Skrevet av Emne: Kombinere løping og styrke  (Lest 3931 ganger)

Utlogget Bizarro

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Kombinere løping og styrke
« : 01. juni 2012, 15:55 »
Hei

Jeg er 21 år, 180 høy og veier ca 90 kilo. Har litt fett på kroppen som jeg gjerne vil ha vekk, men jeg er samtidig interessert i å få markerte muskler. Jeg vil derfor begynne med å forbedre kondisjonen, slik at jeg kan forbrenne en del av dette fettet. Har sett litt på løpeprogrammer osv, men har ikke bestemt meg for ett enda. Nå om dagen løper jeg intervall i ca 20 minutter før jeg går over på styrke. Problemet er at jeg har holdt på med 5x5 stronglift før jeg bestemte jeg for å begynne med løping, og nå merker jeg at etter 20 min så greier jeg ikke løfte like tungt som før. Spørsmålet er da om jeg burde finne et annet program, et som kombinerer kondisjon og styrke kanskje? Har også lest at man ikke effektivt kan bygge muskler og forbrenne fett samtidig? Noen innspill?

Hvis noen har noen tips til hvordan jeg bør gå fram mtp løping kombinert med styrke hadde det vært fint.

Takk!

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: Kombinere løping og styrke
« #1 : 01. juni 2012, 16:28 »
det er tøys å løpe før ei styrkeøkt. vil du håndtere store vekter i øvelser med stort potensiale for å føkke deg opp ETTER å ha tømt kroppen for trøkk?

rekkefølga:
1.: hovedløft (ett eller flere) ==> 2.: støtteøvelser ==> 3.: bakkesprinter/intervaller/gåtur/whatever/jogging ==> 4.: tøying ==> 5.: stor middag ==> 6.: soving

er basically fasiten. legg vekt på ETT av de tre første punkta avhengig av målet ditt og ha med de tre siste fullt ut uansett.

finn et mål og gjør en ting ordentlig, lykke til videre Smiley

(fritt etter Jim Wendler Grin)

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Kombinere løping og styrke
« #2 : 01. juni 2012, 16:29 »
Vil du gå ned i fettprosent, så trenger du ikke å løpe. Kjør heller en halvtime cardio etter styrketreningen, ta det på egen dag, eller bare kutt maten istedet Smiley
Smiley

Utlogget Bizarro

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Kombinere løping og styrke
« #3 : 01. juni 2012, 16:34 »
Ok, da kommer jeg ihvertfall til å vente med løping til etter trening.

@bjørn: Hvorfor er ikke det nødvendig? Vil være nok med et bedre kosthold og styrketrening? Trodde cardio var den beste veien til lavere fettprosent.

Utlogget fredie

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Kombinere løping og styrke
« #4 : 01. juni 2012, 16:39 »
Syns det er best å bare heller kutte ned mer på kallori inntaket og bare ta styrketrening når man prøver å bli kvitt fettet, kroppen holder også mere på muskelmassen vist du gir den mer grunn til å faktisk ta vare på den.

Kardio burde uansett være ned prioritert i forhold til styrketrening vist du har som mål å bare gå ned i fettprosent og ikke å få bedre kondisjon.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Kombinere løping og styrke
« #5 : 01. juni 2012, 16:39 »
Ok, da kommer jeg ihvertfall til å vente med løping til etter trening.

@bjørn: Hvorfor er ikke det nødvendig? Vil være nok med et bedre kosthold og styrketrening? Trodde cardio var den beste veien til lavere fettprosent.


Ett balansert kosthold(altså kalori inn/kalori ut/bra sammensetning fett, proteiner og karbohydrater).
Men om du gjør litt cardio, så kan du jo tillate deg å spise litt mer Smiley

Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!