Skrevet av Emne: Utholdenhetstrening og overtrening  (Lest 1239 ganger)

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Utholdenhetstrening og overtrening
« : 12. juni 2010, 01:01 »
Hvordan foregår det her? Blir man overtrent på samme måte?

Hovedgrunnen til at jeg lurer er at jeg har tenkt å gå en lenge tur med sekk, svømme 40 min crawl og jogge 1 mil i morgen. Dette høres jo mye ut men det er jo 3 forskjellige former for trening.

Er litt dårlig på å formulere meg til tider desverre, men lurer altså på om dette blir litt for mye av det gode eller om det går fint?
195 høy

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Utholdenhetstrening og overtrening
« #1 : 12. juni 2010, 01:04 »
Øh.. Du kan ikke være litt mer presis med tanke på intensitet osv? Noen idrettsutøvere trener opptil 7 timer dagen i harde perioder.

Uansett så blir du ikke overtrent på 1 dag.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Utholdenhetstrening og overtrening
« #2 : 12. juni 2010, 01:05 »
Hvordan foregår det her? Blir man overtrent på samme måte?

Hovedgrunnen til at jeg lurer er at jeg har tenkt å gå en lenge tur med sekk, svømme 40 min crawl og jogge 1 mil i morgen. Dette høres jo mye ut men det er jo 3 forskjellige former for trening.

Er litt dårlig på å formulere meg til tider desverre, men lurer altså på om dette blir litt for mye av det gode eller om det går fint?

Har du planer om å gjøre dette fremover? I tilfellet hvor ofte osv?
Tror ikke du skal bekymre deg for akutt overtrening om du gjør dette en dag, for å si det slik.
Å selvfølgelig vil det være vanskeligere og overtrene, og lettere for nervesystemet å hente seg inn om du fyller på med god og kaloririk mat.

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Utholdenhetstrening og overtrening
« #3 : 12. juni 2010, 01:17 »
Skjønner at jeg burde inkludert hvor ofte dette skjer. Altså jeg svømmer ca 3 ganger i uka, jogger ca 4 og går 1-2 turer med sekk hver uke så i morgen må jeg nesten gjøre alt for å rekke dette. Men regner med det går fint så lenge det ikke skjer hele tiden?

Tenker ikke bare på om jeg blir overtrent av det men om det blir for mye av det gode, altså at jeg får dårlig effekt av treningen?
195 høy

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Utholdenhetstrening og overtrening
« #4 : 12. juni 2010, 01:19 »
Skjønner at jeg burde inkludert hvor ofte dette skjer. Altså jeg svømmer ca 3 ganger i uka, jogger ca 4 og går 1-2 turer med sekk hver uke så i morgen må jeg nesten gjøre alt for å rekke dette. Men regner med det går fint så lenge det ikke skjer hele tiden?

Tenker ikke bare på om jeg blir overtrent av det men om det blir for mye av det gode, altså at jeg får dårlig effekt av treningen?

Arbeidsmengden er ikke for høy. Men så var det den intensiteten da.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Utholdenhetstrening og overtrening
« #5 : 12. juni 2010, 01:24 »
Arbeidsmengden er ikke for høy. Men så var det den intensiteten da.
Svømming: Fra medium til høy intensitet

Gåing med sekk: Går fort(?)

Jogging 1 mil: Er ikke i stand til å jogge denne distansen noe fortere enn seint så tar det rolig her :p
195 høy

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Utholdenhetstrening og overtrening
« #6 : 12. juni 2010, 01:30 »
Definisjonen av overtrening er tap av prestasjon på grunn av for mye trening.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Utholdenhetstrening og overtrening
« #7 : 12. juni 2010, 01:31 »
Definisjonen av overtrening er tap av prestasjon på grunn av for mye trening.

En definisjon er greit nok, men hva individer bruker ordet til, i ulike sammenhenger og til tider og utider er noe annet.

For å streke under poenget: Føl deg frem, se hvordan formen er, se hvordan du reagerer, en må prøve ting før en vet hvordan de ender Smiley

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Utholdenhetstrening og overtrening
« #8 : 12. juni 2010, 11:40 »
Hvordan foregår det her? Blir man overtrent på samme måte?

Hovedgrunnen til at jeg lurer er at jeg har tenkt å gå en lenge tur med sekk, svømme 40 min crawl og jogge 1 mil i morgen. Dette høres jo mye ut men det er jo 3 forskjellige former for trening.

Er litt dårlig på å formulere meg til tider desverre, men lurer altså på om dette blir litt for mye av det gode eller om det går fint?

Når du trener så bryter du ned forskjellige deler av kroppen, som responderer med å bygge den opp igjen, litt sterkere enn den var før treninga. (Dette tar vanligvis 1-2 dager.)

Hvis du systematisk påfører kroppen ny trening før den har rukket å bygge seg opp til et høyere nivå vil kroppen gradvis bli svakere og svakere, dvs. du blir overtrent.

Det er selvsagt mulig å kjenne om man blir overtrent, men feilen mange gjør når de føler at treningseffekten ikke blir som ønsket er at de tror de trener for lite, og øker mengde og intensitet når de burde gjort det motsatte.

Overtrening er svært individuelt, men det finnes noen tommelfingerregler som kan være lure å følge..:

- Bygg stein på stein. Ikke gå fra inaktiv til å trene knallhardt over natta.
- Spis mye og sunn mat.
- Pass på at du alltid får minst 8 timers søvn pr. natt. P.Nordthug kan finne på å sove opp til 12 timer!
- Aldri tren knallhard trening 2 dager på rad.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!