avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199848 ganger)

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #795 : 13. desember 2007, 20:29 »
Du maler et uforholdsmessig moderat bilde av Mr T76' overbevisninger, synes jeg. Én ting er å tro på gud(er), men han påstår at radiometrisk datering ikke virker (hvilket han legger til grunn bl. a. for at verden egentlig er noen få tusen år gammel, og at dinosaurene levde nyligere enn antatt). Dette er en temmelig dristig påstand, med tanke på at radiometrisk datering gjøres med en rekke ulike grunnstoffer med ulike halveringstider som likevel gir samme resultater. Hvis radiometrisk datering ikke virker, betyr det at noen av vitenskapens mest fundamentale vedtatte (og da etterprøvde) lover ikke er korrekte, og at alle de utallige korrekte eksperimentelle hypoteser som er gjort på bakgrunn av dem, bare har stemt ved ren tilfeldighet. Alt dette påstår han selvsagt uten et fnugg av legitim bevisføring.

Metal Man påstår så vidt jeg vet at nazistene aldri gasset jøder, men at jødene i konsentrasjonsleirene stort sett døde av sykdom og sult, i litt mindre tall enn antatt. Mr T76 påstår at vitenskapen idag ikke engang vet hvordan grunnstoffene oppfører seg. Begge overbevisninger er ytterst tvilsomme, og begge individer har en tendens til bare å oppgi svært dubiøse kilder, men jeg vet nå ihvertfall hva jeg oppfatter som mest virkelighetsfjernt ...

Jeg kan ikke si annet en at jeg er helt uenig i både din paralell og din slutning av denne.
Likeledes mener jeg du TOLKER mitt svar dithent at jeg forsvarer MrT76 sitt syn, da har du lest feil. Det gjør jeg ingensteder. Jeg berømmet ham for å FORSØKE å argumentere for sin TRO. Det er noen annet en å si at han har rett :-)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #796 : 13. desember 2007, 20:39 »
Dette orker jeg knapt å gjenta nå, men hvis folk vil tro at en ny type fruktflue er bevis for at vi kommer fra ei suppe for noen millarder år siden, så vær så god. De er innenfor samme dyreslag og parringsdyktige.

Jeg gidder ikke diskutere bananfluer med deg mer, da du åpenbart ikke forstår den genetiske relevansen uansett. Dog, for ordens skyld, den nye fluearten kunne ikke produsere parringsdyktig avkom med den gamle.

Det beste beviset på det du kaller 'makroevolusjon', er uansett de flerfoldige fossilseriene vi har som bevitner en rekke arters utvikling. Du sier selv at visse ting på denne jord stemmer litt for bra til å være tilfeldige - vel, er det tilfeldig at hvalskjelettene fra periode A er litt forskjellige fra hvalskjelettene fra periode B, som igjen er enda litt forskjellige fra dem fra periode C, som omsider begynner å likne mistenkelig mye på landkravlende pattedyr fra periode D? Og i tilfelle du betviler kronologien her (hvilket jeg vet du gjør): Er det tilfeldig at radiometrisk datering med flere forskjellige grunnstoffer, alle med ulike halveringstider, gang på gang anslår de samme fossilenes alder likt?

Kort fortalt så argumenterer Dawkins for at de evolusjonistiske prosesser som mutasjoner, seksuelle rekombinasjoner og sammenblanding som følge av migrasjon fører til en større genetisk "usikkerhet" og variasjon, så kommer naturlig utvelgelse og reduserer denne usikkerheten og dermed bidrar til økt informasjon. Utvelgelsen innsnevrer usikkerheten og øker overlevelsesevnen sier han. Den nye informasjonen er om "hvordan man overlever".

Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at evolusjonister mener at de evolusjonistiske prosesser medfører økt informasjon i genene. Men spørsmålet er jo om dette faktisk skjer i praksis, eller om det bare er en teori som ser pen ut. Dette forblir en teori, da man ikke kan teste om dette vil skje i løpet av noen millioner av år.

Det faktum at han fullstendig analpenetrerte din fremstilling av DNA-ets funksjon, plager deg ikke?

Jeg kunne vel ha slått kontra her og spørre om din velvilje til å sette deg inn i kreasjonismen,

Jeg har diskutert med kreasjonister på amerikanske fora i et par år, og har sett alle argumentene dine før. Sannsynligvis også på alle de samme tvilsomme nettsidene du fikk dem fra.

Du sier jeg er en virkelighetsfornekter enda jeg har forklart tydelig at jeg ikke kan få meg til å tro på en teori som til de grader strider mot naturlovene.

1) Hvilke naturlover? Jeg håper ikke du sikter til kreasjonistvåset om termodynamikk - for å nevne én brøler, er ikke Jorden et lukket system (Solen tilfører energi). Faktum er at din kjennskap til naturlovene er relativt beskjeden. De som har naturlovene som sin profesjon, derimot, aksepterer evolusjonsteorien. Vad konstigt!

2) Du tror på en bokstavlig tolkning av Bibelen, men klarer ikke tro på naturlovstridige teorier? Ubetalelig ...

Jeg driver i tillegg og setter meg inn i argumenter for og imot, og jeg vil derfor si uten blygsel hevde at jeg har mer belegg for å velge hva jeg vil tro på enn flertallet av det norske befolkningen som neppe bruker time etter time på å lese om dette temaet. Du må respektere at det er snakk om hva hver enkelt synes er mest sannsynlig. At flesteparten av vitenskapsfolkene forholder seg til evolusjonsteorien blir brukt som argument til det kjedsommelige. Det synes jeg er pussig å høre fra dere (hvis du er en av dem) som mener at religion "hjernevasker" og hindrer folk i å tenke selv. Hva med å tenke litt selv på tross av hva den etablerte vitenskapen sier? Jeg tenker selv og finner evolusjonsteorien usannsynlig.

Du tenker selv, ja ... jeg antar at det er derfor du velvillig har svelget hver rubbel og bit av propagandapensumet til en 'vitenskaplig' bevegelse bestående utelukkende av mennesker som deler ditt religiøse livssyn?

Og bare for å foregripe det uunngåelige tu quoque-comebacket fra din side: Nei, jeg har ikke svelget noe propagandapensum tilhørende noen 'ateistisk' bevegelse. Kreasjonister jobber med å bevise sin tro. Ekte vitenskapsfolk forsøker å motbevise sin.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #797 : 13. desember 2007, 20:43 »
Jeg kan ikke si annet en at jeg er helt uenig i både din paralell og din slutning av denne.
Likeledes mener jeg du TOLKER mitt svar dithent at jeg forsvarer MrT76 sitt syn, da har du lest feil. Det gjør jeg ingensteder. Jeg berømmet ham for å FORSØKE å argumentere for sin TRO. Det er noen annet en å si at han har rett :-)

Jeg forstår godt at Metal Mans holdninger kan virke mer provoserende, så jeg skal la den parallellen gå, men jeg ser fremdeles ikke den store moralske bragden i å argumentere mot bedre viten. Dette med at (blind) tro er en dyd, er en irrasjonell levning fra mer religiøse, hjernevaskede tider ...

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #798 : 13. desember 2007, 21:04 »
Kreasjonister jobber med å bevise sin tro. Ekte vitenskapsfolk forsøker å motbevise sin.

 Gull

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #800 : 13. desember 2007, 22:30 »
Jeg har selv studert biologi i en 5-6 års tid, deriblandt også evulosjonsbiologi. I tillegg har en selvfølgelig vær mer enn gjennomsnittlig opptatt av naturen fra barnsben av. Jeg føler meg imidlertid særdeles lite kompetent på temaet - så om du føler deg kompetent etter noen timers selvstudium så er jeg evig imponert!!
Min oppfattning etter å ha lest noen av trådene dine er at du har låst deg litt fast, og muuuligens valgt din litteratur noe selektivt........Det du imidlertid gjør helt rett i er å vær særdeles kritisk til det som står skrevet - det er en vitenskaplig plikt! Det virker imidlertid som om du ikke er like kritisk når du leser kreasjonisttekster - det burde du!

Tror folk misforstår hva jeg mente med å si at jeg har lest "noen timer" og mer enn Ola Nordmann. Jeg mente at jeg har lest såpass at jeg mener meg berettiget til å ta et valg. Hvis man bare har fått en side presentert så kan man jo ikke ta et seriøst valg. Jeg sier selvsagt ikke at jeg kan mer og er smartere enn folk som har studert dette i årevis. Jeg skriver også i tråden her for å lære. Det er jo derfor jeg ber dere komme med bevis for evolusjonsteorien, sånn at jeg kan lese dem og gjøre meg opp en formening. Men i stedet så er folk mer interessert i å angripe kreasjonismen, meg og den frekkheten å i det hele tatt stille spørsmålstegn den etablerte vitenskapen.

De fleste er selektive i det man leser. Men det er flere ganger jeg har sjekket med evolusjonistiske kilder, og blitt i tvil om det kreasjonistiske argumentet holder, og dermed vært forsiktig med å bruke det. Jeg sluker ikke rått alt som står på hvilken som helst nettside som er stemplet "kreasjonistisk". Det er flere kreasjonistiske argumenter som er utdatert eller tvilsomme. Selvsagt må man være kritisk. Men noen ganger blir man også litt ivrig er vel rask med å tenke at "dette stemmer sikkert", men jeg prøver å unngå det...

Det hjelper jo ikke om man leser aldri så mye om man ikke skjønner det. Og å spørsmålet er ikke om du vet mer enn Ola Nordmann. For å trekke dette i tvil må du bruke like mye tid som forskrere på feltet, gitt at du er like smart som dem. De fleste av dem har viet livet sitt til å skjønner dette, så at du mener du er kvalifisert til å overprøve dem "fordi du har satt deg mer inn i det enn Ola nordmann" er på grensen til hån av akademia og profesjonsstudium.

Jeg leser litt alternativ helse, derfor er jeg mer kvalifisert enn flertallet av leger.

Jeg hadde matte på ungdomsskolen, ergo er jeg mer kvalifisert enn en økonom.

Ser du hvor jeg går her?

Som jeg sa til Tricepsman så var poenget å si at jeg følte meg berettiget til å ta et valg. Det er du sikkert uenig i, men du får la meg leve i den troen... Jeg sier ikke at jeg er smartere enn vitenskapsfolk. Jeg har en middels IQ, tror jeg. Likevel må jeg få lov til å velge hvilke vitenskapsmenn jeg vil tro på, basert på hva som høres mest fornuftig ut, så får det bære eller briste.

Det beste beviset på det du kaller 'makroevolusjon', er uansett de flerfoldige fossilseriene vi har som bevitner en rekke arters utvikling. Du sier selv at visse ting på denne jord stemmer litt for bra til å være tilfeldige - vel, er det tilfeldig at hvalskjelettene fra periode A er litt forskjellige fra hvalskjelettene fra periode B, som igjen er enda litt forskjellige fra dem fra periode C, som omsider begynner å likne mistenkelig mye på landkravlende pattedyr fra periode D? Og i tilfelle du betviler kronologien her (hvilket jeg vet du gjør): Er det tilfeldig at radiometrisk datering med flere forskjellige grunnstoffer, alle med ulike halveringstider, gang på gang anslår de samme fossilenes alder likt?

Hurra, et forsøk på bevis! Jeg skal innrømme at hvalutvikling har jeg ikke satt meg inn i. Et nytt punkt på lista jeg skal se nærmere på, så takk for den.

Det faktum at han fullstendig analpenetrerte din fremstilling av DNA-ets funksjon, plager deg ikke?

Ikke i det hele tatt. Han kommenterer heller ikke de erfaringene vi har fra avl. Akkurat som en kroppsbygger vil få større og større problemer med å bygge muskler, jo nærmere han kommer sine genetiske grenser, så ser vi fra avl at det stopper opp på et visst punkt etter en del avl. Selv om førstnevnte er snakk om opptrenede egenskaper og ikke arv, så var det bare et eksempel for å illustere hva genetiske grenser er for noe. Hvorfor kommenterer ikke Dawkins denne problematikken? Dessuten så tar teorien til Dawkins noen millioner år å bevise, da, og han kommer ikke utenom det at nye organer, fjær, benstrukturer og sånn krever ganske komplisert ny informasjon, ikke bare ny informasjon. Argumentet er at gener ikke kan bli mer komplekse.

1) Hvilke naturlover? Jeg håper ikke du sikter til kreasjonistvåset om termodynamikk - for å nevne én brøler, er ikke Jorden et lukket system (Solen tilfører energi). Faktum er at din kjennskap til naturlovene er relativt beskjeden. De som har naturlovene som sin profesjon, derimot, aksepterer evolusjonsteorien. Vad konstigt!

Tja, f.eks. at liv oppstår av ikke-liv. Jada, jeg vet at dette strengt tatt ikke er evolusjonsteorien, men det er jo en form for evolusjon - fra enkeltstoffer til kompliserte organismer.

2) Du tror på en bokstavlig tolkning av Bibelen, men klarer ikke tro på naturlovstridige teorier? Ubetalelig ...

Når teorien bare søker sine forklaringer i det naturlige, så må man jo tenke innenfor de rammene.


Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #801 : 13. desember 2007, 22:45 »
Selvsagt må du få lov til det. Som før sagt er jeg villig til å slåss for din rett til mene dette.

og min rett til å si at jeg syns kreasjonisme er hinsides all fornuft og ren galskap. I alle fall for oss som ikke har gud i bunn

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #802 : 13. desember 2007, 22:47 »
En vennlig anbefalning, Mr T76: Spander en liten julegave på deg selv. Wink

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #803 : 13. desember 2007, 22:52 »
eller en annen litt mer generell men veldig artig bok : Short histroy of nearly everything, av Bill Bryson.

genial anbefales til alle!

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #804 : 13. desember 2007, 22:53 »
T76: Snart jul i hjembygda Wink
Til info: Er sikker på at det har blitt brukt flere hundre effektive timer av T76 bare i å sette seg inn i andres argumenter, lesing av dokumentasjon, bøker og forskningsrapporter henvist her og utenom for å kunne debatere med god forståelse. Har alle andre her det også, fordi jeg har iallefall ikke Grin

Dette vet jeg ikke sikkert, men det er bare å spørre ham. Dersom dere henviser til diverse info i tidsskrifter, rapporter eller bøker vet jeg at han iallefall pleide å lese gjennom alt. Så dersom deres henvisninger var gode, gikk han gjennom dem også. Men har alle andre som så villig argumenterer her gjort det samme?? Jeg er ærlig å sier at jeg har ikke. Ikke i nærheten en gang, så derfor skal jeg ei heller si at noen har rett, og andre tar feil. Det får dere som kan mest om emnet gjøre, selv om jeg foretrekker konstruktiv kritikk Smiley

Et befriende avbrekk i tråden... Skal ikke skryte på meg at jeg nileser SÅ mye, men takk for oppbacking.  Grin Det gjelder å plukke ut det viktigste. Du har et åpent sinn og det tror jeg du tjener på, Dangermouse, da du klarer å tenke utenfor boksen. Vi snakkes snart!

En vennlig anbefalning, Mr T76: Spander en liten julegave på deg selv. Wink

He-he, takk for tipset. Sliter alltid med julegaver. Ender opp med gavekort.

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #805 : 14. desember 2007, 08:36 »
Du prøver å lure deg unna hver eneste gang her. Jeg stiller dette spørsmålet for tredje gang nå, og dette er vesentlig.

HVILKE BEVIS ER DET NOENSINNE KREASJONISMEN HAR KOMMET MED?b]
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #806 : 14. desember 2007, 09:05 »
Fra en interessant artikkel publisert på forskning.no idag:


Menneskene utvikler seg raskere enn vi har trodd, og folk på forskjellige kontinenter blir stadig mer ulike, mener en gruppe amerikanske forskere.

...

Mange av de nye genetiske tilpasningene er knyttet til endringer i menneskenes kosthold, og har kommet etter at jordbruket ble etablert.

Andre endringer dreier seg om motstand mot sykdomsepidemier, som ble massemordere etter at menneskelige sivilisasjoner vokste frem.

- Historien ser mer og mer ut som en science fiction-roman hvor mutanter oppstår ofte og erstatter normale mennesker – noen ganger i det stille, ved å overleve sult og sykdom bedre – noen ganger som en erobrende horde, sier Gregory M. Cochran.

- Og vi er disse mutantene, fortsetter han.

Cochran er fysiker, selvlært evolusjonsbiolog og professor i antropologi ved University of Utah.

...

- Vi brukte en ny genomteknologi for å vise at mennesker utvikler seg raskt, og at endringshastigheten har akselerert mye de siste 40 000 årene, spesielt siden slutten på siste istid, for rundt 10 000 år siden, sier Harpending.

Dette går imot ideene om at den moderne kulturen har sørget for et mindre press mot genetiske endringer for bedre menneskelig overlevelse.

- Genetisk sette er vi mer forskjellige fra menneskene som levde for 5 000 år siden, enn de var forskjellige fra neandertalerne, sier Hawks.

Forskerne har funnet spor etter nylig evolusjon i rundt sju prosent av alle menneskelige gener. Hawks mener genetiske endringer nå drives av store kulturelle endringer.

Melketoleranse

Her er laktase et godt eksempel. Dette er et enzym som hjelper voksne mennesker til å fordøye melk. Vanligvis stopper kroppen produksjonen av dette enzymet i tenårene.

Nordeuropeere utviklet imidlertid en genetisk variant som gjorde det mulig for dem å drikke melk hele livet – en relativt ny tilpasning som er direkte knyttet til at menneskene begynte å temme dyr.

...


http://www.forskning.no/Artikler/2007/desember/1197469285.85


Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #807 : 14. desember 2007, 09:07 »
Mr T76, kan du ikke kommentere innlegget mitt på side 52 (#771)?

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #808 : 14. desember 2007, 10:02 »
En dag skal jeg lage en parodi av forumdiskusjoner, parodien begynner med:

"fin dag i dag"

og slutter med et innlegg på 1041 ord hvor det diskuteres hvorvidt Gud er rød i huden

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #809 : 14. desember 2007, 10:06 »
Gud er ikke rød!!!!!! >Cheesy >Cheesy >Cheesy >Cheesy >Cheesy >Cheesy >Cheesy >Cheesy Angry Angry Angry Angry Angry Angry Angry Angry Angry Angry Angry Ops

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!