Skrevet av Emne: Styrkeløft og Utstyrsbruk  (Lest 11202 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #30 : 03. juli 2010, 11:36 »
*En ting jeg synes er rart er at folk ikke ser det innlysende her.
 I mange idretter er du avhengig av nyeste teknologi, helt korrekt. Men, dette er idretter som er basert på utstyret. Hvis du er avhengig av utstyr for å i det hele tatt kunne utføre idretten, sier det seg jo selv at man vil perfeksjonere dette på elitenivå.

 For å utføre idretten styrkeløft er du overhodet ikke avhengig av det vi omtaler som utstyr. Du trenger en stang, vektskiver og stativ. Utstyret er bare noe som er innført for å øke prestasjonen drastisk.


Friidrett er beste idrett for å se etter paraleller, og forskjellen mellom stav og høyde passer perfekt for å symbolisere det som er feil. I den ene idretten er det om å hoppe høyest. I den andre er det om å hoppe høyest ved bruk av utstyr som hjelper utøveren komme høyere. Begge deler er selvfølgelig fullgode idretter, men du kaller ikke stavsprang for høydehopp, og høydehopp for "raw-høyde."

Styrkeløft burde vært raw, for å bestemme hvem som er sterkest, noe som er ideen bak selve idretten. Så kunne man hatt utstyrsløft som en egen idrett/gren, gjerne innenfor samme forbund og på samme stevner.

*Jeg har enda til gode å se noen bruke prisen som et seriøst mot-argument.

 
Ellers, ikke rettet til deg spesielt, men det er litt todelt å oppfordre folk til å ta tak selv. På den ene siden er det nok en nødvendighet om man ønsker å oppnå noe, da folkene på toppen ikke tar tak selv. På den andre siden må det være lov å ha en mening om hvordan en idrett kan forbedre seg, uten å måtte bruke livet sitt på faktisk å kjempe for det, for å sette det litt på spissen:)
Jeg vil også påpeke at det er begrenset hva et rykende ferskt nsf medlem kan oppnå. Landslagsløfterne sitter med langt større makt, og man er nok avhengig av at de også våger seg utpå som "pro-raw."

Mange bruker også det at man nå kan få registrert raw løfting som et argument; at det er få som faktisk benytter seg av dette. Selvfølgelig er det ikke noe morsomt å konkurere raw mot andre som bruker utstyr, og en stjerne er alt for liten kompensasjon. Ingen gidder trene mange år, dag ut og dag inn, for en 6. plass med stjerne, i stedet for en medalje.

honnørx10 Smiley

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #31 : 03. juli 2010, 12:07 »
*En ting jeg synes er rart er at folk ikke ser det innlysende her.
 I mange idretter er du avhengig av nyeste teknologi, helt korrekt. Men, dette er idretter som er basert på utstyret. Hvis du er avhengig av utstyr for å i det hele tatt kunne utføre idretten, sier det seg jo selv at man vil perfeksjonere dette på elitenivå.

 For å utføre idretten styrkeløft er du overhodet ikke avhengig av det vi omtaler som utstyr. Du trenger en stang, vektskiver og stativ. Utstyret er bare noe som er innført for å øke prestasjonen drastisk.


Friidrett er beste idrett for å se etter paraleller, og forskjellen mellom stav og høyde passer perfekt for å symbolisere det som er feil. I den ene idretten er det om å hoppe høyest. I den andre er det om å hoppe høyest ved bruk av utstyr som hjelper utøveren komme høyere. Begge deler er selvfølgelig fullgode idretter, men du kaller ikke stavsprang for høydehopp, og høydehopp for "raw-høyde."

Styrkeløft burde vært raw, for å bestemme hvem som er sterkest, noe som er ideen bak selve idretten. Så kunne man hatt utstyrsløft som en egen idrett/gren, gjerne innenfor samme forbund og på samme stevner.

*Jeg har enda til gode å se noen bruke prisen som et seriøst mot-argument.

 
Ellers, ikke rettet til deg spesielt, men det er litt todelt å oppfordre folk til å ta tak selv. På den ene siden er det nok en nødvendighet om man ønsker å oppnå noe, da folkene på toppen ikke tar tak selv. På den andre siden må det være lov å ha en mening om hvordan en idrett kan forbedre seg, uten å måtte bruke livet sitt på faktisk å kjempe for det, for å sette det litt på spissen:)
Jeg vil også påpeke at det er begrenset hva et rykende ferskt nsf medlem kan oppnå. Landslagsløfterne sitter med langt større makt, og man er nok avhengig av at de også våger seg utpå som "pro-raw."

Mange bruker også det at man nå kan få registrert raw løfting som et argument; at det er få som faktisk benytter seg av dette. Selvfølgelig er det ikke noe morsomt å konkurere raw mot andre som bruker utstyr, og en stjerne er alt for liten kompensasjon. Ingen gidder trene mange år, dag ut og dag inn, for en 6. plass med stjerne, i stedet for en medalje.

Kan du forklare meg hvorfor du er så i mot utstyr egentlig?? Er det urettferdig?  Like urettferdig som at Hushovd har en sykkel til 200.000 og jeg har en til 2.000? Eller at sprinterne løper med piggsko og har bedre "grep" på bakken, enn mine slitte joggesko??

Styrkeløft er faktisk med utstyr! Gymløft er noe annet.
Like interessangt å diskutere det, som at jorda faktisk er rund.. Godta det bare, ok?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #32 : 03. juli 2010, 12:21 »
Kan du forklare meg hvorfor du er så i mot utstyr egentlig?? Er det urettferdig?  Like urettferdig som at Hushovd har en sykkel til 200.000 og jeg har en til 2.000? Eller at sprinterne løper med piggsko og har bedre "grep" på bakken, enn mine slitte joggesko??

Styrkeløft er faktisk med utstyr! Gymløft er noe annet.
Like interessangt å diskutere det, som at jorda faktisk er rund.. Godta det bare, ok?


Hvorfor er du i mot å diskutere det? At du ikke ser forskjellen mellom sykkel, piggsko og utstyr i styrkeløft er for meg helt utrolig.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #33 : 03. juli 2010, 12:26 »
Kan du forklare meg hvorfor du er så i mot utstyr egentlig?? Er det urettferdig?  Like urettferdig som at Hushovd har en sykkel til 200.000 og jeg har en til 2.000? Eller at sprinterne løper med piggsko og har bedre "grep" på bakken, enn mine slitte joggesko??

Styrkeløft er faktisk med utstyr! Gymløft er noe annet.
Like interessangt å diskutere det, som at jorda faktisk er rund.. Godta det bare, ok?

Styrkeløft er ikke utstyr. Styrkeløft er knebøy, benkpress og markløft.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #34 : 03. juli 2010, 12:29 »
Så meld dere inn i forbundet og løft raw, og rekrutter folk til å løfte raw. Ikke piss ned forumet med utdatert skit som det her, dere liker ikke utstyr og det er greit. Gå hjem og grin.
Non Plus Ultra

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #35 : 03. juli 2010, 12:38 »
Så meld dere inn i forbundet og løft raw, og rekrutter folk til å løfte raw. Ikke piss ned forumet med utdatert skit som det her, dere liker ikke utstyr og det er greit. Gå hjem og grin.
Strengt tatt enig! Det hjelper lite å klage her inne. Så lenge IPF tillater utstyr så vil jo selvsagt NSF tillate det og innrette sine arrangement etter det.

Hvis man ønsker å løfte raw er man selvsagt velkommen til å gjøre det i alle landets styrkeløftklubber. De fleste styrkeløftere løfter uten utstyr på trening uansett, så man blir ikke sett på som en wierd'o.

Hvis man ønsker å løfte raw får man stjerne i protokollen. Dersom man mener at man er den som løfter mest uten utstyr så kan man heller utfordre utstyrsløfterne til å konkurrere om beste raw-resultat.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #36 : 03. juli 2010, 12:55 »
Så meld dere inn i forbundet og løft raw, og rekrutter folk til å løfte raw. Ikke piss ned forumet med utdatert skit som det her, dere liker ikke utstyr og det er greit. Gå hjem og grin.
for et seriøst tilbakestående innlegg. I stedet for at en utstyrsfetishist for en gangs skyld svarer saklig, kommer selvfølgelig klisjeene på løpende bånd.
"Gjør noe med det"
"Løft raw selv"
"rekrutter folk"
"ikke diskuter samme om og om igjen"
listen er lang. Faktum er at diskusjonen rundt utstyr meget sjelden blir tatt, iom at utstyrsfanatikerne aldri nedverdiger seg til å komme med annet enn tomme, nedsettende fraser som Einar Hernes her illustrerer med et prakteksempel.

Bruken av utstyr i stykeløft blir ikke noe mindre absurd og latterlig av at jeg selv løfter raw.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #37 : 03. juli 2010, 13:07 »
Er ikke et debattforum? Da må vi da få lov å diskutere. Ting kan forandres. Styrkeløft har ikke alltid vært med utstyr. Kan jo prøve å forandre det igjen. Om vi ikke greier det i dette forumet, så kan det være en start. Hvis mange nok vil fjerne utstyret, så kan det være grunnlag for å ta steget videre. Men det er klart at det må være vilje blant mer anerkjente personer for å få noe sånt igjennom.  Smiley

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #38 : 03. juli 2010, 13:42 »
for et seriøst tilbakestående innlegg. I stedet for at en utstyrsfetishist for en gangs skyld svarer saklig, kommer selvfølgelig klisjeene på løpende bånd.
"Gjør noe med det"
"Løft raw selv"
"rekrutter folk"
"ikke diskuter samme om og om igjen"
listen er lang. Faktum er at diskusjonen rundt utstyr meget sjelden blir tatt, iom at utstyrsfanatikerne aldri nedverdiger seg til å komme med annet enn tomme, nedsettende fraser som Einar Hernes her illustrerer med et prakteksempel.

Bruken av utstyr i stykeløft blir ikke noe mindre absurd og latterlig av at jeg selv løfter raw.

honnørski
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget T.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #39 : 03. juli 2010, 13:49 »
Som enkelte skriver har temaet vært diskutert her utallige ganger. Men noen nye argumenter har dukket opp. Jeg har vært engasjert i styrkeløft i over 40 år. I denne perioden har styrkeløft alltid foregått med utstyr. Jeg husker at vi løp byen rundt for å finne de beste knebindene dengang det ikke var firmaer som leverte utstyr spesielt for styrkeløft. Og i 1980 var vi de første som importerte drakter og knebind til Norge. Det beste argumentet for utstyr er at den som behersker det best får mest ut av utstyret. Det er en utfordring, både i forhold til trening og smerter. Dette med smerter er noe som skiller oss fra andre idretter. I alle idretter benyttes utstyr, men hos oss er smerte et tilleggsmoment som det gir en ekstra glede å mestre.

Jeg har aldri prøvd benkskjorte, og det er jeg lei meg for. Jeg tok 165 i benken og var sterk på toppen av løftet. Tror jeg kunne tatt 200 med skjorte, men det har jeg aldri gjort. Det hadde vært stort.

Et annet moment er at utstyret er det som finansierer iPF og dopingkontroller. Uten utstyr hadde vi ikke kunnet ta kontroller utenfor konkurranse. Nå ser vi en fantastisk flott endring i Russland. Dette skyldes signaler fra øverste hold i landet, men hadde vi ikke hatt disse kontrollene, ville signalene ikke kommet. Så for å trekke det langt, kan vi si at utstyret "har skyld i" at sporten blir dopingfri.

Dere som bare kritiserer uten å være medlemmer av NSF, har egentlig ingenting med saken å gjøre. Meld dere inn og løft uten utstyr. Dere som er medlemmer og ikke ønsker utstyr, bør tenke på konsekvensene dersom utstyret forsvinner. Men hele hensikten med utstyr er egentlig å løfte mer. Og det er vel hensikten med styrkeløft også? woot  

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #40 : 03. juli 2010, 13:51 »
for et seriøst tilbakestående innlegg. I stedet for at en utstyrsfetishist for en gangs skyld svarer saklig, kommer selvfølgelig klisjeene på løpende bånd.
"Gjør noe med det"
"Løft raw selv"
"rekrutter folk"
"ikke diskuter samme om og om igjen"
listen er lang. Faktum er at diskusjonen rundt utstyr meget sjelden blir tatt, iom at utstyrsfanatikerne aldri nedverdiger seg til å komme med annet enn tomme, nedsettende fraser som Einar Hernes her illustrerer med et prakteksempel.

Bruken av utstyr i stykeløft blir ikke noe mindre absurd og latterlig av at jeg selv løfter raw.

For det å gjøre noe aktivt selv med noe man er imot er virkelig tilbakestående, helt klart!  Skal dere faktisk få gjort noe annet enn å spre eder og galle, så må dere faktisk gjøre noe aktivt innad i forbundet.

Å lire av seg om utstyr i styrkeløft på Treningsforum er meningsløst og irriterende, du kommer heller ingen vei med det og strengt tatt er jeg lei av å lese om det. For min del har det intet å si om styrkeløft er raw, enkeltlags eller multilags, jeg konkurrerer uansett.

Ha en fin dag Wink
Non Plus Ultra

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #41 : 03. juli 2010, 13:52 »
Som enkelte skriver har temaet vært diskutert her utallige ganger. Men noen nye argumenter har dukket opp. Jeg har vært engasjert i styrkeløft i over 40 år. I denne perioden har styrkeløft alltid foregått med utstyr. Jeg husker at vi løp byen rundt for å finne de beste knebindene dengang det ikke var firmaer som leverte utstyr spesielt for styrkeløft. Og i 1980 var vi de første som importerte drakter og knebind til Norge. Det beste argumentet for utstyr er at den som behersker det best får mest ut av utstyret. Det er en utfordring, både i forhold til trening og smerter. Dette med smerter er noe som skiller oss fra andre idretter. I alle idretter benyttes utstyr, men hos oss er smerte et tilleggsmoment som det gir en ekstra glede å mestre.

Jeg har aldri prøvd benkskjorte, og det er jeg lei meg for. Jeg tok 165 i benken og var sterk på toppen av løftet. Tror jeg kunne tatt 200 med skjorte, men det har jeg aldri gjort. Det hadde vært stort.

Et annet moment er at utstyret er det som finansierer iPF og dopingkontroller. Uten utstyr hadde vi ikke kunnet ta kontroller utenfor konkurranse. Nå ser vi en fantastisk flott endring i Russland. Dette skyldes signaler fra øverste hold i landet, men hadde vi ikke hatt disse kontrollene, ville signalene ikke kommet. Så for å trekke det langt, kan vi si at utstyret "har skyld i" at sporten blir dopingfri.

Dere som bare kritiserer uten å være medlemmer av NSF, har egentlig ingenting med saken å gjøre. Dere som er medlemmer og ikke ønsker utstyr, bør tenke på konsekvensene dersom utstyret forsvinner. Men hele hensikten med utstyr er egentlig å løfte mer. Men det er vel hensikten med styrkeløft også? woot  

Antihonnør!

Utlogget Vilje

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 188
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 188

Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #42 : 03. juli 2010, 14:16 »
Som jeg skrev, vil man ikke kunne hevde seg innen IPF uten utstyr per i dag. Det er trist, men nei. Man får ikke gullmedalje av å løfte færre kilo enn resten, fordi man har bedre gymløft å skilte med enn de andre, men det er ingen som har sagt at ikke utstyrsfrie mesterskap kan bli en mulighet etterhvert. Jeg ser på vedtaket fra forbundet som et klarsignal til alle raw-entusiaster til å kjøre på. Selv om det ikke er så mange større konkurranser raw enda, er det ingenting som hindrer klubber i å arrangere utstyrsfrie konkurranser av eget intiativ. Det ble gjort i mitt distrikt lenge før raw-løfting ble vedtatt loggført, uten at NSF hadde noe å si imot det.

Nok en gang. Istedet for å argumentere for utstyrs-kutt, vil det være langt mer matnyttig å bruke energien på å fremme raw-løfting i landet, dersom det er utstyr som er problemet. Draktene blir ikke borte med det første, så en sak for å få bort disse er å kaste bort unødvendig mye energi. Iallefall slik status er per i dag. Jeg synes også at det er dumt at styrkeløft ikke per i dag gjelder for de som ønsker å hevde seg utstyrsfritt, men diskusjonen om å fjerne utstyr i utstyrsløfring er ikke relevant. Det kommer ikke til å skje! Bruk heller energien på noe vettugt, i dette tilfellet å være med og fremme raw-løftingen man brenner for.

Det skrives: "Styrkeløft burde vært raw, for å bestemme hvem som er sterkest, noe som er ideen bak selve idretten. Så kunne man hatt utstyrsløft som en egen idrett/gren, gjerne innenfor samme forbund og på samme stevner."

Bytt om rekkefølgen på de to grenene, så begynner du å nærme deg strømmen i styrkeløft-norge i dag. Raw-løfting er innført, og det er blitt snakket om egne konkurranser for raw-løft. Vet du hva som gjør at dette ikke arrangeres i så stort omfang som folk ønsker? Fordi de som sitter i klubbene og snakker om "det burde ikke vært utstyr i styrkeløft" ikke gidder å få fingern ut og gi uttrykk for dette til klubbledelsen. Som enkeltperson, er det vanskelig å få approbasjon for stevner, men ditt engasjement vil gjøre at klubben tar tak. Raw-strømninger fra enkeltklubber vil oppfattes i Regionene, og etterhvert som disse strømningene blir større vil Regionene se at det faktisk er noen som kommer til å møte opp på utstyrsfrie stevner. Man må vise engasjement. Det er ingenting som er så frustrerende som å prøve og få igang tiltak, når folk ikke gidder å vise interesse.

Med flere "utstyrsfrie" klubbstevner, vil det vise at det ikke er bortkastet å arrangere egne stevner. Dersom folk engasjerer seg litt mer, ser jeg for meg at det om et par års tid kan bli uoffesielle NM i raw-løft. Ytterligere noen år frem, skal du ikke se bortifra at raw-styrkeløft har blitt en egen forgreining med mesterskap. Men nok en gang. Ingenting skjer om folk ikke tar tak av egen maskin.
- Kom treningslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne! Smiley

Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #43 : 03. juli 2010, 19:37 »
for et seriøst tilbakestående innlegg. I stedet for at en utstyrsfetishist for en gangs skyld svarer saklig, kommer selvfølgelig klisjeene på løpende bånd.
"Gjør noe med det"
"Løft raw selv"
"rekrutter folk"
"ikke diskuter samme om og om igjen"
listen er lang. Faktum er at diskusjonen rundt utstyr meget sjelden blir tatt, iom at utstyrsfanatikerne aldri nedverdiger seg til å komme med annet enn tomme, nedsettende fraser som Einar Hernes her illustrerer med et prakteksempel.
Da er vel det naturlige spørsmålet egentlig: Hva slags tilbakemeldinger eller handlinger er det egentlig at dere ønsker dere? Hva er det dere prøver å oppnå med disse innleggene?

taraquin

  • Gjest
Sv: Styrkeløft og Utstyrsbruk
« #44 : 04. juli 2010, 11:41 »
Jeg lurer på hvor mange som klager på utstyr i styrkeløft som driver med styrkeløft selv og i tillegg løfter uten utstyr. For min egen del har jeg full respekt for at folk vil bruke utstyr, men skulle ønska at det faktisk var så mange som løfta uten utstyr at vi kunne fått til noen skikkelige konkurranser uten utstyr. Jeg føler meg temmelig priviligert når jeg med mine middelmådige resultater ser på de svært få utøverne som i likhet med meg faktisk står oppført på RAW-rankinga kontra for de som løfter med utstyr. Det har gått over et halvår siden utstyrsfri ranking ble innført og ser desverre at den helt store interessen har uteblitt. Håper det tar seg opp etterhvert, men da må folk faktisk gidde å stille opp på stevner og ikke bare sitte å sutre. Jeg er en av de som på sikt vurderer utstyr selv, men enn så lenge trives jeg med å løfte uten og skulle gjerne hatt flere løftere i mitt selskap Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!