avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199847 ganger)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #600 : 20. november 2007, 11:00 »
Hva skapte evolusjonen?

Implosjonen


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #601 : 20. november 2007, 11:37 »
Hva skapte skaperen?

Spørsmålet "Hvem skapte Gud?" er det samme som å spørre "hvorfor er alle elefanter grønne?"

Når selve problemstillingen i spørsmålet er basert på en feilaktig antagelse, er det umulig å svare på spørsmålet. Vi må jo først spørre oss om alle elefanter ER grønne. Hvis de så er, kan vi gå videre til neste.

Videre har ateister selv problemstillingen om hvor materie kommer fra. Det er egentlig bare to alternativer: Enten er materie oppstått av seg selv, eller så er det evig. Man kan spørre videre hvor energi kommer fra, og hvor informasjonen kommer fra? Ubesvarte spørsmål finnes i begge leire. Dere må videre tro at denne materien (hvor den enn kom ifra) ble levende og ble omgjort til alt det vi ser rundt oss i dag. Det er tro i begge leire. Når man er villig til å tro at vi er et produkt av steinmineraler og atmosfærestoffer, synes jeg ikke teorien om Gud er så dum likevel.

Spørsmålet "hvem skapte Gud" antar at Gud er påvirket av tid, rom og materie. Alle disse tre elementene må skapes samtidig. Hvis det er materie uten rom, hvor vil du plassere det? Hvis det er materie og rom, men ingen tid; når vil du plassere det? Bibelen svarer på dette med én setning: I begynnelsen (tid) skapte Gud himmelen (rom) og jorden (materie). Gud som skaper er selvsagt utenfor sitt skaperverk, ellers ville han ikke være Gud.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #602 : 20. november 2007, 11:51 »
Det er tro i begge leire.

Det er stor forskjell på å tro på noe som står i en eller annen bok skrevet for flere tusen år siden, og å tro på moderne vitenskap.


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #603 : 20. november 2007, 12:05 »
Det er stor forskjell på å tro på noe som står i en eller annen bok skrevet for flere tusen år siden, og å tro på moderne vitenskap.

I stedet for å kommentere påstandene, kommenterer du kilden og sier hvilken kilde du stoler mest på. Dette er en form for "ad hominem"-argumentasjon.

Uansett er dagens vitenskap en tolkning av fakta, og de samme fakta kan tolkes i kreasjonismens favør. Eksempel:

En dag kjører jeg forbi et hus der det står et halvfullt vannglass på terrassebordet. Så kan man spørre seg. Hvordan kom vannet oppi glasset? Det er to muligheter: 1. Regnet som kom i natt har fylt glasset, dvs. at glasset har stått der siden i går. 2. Noen har fylt vann i glasset i dag, men har satt det igjen ute. Alt vi ser er vannglasset, men vi vet ikke noe mer. Begge teoriene er sannsynlige. Man kan f.eks. bevise at regnet i natt ville føre til ca et halvfullt glass, og dermed så tenker man at det er bevis godt nok. Men dette ”beviset” utelukker på ingen måte den andre muligheten. På lignende måte kan det være vanskelig å avgjøre hvem som har rett i enkeltsaker i denne diskusjonen. Men bevares, noen bevis er tyngre enn andre og noen hull er større enn andre.

Så poenget er: Fakta er fakta, men ulike teorier kan tilsynelatende stemme til samme fakta.
Fakta: Et halvfullt vannglass
Teori 1: Regnet fylte vannglasset
Teori 2: Mennesket fylte vannglasset


*Edit: Dessuten finnes det mange vitenskapsfolk som tror på skapelsen og Bibelen.

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #604 : 20. november 2007, 12:25 »
En liten tankevekker jeg fikk da jeg leste gammel historie her om dagen;

Hvorfor oppstod ikke kristendommen fra dag 1, men fra tidlig middelalder?
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #605 : 20. november 2007, 12:41 »
I stedet for å kommentere påstandene, kommenterer du kilden og sier hvilken kilde du stoler mest på. Dette er en form for "ad hominem"-argumentasjon.

Hvorfor skulle jeg kommentere det du skrev i forrige innlegg? Samme spørsmål har jo blitt besvart om og om igjen her i tråden. Hva med å lese litt om teorien bak Big Bang? Det er den mest sannsynlige forklaringen til universum som vi har idag, og den holder fortsatt vann uansett hvor mye den prøves.

Videre har ateister selv problemstillingen om hvor materie kommer fra. Det er egentlig bare to alternativer: Enten er materie oppstått av seg selv, eller så er det evig.

Ateister som tror på Big Bang har ikke noen problemer her. Big Bang var en eksplosjonsartet ekspansjon av rummet og materien i seg selv (og i og med Big Bang oppsto tiden, derfor finnes det heller ikke noe som heter "før Big Bang").


Uansett er dagens vitenskap en tolkning av fakta, og de samme fakta kan tolkes i kreasjonismens favør. Eksempel:

En dag kjører jeg forbi et hus der det står et halvfullt vannglass på terrassebordet. Så kan man spørre seg. Hvordan kom vannet oppi glasset? Det er to muligheter: 1. Regnet som kom i natt har fylt glasset, dvs. at glasset har stått der siden i går. 2. Noen har fylt vann i glasset i dag, men har satt det igjen ute. Alt vi ser er vannglasset, men vi vet ikke noe mer. Begge teoriene er sannsynlige. Man kan f.eks. bevise at regnet i natt ville føre til ca et halvfullt glass, og dermed så tenker man at det er bevis godt nok. Men dette ”beviset” utelukker på ingen måte den andre muligheten. På lignende måte kan det være vanskelig å avgjøre hvem som har rett i enkeltsaker i denne diskusjonen. Men bevares, noen bevis er tyngre enn andre og noen hull er større enn andre.

Så poenget er: Fakta er fakta, men ulike teorier kan tilsynelatende stemme til samme fakta.
Fakta: Et halvfullt vannglass
Teori 1: Regnet fylte vannglasset
Teori 2: Mennesket fylte vannglasset

Jeg kan bruke fakta fra Donald for å overbevise en fireåring at Donald bor i Andeby, og at han ikke trenger bukser fordi han er Donald.


*Edit: Dessuten finnes det mange vitenskapsfolk som tror på skapelsen og Bibelen.

"Vitenskapsfolk"? Du mener allmenleger, tannleger og lignende som på den listen du presenterte tidligere? Hvor mange biologer finnes det som tror på skapelsemyten?


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #606 : 20. november 2007, 12:47 »

*Edit: Dessuten finnes det mange vitenskapsfolk som tror på skapelsen og Bibelen.

Selvfølgelig er det usedvanlig mange vitenskapsfolk som er kristne og jøder - du ville nok alikevel fått en pinlig kort liste dersom du skulle samlet de som så for seg en bokstavlig tolkning av skapelsesmyten slik den fremstilles i GT.

Og hva så? Det er da helt OK at de trodde det var slik det foregikk når de for tusner av år siden prøvde å forestille seg verdens tilblivelse - det andre som står i bøkene blir jo ikke nødvendigvis av den grunn uten relevans........ De var jo lissom ikke der når det skjedde - så da må en jo teoritisere litt for å finne en plausibel forklaring på hvordan det må ha gått til - det er lov å feile!!
Så å si alle religioner har derfor en eller annen skapelsesmyte - noen kulere enn andre. Den bibelske er rimelig basic og kjedelig egentlig, men skitt au.


PS!
Personlig synes jeg det er helt kult at de fleste evolusjonsbiologer nok stort sett er kristne - så lenge de skiller fag og religion, og det virker det som de fleste greier helt fint.
Dessuten har kunnskapen om disse prosessene gitt ett og annet resultat også da, så de tvinger seg lissom litt på, selv de som var litt forrut for sin tid....... vaksiner, finprikkaure, GMO's, pene hunder og katter, sau, NRF og gris etc Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #607 : 20. november 2007, 12:57 »
Personlig liker jeg noen av de gamle nordamerikanske indianersamfunns skapelsemyter med gigantiske skilpadder og lignende. Vår gamle norrøne skapelsemyte om urkjempjen Ymer som avlet barn ur svetten i sin venstre armhule, og hvor den ene foten hans fikk en sønn med den andre er og ganske så interessant synes jeg. Smiley


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #608 : 20. november 2007, 13:04 »
Personlig liker jeg noen av de gamle nordamerikanske indianersamfunns skapelsemyter med gigantiske skilpadder og lignende. Vår gamle norrøne skapelsemyte om urkjempjen Ymer som avlet barn ur svetten i sin venstre armhule, og hvor den ene foten hans fikk en sønn med den andre er og ganske så interessant synes jeg. Smiley

Hehehe jepp - og det kule med slike myter er at folk har trodd så inni helvete intenst på dem en gang at de i dag ville fått den mest intense Livets-håp-kristen til å få hår på ryggen i rein gremmelse over hvor blindt det går ann å tro.

Det andre kule er at dersom en først synes det er helt kult å tro på en verson, så må en automatisk åpne deg for at alle de andre er eksakt like torverdige også - slikt kan en like Smiley

Selv var jeg f.eks på et møte i går kveld der jeg ble sittende ved siden av en kar som luktet noe så inni helvete svette at jeg i dag glatt kjøper Ymirs venstre armhule-varianten!!!!!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #609 : 20. november 2007, 13:40 »
Hvorfor oppstod ikke kristendommen fra dag 1, men fra tidlig middelalder?

Godt spørsmål.

Gal 4:4  But when the fulness of the time was come, God sent forth his Son, made of a woman, made under the law,

Bibelen sier altså at Jesus kom i "tidens fylde", med andre ord: Når tiden var moden.
Hva det innebærer har jeg ikke et fullgodt svar på.

Her er litt fra "Barnes Notes on the Holy Bible" (oversatt):

1. Tiden stemte overens med profetiene i Gamle Testamentet.
2. Historien som hadde gått beviste at menneskene trengte en frelser.
3. Gunstig tid til utbredelse: I romertiden var det blitt lettere å reise og kommunisere enn tidligere. Det var ingen pågående krig i området. Det var jøder mange steder rundt om i verden, og det greske språket ble snakket i en betydelig del av verdenssentrumet, i motsetning til tidligere.

Det kan også være andre og ukjente årsaker til at tiden var moden da.

Hvorfor skulle jeg kommentere det du skrev i forrige innlegg? Samme spørsmål har jo blitt besvart om og om igjen her i tråden. Hva med å lese litt om teorien bak Big Bang? Det er den mest sannsynlige forklaringen til universum som vi har idag, og den holder fortsatt vann uansett hvor mye den prøves.

Ateister som tror på Big Bang har ikke noen problemer her. Big Bang var en eksplosjonsartet ekspansjon av rummet og materien i seg selv (og i og med Big Bang oppsto tiden, derfor finnes det heller ikke noe som heter "før Big Bang").

Jeg vet at vi har diskutert dette før, men det er likevel ikke noe godt svar på hvor materie kommer ifra. Hva eksploderte, og hvor kom energien fra? Skulle ikke en sånn eksplosjon/ekspansjon medføre en jevn fordeling av materie i rommet, hvilket ikke er tilfelle? Hvordan oppstod alle grunnstoffene etter Big Bang? Det er mange problemer knyttet til Big Bang-teorien.

Selv flere ikke-kristne vitenskapsfolk tviler på teorien. I magasinet New Scientist fra 22 mai 2004 gikk flere forskere ut mot teorien:

BIG bang theory relies on a growing number of hypothetical entities - things that we have never observed. Inflation, dark matter and dark energy are the most prominent. Without them, there would be fatal contradictions between the observations made by astronomers and the predictions of the big bang theory. In no other field of physics would this continual recourse to new hypothetical objects be accepted as a way of bridging the gap between theory and observation. It would, at the least, raise serious questions about the validity of the underlying theory.
http://www.newscientist.com/article/mg18224482.900-bucking-the-big-bang.html

Det er likevel interessant å lese dette i Bibelen:
Isa 45:12  I have made the earth, and created man upon it: I, even my hands, have stretched out the heavens, and all their host have I commanded.

Det står at i skapelsen så "strakk" Gud ut himlene. Sagt på en annen måte: Han utvidet universet. Om hvorvidt dette er en korrekt tolkning, kan jeg ikke si sikkert, men det ligner jo litt på teorien om Big Bang, som jo er en utvidelse av universet. Så kanskje vi ikke er helt uenige likevel.

Jeg kan bruke fakta fra Donald for å overbevise en fireåring at Donald bor i Andeby, og at han ikke trenger bukser fordi han er Donald.

Selv om du tror at Bibelen er like usannsynlig som Donald, kan du ikke sammenligne Bibelen med Donald. Donald har aldri hevdet å være sann. Du må i stedet angripe den argumentasjonen som brukes for at Bibelen er sann.

"Vitenskapsfolk"? Du mener allmenleger, tannleger og lignende som på den listen du presenterte tidligere? Hvor mange biologer finnes det som tror på skapelsemyten?

Dette er vrøvl. Det var mange forskere med relevant utdannelse på den lista, og noen med mindre relevant utdannelse, og du hang deg opp i sistnevnte. Lista er selvsagt heller ikke fullstendig, men et utvalg.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #610 : 20. november 2007, 14:23 »
Godt spørsmål.

Gal 4:4  But when the fulness of the time was come, God sent forth his Son, made of a woman, made under the law,

Bibelen sier altså at Jesus kom i "tidens fylde", med andre ord: Når tiden var moden.
Hva det innebærer har jeg ikke et fullgodt svar på.

Her er litt fra "Barnes Notes on the Holy Bible" (oversatt):

1. Tiden stemte overens med profetiene i Gamle Testamentet.
2. Historien som hadde gått beviste at menneskene trengte en frelser.
3. Gunstig tid til utbredelse: I romertiden var det blitt lettere å reise og kommunisere enn tidligere. Det var ingen pågående krig i området. Det var jøder mange steder rundt om i verden, og det greske språket ble snakket i en betydelig del av verdenssentrumet, i motsetning til tidligere.

Det kan også være andre og ukjente årsaker til at tiden var moden da.

Kristen ønsketenkning og apologetikk.


Jeg vet at vi har diskutert dette før, men det er likevel ikke noe godt svar på hvor materie kommer ifra. Hva eksploderte, og hvor kom energien fra? Skulle ikke en sånn eksplosjon/ekspansjon medføre en jevn fordeling av materie i rommet, hvilket ikke er tilfelle? Hvordan oppstod alle grunnstoffene etter Big Bang? Det er mange problemer knyttet til Big Bang-teorien.

Problemer som enkelt forklares med "ikke tenk mer på det, det var gud som skapte alt"? :Smiley

For øvrig, atter igjen: ingenting "eksploderte", Big Bang var en eksplosjonsartet ekspansjon av rummet og materien i seg selv. Og hvorfor skulle det medføre en jevn fordeling av materie i rommet? Og hvem sier at alle grunnstoffene oppsto etter? (det finnes flere teorier om dette).


Selv flere ikke-kristne vitenskapsfolk tviler på teorien. I magasinet New Scientist fra 22 mai 2004 gikk flere forskere ut mot teorien:

BIG bang theory relies on a growing number of hypothetical entities - things that we have never observed. Inflation, dark matter and dark energy are the most prominent. Without them, there would be fatal contradictions between the observations made by astronomers and the predictions of the big bang theory. In no other field of physics would this continual recourse to new hypothetical objects be accepted as a way of bridging the gap between theory and observation. It would, at the least, raise serious questions about the validity of the underlying theory.
http://www.newscientist.com/article/mg18224482.900-bucking-the-big-bang.html

"flere" er ikke det samme som et flertall. Og for øvrig taler vel det faktum at noen forskere påviser at noen av prosessene og teoriene som Big Bang er grunnet i ennå ikke har blitt observert, ikke på noen måte for at den kreasjonistiske fantasivarianten skulle være sann.


Det er likevel interessant å lese dette i Bibelen:
Isa 45:12  I have made the earth, and created man upon it: I, even my hands, have stretched out the heavens, and all their host have I commanded.

Det står at i skapelsen så "strakk" Gud ut himlene. Sagt på en annen måte: Han utvidet universet. Om hvorvidt dette er en korrekt tolkning, kan jeg ikke si sikkert, men det ligner jo litt på teorien om Big Bang, som jo er en utvidelse av universet. Så kanskje vi ikke er helt uenige likevel.

Mer ønsketenkning og apologetikk.


Selv om du tror at Bibelen er like usannsynlig som Donald, kan du ikke sammenligne Bibelen med Donald. Donald har aldri hevdet å være sann. Du må i stedet angripe den argumentasjonen som brukes for at Bibelen er sann.

Argumentasjonene som brukes for å prøve å bevise at historiene i bibelen er sanne er i mine øyne like plausible som hvilken som helst historie i Donald. Så jeg sammenligner bibelen med Donald så mye jeg vil. Imidlertid synes jeg Donald gir et mer moderne og korrekt verdensbilde enn bibelen.


Dette er vrøvl. Det var mange forskere med relevant utdannelse på den lista, og noen med mindre relevant utdannelse, og du hang deg opp i sistnevnte. Lista er selvsagt heller ikke fullstendig, men et utvalg.

Nei, det var ikke mange forskere med relevant utdannelse på den lista.


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #611 : 20. november 2007, 17:21 »
Spørsmålet "Hvem skapte Gud?" er det samme som å spørre "hvorfor er alle elefanter grønne?"

Grunnen til at folk stiller dette spørsmålet, er at religiøse flest argumenterer for Guds eksistens med argumentet "alt må ha en skaper". Dette genererer en uendelig retrogradserie som ikke kan ende med Gud uten å bryte med grunnpremisset.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #612 : 20. november 2007, 17:58 »
Hva skapte skaperen?

Evolusjonen selvfølgelig! (dumbass...)
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #613 : 20. november 2007, 18:07 »
Hva skapte Gud alt sammen av?
Som vi VET er det jo umulig å lage noe ut av ingenting :p

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #614 : 20. november 2007, 18:09 »
Er det noen som har teorier om at Big Bang skapte gud, enten via kreasjon, evolusjon, eller begge deler?
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!