Skrevet av Emne: Vondt i nedre rygg - trene bort smertene?  (Lest 7838 ganger)

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Vondt i nedre rygg - trene bort smertene?
« : 23. juni 2010, 19:25 »
Når jeg står oppreist rett opp og ned over lang tid, så får jeg vondt i nedre rygg. Jeg har en sommerjobb som innebærer masse stående tilstand, så jeg kjenner det i nedre rygg veldig godt. Kan det hjelpe hvis jeg begynner å trene nedre rygg?
Helt siden jeg har sluttet å trene på treningssenter i fjor sommer, har jeg ikke trent rygg noe særlig. Men jeg har derimot trent bryst, armer og mage hjemme (manualer, push ups, sit ups, planken), så kan dette være noe av grunnen til at jeg får vondt i nedre rygg når jeg står oppreist lenge?
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget B.B

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 668
  • Honnør: 200
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 668

Sv: Vondt i nedre rygg - trene bort smertene?
« #1 : 23. juni 2010, 19:37 »
Jeg er ingen ekspert på dette bortsett fra at jeg har levd med smerter i korsryggen så og si hele livet. I mitt tilfelle er det et lite brudd i en ryggvirvel som forårsaker dette. Jeg har prøvd alt. Masse fysioterapi, masse idiotøvelser fra fysio, akupunktur og you name it. Var så ille at jeg nesten ikke kunne stå på ene foten i et helt år pga stråling. Så begynte jeg å trene tung markløft, noe jeg har styrt unna bestandig fordi det var en allmenn sannhet at hvis man hadde vondt rygg skulle man ikke utfordre dette.  Nå har jeg vært smertefri i nesten 9 mnd. Det har ALDRI skjedd før.

Har i ettertid konsultert med en overlege på syehuset med rygg som spesialfelt og han var ikke overrasket over dette. Han mente det beste man kunne gjøre for en vond rygg var å glemme at man hadde vond rygg. Og jeg tror han Wink


Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Sv: Vondt i nedre rygg - trene bort smertene?
« #2 : 23. juni 2010, 19:39 »
Om du som med "vondt" mener at du blir stiv og får pump i korsryggen så har jeg slitt med det samme. Kom alltid da jeg gikk i mer enn 5 min og spesielt i oppoverbakker Grin Det hjalp for meg å tøye ut, da spesielt hofteleddsbøyere, quads og psoas, samt å styrke gluteus med øvelser som glute-bridges og birddog.

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: Vondt i nedre rygg - trene bort smertene?
« #3 : 23. juni 2010, 19:53 »
@ B.B: Hmm, er vel egentlig litt logisk at korsryggen bedres mtp at muskulaturen rundt den sårede plassen styrkes. Aldri tenkt det på den måten, men jeg skal i hvertfall begynne å trene korsryggen på fitnessball fra nå av. Har dessverre ikke muligheten til å ta markløft.

@ VP: Jeg kjente igjen din beskrivelse veldig bra, men det er litt mer smertefullt enn bare "pump og stivhet".
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Sv: Vondt i nedre rygg - trene bort smertene?
« #4 : 23. juni 2010, 19:58 »
@ B.B: Hmm, er vel egentlig litt logisk at korsryggen bedres mtp at muskulaturen rundt den sårede plassen styrkes. Aldri tenkt det på den måten, men jeg skal i hvertfall begynne å trene korsryggen på fitnessball fra nå av. Har dessverre ikke muligheten til å ta markløft.

@ VP: Jeg kjente igjen din beskrivelse veldig bra, men det er litt mer smertefullt enn bare "pump og stivhet".
Ja, det ble så stivt at det ble ble smertefullt å fortsette å gå/stå osv. Tror du kan nyte godt av å aktivere ræven din mer slik at korsryggen ikke tar over belastningen. Du har kanskje også litt foroverlent bekken (svai rygg)?

Det jeg anbefalte vil hjelpe på sikt.

http://www.youtube.com/watch?v=s_hQSJVIN3c#noexternalembed
denne tøyeøvelsen er sjef. Samt de øvelsene jeg anbefalte.

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: Vondt i nedre rygg - trene bort smertene?
« #5 : 23. juni 2010, 20:03 »
Ja, det ble så stivt at det ble ble smertefullt å fortsette å gå/stå osv. Tror du kan nyte godt av å aktivere ræven din mer slik at korsryggen ikke tar over belastningen. Du har kanskje også litt foroverlent bekken (svai rygg)?

Det jeg anbefalte vil hjelpe på sikt.

http://www.youtube.com/watch?v=s_hQSJVIN3c#noexternalembed
denne tøyeøvelsen er sjef. Samt de øvelsene jeg anbefalte.
Ja, jeg har litt svai i ryggen. Skal se og muligens ta ibruk de øvelsene. Takk så meget.
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!