Skrevet av Emne: Spisedag- Deprimert!  (Lest 3036 ganger)

Utlogget astrotrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

Spisedag- Deprimert!
« : 22. april 2006, 16:21 »
Som sikkert veldig mange av dere der ute så passer jeg veldig nøye på hva jeg spiser 6 dager i uka.
Som anbefalt i mange artikler har jeg en spisedag i uken (lørdag) hvor jeg spiser det jeg har lyst på og føler for.
Dette angivelig for å holde forbrenningen oppe og moral Smiley

Men hver eneste lørdag skjer det samme, jeg går på bakeriet og kjøper en skillingsbolle, og en sjokomelk, så kanskje en soft is i sola og pizza til middag.
Sånn midt på dagen en gang så smeller det.... Jeg får ekstrem dårlig samvittighet, føler meg feit og oppblåst, føler meg ikke frisk og direkte usunn.
Jeg blir deprimert og i dårlig humør, føler jeg svikter mine mål og mine løfter til meg selv.
Det nytter ikke å si at dette er anbefalt og "bra" for meg.

Hvor mange av dere opplever det samme?
Er det så bra med en slik spisedag eller bedre å spise sunt 7 dager i uka istedet?

Sitter her nå og føler meg direkte uvel, kjipt for jeg gleder meg som regel til å unne meg litt søte ting når jeg lever på grove produkter, proteinrik mat, shakes og vill ris, kylling etc etc. bruker nesten ikke noen ferdig produkter hele uka, men når spisedagen kommer så har jeg et for j*vlig.
Hvorfor får jeg så villt dårlig samvittighet bare jeg spisser 1 soft is? Tongue

Kjipt

Utlogget affair

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 264
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 264

SV: Spisedag- Deprimert!
« #1 : 22. april 2006, 16:28 »
Skjønner godt hva du mener, blir akkurat samme følelsen om jeg spiser godis eller er ute og drikker med venna mine. Spesielt når jeg er ute og drikker med venna mine, for da går jeg jo glipp av 2 dager med at jeg ikke jeg har så grusomt mye matlyst neste dag etter fylla.

Men jeg tror det er meninga at man skal ha spisedager fordi man føler at man har trang til å spise litt usunn mat, skal jo tro at om du ikke har det behovet så trenger du jo ikke å spise det.. Men prøv deg en lørdag uten den spisedagen, tipper at du har et enormt sug etter noe usunt da Smiley Og at du får dårlig samvittighet er jo bare en litt pusher for at du skal klare å spise sunt resten av uken. Så kan være en fordel at du får dårlig samvittighet den dagen, siden lysten på å være sunn blir ekstra stor etter det Smiley


Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Spisedag- Deprimert!
« #2 : 22. april 2006, 16:33 »
Har også spisedag hver lørdag nå...
Forige lørdag spise jeg masse sjokolade.. og det ente med at jeg ble sjuk! ( kastet opp og slikt... vet jo ikke om det er på grunn av dette da..)

de andre spisedagene har jeg holdt meg unna så mye fett, bare spist masse karbohydrater. så sist lørdag fikk jeg også den følelsen som du snakker om over her..
I dag blir det ikke noe fett, kan du si..

Men jeg er så glad i mat, så jeg får heldigvis ikke dårlig samvittighet over all maten jeg spiser i dag..
vi har fortjent der, vi som er så flinke resten av uka!!
så det så.. Wink

Lykke til fra Marianne
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Spisedag- Deprimert!
« #3 : 22. april 2006, 16:38 »
skjønner veldig godt hva du mener, sitter med egen spisedag, og har faktisk akkurat spist en skillingsbolle jeg også(!)
Har gått på vekta tidligere i dag og alt ser ut til å gå i rute, vekta er på vei nedover.

Derfor har jeg sinnsykt dårlig sammvittighet for det jeg har klart å trykke i trynet i dag!
Hvorfor spise usunt en dag når man holder på å passe på hva man spiser seks dager i uka? Det blir jo som å straffe seg selv for å være flink?
Hvorfor belønne seg med en skade når man har holdt seg selv skadefri i lang tid?

Jeg tror mye egentlig ligger psykologisk i denne saken her, og grunnen til denne "spisedagen" er for å bryte det mønsteret med "deprimerende" spising resten av uka.
Mat er jo en av hovedgrunnene til å overleve, og ligger ganske langt oppe på "maslows behovspyramide".

Vil tro at om man spiser alt for mye rutinert og "kjedelig" kost som ikke gir sinnstemning vil man etter hvert bli psykisk nedslitt (noe jeg har merket etter en del harde uker på deff), dette går så utover treningsglede og dermed ut over resultater som dermed går ut over humøret (for oss som lever litt for treninga).


Utlogget starfriend

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

SV: Spisedag- Deprimert!
« #4 : 22. april 2006, 16:41 »
skjønner hva du mener jeg og:) jeg har sluttet med spise dag, jeg spiser heller litt ekstra mat hvis jeg føler meg sulten en dag
f.eks om jeg tar meg en pakke nudler på onsdag (450kcals), så kanskje 2 ekstra skiver på fredag.... så driter jeg i spisedag:)
klarer meg alt i alt bra uten spiserdager! angret alltid så mye dagen etterpå at jeg sluttet med det:) selv om jeg føler selv jeg har fortjent det;) hehe, blandet følelser kan en si Cheesy

andreassk

  • Gjest
SV: Spisedag- Deprimert!
« #5 : 22. april 2006, 16:46 »
At man har en spisedag betyr ikke  nødvendigvis at man skal spise usunt. Poenget er å øke i kcal for å holde forbrenninga opp sant.., kan like gjerne spise det samme som du gjør de andre 6 dagene, bare at du må spise mer! Spiser du fks salat og kyllingfilet til middag til vanlig kan du gjerne fordoble middagen men med det samme innholdet.

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Spisedag- Deprimert!
« #6 : 22. april 2006, 16:51 »
Det er det jeg gjør i prakis. Det typiske som skjer er at jeg går og er litt godtersyk hele uken, og når spisedagen først kommer, har jeg ikke spesielt lyst på søte ting.

Ikke tenk slik at dere MÅ spise usunt, men for all del unn dere alt der får lyst på, dersom lysten er der. Kjenner de verste dagene i dietten er dagene som kommer etter spisedagen, da jeg har særdeles lyst på søtsaker!
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget astrotrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

SV: Spisedag- Deprimert!
« #7 : 22. april 2006, 16:55 »
De andre 6 dagene i uken når jeg spiser sunt (og god mat må jeg legge til) så føler jeg meg helt topp, føler meg aldri sulten, føler at jeg tar vare på meg selv og gir meg selv det kroppen min trenger av næring.

Tror det også kan ha med å gjøre at de 6 dagene spiser jeg meg aldri mett, og når jeg blir mett så føler jeg det som noe rart og ubehagelig.

Men hoved spørsmålet: Er det dumt å spise knall sunn mat og ligge på omtrent samme kalorie inntak i lange perioder?
Bidrar økt kalorie inntak (sunt eller usunt) den ene dagen til noe mer enn bare en moral støtte for å ha spist sunt andre dager?

Jeg vet nemlg at jeg klarer meg helt fint med feks en slik dag i måneden eller kutte ut helt.

andreassk

  • Gjest
SV: Spisedag- Deprimert!
« #8 : 22. april 2006, 16:56 »
Isåfall, bytt ut de dextrosen/druesukkeret eller hva du heller i deg før/etter trening med sjokolade. Sjokolade er jo perfekte karbs med høy GI..

Jeg har spisedag idag, den har hittil bestått av 12 brødskiver, 2 shaker og litt frukt. Har ikke fått spesielt oppblåst mage, føler meg ikke spesielt dårlig heller. (At jeg hadde en dårlig trening tror jeg ikke hadde noe med kcal inntaket mitt)

Utlogget affair

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 264
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 264

SV: Spisedag- Deprimert!
« #9 : 22. april 2006, 16:57 »
Jeg kasta også som marianne opp av dårlig mat engang :X

Frossen pizza og cola :x Skumle saker  Kiss

andreassk

  • Gjest
SV: Spisedag- Deprimert!
« #10 : 22. april 2006, 16:59 »
De andre 6 dagene i uken når jeg spiser sunt (og god mat må jeg legge til) så føler jeg meg helt topp, føler meg aldri sulten, føler at jeg tar vare på meg selv og gir meg selv det kroppen min trenger av næring.

Tror det også kan ha med å gjøre at de 6 dagene spiser jeg meg aldri mett, og når jeg blir mett så føler jeg det som noe rart og ubehagelig.

Men hoved spørsmålet: Er det dumt å spise knall sunn mat og ligge på omtrent samme kalorie inntak i lange perioder?
Bidrar økt kalorie inntak (sunt eller usunt) den ene dagen til noe mer enn bare en moral støtte for å ha spist sunt andre dager?

Jeg vet nemlg at jeg klarer meg helt fint med feks en slik dag i måneden eller kutte ut helt.


Den ene dagen hjelper deg å holde forbrenninga høy.. Mulig den er litt oppskrytt, ikke vet jeg..

Kan være greit å ha spisedagen på en dag du trener..

Utlogget astrotrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

SV: Spisedag- Deprimert!
« #11 : 22. april 2006, 17:08 »
Noen som har noen artikler på allurat dette?

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Spisedag- Deprimert!
« #12 : 22. april 2006, 17:40 »
Jeg tror mye egentlig ligger psykologisk i denne saken her, og grunnen til denne "spisedagen" er for å bryte det mønsteret med "deprimerende" spising resten av uka.
Mat er jo en av hovedgrunnene til å overleve, og ligger ganske langt oppe på "maslows behovspyramide".

Vil tro at om man spiser alt for mye rutinert og "kjedelig" kost som ikke gir sinnstemning vil man etter hvert bli psykisk nedslitt (noe jeg har merket etter en del harde uker på deff), dette går så utover treningsglede og dermed ut over resultater som dermed går ut over humøret (for oss som lever litt for treninga).

Tror du er inne på noe viktig her. Jeg er for min del så lei av all den maten jeg propper i meg hver lørdag at jeg ikke orker tanken på slik mat ellers i uken. Når behovet melder seg under innkjøpet til lørdagen på fredags kveld, klarer jeg fint å holde meg noen timer.

For min del har det også med innstillingen min å gjøre. Det virker som om du har følelsen av at du "sprekker", og ikke klarer mer. Spisedagen er for meg en del av dietten, et hjelpemiddel for å nå de målene jeg har satt meg. Jeg er altså innstilt på at spisedagen skal komme, og hva dens hensikt er. På denne måten opplever jeg den utelukkende positiv, med unntak av at midjen vokser utav helsike.

Hvorfor kutte ut spisedagen når man enkelt, for ikke å si enklere, når sine mål like kjapt med den, som uten den?

Utlogget Jaguaren

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

SV: Spisedag- Deprimert!
« #13 : 22. april 2006, 18:45 »
Isåfall, bytt ut de dextrosen/druesukkeret eller hva du heller i deg før/etter trening med sjokolade. Sjokolade er jo perfekte karbs med høy GI..



sjokolade har faktisk ikke så høy GI på grunn av all fettet så det er ikke det beste å spise
etter trening ,

Personlig Trener på S.A.T.S
Konkurrende utøver i Athletic Fitness.

Meritter:
10. plass  NM 2003 Athletic Fitness +180cm
  8. plass  Sandefjord GP 2004 AF +180cm
  9. plass  Body Open 2005 +180cm
  6. plass  Sandefjord Open 2006 FF
  3. plass  OSLO Grand Prix 2006 AF +180cm

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Spisedag- Deprimert!
« #14 : 22. april 2006, 18:52 »
Tror du er inne på noe viktig her. Jeg er for min del så lei av all den maten jeg propper i meg hver lørdag at jeg ikke orker tanken på slik mat ellers i uken. Når behovet melder seg under innkjøpet til lørdagen på fredags kveld, klarer jeg fint å holde meg noen timer.

For min del har det også med innstillingen min å gjøre. Det virker som om du har følelsen av at du "sprekker", og ikke klarer mer. Spisedagen er for meg en del av dietten, et hjelpemiddel for å nå de målene jeg har satt meg. Jeg er altså innstilt på at spisedagen skal komme, og hva dens hensikt er. På denne måten opplever jeg den utelukkende positiv, med unntak av at midjen vokser utav helsike.

Hvorfor kutte ut spisedagen når man enkelt, for ikke å si enklere, når sine mål like kjapt med den, som uten den?

Er helt enig med deg, det henger bare igjen litt dårlig samvittighet som egentlig ikke burde være ett tema i det hele tatt.
Jeg har jo tross alt godt av det også, så hvorfor ikke leve litt ledigere en dag i uka?
Jeg merker at når jeg tar spisedagen på alvor har jeg også mindre godtesug resten av uka, da jeg vet at jeg får belønningen min i slutten av den lange tunnelen.

Håper bare samvittigheten min klarer å bli overtalt av den høye romlinga fra magen Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!