Skrevet av Emne: Er det dumt å kombinere styrketrening med kardiotrening?  (Lest 2317 ganger)

Utlogget Thomas86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Normalt trener alle musklene i kroppen 3 ganger i uka, men jeg liker også å ha god kondiss, derfor trener jeg kardio (jogging, sykkling osv..) de dagene jeg ikke trener styrke. Er dette dumt for styrketreninga?

Utlogget Selected

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 517
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 517

hvis du sørger for å få nokk hvile og spise nokk mat. så ser jeg ingen grunn til å la være hvis du vill ha god kondis.

L
DIE HARD

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Kondisjon er defintivt positivt for helsa di. Denne typen trening vil også kreve resititusjon, samtidig som det svir av en hel del energi, så det er ikke optimalt sammen med hverken trening for styrke eller muskelvekst. Det blir mest et spørsmål om hva du vil prioritere.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Litt kardio etter styrketreningen vil faktisk kunne redusere restitusjonstiden, men som Caepp skriver bruker det energi, så du må spise mer.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Litt kardio etter styrketreningen vil faktisk kunne redusere restitusjonstiden, men som Caepp skriver bruker det energi, så du må spise mer.

Her var det snakk om kardio de dagene han ikke trener styrke. Smiley

Utlogget xander

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 260
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 260

litt kardio er bare bra ved siden av styrke trening da hjertet er med på å bestemme hvor mye muskelmasse du kan legge på deg, hjertet pumper blodet ut i musklene dine og jo større pumpe jo bedre er det. men som de andre har sagt allerde må du spise mer! legg kardioen til tidlig på dagen så blir du ekstra sulten og spiser mer resten av dagen!

Utlogget Thomas86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Vil blodårene da bli mer synelig hvis jeg trener mer kardio?

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Skal du har frem blodårene, så bør du ned i fettprosent. Kardio kan være et fint hjelpemiddel, men kosten vil være avgjørende.

Utlogget Thomas86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Trente mye kardio i sommer. Tidlig om morningen, slik at fettforbrenningen øker som bare det. Husker at jeg fikk store blodårer, spesielt i armene. Men da jeg sluttet med denne treningen forsvant disse. Men samtidig føler jeg at jeg ikke har lagt noe mer på meg siden i sommer. Finnes det en sammenheng her?

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

At kardio kan øke blodsirkulasjonen, og dermed gjøre blodårene mer synlig er vel kanskje en mulighet, litt usikker på det (sikkert flere her som kan si noe om det). Regner da med at du snakker om permanent synlige blodårer? De tydeligste blodårene får du i hvert fall med lav fettprosent.

Utlogget Thomas86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Jepp, jeg hadde det permanent, værtfall i den perioden jeg trente mye kardio.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Regner med f.eks HITman kan gi deg et godt svar på dette. Prøv en PM hvis ingen kommer med et bedre svar her. Jeg er i hvert fall på relativt tynn is når det gjelder dette.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Trente mye kardio i sommer. Tidlig om morningen, slik at fettforbrenningen øker som bare det. Husker at jeg fikk store blodårer, spesielt i armene. Men da jeg sluttet med denne treningen forsvant disse. Men samtidig føler jeg at jeg ikke har lagt noe mer på meg siden i sommer. Finnes det en sammenheng her?

Sikker på at du ikke la på deg litt ekstra fett da du sluttet med cardio? Hard utholdenhetstrening øker hjertets pumpekraft og pumpefrekvens samt blodtrykket, slik at du under en cardioøkt ofte får utvidete og markerte blodårer (vener) under aktivitet. I hvile derimot normaliseres hjertets pumpekraft og blodtrykk, slik at blodårene går klapper mer sammen og går tilbake. Har du trent regelmessig over lengre tid, kan du til dels øke blodvolumet ditt samt blodprosent/hemoglobin (som gir blodet sterkere farge slik at blodårene synes mer), men dette kompenseres av et noe redusert hvileblodtrykk. En del medikamenter samt til dels kostholdsfaktorer kan bidra til økt "vaskularisering", men ellers er dette hovedsakelig et spørsmål om fettprosent og genetikk. Så jeg lurer på om du ikke gikk litt opp i fettprosent likevel..?

En skikkelig utholdenhetsøkt i uka, gjerne intervalltrening, anbefaler jeg alle.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

Skal du har frem blodårene, så bør du ned i fettprosent. Kardio kan være et fint hjelpemiddel, men kosten vil være avgjørende.

Skal det liksom være bra å ha tydelige blodårer?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Han sa vel aldri at det var en fordel, kun at det er et resultat av lav fett %.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!