Skrevet av Emne: Dårlig Maksimalpuls!?  (Lest 1697 ganger)

Utlogget simsam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Dårlig Maksimalpuls!?
« : 17. juni 2010, 21:51 »
Jeg er 17år og trener så å si 24/7 både med utholdenhet og styrke (har jo restutisjon også da Wink) Har nettopp fått meg pulsklokke og skulle teste maksimalpulsen min. Jeg fikk 189! Jeg er skikkelig skuffa. Er dette like dårlig som jeg føler det er? Setter veldig stor pris på svar Smiley

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #1 : 17. juni 2010, 21:54 »
Maxpuls har ingenting med hvor bra kondisjonen er, så du trenger ikke å bekymre deg.
Hva med å google "maxpuls", så får du sikkert masse svar Smiley
Smiley

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #2 : 17. juni 2010, 22:18 »
Hva gjorde du for å finne makspuls? Sprang du bare rett fram til du ikke klarte mer?

Utlogget simsam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #3 : 17. juni 2010, 22:51 »
Hva gjorde du for å finne makspuls? Sprang du bare rett fram til du ikke klarte mer?
Jeg sprang i motbakke i 1 minutt 3 ganger og tok den med høyest puls av de 3 som maksimalpuls Tongue

Utlogget ToneB

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 483
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 483

  • Live Love Lift
Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #4 : 17. juni 2010, 23:00 »
Makspuls er genetisk og har ingenting med kondisjonsnivået ditt å gjøre, det er det hvilepulsen din som sier noe om. Jeg har også lav makspuls, 185 bpm. Eneste endring man vil oppleve i makspuls er at den synker etter hvert som man blir eldre.

En utvikling i hvilepuls vil si noe om hvordan kondisjonen din utvikler seg. Hvis du har kjøpt Polar-klokke står det i instruksjonsboken hvordan du best utfører hvilepulstesten.

Makspuls er fint å vite fordi du da kan styre intensitetsnivå ut fra den. Hvis du er usikker på om du fant din reelle makspuls kan du jo ta en ny test og bruke denne fremgangsmåten fra Olympiatoppen:
http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ungeutovere/fagstoff/sporossc/page3123.html

Smiley
160 - 80 - 165
Oslo Styrkeløftklubb

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #5 : 17. juni 2010, 23:08 »
Jeg er 17år og trener så å si 24/7 både med utholdenhet og styrke (har jo restutisjon også da Wink) Har nettopp fått meg pulsklokke og skulle teste maksimalpulsen min. Jeg fikk 189! Jeg er skikkelig skuffa. Er dette like dårlig som jeg føler det er? Setter veldig stor pris på svar Smiley

1 minutt er nok litt for lite til å få presset pulsen opp i maks. Prøv med 3-4 minutter. Husk god oppvarming for å hindre at du stivner for fort.

Jeg løper mest når jeg trener, men opplever at jeg klarer å pushe pulsen langt høyere (10 slag?) når jeg kjører spinning, vet ikke hva det har seg, mulig det er fordi beinmuskulaturen ikke får så mye juling.

Forøvrig er det riktig at makspuls er individuelt, og "lav" makspuls er ikke noe å være skuffet over. Men hvis man begynner å trene en bestemt idrett vil de fleste oppleve at de klarer å presse pulsen høyere etter hvert. Dette skyldes ikke at makspulsen trenes til et høyere nivå, men at bedre form gjør at man blir istand til å presse seg hardere.

Utlogget simsam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #6 : 17. juni 2010, 23:14 »
Tusen takk for all respons! Cheesy Hjalp skikkelig og skal ta en ny test i løpet av de neste dagene Wink Ska gi beskjed på hva  jeg fikk Wink

Utlogget Jølsrud

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 397
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 397

Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #7 : 17. juni 2010, 23:21 »
1 minutt er nok litt for lite til å få presset pulsen opp i maks. Prøv med 3-4 minutter. Husk god oppvarming for å hindre at du stivner for fort.

Jeg løper mest når jeg trener, men opplever at jeg klarer å pushe pulsen langt høyere (10 slag?) når jeg kjører spinning, vet ikke hva det har seg, mulig det er fordi beinmuskulaturen ikke får så mye juling.

Forøvrig er det riktig at makspuls er individuelt, og "lav" makspuls er ikke noe å være skuffet over. Men hvis man begynner å trene en bestemt idrett vil de fleste oppleve at de klarer å presse pulsen høyere etter hvert. Dette skyldes ikke at makspulsen trenes til et høyere nivå, men at bedre form gjør at man blir istand til å presse seg hardere.

Hvis du klarer og få høyere puls på spinning enn på løping så tar du ikke i når du løper.
De fleste klarer ikke komme stort over 90% av makspuls før beina stiver når man spinner.
Konebanker og totalonanist

Utlogget ToneB

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 483
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 483

  • Live Love Lift
Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #8 : 17. juni 2010, 23:24 »
Hvis du klarer og få høyere puls på spinning enn på løping så tar du ikke i når du løper.
De fleste klarer ikke komme stort over 90% av makspuls før beina stiver når man spinner.

Det er også min erfaring. På spinning ligger min makspuls aldri opp mot hva jeg får når jeg løper, det handler nok i hovedsak om hvor mye av kroppen man får aktivert ved de ulike øvelsene. Mange opererer med en makspuls for sykkel og en for løp når det gjelder intensitetsstyring.
160 - 80 - 165
Oslo Styrkeløftklubb

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #9 : 18. juni 2010, 18:10 »
Prøv å google litt rundt makspuls så finner du sikkert en protokoll som er testet og funnet effektiv i å faktisk finne makspuls. Gidder ikke å søke akkurat nå, men kan ikke tenke meg at det skal være veldig vanskelig å finne.

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Dårlig Maksimalpuls!?
« #10 : 19. juni 2010, 17:02 »
Dette er en del av pensum på idretslinja hvor jeg går, og vi gjorde det slik:.... Jogge rundt en fotballbane i en hastighet som tilsvarer 165-180 i puls i 2 minutter. Derretter jogget vi bort fra banen og til en bakke 40 meter unna i samme hastighet... Denne bakken er ca 50m lang, og her var det om å gjøre å ta i alt man kunne.... Slutten må altså være hardere enn starten for å oppnå makspuls
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!