Skrevet av Emne: Jobbe offshore  (Lest 46090 ganger)

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: Jobbe offshore
« #30 : 08. februar 2008, 09:36 »
Høyskoler over hele landet har masser av ettertraktede ingeniørutdanninger å tilby. Smiley
Bachelor i Prosessteknologi kunne kanskje vært en ting.

Utlogget Pitbull1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 680
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 680

Sv: Jobbe offshore
« #31 : 08. februar 2008, 10:02 »
Du trenger ikke å ta høyere utdannelse for å jobbe i nordsjøen. Feks brønnservice faget. Etter 2år på skolen så er det opplæring på land, derretter ut i lære i 2 år.

Har selv jobbet med wireline i 12år, 9 år på plattformer, deretter 3år på land.
Wireline, der kjører vi feks forskjellige tools i brønnen, for å finne ut hvordan status på den er. Er det mye scale, er det hull i røret, er det lekasje, hvor kommer vann/ olje / gass strømmen fra. Isolere soner med vann; og få ut mer Olje. Hos oss driver vi med Wireline, Logging, og traktor ( en kjekk ting som vi kan kjøre inn i brønnen, når ikke tyngdeloven er lenger gjeldene )

Jobber offshore. Kokk, rengjøring, eletrikkere, stilasbyggere, mekanikkere, brønnservice ( pumping, wireline, logging, traktor, sementering, coiled tubing, snubbing ) boring ( roustabout,roughneck, tårnfolk, ass driller, driller) kran folk, kontor personel osv osv.
Der ute er det ett helt lite samfun.

Ett kurs på 8uker gir deg desverre ingenting, hvis du ikke har noe annet relavant jobb/studie bakrund. At en blir kastet jobb tilbud mot seg, er kun en sannhet når en har erfaring. Da mangler det heller ikke på tilbud.

Jobber du innen wireline og ønsker å spesialisere deg innen brønntraktor, så kan du reise ut i den store verden og. AKWS har jobber rundt om i verden med denne kjekke traktoren.

Lønna er bra. og fritiden BEDRE Smiley En kan bo hvor som helst i dette langstrakte landet.

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Jobbe offshore
« #32 : 08. februar 2008, 13:53 »
virker som om vis man bare har ingeniør utdannelse så får man jobb der med en gang...  de søkes jo etter hele tiden.

så starte med fagbrev er blindvei det altså? gå kurs for å jobbe på borredek og tjne 7-800 er høyeste man kommer?

Du her litt rett i dette, men det som er problemet er at folk som går rett fra allmenne fag og inn på f.eks elektro ingeniør ikke har peiling på annet enn administative ting, samt er ubrukelige ute i anlegget hvis ting går galt.
En med fagbrev har hatt lærlingetid å gjort mye kobling og lært en del om elektriske anlegg i felten, ikke bare i boka.
Har vært borti mye udugelige folk som kommer rett fra høyskole med sine fancye grader, men har ikke peiling på en dritt!
Heldigvis finnes det voksne folk med erfaring som hiver seg inn på ingeniørskolen!
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Jobbe offshore
« #33 : 08. februar 2008, 14:32 »
Du her litt rett i dette, men det som er problemet er at folk som går rett fra allmenne fag og inn på f.eks elektro ingeniør ikke har peiling på annet enn administative ting, samt er ubrukelige ute i anlegget hvis ting går galt.
En med fagbrev har hatt lærlingetid å gjort mye kobling og lært en del om elektriske anlegg i felten, ikke bare i boka.
Har vært borti mye udugelige folk som kommer rett fra høyskole med sine fancye grader, men har ikke peiling på en dritt!
Heldigvis finnes det voksne folk med erfaring som hiver seg inn på ingeniørskolen!
Tullete gammeldags snakk! Hadde det ikke vært for disse høyskolehodene så hadde ikke vært noen ting fagbrev-ræva di kunne flytta rundt på=)

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Sv: Jobbe offshore
« #34 : 08. februar 2008, 17:18 »
Tullete gammeldags snakk! Hadde det ikke vært for disse høyskolehodene så hadde ikke vært noen ting fagbrev-ræva di kunne flytta rundt på=)

Sier bare det som er fakta...
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget Mr. Regresjon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 128
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 139

Sv: Jobbe offshore
« #35 : 08. februar 2008, 17:25 »
Uti fra egen erfaring så så må jeg si meg enig i hva Crudeoil sier. Har selv fagbrev innen tømmring. Har vært borti mye rart for å si det slik. Rene ingeniører rett fra almenfag kan ikke en dritt. Lenge leve ingeniører med praktisk bakgrunn.   
220 - 160 - 222,5 = 602,5

Utlogget unfit

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

Sv: Jobbe offshore
« #36 : 06. mars 2008, 02:22 »
Virker ikke som det er så lett å få jobb offshore; www.iolja.com

Utlogget Warren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 64

Sv: Jobbe offshore
« #37 : 21. juni 2010, 00:57 »
haha noe som er veldig offtopic og vet at dette er en gammel tråd men lurte bare på om noen vet om det er trenings studio på rigger ?

Utlogget mindviruz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Jobbe offshore
« #38 : 21. juni 2010, 09:03 »
haha noe som er veldig offtopic og vet at dette er en gammel tråd men lurte bare på om noen vet om det er trenings studio på rigger ?

Jepp, men veldig variert hvor bra de er utstyrt, desverre. Men med litt fantasi, så går det stort sett bra.
Jeg måtte bruke dips stativet ute til knebøyrack. Det var USTØDIG, men det gikk Smiley

Når jeg var offshore, likte jeg best å skyndte meg ned etter skiftet på dagtid (Hadde treningsklær i gardeoben, eller under kjeledressen) så gå rett til midddag etterpå. Litt før skiftet var over gikk jeg alltid inn på kjøkkenet og tok meg litt frukt som jeg gikk å knasket på for å få litt energi. På den måten hadde jeg en 60-70 minutter på meg til å trene og spise middag, så var det rett i dusjen og sove godt i vel 9 timer før neste skift Smiley
Usosialt, men effektivt Smiley
Gidder ikke sitte å se film til langt på natt i stua og være trøtt og uopplagt halve turen slik som mange gjør..

Når jeg jobbet nattskift, stor jeg opp ca to-tre timer før skiftet begynte, tok meg ett egg og en frukt før jeg gikk ned og trente, etterpå var det rett i dusjen, rett til frokost (som da blir middagsmat egentlig) og rett ut på skift.
Lettest å snu døgnet hvis du legger deg rett etter nattskift, for de fleste.

Evt. kan man bruke ene uken offshore til deload..

Funket kjempebra, og så har man fri i 4 uker hvor man kan gå til gymmet på dagtid når det er nesten tomt Smiley

Utlogget Warren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 64

Sv: Jobbe offshore
« #39 : 21. juni 2010, 15:33 »
sounds good Smiley har tenkt og ta offshore sikkerhets kurs nå snart. jeg har stillas kurs bevis og er ganske keen på og jobbe offshore men tror dere det er vanskelig og få jobb som stillasbygger offshore og hva er timelønn sånn ca ?

Utlogget mindviruz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Jobbe offshore
« #40 : 21. juni 2010, 17:21 »
sounds good Smiley har tenkt og ta offshore sikkerhets kurs nå snart. jeg har stillas kurs bevis og er ganske keen på og jobbe offshore men tror dere det er vanskelig og få jobb som stillasbygger offshore og hva er timelønn sånn ca ?

Går vel mest på fastlønn + en liten ekstra timelønn/nattillegg/mudtillegg når du er ute.

Men som jeg leser lenger opp i tråden tror noen at man tjener 7-800.000 på boredekk. Og det er tull. Man tjener rundt 500.000tallet hvis man følger en fast 2-4 rotasjon, uten kurs på fritiden, og uten ekstra overtid ute (dvs. flere dager ute, siden man ikke jobber overtid i boring, fordi at man har to skift (natt/dag)).
Men normalt sett må man på noen kurs på fritiden, og kanskje litt overtid, så i praksis blir det normalt sett rundt 600.000 tallet.
Men første året blir det veldig mye kursing, hvis du skal jobbe i boring.
Noen jeg jobbet med nærmet seg en million på ett år som roughneck på boredekk. Men de jobbet MYE overtid!

Som stillasmann får du vel kanskje disponible perioder du må reise mange korte turer ut og inn på oppdrag, alt etter stillas behovet? Så du får mest sannsynlig fastlønn vil jeg tippe, og alt etter hvor mye du blir sendt ut (og hvor mange ekstraturer du får mulighet til/eller vil) så får du lønn utover fastlønnen.
Skal jeg ta fingeren i luften å gjette tipper jeg 5-600.000 er normalt på ett år...

Ta sikkerhetskurset du. Men søk gjerne på stillinger før du tar kurset også, så kanskje du får det sponset Smiley Plutselig trenger de masse folk, og plutselig trenger de ingen. Bare å følge godt med å være på hugget når de plutselig har behov for mannskap.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Jobbe offshore
« #41 : 21. juni 2010, 17:30 »
+ har man kontakter.
feks faren til en kompis jobber der ute etc..utnytt det!!
noe jeg skal... Tongue bare pass på at han ikke også har tenkt seg ut og så får du jobben istede for han..der ryker kompishoodet. men kynisk hvis man ska komme fram her i livet (ofte).

Utlogget mindviruz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

Sv: Jobbe offshore
« #42 : 21. juni 2010, 19:24 »
+ har man kontakter.
feks faren til en kompis jobber der ute etc..utnytt det!!
noe jeg skal... Tongue bare pass på at han ikke også har tenkt seg ut og så får du jobben istede for han..der ryker kompishoodet. men kynisk hvis man ska komme fram her i livet (ofte).

Enig med deg. Førstemann til mølla, enkelt og greit...

Utlogget treningerlivet

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 222
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 222

Sv: Jobbe offshore
« #43 : 03. mars 2011, 00:35 »
Skjeldent noen som ligger over 500 000 uten maaasse overtids jobbing..

Både Pappa som jobber i hydro som prosesteknikker (jobber ikkje så mye overtid siden han ikkje gidder), han tjener 500, og naboen som jobber i statoil som elektriker tjener rundt det samme uten noe særligt overtid.

(Ja, vet at hydro og statoil er det "samme" nå, men disse lønnseksempela er tatt før det skjedde)

Maaange som skryter på seg "noen" ekstra kroner ja..

Har en bror som jobber som kokk på båt, 1 måned ute, 1 måned heime. Regna med 400 000 i året cirka. (Supply båt).
Så båt er ikkje så dumt det heller.

Kjenner en kar som jobber offshore for StatoilHydro, han er vel ingeniør, 2 uker på, 4 uker hjemme... tjener godt over millionen i året! Så kan du kanskje si at det kunne han oppnådd på land og, men så har du gunstig skatt, mye fri osv..

Utlogget RoBeRt0

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 410
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 410

Sv: Jobbe offshore
« #44 : 01. november 2011, 13:55 »
Våkner til livet denne posten igjenn !

Lurte på om noen hadde litt informasjon om hva som kreves for å få jobb som stillasbygger offshore.
Har evt tenkt å ta desse kursene :

OLF Sikkerhetskurs
Stillaskurs §13 ( er dette rett kurs?)

Ser de fleste som søker etter folk ønsker fagbrev eller 4 års relevant erfaring, men det er vel en liten mulighet vist trangen for folk er stor nok ?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!