Skrevet av Emne: Tragisk form på styrkeløftere?  (Lest 81822 ganger)

Utlogget S.Sandness

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 925
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 925

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #45 : 22. juli 2010, 19:16 »
12.06 på 3000 meter hvis jeg ikke tar helt feil. Skog er en idrettsmann av et kaliber som de fleste (hva sier jeg? Nei alle!!!) styrkeløftere kan drømme om å oppnå. Med tanke på at så å si alle utøverne som deltok ser ut som noen ypplinger og ikke hadde noen særlig muskelmasse å skryte av. Er det med god samvittighet at jeg setter spørsmål på formen. Det er ikke snakk om de er noen muskelberg som sluker all oksygen her, heller at de rett og slett er i en elendig form.

Grin Morsom kar du gitt Smiley Vi kan jo ta en test på 3000 jeg og du? Hehe Wink
Reconstruction in progress Smiley

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #46 : 22. juli 2010, 19:22 »
12.06 på 3000 meter hvis jeg ikke tar helt feil. Skog er en idrettsmann av et kaliber som de fleste (hva sier jeg? Nei alle!!!) styrkeløftere kan drømme om å oppnå. Med tanke på at så å si alle utøverne som deltok ser ut som noen ypplinger og ikke hadde noen særlig muskelmasse å skryte av. Er det med god samvittighet at jeg setter spørsmål på formen. Det er ikke snakk om de er noen muskelberg som sluker all oksygen her, heller at de rett og slett er i en elendig form.


Jeez.. Bare fordi man ikke har mye muskelmasse, betyr det ikke at man ikke kan være en veldig god styrkeløfter. Det er mange på lave kroppsvekter som har trent seg opp til å være meget sterke, og dermed GODE I SIN IDRETT, selv om de ikke "har så mye masse å skryte av".

Hvorfor er du så opptatt av kondisjon egentlig? Å trene noe særlig mer enn restitusjonstrening er ikke bra for styrkeutøvere. Man kan få en ok/god kondisjon og samtidig øke bra i styrke/muskelmasse, men det er ikke optimalt.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #47 : 22. juli 2010, 19:36 »
12.06 på 3000 meter hvis jeg ikke tar helt feil. Skog er en idrettsmann av et kaliber som de fleste (hva sier jeg? Nei alle!!!) styrkeløftere kan drømme om å oppnå. Med tanke på at så å si alle utøverne som deltok ser ut som noen ypplinger og ikke hadde noen særlig muskelmasse å skryte av. Er det med god samvittighet at jeg setter spørsmål på formen. Det er ikke snakk om de er noen muskelberg som sluker all oksygen her, heller at de rett og slett er i en elendig form.

Alle styrkeløftere burde skjerpe seg, rett og slett!

For å være seriøs: såklart få norske styrkeløftere i toppen klarer å matche en tidligere elitesoldat på utholdenhet, ei heller en strongman i allsidighet, det burde jo virkelig ikke komme som en overraskelse? Styrkeløftere skal være gode på benk, bøy og mark, ikke 800, 400 og 3000 meter og i de øvelsene som teller er veldig mange i NSF veldig gode. Såklart kunne styrkeløfterene vært mer allsidige, men å kreve at de skal levere gode tider på 3000 meter er skivebom.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Believe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #48 : 22. juli 2010, 19:42 »
Mesteparten av styrkeløfterene er blautfeite, mao dasssform!

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #49 : 22. juli 2010, 20:03 »
800 meter
1. Christopher Berge: 2,57 minutter (8 poeng)
2. Glenn Waksvik: 2,59 minutter (7 poeng)
3. Kim Gundersen: 3,03 minutter (6 poeng)
4. Per Marius Hole: Ingen tidtagning (5 poeng)
5. Benjamin Berge: Ingen tidtagning (4 poeng)
6. Kristin Thorvaldsen: Ingen tidtagning (3 poeng)
7. Hilde Næss: Ingen tidtagning (2 poeng)
8. Børre Borgersen: Stod over (1 poeng)

Klarte kun 3 av 8 å komme seg igjennom en 800 meter? Jeg gjentar, 800 meter!!! Det er jo rett og slett tragisk at alle ikke klarer å løpe denne korte strekningen som er ferdig på to sekunder. Kan jo umulig være sunt å være i så dårlig form. Kanskje på tide å bli litt gjennomtrente her? Dere burte rett og slett skamme dere for å kalle dere selv idrettsfolk!
Jeg synes ikke disse tidene er så fryktelig ille jeg. Løp selv å se, tiden går mye fortre enn du tror når man løper. Smiley
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #50 : 22. juli 2010, 20:50 »
Mesteparten av styrkeløfterene er blautfeite, mao dasssform!

En nyttig lenke for deg som åpenbart ikke vet hva styrkeløftere konkurrerer i:
www.styrkeloft.no
Let litt rundt, så finner du nok fort ut hvilke øvelser som benyttes, og vennligst legg merke til at det er snakk om 1RM, altså den maksimale vekten man klarer å løfte godkjent en eneste gang.

I styrkeløft er det ikke rart at man ikke går å bekymrer seg over de ekstra cm rundt midja, som tross alt bidrar til både:
a) bedre stabilitet i knebøy og benkpress
b) kontrollere for at man er i en positiv energibalanse (sixpack året rundt er det ikke alle som klarer å holde på uten å dumpe kalorier som er alt annet enn positiv for FFM, etc)

"Significant correlations were observed between powerlifting performance and muscle distrubution (muscle thickness)"

"It is well recognized that the magnitude of maximum voluntary strength, as with powerlifting performance, is closely related to muscle CSA.....*These observations are supported in the present study, as powerlifting performance was significantly related to FFM"

"It seems that at some point extreme muscle enlargment or accumulation of FFM requires some requisite accumulation of Fat. *The accumulation of fat may accompany extreme muscle mass  accumulation because of energy balance needs. *This relationship may be linked to insulin and insulin-like growth factors, as both are linked to skeletal muscle enlargement because they promote muscle accumulation by stimulating protein production and inhibit protein breakdown."


Brechue, Williams. The Role of FFM accumulation and skeletal architectur in powerlifting performance. 2001.


Hvordan ser en bygger ut offseason, og hvorfor ser han slik ut?
Hva tror du hadde skjedd om en styrkeløfter gikk på deff? Og hva hadde skjedd med styrken?

Jeg er medlem av styrkeløftforbundet og er i dasssssform (stavet jeg det riktig, eller ble det en s for mye what). Men årsaken til den dårlige formen er at jeg sjelden klarer å trene bra i mer enn 2 uker i slengen. Derfor klarer jeg ikke spise meg opp samtidig som jeg øker på vektene. Ergo pakker jeg ikke på mer FFM, selv om gjerne midja slipper noen cm uten bøy/mark trening.






Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #51 : 22. juli 2010, 21:55 »
Jeg synes ikke disse tidene er så fryktelig ille jeg. Løp selv å se, tiden går mye fortre enn du tror når man løper. Smiley
Du hadde greid dette ved å løpe baklengs, den tiden du hadde lik bevegelighet i begge beina OG var konkurrerende styrkeløfter.

Andreas Hjelmtveit er/var en av de beste styrkeløfterne i norge samtidig som han også var i meget god løpsform.

Men nå er kanskje Andreas og Jan Arthur to unntak.... ja, og så Eivind Austnes og sikkert en håndfull til... Det er nok et tosifret antall styrkeløftere som ville prestert bra på både løp og spenst.

Styrkeløftere skal være gode på benk, bøy og mark, ikke 800, 400 og 3000 meter
Hvorfor skal ikke styrkeløftere også løpe bra?

de TRENGER ikke, men jeg tror absolutt det er både bra, allsidig og morsomt å trene litt bredere.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #52 : 22. juli 2010, 23:57 »
Jeg kan ikke se at 800 og 400meter har noen særlig relevans for totalen min, generell kondisjon og det å ha det kardiovaskuløre på plass er en nødvendighet. Men det gjøres helt fint uten å bruke nevneverdig innsats for å forbedre tider på en viss distanse. Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #53 : 23. juli 2010, 00:17 »
generell kondisjon og det å ha det kardiovaskuløre på plass er en nødvendighet.

Takk for at du er med å slakte formen på styrkeløftere. Honnør

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #54 : 23. juli 2010, 00:19 »
Takk for at du er med å slakte formen på styrkeløftere. Honnør

Legg merke til: generell, da snakker vi ikke gode 800metertider:) De fleste styrkeløftere i Norge er i meget god form, bare synd at kjøtthuer som deg skal lage piss hele tiden. Videre betviler jeg leseforståelsen din, når det er det du trekker ut av innlegget mitt over.
Non Plus Ultra

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #55 : 23. juli 2010, 18:02 »
Legg merke til: generell, da snakker vi ikke gode 800metertider:) De fleste styrkeløftere i Norge er i meget god form, bare synd at kjøtthuer som deg skal lage piss hele tiden. Videre betviler jeg leseforståelsen din, når det er det du trekker ut av innlegget mitt over.

Hva trekker jeg ut av innlegget ditt? Du svarer med 800 meter tider. Noe jeg ikke har nevnt et sted. Hva skjer i topplokket ditt?

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #56 : 23. juli 2010, 18:06 »
Hva trekker jeg ut av innlegget ditt? Du svarer med 800 meter tider. Noe jeg ikke har nevnt et sted. Hva skjer i topplokket ditt?

Vesentlig mer enn i ditt! Wink Penere er jeg og.

Du starter hele tråden med å trekke frem tider på 800meteren, så jo det har du nevnt et sted. Jeg tror du bør undersøke deg for demens da du har klare symptomer.

Non Plus Ultra

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #57 : 23. juli 2010, 18:40 »
Så søt når du er sint!

Jeg deltok på dette arrangementet, og 7 av 8 fullførte 800 meter, men det var ikke nok folk til å ta tiden på alle løperne. Derfor ble vi bare rangert etter rekkefølgen vi kom i mål. Og samtlige som fullførte løp hele distansen inn til mål.

Koz og klemz.

Ikke nok folk? Trenger vel bare to, en som holder en stoppe klokke og en som noterer. Man må jo ikke stoppe klokka når noen passerer mållinja, men se på tida i det de passerer.

Dette er ikke 100 meter, så man trenger jo ikke akkurat å ha det nøyaktig til minste hundredel...
You know I like your style, I really do.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #58 : 23. juli 2010, 18:42 »
In other news; Andreas Thorkildsen er ute av kvalikken til EM i utfor.

Fa*n!
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #59 : 23. juli 2010, 22:04 »

Hvorfor skal ikke styrkeløftere også løpe bra?

de TRENGER ikke, men jeg tror absolutt det er både bra, allsidig og morsomt å trene litt bredere.

Klart det er morsomt, men syns det blir helt feil å kritisere styrkeløftere fordi de ikke leverer kjempetider på langdistanseløping. Mange føler de trener nok sånn som det er for en så lite profesjonalisert idrett som styrkeløft. Om det skal legges inn flere økter er det jo flere mer relevante ting enn jogging som kan puttes på programmet. Roy Holte suger sikkert i alt over 100 meter, men syns ikke det tar fra han noe som idrettsutøver for det Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!