avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199847 ganger)

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #930 : 24. desember 2007, 16:41 »
Jeg har en teori: bibelen er fiction. Og tolkien gjorde det bedre enn herrens profeter Grin

Utlogget RickBlaine

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 398

  • Homo mutabilis
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #931 : 24. desember 2007, 17:15 »
Sikkert blitt nevnt før: "Religion er opium for folket"

Men det er farlig å tro på en sannhet.  Sunt å være agnostiker føler jeg.

God Jul alle sammen!
Suksess måles ikke i penger, men i medmenneskelighet.

Utlogget painfreak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #932 : 25. desember 2007, 00:46 »
hønen eller egget Huh

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #933 : 25. desember 2007, 01:01 »
hønen eller egget Huh

Jesus på walkover i første runde, men så får han pryl i kvartfinalen og ryker ut. Så ergo egget Tongue

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #934 : 25. desember 2007, 10:54 »
'

Vel, det er like mye blind tro å ikke tro at Gud finnes, for du kan aldri være 100% sikker på at han ikke finnes.
Hvorfor skal det da nødvendigvis gjelde for din gud? En kan aldri være 100% sikker på at beefcakes hellige kaffekopp ikke fins Smiley Det fins ikke "eksisterende intill det motsatte er bevist" argumentasjon blandt oss som søker faktiske bevis. Spør du meg er det noe av det latterligste som har komt frem i denne diskusjonen.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #935 : 25. desember 2007, 16:00 »
Sent i natt satt jeg og noen andre å så litt på en videosnutt som jeg hadde fått i løpet av julen. Troens bevis.
Jeg ble helt vettskremt der jeg satt og så på Aril Edvardsen som frelste tusenvis av fattige afrikanere. Maken til massesuggesjon har jeg aldri sett maken til! Det var kvalmt å se på og at folk i det hele tatt kan støtte slik virksomhet vitner om galskap.
Aril Edvardsen gnir seg i hendene over alle de millionene han tjener på at folk lar seg lure.
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #937 : 25. desember 2007, 20:31 »
Finnes vår Gud, den kristne Gud, så er bibelen korrekt, ned til hver minste detalj.

Nei?

Mennesker er ikke feilfrie, og når Gud overlater bibelskrivingen til mennesker kan det fort oppstå feil. Bare i dag finnes det da hundrevis av forskjellige bibler. Du er selv protestantisk? Eller er du orientalsk ortodoks?

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #938 : 26. desember 2007, 00:59 »
Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at Guds ord er usant. Dersom verden er eldre enn 10000 år, så stemmer ikke bibelen. Det er det du mener, og står for. Du mener at Guds ord ikke holder mål, men du kaller deg selv en sann kristen. Husk, man kan tro på to ting samtidig. Enten så tror man på Gud, og at alt det som tilhører og er laget av Gud er sant, eller så tror man ikke på det. Du mener vel kanskje at Gud er en løyner også? Tenk deg litt om. Om du vil kan du bruke julen.

Ha en riktig god jul!

Veldig bra innlegg av MRT76 btw!!
Jeg tror på Guds ord!!
Men hvor i Bibelen står det at jorda er 7000 år??
det er mennesker som har "regnet" ut det!
Om det står i Bibelen hvor gammel jorda osv er, skal jeg bøye meg i støvet Smiley
Men det står ikke.. det er kun slekter som er regnet ut.. men vi glemmer såå mye andre slekter!
Hva sa Gud til Abraham??
At han skulle få en slekt som var like stor som tallet på stjernene!
Smiley
Btw MRT76:
Hvilken menighet går du i?
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #939 : 26. desember 2007, 01:00 »
Nei?

Mennesker er ikke feilfrie, og når Gud overlater bibelskrivingen til mennesker kan det fort oppstå feil. Bare i dag finnes det da hundrevis av forskjellige bibler. Du er selv protestantisk? Eller er du orientalsk ortodoks?

Hvert ord Gud har ment skal stå i Bibelen, står der!! Smiley Han er ikke dum...
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #940 : 26. desember 2007, 01:05 »
Jeg har en teori: bibelen er fiction. Og tolkien gjorde det bedre enn herrens profeter Grin

Tolkien var selv en meget sterk kristen....
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #941 : 26. desember 2007, 08:28 »
Hvert ord Gud har ment skal stå i Bibelen, står der!! Smiley Han er ikke dum...

Så Gud er da protestantisk? Jeg antar du ikke følger den originale bibelen, da måtte du vel konvertert til en mer ortedoks kirke..

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #942 : 26. desember 2007, 09:32 »
Tolkien var selv en meget sterk kristen....

åååå, sier du det. Det ante jeg ikke. Hvorfor tror du jeg påpekte at han skrev en bedre religiøs saga da?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #943 : 26. desember 2007, 16:28 »
Hvorfor skal det da nødvendigvis gjelde for din gud? En kan aldri være 100% sikker på at beefcakes hellige kaffekopp ikke fins Smiley Det fins ikke "eksisterende intill det motsatte er bevist" argumentasjon blandt oss som søker faktiske bevis. Spør du meg er det noe av det latterligste som har komt frem i denne diskusjonen.

Vel. Gud skal ikke bevises. Gud skal tros. Ref: Joh. 20, 29. "Salige er de som ikke ser, og likevel tror." Hvis man krever å se Gud, for å tro på Gud, er det ikke lenger snakk om å tro. Da er det snakk om noe man vet. Men, anyway. I det troen vokser og overbeviser om sannheten, blir man sikrere og sikrere på at det er sant, og troen blir en virkelighet man innerst inne vet at er sant.

Nei?

Mennesker er ikke feilfrie, og når Gud overlater bibelskrivingen til mennesker kan det fort oppstå feil. Bare i dag finnes det da hundrevis av forskjellige bibler. Du er selv protestantisk? Eller er du orientalsk ortodoks?


Gud er feilfri, således er Hans ord. Det var ikke tilfeldig hvem Gud valgte ut til å skrive ned ordet. Oversettelsene til orginalen stemmer overens, dette har man studert lenge, dette gjelder de protestantiske oversettelsene vel og merke. Og ja, jeg er protestantisk.

Jeg tror på Guds ord!!
Men hvor i Bibelen står det at jorda er 7000 år??
det er mennesker som har "regnet" ut det!
Om det står i Bibelen hvor gammel jorda osv er, skal jeg bøye meg i støvet Smiley
Men det står ikke.. det er kun slekter som er regnet ut.. men vi glemmer såå mye andre slekter!
Hva sa Gud til Abraham??
At han skulle få en slekt som var like stor som tallet på stjernene!
Smiley

Jeg må presisere at jeg er veldig enig med deg i mye av det du skriver, slik at det er sagt. Som Mr.T76 sier, hvor vil du plassere de milliarder av åra? Følger vil slektsleddene bakover i gamletestamentet finner man ut at historien ikke er eldre enn 10000 år.

Jeg velger å tro at man ikke hadde så fryktelig avanserte stjernekikkerter på den tiden, slik at man kunne se stjerner som ligger bak stjerner på stjerner på stjerner osv osv. Trpr det var ment med stjerner man så med øynene. Uansett, hvor vil du plassere de millarder av folka som skal være en del av Abrahams slekt, som allerede ikke er nedskrevet? Føler det blir feil å anta at Guds ord ikke holder mål. Enten er Gud og Hans ord ufeilbart, eller så tror man ikke på det.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #944 : 26. desember 2007, 16:31 »
Men hvor i Bibelen står det at jorda er 7000 år??
det er mennesker som har "regnet" ut det!
Om det står i Bibelen hvor gammel jorda osv er, skal jeg bøye meg i støvet Smiley
Men det står ikke.. det er kun slekter som er regnet ut.. men vi glemmer såå mye andre slekter!

Logisk nok står det ikke "i år 4034 f.kr. skapte Gud verden", men det er ikke langt unna. Det er egentlig bare å plusse sammen en del årstall og generasjoner. Ren barneskolematematikk. Se her:

Gen 5:3  Da Adam var hundre og tretti år gammel, fikk han en sønn...og han kalte ham Set.
Gen 5:6  Da Set var hundre og fem år gammel, fikk han sønnen Enos.
Gen 5:9  Da Enos var nitti år gammel, fikk han sønnen Kenan
Gen 5:12  Da Kenan var sytti år gammel, fikk han sønnen Mahalalel.
Gen 5:15  Da Mahalalel var fem og seksti år gammel, fikk han sønnen Jared.
Gen 5:18  Da Jared var hundre og to og seksti år gammel, fikk han sønnen Enok.
Gen 5:21  Da Enok var fem og seksti år gammel, fikk han sønnen Metusalah.
Gen 5:25  Da Metusalah var hundre og syv og åtti år gammel, fikk han sønnen Lamek.
Gen 5:28  Da Lamek var hundre og to og åtti år gammel, fikk han en sønn,
Gen 5:29  og han kalte ham Noah og sa: Han skal trøste oss under vårt arbeid og våre henders møie på den jord som Herren har forbannet.


130+105+90+70+65+162+65+187+182=1056 år fra Adam til Noah ble født

Gen 5:32  Da Noah var fem hundre år gammel, fikk han sønnene Sem, Kam og Jafet.
Gen 7:11  I det år da Noah var seks hundre år gammel, i den annen måned, den syttende dag i måneden, den dag brast alle kilder i det store dyp, og himmelens sluser åpnedes,


1056+600=1656 år. Flommen var 1656 år etter skapelsen

Gen 11:10  (...)Da Sem var hundre år gammel, fikk han sønnen Arpaksad to år efter vannflommen.
Gen 11:12  Da Arpaksad var fem og tretti år gammel, fikk han sønnen Salah.
Gen 11:14  Da Salah var tretti år gammel, fikk han sønnen Eber.
Gen 11:16  Da Eber var fire og tretti år gammel, fikk han sønnen Peleg.
Gen 11:18  Da Peleg var tretti år gammel, fikk han sønnen Re'u.
Gen 11:20  Da Re'u var to og tretti år gammel, fikk han sønnen Serug.
Gen 11:22  Da Serug var tretti år gammel, fikk han sønnen Nakor.
Gen 11:24  Da Nakor var ni og tyve år gammel, fikk han sønnen Tarah.
Gen 11:26  Da Tarah var sytti år gammel, fikk han sønnene Abram, Nakor og Haran.


(1658+) 100+35+30+34+30+32+30+29+70= 1948. Abram (Abraham) ble født ca 1948 år etter Adam.

Allerede her er det logisk å anta at dette ikke er millioner av år siden, da Bibelen forteller at Abraham kom ifra en by som het Ur, som er en oldtidsby fra Mesopotamia (Irak), som hadde sin storhetsperiode i det tredje årtusenet f.kr. Men vi regner videre:

Gen 21:5  Abraham var hundre år gammel da han fikk sin sønn Isak.
Gen 25:26  (...) ham kalte de Jakob. [de. han holder i hælen] Isak var seksti år gammel da de blev født.


Videre står det ikke hvor gammel Jakob var da han fikk Josef.
Gen 41:46  Josef var tretti år gammel da han stod for Egyptens konge Faraos åsyn. Og efterat Josef var gått ut fra Farao, reiste han gjennem hele Egyptens land.

Vi husker at det skulle komme syv gode år og syv onde år i Egypt, det som Josef tydet utav Faraos drøm. Her sier Bibelen at Josef var 30 år da han ble satt til å lede innsamlingen av maten i Egypt.

Gen 45:6  for nu har det vært hungersnød i landet i to år, og ennu kommer det fem år da der hverken skal pløies eller høstes.

Dette sa Josef til brødrene sine da han traff dem igjen i Egypt. Det betyr at Josef var (30+7+2) 39 år.

Gen 47:9  Jakob svarte Farao: Min utlendighets år er hundre og tretti år; få og onde har mine leveår vært, og de har ikke nådd mine fedres leveår i deres utlendighets tid.

Jakob var altså 130 år da Josef var 39. Da var han 91 år da Josef ble født.

Gen 47:28  Og Jakob levde i Egyptens land i sytten år; og Jakobs dager, hans leveår, blev hundre og syv og firti år.
Gen 50:26  Og Josef døde, hundre og ti år gammel; og de balsamerte ham og la ham i kiste i Egypten.


Exo 12:40  Men den tid Israels barn hadde bodd i Egypten, var fire hundre og tretti år.

*Edit: Her må jeg rette litt. Den engelske King James sier dette annerledes:
Exo 12:40  Now the sojourning of the children of Israel, who dwelt in Egypt, was four hundred and thirty years.
Her er det ikke spesifisert at Israel bodde i Egypt i 430 år, men mer at de hadde bodd (et eller annet sted) i 430 år.

Så får vi denne opplysningen i NT:
Gal 3:17  Dette er da min mening: En pakt som forut er stadfestet av Gud, gjør ikke loven, som er gitt fire hundre og tretti år efter, ugyldig, så den skulde gjøre løftet til intet.

Her sies det at de 430 årene gjaldt fra pakten til Abram ble gitt, og ikke da de bosatte seg i selve Egypt.
Gen 12:4  Så drog Abram bort som Herren hadde sagt til ham, og Lot drog med ham. Og Abram var fem og sytti år gammel da han drog ut fra Karan.

Abram var altså 75 år da han fikk løftet fra Gud og dro av gårde. Herifra regner altså Bibelen 430 til Israel forlot Egypt. Regnestykket blir da som følger:

(1948+) 75 (Abram fikk løftet) + 430 = 2453. Israel gikk ut fra Egypt i år 2453 e. skapelsen.

1Ki 6:1  I det fire hundre og åttiende år efter Israels barns utgang av Egyptens land, i måneden siv -- det er den annen måned -- i det fjerde år efterat Salomo var blitt konge over Israel, begynte han å bygge huset for Herren.

2453 + 480 = 2933. (Salomo startet å bygge tempelet).

1Ki 11:42  Den tid Salomo var konge i Jerusalem over hele Israel, var firti år. (2929 til 2969)

Etter dette blir det mer komplisert. Landet Israel blir delt i to, og de har ulike konger. Bibelen lister opp en lang kongerekke, og hvor mange år hver av dem regjerer. For å slippe å liste opp alle kongene, linker jeg til wikipedia sin artikkel om Bibel-kronologi, der de lister opp alle kongene og deres regjeringstid:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bible_chronology

Den siste kongen regjerte fram til 587 f.kr. da Juda falt til Babylon.

Om ikke det skulle være nok, har vi stamtreet til Jesus:
Luk 3:23  Og Jesus selv var omkring tretti år da han begynte sin gjerning, og han var, efter det folk holdt ham for, sønn av Josef, sønn av Eli,
Luk 3:24  sønn av Mattat, sønn av Levi, sønn av Melki, sønn av Jannai, sønn av Josef,
Luk 3:25  sønn av Mattatias, sønn av Amos, sønn av Nahum, sønn av Esli, sønn av Naggai,
Luk 3:26  sønn av Ma'at, sønn av Mattatias, sønn av Sime'i, sønn av Josek, sønn av Joda,
Luk 3:27  sønn av Johanan, sønn av Resa, sønn av Serubabel, sønn av Sealtiel, sønn av Neri,
Luk 3:28  sønn av Melki, sønn av Addi, sønn av Kosam, sønn av Elmadam, sønn av Er,
Luk 3:29  sønn av Josva, sønn av Elieser, sønn av Jorim, sønn av Mattat, sønn av Levi,
Luk 3:30  sønn av Simeon, sønn av Juda, sønn av Josef, sønn av Jonam, sønn av Eljakim,
Luk 3:31  sønn av Melea, sønn av Mana, sønn av Mattata, sønn av Natan, sønn av David,
Luk 3:32  sønn av Isai, sønn av Obed, sønn av Boas, sønn av Salmon, sønn av Nahson,
Luk 3:33  sønn av Aminadab, sønn av Ram, sønn av Hesron, sønn av Peres, sønn av Juda,
Luk 3:34  sønn av Jakob, sønn av Isak, sønn av Abraham, sønn av Tarah, sønn av Nakor,
Luk 3:35  sønn av Serug, sønn av Re'u, sønn av Peleg, sønn av Eber, sønn av Salah,
Luk 3:36  sønn av Kenan, sønn av Arpaksad, sønn av Sem, sønn av Noah, sønn av Lamek,
Luk 3:37  sønn av Metusalah, sønn av Enok, sønn av Jared, sønn av Malalael, sønn av Kenan,
Luk 3:38  sønn av Enos, sønn av Set, sønn av Adam, Guds sønn.


Så kort fortalt er det ikke så vanskelig å regne ut sånn ca alder på når skapelsen fant sted.


Btw MRT76:
Hvilken menighet går du i?


Jeg går ikke i noen menighet eller kirke. Jeg bare sparrer med ateister.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!