Skrevet av Emne: Kosthold for deffing.  (Lest 2854 ganger)

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Kosthold for deffing.
« : 02. april 2010, 21:03 »
Hei!

Har sett at flere her har lagt ut sitt kosthold for å få litt rettledning av mer erfarne folk. Tenkte jeg skulle prøve det samme. Lurer på om dette kostholdet ser "OK" ut? Får jeg i meg det jeg trenger av næringsstoffer? Jeg  er 174 cm høy og veier 98 kg. Målet er rundt 85 til sommeren.

Dette er en typisk dag for meg mtp. mat og trening:

1 glass biola og 2 ss tran før kardiotrening om morgenen.

Kardiotrening, ca. 45-60 min. Rundt en liter vann under og etter trening.

80 g havregrøt kokt på 2 dl ekstra lett melk til frokost. En banan eller et eple. 2 dl extra lett melk ved siden av.

Lunch blir 2-3 skiver grovbrød med salat, kokt skinke, agurk og tomat, litt majones av og til. 2-3 dl manajuice (den blå).

Middag, 1 kyllingfilet eller rent svinekjøtt eller laks med brokkoli og villris (noen ganger wok med masse grønnsaker og kylling eller svinekjøtt). Kjøtt og grønnsaker stekes i olje (blanding av raps, solsikke og oliven). Vann.

Ofte har jeg en kardioøkt igjen på kveldstid (1-1,5 time), drikker 1-2 l vann her.

Kvelds blir som regel som lunch + 1 beger mager kesam.

Ellers blir det frukt, noen gulrøtter eller yoghurt og sånt som mellommåltider, noen mandler av og til (kanskje en sjokolade på svake dager  Wink)

Jeg spiser forresten samme mengde selv om jeg ikke tar kveldstrening.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Kosthold for deffing.
« #1 : 02. april 2010, 21:27 »
1 glass biola og 2 ss tran før kardiotrening om morgenen.
Om det er meningen med "morgencardio" her så skal du ikke spise noe da formålet med denne treningen er på fastende mage. Eller er det umulig?

Kardiotrening, ca. 45-60 min. Rundt en liter vann under og etter trening.

80 g havregrøt kokt på 2 dl ekstra lett melk til frokost. En banan eller et eple. 2 dl extra lett melk ved siden av.
Kok grøten din på vann, kutt litt ned på havregrynen og fyll på med kruskakli.
Har du proteinpulver røren du inn en scoop av dette og topper med kanel+sukrin om ønskelig
erstatt frukten med bær som du kan ha på grøten - kjempegodt!


Lunch blir 2-3 skiver grovbrød med salat, kokt skinke, agurk og tomat, litt majones av og til. 2-3 dl manajuice (den blå).
Erstatt brødet med en haug grønnsaker eller salat
Unngå å drikk kaloriene dine - i tillegg er det mye unødvendig sukker i juice..


Middag, 1 kyllingfilet eller rent svinekjøtt eller laks med brokkoli og villris (noen ganger wok med masse grønnsaker og kylling eller svinekjøtt). Kjøtt og grønnsaker stekes i olje (blanding av raps, solsikke og oliven). Vann.
Bra! selvom det ikke er nødvendig å steke slikt i olje - jeg bruker aldri olje til steking

Ofte har jeg en kardioøkt igjen på kveldstid (1-1,5 time), drikker 1-2 l vann her.

Kvelds blir som regel som lunch + 1 beger mager kesam.
Kutt ut brødet - lag deg en omelett istedet Smiley

Ellers blir det frukt, noen gulrøtter eller yoghurt og sånt som mellommåltider, noen mandler av og til (kanskje en sjokolade på svake dager  )
Kutt ned på frukten, bytt ut yoghurt med Skyr/kesam/cottage cheese og svake dager er ikke no-go! Smiley

Trener du ikke styrke?

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kosthold for deffing.
« #2 : 02. april 2010, 22:21 »
Tusen takk for tilbakemelding!

Når det gjelder det jeg tar før morgentreningen så har jeg lest både det du sier men også stikk motsatt, så jeg har vel bare lagt meg på noe midt i mellom... hehe. Ikke noe problem for meg å kutte det ut, men jeg orker ikke noe særlig mat så tidlig og rett før en trening, derfor ble det bare et glass Biola og tran. Men jeg skal droppe dette (ta det til frokost) en periode og se hvordan det funker.

Havregrøt kokt på vann har jeg veldig problemer med å få ned Wink men skal kutte ut frukten og bruke bær, kjøpte blåbær og bjørnebær her om dagen så jeg skal få de ut av fryseren. Kanskje det blir lettere å få ned grøten med det også Cheesy

Proteinpulver har jeg tenkt på en stund men jeg har mest tenkt på det som en måltidserstatter og jeg vil helst ikke erstatte noen måltider med pulver. Tipset ditt virker jo bra så kanskje jeg burde bruke det på den måten.

Skal også prøve å kutte ned på brødmengden. Har du tips til andre ting enn omelett som erstatter for brød?

Når det gjelder styrketrening så har jeg gjort en del av det men det blir liksom i rykk og napp, har hatt litt problem med å finne program jeg syns passer for meg samtidig som jeg er litt usikker på hvilke øvelser som vil være best for meg.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kosthold for deffing.
« #3 : 02. april 2010, 22:43 »
Har forresten tatt en kjapp titt på bloggen din, Riinoo, og her er det jo masse god mat. Må se litt nærmere på dette Smiley Et lite spørsmål; hva er jbk-mel og hvor får man tak i det?
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Kosthold for deffing.
« #4 : 02. april 2010, 22:51 »
Hehe flott Wink
Jeg som er sagt på deff (eller slutten) så alt jeg lager og spiser er "trygt" sånn sett om du vurderer noen retter.
Ta også en titt på www.kriweb.no - der henter jeg MYE inspirasjon!

Proteinpulver er genialt i grøt(da smaker grøten HIMMELSK!) eller sammen med eggehvitter slik at du får pannekaker eller vafler. Fantasien setter grense med andre ord!

Du kan bruke 5min med på kjøkkenet og lage deg en salat eller steke/koke grønnsaker som erstatning for brød. En deff er stor sett basert på middagsmåltider og mellommåltider (pulver, skyr/kesa/cottage cheese wtc) og ikke de tradisjonelle "brødmåltidene"

jbk mel er Johannesbrødkjernemel, et tykningsmiddel som du får kjøpt på helsekostbutikker.

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kosthold for deffing.
« #5 : 02. april 2010, 23:09 »
Tusen takk for alle tipsene du har kommet med her... skal lese litt videre både på din blogg og den du anbefalte. Gleder meg til å sette opp en ny matplan... med noe som er mer spennende en de trøtte brødskivene.. hehe.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kosthold for deffing.
« #6 : 04. april 2010, 19:52 »
Satt opp litt endringer i spiseplanen nå i kveld. Hva med dette? Cheesy


Kardiotrening, ca. 45-60 min. Rundt en liter vann under og etter trening.

Havregrøt m/ kruskakli og blåbær/bjørnebær (prøver ut mengden i morgen tidlig), 2 ss tran, 1 glass Biola. Vann

Lunch, en salat med kylling eller litt svinekjøtt, vann.

Middag samme som før, 1 kyllingfilet eller rent svinekjøtt eller laks med brokkoli og villris (noen ganger wok med masse grønnsaker og kylling eller svinekjøtt). Vann.

Kardiotrening (1-1,5 time), drikker 1-2 l vann her.

Kvelds vil da bli en omelett med grønnsaker + 1 beger mager kesam.

Som evt. mellommåltid vil jeg ta meg litt mager Kesam og gulrøtter.

Vil du anbefale å spise noe ekstra de dagene jeg har planlagt å trene styrke (3 dager i uka)? Tar styrke før kardio, ca en time etter middag.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Kosthold for deffing.
« #7 : 05. april 2010, 08:18 »
Sorry , men kosten din er helt ubrukelig for å gå ned i vekt på en ordentlig måte

Rett og slett fordi du ikke har noe sundt fett i kosten utenom det som eventuelt kommer med laksen..

Skal en ha bort fett må en spise fett også..

Trenger ikke gjøre så store justeringer for å få inn fett, en neve hvalnøtter eller mandler til kvelds. noen kapsler omega 3 morgen kvelds, en spiseskje mct , eller selolje til lunsj og middag eller begge..

Husk at fett har mye energi så en må være nøye med mengdene, men 20% av kosten din bør være fett



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kosthold for deffing.
« #8 : 05. april 2010, 09:47 »
Hei, PG.

Takk for svar. Som nevnt over så tar jeg 2 ss tran hver dag, og får i meg nøtter (mandler for det meste) rett som det er + fettet jeg steker maten i, men jeg burde kanskje øke inntaket mer?

Helt ubrukelig kan det vel ikke være, siden jeg har gått ned 33 kg allerede. En ting er sikkert, det er ikke enkelt å forholde seg til den vrimmelen av råd og meninger man kommer over i forum og artikler på nett. Jeg syns jo mer jeg prøver å lære om kosthold desto mer forvirret kan jeg bli... hehe.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Kosthold for deffing.
« #9 : 05. april 2010, 09:59 »
Er jo bare å regne ut om du trenger mere.. som jeg skrev bør du ligge på min 20%

Er mange veier til Rom, men ikke alle er de sunneste eller beste..

Forøvrig så liker jeg ikke dietter hvor en på død og liv skal prøve å lage masse søtsaker og kaker som er crap, og ser crap ut bare for å få i seg litt søtt. Så lenge en gir kroppen søtsaker vil den ha mere, kutter en de helt så forsvinner en del av suget etter søtt også, og en begynner etterhvert å kjenne smaken fra grønnsaker frukt og slikt som en ikke får med seg til vanlig siden smaksansene er ødelagt av alle de kunstige produktene.. Jeg er tilhenger av den enkle veien med måltider med fisk-kylling-karbonadedeig med lit ris og mye brokkoli, løk, squash, paprika etc. Andre måltider med mye fisk, egg karbonadedeig, havregryn, nøtter osv.. Har gått ned 17 kg siden nyttår nå selv.



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kosthold for deffing.
« #10 : 05. april 2010, 10:17 »
Forøvrig så liker jeg ikke dietter hvor en på død og liv skal prøve å lage masse søtsaker og kaker som er crap, og ser crap ut bare for å få i seg litt søtt.

Det er jeg helt enig i Smiley Jeg prøver å ikke se på det som en diett men en livsstilsendring, men ved å gå fra et tragisk kosthold til å snu det helt om så er det litt prøving og feiling. Setter pris på alle innspill her på forumet Smiley

Gratulerer med vektnedgangen, veldig bra jobba!
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!