Skrevet av Emne: Gymlærere i VGS: "Man bruker biceps under armhevinger/benkpress etc"!!!  (Lest 10547 ganger)

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Jeg synes dette er litt forferdelig, og har valgt å levere inn en dokumentert klage på dette. Legger den ut her og spør om hva folk synes. Evt rettelser / forslag til bedre artikkel.

Armhevninger og biceps.
Av Marius A. K. Ring 1AAA

Hensikten med denne artikkelen er bare å poengtere og legge til grunne argumenter for hvorfor biceps ikke blir ”brukt” under armhevninger.

Biceps er en armbøyer, når du kroppen igangsetter en muskelsammentrekning i bicepsen er det for å bøye armen sammen, da bruker du muskelen. Dette skjer f.eks ved at du løfter en bok i handa mot skuldrene/overarmen.

Det som skjer ved armhevinger er at du senker kroppen sakte ned mot bakken, for så å heve deg opp igjen (bryst mot bakken). Til og med når du senker kroppen forsøker du å strekke ut armene, men det som skjer er at du yter mindre motstand enn det tyngdekraften trekker deg mot bakken -> altså du senkes sakte mot bakken. Hadde du derimot brukt armbøyerene, ville du ha prøvd å trekke armene dine sammen. Hadde du gjort dette når du tok armhevninger ville du gått rett i bakken med et smell.

Biceps muskelen får derimot en ”kald” sammentrekning under armhevninger da albueleddet bøyes. Den er en såkallt ”dynamisk stabilisator”, definisjonen på dette er:

“biarticulate muscle that simultaneously shortens at the target joint and lengthens at the adjacent joint with no appreciable difference in length. Dynamic stabilization occurs during many compound movements.”

Jeg henviser også til (SK lærer) som jobber som Treningsinstruktør, som kan bekrefte dette.

Øvelser du selv kan gjøre for å sjekke om biceps blir brukt under armhevninger er: Ta armhevninger mens en annen kjenner på bicepsen din om den blir ”hard”, eller motsatt.

Jeg vil også konstantere at når du gjør en øvelse som tilsier at du bruker krefter for å dra armene sammen, ved f.eks pushups har triceps også kun en rolle som dynamisk stabilisator.

En riktigere definisjon av biceps ville vært; * Muskel du bruker hvis det trengs krefter for å foreta en muskelsammentreking i armbøyeren dvs. Dra underarmen mot overarmen.

Definisjonen for triceps vil da bli: * Muskel du bruker hvis det trengs krefter for å strekke armen ut, få kontraksjon i tricepshodene. Ergo denne muskelen brukes når du bruker krefter for å presse underarmen vekk fra overarmene.

Jeg må innrømme at jeg synes dette burde ha vært bredere kjent blandt gymlærere, slik at ingen slike misforståelser kan oppstå innenfor den videregående skole.

Utlogget Aunis

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

 Bow

Høres helt riktig ut det du skriver der, en vel formulert artikkel.
Bra at noen setter på plass de som skal ha peiling når de ikke ser ut til å ha det alikevel.

 Erter

Min DC treningslogg
Min bilde profil
---
A good friend will come and bail you out of jail, but a true friend will be sitting next to you saying "WE screwed up!!"

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Du må huske at biceps også vrir håndleddet ditt. Sitt med underarmen i ro. Vri håndleddet slik at håndflaten viser opp mens du ser på biceps. (ikke at dette har noe som helst med armhevninger å gjøre).

janne

  • Gjest
Hvis hensikten til læreren er å fortelle dere hvilken muskelgruppe som hovedsaklig brukes ved armheving og benkpress, er jeg helt enig i at du skriver dette innlegget.

Du kan jo også briljere litt videre med å fortelle hvilke muskler som FAKTISK brukes under disse to øvelsen.....altså bryst og triceps Wink

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

At biceps blir involvert under benkpress er faktisk sant. Men i liten grad da slik at du kan ikkje bruke benkpress for å trene biceps. Dersom du trener litt tung bicepscurl før benkpress så vil du raskt oppdage at biceps er LITT involvert. Trur derimot du har rett når det gjelder armhevinger.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

visstnok en liten teknikk for å starte selve presset, å stramme biceps, for å få brystmusklene til å "koble inn"... hvorvidt det er å foretrekke, vet jeg ikke, da triceps sannsynligvis "slåes litt av" ved at man prøver å stramme biceps... her er jeg på tynn is igjen.. Smiley
 men som alle har sagt, du har nok definitivt rett når det gjelder push-ups! Smiley

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Han har nok bare sagt feil og mente triceps??  Så lite vet ikke en utdannet gymlærer.
Muskler som blir innvolvert er selvfølgelig bryst og triceps og forside av skuldre.
Statisk så blir også magen innvolvert.
Du kan jo forklare læreren din enkelt at drar/trekker du noe så bruker du i hovedsak biceps og rygg.  Presser du med armene(som i push ups) bruker du bryst skuldre og triceps.  En enkel tommelfingerregel.

Min lærer sa en gang i tiden at man trente bare skuldre når man trener nedtrekk, noe jeg som en da langhåra og snørrete 16 åring ikke var enig i....
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Du glemmer/vet ikke att biceps fester inn OVER skulder leddet! (det lange hodet: tuberculum supraglenoidale på skulderbladet, og det korte hodet på proc coracoideus på skulderbladet) dvs att biceps er med og jobber i alle övelser/bevegelser hvor deltoideus anterior er med å jobber.
Den böyer ikke bare armen, den er også med på å före armen fremover. Det vil igjen si att i alle press övelser (benkpress,dips,skulderpress osv) så er biceps en synergist til hovedmusklene.
Tenk på hamstrings for eksempel. Den fester over hofte leddet , og er dermed ikke bare innvolvert i å böye kne leddet, men jobber også like mye med å rette ut hofte leddet. Strake marklöft og bencurl aktiverer begge hamstrings, på samme måte som biceps curl og press övelser aktiverer biceps.

Det finnes mange eksempler på muskler som jobber over flere ledd i kroppen, og som dermed utförer mer en bare en type arbeid  Smiley
MVH en kiropraktor 
 
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Mine bicepser jobber i allefall dersom jeg kjører de nevnte øvelsene med bredt grep, om enn ikke som hovedmuskel for øvelsen dah....... skjønt en kan jo alltids diskutere hva det er.....


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
under kraftanstrengelser strammes mange muskler, som regel for å støtte opp om de arbeidende musklene, men det vil ikke si at det er de som trenes eller brukes aktivt. de aktiveres indirekte av oss, men uten deres hjelp hadde nok mye av treninga blitt tungvinn Wink

derfor er det viktig å inkludere, som han har gjort, at biceps ikke trenes aktivt eller direkte om du vil.

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Gymlæreren min mente at det var nok mest bryst og triceps på oppveien av pushups, men på nedveien måtte man jo bruke biceps siden du "bøyde" armen, lol Dance

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
under kraftanstrengelser strammes mange muskler, som regel for å støtte opp om de arbeidende musklene, men det vil ikke si at det er de som trenes eller brukes aktivt. de aktiveres indirekte av oss, men uten deres hjelp hadde nok mye av treninga blitt tungvinn Wink

derfor er det viktig å inkludere, som han har gjort, at biceps ikke trenes aktivt eller direkte om du vil.

Jo,biceps jobber aktivt! Men som synergist, ikke som hovedmuskel eller stötte muskel.

Ta benkpress som eksempel: Hoved muskler: Pectoralis major, deltoideus ant og triceps brachi.
Synergister: Biceps brachi (lange hodet), choraco brachialis og deltoideus lateralis.
Stötte muskler (som bare jobber statisk. ikke konsentrisk eller eksentrisk) erector spinae. trapezius, latissimus,rectus abdominus, gluteus og hamstrings.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget AdiZ

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 121

  • strap up or get wrapped up
Generelt så syns jeg gym lærere er teite, de nekter iallefall å inrømme det hvis de taper en diskusjon Wink

Er det noen andre enn meg som mildt sagt ikke liker ordene, armstrekker og armbøyer?
"You should calm your man down if you got love for him, before you see his ass flyin off the roof like nutso in above the rim!"

Profil

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

Count me in! hadde en gymlærer sist år så satt opp armhevinger som en av postene på sirkeltrening for og trene biceps. Orker ikke engasjere meg engang....Men det hadde vert digg og levert denne teksten til henne.
Eat Lift Sleep

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Gymlæreren min ber meg løpe, for å få "laaaaaaaange sssssssssssssslanke mussssskleerrRrRrRrrR".

 Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!