Skrevet av Emne: militæret  (Lest 5688 ganger)

Utlogget Thomgudi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

militæret
« : 04. februar 2003, 21:55 »
halo.Er det noen som kan noen lweb adresser til noen steder hvor jeg kan se treningsoplegg for militæret. jeg vil gjerne forbrede meg mest mulig for militæret.

Utlogget klatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Re:militæret
« #1 : 05. februar 2003, 11:10 »
Her har du noen krav til opptak i militæret... Du kan jo prøve å oppfylle disse kravene først:

Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:
5 hang ups (opptrekk)
35 situps (festede bein)
20 ryggups (ryggrulle)
28 armhevinger (pushups)
5000 m landeveisløp på under 26 minutter.

kravene varierer etter sterkt etter hva enn velger å bli innen militæret. Vil  du ha mer info kan du gå på   8)

Utlogget klatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Re:militæret
« #2 : 05. februar 2003, 11:11 »

Utlogget spec

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Re:militæret
« #3 : 05. februar 2003, 23:10 »
http://www.mil.no/haren/hjk/start/Om_HJK/trening/   <- Grei bra mosjons trening. Over 31 uker. 3 økter pr. uke. Beregnet for å trene seg til opptak til fallskjem jegere.

http://www.mil.no/haren/hjk/start/utdanningen/treningsprogram_spjeg/   <- Beinhardt program. Over 17 uker. 4 økter pr. uke. Beregnet fo rå trene seg til opptak til FSK.

Skal selv etter vinterferien kjøre et program hvor svømming og gåing med sekk er lagt inn sammen med styrke i studio.

Utlogget Gwen^

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Re:militæret
« #4 : 19. februar 2003, 12:48 »
Hei du.

Du skriver ingenting om hva slags tjeneste du skal ha - relativt stor forskjell på tjeneste i HJK og staben, for å si det på den måten. :-)

Uansett, om du skal ha en såkalt "normal" militærtjeneste, er det ikke så høye krav å oppnå før du klarer deg veldig bra - og kanskje litt bedre enn at du blir enda en av dem som synes året i fårsen var et helvete. Så, positivt.

Styrkeøvelsene du kan konsentrere deg om, er hang-up's, sit-up's (Forsvaret har selvsagt sin egen vri her - øv riktig) og push-up's.

Det som er viktig her, er å trene korrekt, på akkurat det du blir testet i - å trene hang-up's med feil grep ødelegger mye, om tjenesten din har opptakskrav (som f.eks. i MP).

Du kan sjekke på www.mil.no for å få tilsendt beskrivelser av korrekte øvelser, samt krav.

Når det gjelder kondisjon, er det fint å trene minst 3 ganger i uka, og legge inn ulike typer trening - langkjøring, intervall - osv.
Det er ikke nødvendig å trene med ekstra belastning for å klare førstegangstjenesten, men det er selvsagt en fordel. Et krav til spesialtjenester.

Foreslår at du tar kontakt med avdelingen du skal til, og hører hva slags type tjeneste du får - og hva de vil anbefale. Så vidt jeg vet har alle en vanligvis vanvittig engasjert I-off (idrettsoffiser), som sikkert er glad for å svare på spørsmål.

Lykke til,

-gwen
"Failure is not an option."

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:militæret
« #5 : 26. februar 2003, 10:32 »
Fy faen så enkle krav!! Er 16 år og klarer alle kravene  Grin :Smiley

Utlogget Fredrik

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Re:militæret
« #6 : 27. februar 2003, 21:53 »
er sikkert litt tyngre når du er svæææær marine jeger på 150kg med militær boots og AG på ryggen :Rifle:

Utlogget Gwen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Re:militæret
« #7 : 02. mars 2003, 13:55 »
Fy faen så enkle krav!! Er 16 år og klarer alle kravene  Grin :Smiley

Det er ingen som har sagt at minimums-opptakskravene er en voldsom utfordring for en nogenlunde trent person.

Ulike tjenester i militæret består derimot av tyngre aktiviteter enn dette - du får mer enn nok av muligheter til fysiske utfordringer om du oppsøker det.

Og, som sagt av en annen - det hele blir en god del tyngre med grunnutrustning/alt utstyr på kropp.
you're alone you better get used to it , baby girl stand up an fight , this is not some paradise

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Re:militæret
« #8 : 02. mars 2003, 14:44 »
Etter som jeg har forstått det skal øvelsene utføres i fult utrustning? Hvor mange kg ekstra blir dette?
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget Gwen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Re:militæret
« #9 : 05. mars 2003, 17:51 »
nitraM;

altså, spørsmålet her er jo treningsprogram for å forberede seg fysisk til militærtjeneste.
Står ikke noe om noe slags spesiell tjeneste, befalsskole el.

Jeg vet ikke hva du tenker på - men opptak til bef.skole o.l. utføres i vanlig treningstøy, uten noe slags form for utstyr.

Det er vel annerledes til spesialtjenester - en kamerat av meg som skal til HJK (Hærens JegerKommando) trener med utstyr på - tror iallefall kondisjonsprøvene er med utstyr.
Er ikke sikker.
Han løper med ca. 35 kg ekstra.

For å få korrekte opplysninger bør du ta kontakt med avdelingen du skal til. Alle gjør det på sin egen måte, og akkurat dette med ekstra vekt er jo så klart viktig når du skal legge opp treningsprog.
you're alone you better get used to it , baby girl stand up an fight , this is not some paradise

Utlogget Ans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Re:militæret
« #10 : 08. april 2003, 11:06 »
for vanlige befalsskoler utføres ingen av de nevnte øvelsene med noe militært utstyr på, det gjøres i vanlige treningstøy. men de gjøres i raskest mulig orden, for å minimere muligheten for hvile.  det er ved opptak til mjk, hjk og fsk man vil gjøre mange av øvlesene med utstyr på. landveisløpet på 5000 m gjennomføres med full oppakning og ag3 med magasin (litt over 4 kg tungt). disse kravene er ikke så viktig ved en vanlig førstegangstjeneste, de kan bare bli et reelt krav dersom man skal prøve seg som gif ( godkjent infantrist).  det som er viktig å huske på, uansett tjeneste, er at forsvaret ser ikke etter arnold typen, de vil ha den seige og utholdene. så kjør mange reps, mengder av serier og løp i skogen så ofte du kan, så kankje du en vakker dag rapellerer ned fra et helikopter bak fiendens linjer mens kulingen står på verre og kulden river under stridsvesten.  
whats the point of living if you cant feel alive

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:militæret
« #11 : 14. april 2003, 14:39 »
skal man klare kravene mens man har på utstyr? Trodde man skulle ta det  i helt vanlig treningsklær jeg....:Smashfreak:

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:militæret
« #12 : 20. april 2003, 06:46 »
ok. jeg er selvi forsvaret for tiden og mye er avhengig av hvilken avdeling du havner i.

men det er slettes ikke slik som mange påstår at det bare er bef skole/kurs og hjk eller mjk som har opptaks krav. Dfs ( dykke og froskemannskolen) har også opptak, der må man løpe 5000 og i tileg kommer alle disse andre testene.

Spørsmålet var om hvordan forberede seg til millitæret, hvis du mener hvordan du kan forberede deg for å mestre de fysiske utfoldelsene vi har i forsvaret så er svaret enkelt, tren kondisjon, og styrke med egen kropp som belastning.

skal du inn på bef skole eller kurs, så tren på de øvelser som det blir evaluert under opptaket. noe utenom det er sef bra, men det viktigste er å få de øvelsene til å sitte.

hvis du skal inn i en spesial styrke, så bår du heller sette deg et langsiktig mål, mjk er den som har strengest evaluering og uansett hva du skal inn i, så ville jeg gått for å mestre kravene til mjk. klarer du disse så klarer du hjk. førstegangs tjeneste i fsk har jeg ikke hørt om og tror ikke eksisterer.

men i opptaket til spesial styrker så vill du bli grundig sjekket av leger og phsykologer osv. så fokuser også på det mentale og tenk litt over hvorfor du vill inn i en slik avdeling.

håper dette var til hjelp.

Utlogget spec

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Re:militæret
« #13 : 21. april 2003, 12:54 »
førstegangstjeneste ved fsk eksisterer ikke, nei...

Utlogget acme

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Re:militæret
« #14 : 27. april 2003, 16:38 »
Rett og slett bare jogg 3-4 ganger i uka, og gjerne ta lange turer i marka med sekk som har endel vekt på ryggen. Og ta deg noen telturer uten så mye mat over flere dager, da blir du sterk på mye av det du trenger.

Tren pushups hver dag, og situps.. Helt til du begynner å nærme deg elite kravene Smiley

Edit til simen

jo man tar krav i utstyr også, har tatt chinups, pushups og situps med fullt utstyr, felt, gru, splintvest!!! og hjelm..
klarte dog kravene =)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!