre måltider til dagen, frokost, etter trening og ett på kvelden. Mellom disse bruker jeg aminosyrer for å øke proteinsyntesen og for å forlenge metthetsfølelsen.

Få måtlider gir bedre metthetsfølelse, bedre insulinfølsomhet, pluss at det er digg å spise seg skikkelig mett.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Serge Nubert gikk vel på periodisk faste eller i alle fall nesten. Martin Berkhan er vel på noe sånt som 5-6% fett på det bildet der?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget iTrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Joda er som sagt andre elementer enn måltidsfrekvens som er langt viktigere for gode resultater. Uansett viste det seg vel at selveste Beefcake også spiste små hyppge måltider da han forberedte seg til konkurranse om jeg ikke tar feil. Har faktisk til gode å se en konkurranse diett hos en med pallplass bestående av kun tre måltider. Må jo si at dette er litt merkelig og skulle gjerne hatt en forklaring på hvorfor det er slik.

Da har du ikke lest nok om emnet. Flere av Martin Berkhans klienter er personer som har fått høy plassering innenfor konkuranser. Sjekk ut nettsiden til leangains så får du se flere eksempler.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Serge Nubert gikk vel på periodisk faste eller i alle fall nesten. Martin Berkhan er vel på noe sånt som 5-6% fett på det bildet der?
Ut ifra det jeg har hørt kjørte han en ekstrem variant der man bare spiser et gigantisk måltid om dagen. Hvorvidt dette faktisk stemmer skal jeg ikke si for sikkert.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Vi kan vel si det slik:
1: Desto færre måltider, desto jævligere sultfølelse mellom måltider.
2: Desto større kcal underskudd, desto jævligere sultfølelse.
En kombinasjon av 1 og 2 gjør det lite kult å kjøre få måltider frem mot konkurranse, enig?
1. og 2. er ikke nødvendigvis riktig altså, men det høres logisk ut for meg.

Dete mener jeg er regelrett BS, det kan ta noen dager før man blir vant med det, men deretter går det som fot i hose. Smiley

Selv var jeg en storspiser i mine yngre dager, jeg spiste vel 12 brødskiver på skolen, og ble så sulten på vei hjem fra skolen at jeg fikk magekramper. Stort sett hver dag!

Nå i voksen alder spiser jeg kun 3 måltider. Et rundt lunsj. Mellom 11 og 12. Et lite mååltid mellom 2 og 3 og en super svær middag etter trening rundt 7. Smiley
Dette gir meg et spisevindu på omlag 8 timer, noe som fungerer greit for meg. Smiley Føler aldri sultfølelse, men det tar som sagt en liten stund før man venner seg til det. Smiley

Utlogget B.B

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 668
  • Honnør: 200
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 668

Det som er viktig å skille på her er en ren uttøver på 90 kg som trenger 2500 kcal i døgnet, og en uttøver med forhøyet proteinsyntese på 130 kg som trenger 6000 kcal i døgnet. Det vil være utrolig upraktisk å måtte spise 2000 kcal i ett måltid, og sannsynligvis vil det ikke være hensiktsmessig for en stor uttøver som bruker steroider. Selvfølgelig satt litt spissen dette, men man kan ikke si at fasting ikke funker bare fordi Cutler ikke gjør det.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Uansett viste det seg vel at selveste Beefcake også spiste små hyppge måltider da han forberedte seg til konkurranse om jeg ikke tar feil.

"Viste det seg vel at selveste"? Et merkelig og ikke særlig hyggelig ordvalg. Prøver du å si at jeg har blitt tatt i å si noe annet?


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!