Skrevet av Emne: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer  (Lest 3845 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« : 09. mai 2010, 20:50 »
Har kjørt Sheiko beginner 2 i to uker nå. Det er jo mange sett, men det er ikke tungt i det hele tatt. I benk er det for det meste 2ere på 80% og det er jo ingenting! Kunne jo ha kjørt det en hel dag. Ska det være så lett? Mulig jeg satte maksen på benk litt lavt. Satte den på 115 (har løftet 150 for 10 år siden), var kanskje god for 120, muligens enda litt mer. Hadde løftet 125 noen uker før, men styrken hadde tapt seg mye siden den gangen syntes jeg.
Eller er det målet ditt etter at du har gjennomført programmet som skal settes inn. Synes det er veldig lett i knebøy også, men jeg synes jeg kjenner det litt bedre der. Mark har jeg aldr løftet før, så der var det en forsiktig estimering. Mitt problem i mark er at jeg er så svak grepet at jeg så vidt klarer å holde stanga på over 120 kg. Kan jo skaffe meg reimer, men trenger tydeligvis grepstrening. Synes i hvert fall at det er rart at så lett trening skal gi resultater.

En annen ting er at det i hvert fall ikke er noe hypertrofitrening dette. Nesten sikker på at muskelvolumet har blitt mindre etter at jeg startet dette opplegget. Men tror ikke jeg har blitt svakere.

Hva er meningen med å trene med så få reps og så langt unna failure? Er det for å unngå hypertrofi? Trener de tyngste løfterne slik? De vil vel ofte ha en viss hypertrofi, eller i alle fall veldikeholde dem muskelmassen de har.

Har sette litt på Ditmarprogrammene. Synes det er rart at man skal sette målet etter at programmet er gjennomført i stede for nåværende maks. Hvis du f.eks har 165 i bøy og målet er 180 kg, så får du i starten av mengdetreningsopplegget økter der du skal løfte 5ere på 165. Når målet er 180, så kan du jo ikke begynne å trene på vekter som er beregnet på 180 som pers.
 Huh

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #1 : 09. mai 2010, 20:56 »
Etter at jeg begynte på sheiko har muskelmassen min eksplodert så jeg skjønner ikke helt hva du gjør feil. Dog, jeg kjører en sheikoproggis der det er veldig mye mer benkpress enn normalt.

Forøvrig så er det dog slik at etthvert godt program består av tre faser, akumulasjon, transmutasjon og realisasjon, der førstnevnte fase er meget lett og de to neste tyngre. Det er dog ikke enkeltøktene som er hardt i Sheiko, det er totalvolumet som blir satt på deg over tid. Accumulation of fatigue som det så fint heter.  Sheiko beginners 2 har jeg dog aldri sett siden jeg kjører programmene som står i boka til Boris I Sheiko selv med litt modifisering fra andre. Kunne du ha linket meg til programmet du kjører?

Om du søker på Dave bates sheiko 13week cycle så vil du finne ett meget bra program,
Non Plus Ultra

Utlogget Smiley!

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #2 : 09. mai 2010, 20:57 »
er ingen ekspert på dette, å har ikkje prøvd verken sheiko eller dietmar selv, men sheiko bygger på periodisering.. Det man trener med 1-3 reps, og mange sett på lett vekt, blir eksplosivitet. programmet har flere faser du skal igjennom..

hvis du ikkje liker den måten å trene på, sjekk ut westside barbells.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #3 : 09. mai 2010, 21:09 »
Har ikke noe i mot å trene slik. Er ganske behagelig synes jeg, Å trene til failure er mye tyngre. Her er du ikke i nærheten en gang.

Men jeg ser jo at mange innenfor styrkeidretter trener slik, så noe i det må det jo være. Må bare holde ut i 4 uker nå. Ikke falle for fristelsen å gi opp.

Grunnen til at jeg ikke øker i volum (antakelig minsker) kan være at forut for dette opplegget hadde jeg kjørt en ganske intensiv periode med klassisk kroppsbyggertrening.

Her er linken: http://org.ntnu.no/styrkeloft/programmer/sheiko_v2_0.xls

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #4 : 09. mai 2010, 21:43 »
skjønte ikke helt hvordan du fikk så høye vekter på dietmar programmet, gikk inn på mengdetreningsprogrammet 3 dagers på forbundssida og satte mål 180 og da blei maks vekta 162,5 når jeg satte anbefalt belastningsintervall på max av anbefalt, som det stod var fra 80- 90. det blei 3x3 på 162,5 i uke 7.

hvis du er veldig sterk på repetisjoner i forhold til maks løft så er vel det en grund til at det kjennes lett ut på et program som er bygd opp som sheiko

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #5 : 09. mai 2010, 21:48 »
Ligner sheiko på vekløfteropplegg?

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #6 : 09. mai 2010, 22:21 »
Ligner sheiko på vekløfteropplegg?

jeg har ikke satt meg orntlig inn i alt rundt  inn Sheiko -men jeg har satt meg litt inn i Beginners training program 2 sin knebøy del, og der kan øktene passe godt til vektløftere i vertfall.

jeg har skrivd knebøy delen derfra inn i et 4 ukers vektløfter program en gang, på knebøy dagene er det noen av dagene 2 knebøy økter og da blei det delt i 2 økter om dagen, brukte også mark delen fra dag 2 men med små endringer i utførelsen.

med relativt lett vektløfting grundtrening vedsidenav blei dette da en passe tung treningsperiode som etter kort tid etter di 4 ukene resulterte i en pers sammenlagt på en vektløfter konkuranse for denne utøveren, uten og lage noen form for formtopp.

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #7 : 29. juli 2010, 22:30 »
Etter at jeg begynte på sheiko har muskelmassen min eksplodert så jeg skjønner ikke helt hva du gjør feil. Dog, jeg kjører en sheikoproggis der det er veldig mye mer benkpress enn normalt.

Forøvrig så er det dog slik at etthvert godt program består av tre faser, akumulasjon, transmutasjon og realisasjon, der førstnevnte fase er meget lett og de to neste tyngre. Det er dog ikke enkeltøktene som er hardt i Sheiko, det er totalvolumet som blir satt på deg over tid. Accumulation of fatigue som det så fint heter.  Sheiko beginners 2 har jeg dog aldri sett siden jeg kjører programmene som står i boka til Boris I Sheiko selv med litt modifisering fra andre. Kunne du ha linket meg til programmet du kjører?

Om du søker på Dave bates sheiko 13week cycle så vil du finne ett meget bra program,
Søkte litt rundt på dette nå, har du en link direkte til der du fant programmet?

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #8 : 30. juli 2010, 13:26 »
Ang. Dietmarprogrammer så kan du jo ikke bare skrive inn drømmemålet ditt og regne med at Dietmar vil ta deg dit etter endt program. Fordi om jeg har 200 kg i markløft som mål en gang i tiden kan jeg ikke ta et program, plotte inn dette og kjøre programmet og regne med at jeg i det heletatt skal komme meg igjennom første økta.

Burde jo tro at dette var selvsagt, men målet må selvfølgelig være realistisk. Plott inn f.eks 5 kg over pers og føl deg fram. Er alt lekende lett? Juster opp. Er ting alt for tungt? Juster ned. Kan det være så vannskelig?  what

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #9 : 30. juli 2010, 13:47 »
Søkte litt rundt på dette nå, har du en link direkte til der du fant programmet?

http://bmfsports.proboards.com/index.cgi?board=sheiko Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Sheiko og andre styrkeløftprogrammer
« #10 : 30. juli 2010, 14:20 »
Du nevner at du tror muskelvolumet har gått ned. Jeg pleier å oppleve dette hvis jeg ikke fyrer  inn sett med 8 reps+ av og til. Har et eller annet med glykogenlagrene tror jeg. Men hvis du aldri trener med så høyt repsantall uansett burde du ikke miste noe masse bare fordi du kjører styrkeløft program.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!