Skrevet av Emne: Knebøy vs. løping  (Lest 1463 ganger)

Utlogget adio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 165
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 165

Knebøy vs. løping
« : 29. juli 2008, 13:55 »
Usikker på om emnet bør ligge her, men jeg prøver Smiley Hvis dette er feil sted så må moderator flytte det.

Trener noen ungdommer 16-16 og 17 år i langsprint (200-400m).

Til vinteren begynner vi med lett vekttrening. Men lettvekttrening for noen som ikke har gjort det før er vel egentlig ganske tungt.

Det jeg egentlig lurer på:

Når er det best å kjøre denne økten? Dagen FØR, eller dagen ETTER sprint-økter?
Sprint-økter er typisk 15-20 60M 80-100%.

Det er ikke sikkert det blir dagen før eller dagen etter.. kanskje det blir to dager..

Noen meninger om restitusjons-tid?
Utbytte av å kjøre vekt-økt før sprint-økt? eller andre veien?

Øvelsene blir knebøy, halve knebøy, frivending (samt mye annet som vi allerede har gjort lenge:)

Setter stor pris på svar!

Utlogget Explosive

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 101

  • It ain`t over `til it`s over!
Sv: Knebøy vs. løping
« #1 : 31. juli 2008, 17:01 »
Det er ikke sikkert jeg kan gi noe helt korrekt svar, men jeg skal svare ut fra den erfaringen jeg har:

Jeg driver aktivt med sprint og har utforsket dette med knebøy og løping en god del.

Vil si at knebøy dagen før løpsøkt er risikabelt mht skader og treningsbelastning. Spesielt dersom det dreier seg om sprinttrening. Jeg ble mye skadet av knebøy dagen før løpstrening, føttene ble overspent. For meg har det fungert best å ha en dags pause etter knebøyøkt eller annen vekttrening på bena. Det har også fungert å ta en knebøyøkt dagen etter løpstrening, for så å ta en fridag. I tillegg går det jo an å legge inn litt lett knebøy rett etter en lett løpsøkt...

Du spør om utbytte av velt-økt før sprint-økt. Jeg får en vanvittig spenning og eksplosivitet av vekttrening/knebøy og dette er positivt for en påfølgende sprintøkt, så utbyttet er nok der, men jeg vil være forsiktig med å kjøre løping dagen etter pga belastningen.

Jeg tolker det dithen an dere kommer til å begynne med relativ lett belastning så jeg tror ikke riskikoen er så stor for å bli skadet. Men jeg ville uansett ha kjørt vekt-økt - neste dag fri - løpsøkt. På vekt-økta vil kroppen få spenning og eksplosivitet, neste dag vil den få tid til å restituere seg og på løpsøkta vil kroppen ha både spenning og restitusjon.

Dette er min mening isåfall, dette har fungert for meg. Hadde dog vært interessant med andre syn og meninger.

 
Citius, Altius, Fortius

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!