avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199849 ganger)

Utlogget letour

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1125 : 08. januar 2008, 12:54 »
Noen som så dokumentaren 'Jesus Camp' som gikk på Nrk2 før helga om evangelikere i USA?
Der ble det blant annet vist hvordan barna ble opplært til å forkaste og latterliggjøre evolusjonsteorien og vitenskap til fordel for skapelsesberetningen.
Ligger forresten på youtube.
Jeg har sett litt. Viser hvor skremmende det er når kristne fanatikere får makt. Men de følger vel bare guds ord de også :Smiley
Representanten for den lille mannen er den største av dem alle.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1126 : 08. januar 2008, 13:15 »
Poenget er at man ikke kan si noe om Guds intensjoner uten å være Gud selv.

Logisk nok! For den skal du få en honnør Smiley

Uansett var det nok noen som trodde at jorda var flat, sannsynligvis var disse kristne, da det fantes svært få ateistiske vitenskapsmenn før. Smiley

Er det så rart at de var kristne da - om de rissikerte å bli brent på bålet i Guds navn om de skulle våge å påstå noe annet lissom......  :Smiley

Det der er forøvrig et glitrende bilde på hvordan evolusjonen virker i et menneskesamfunn der mange av de "naturlige" prosessene er brutt sammen. En kan velge å bli blandt de sterkeste ved å bevisst ta parti med de sterkeste. Det medfører altså at en kan få ført sine gener videre ved å ta et bevisst, om enn hyklersk, valg mht livvssyn som er tråd med hva de sterkeste i samfunnet predikerer som den eneste akseptable sannhet. Jepp - sånn må det være


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1127 : 08. januar 2008, 13:26 »
For å si det slik. En kilde for meg, bør strengt tatt være "litt" mer valid enn det bibelen, kvad og andre dragehistorier opp igjennom tidene viser. Kristendommen, hindusimen, islam, etc skal ha en ting. Svært mange mennesker støtter seg til hver historie, svært mange mennesker leter etter sannhet hos sin tro. Resultatet: en falsk følelse hos de troende om at så mange mennesker har "opplevd", "sett" hendelser noe som virkeliggjør fablene.
Lurer på om du misforstår meg, jeg mener ikke at bibelen er en "vitenskapelig gyldig kilde" for å bevise Guds eksistens eller noe slikt.

Bibelen kan, i tillegg til å være fundamentet for en tro, også ses på som en historisk tekst som reflekterer over samfunnet slik det var på den tiden, og inneholder blant annet en nedtegnelse av Jesu lære. Så, du får ikke en bedre kilde på hva som er Jesu lære. Altså, selv om det er en kilde så impliserer ikke det noe om sannhetsgehalten.

Så et utsagn tatt fra en kilde trenger ikke nødvendigvis være sant. Det er bare hvor noe er hentet fra. Sannhet har ikke noe med dette å gjøre.

Som mange andre har påpekt, å diskutere mot en troende, som har tanken om at ALT skjer etter guds vilje, gjør diskusjonen dødfødt.
Helt enig, det er totalt dødfødt å diskutere med noen som har funnet trygghet i et dogme og ikke tør å se noe fra en annen vinkel. Dog, jeg mener det er helt irrellevant om man har kristendom eller blind vitenskapstro som dogme, jeg anser begge deler som tro.

Ingen av dogmene kan noen gang bevise det som er utenfor vår fatteevne, altså hverken Guds eksistens eller ikke-eksistens kan bevises.

Men man kan diskutere og utveksle synspunkter, men det krever at man må løsrive seg fra sine dogmer og kunne si, "Ok, gitt at X er sant, da kan blabla.", Altså man kan ha en filosofisk diskusjon. Men for at det skal være noe poeng i det, så bør i det minste premissene være gitt, og argumentasjonen være logisk gyldig. Konklusjonen er selfølgelig ikke noe mer sann enn premissene.

Derfor spiller det jo liten rolle hva som skjer, da man ikke kan gjøre noe med det. Glimrende støttestokk for oss her opp i nord med våre flatskjermer, men liten hjelp for alle de Job'ene i Sudan som ikke eier noen ting.

Det mekanistiske verdensbildet utelukker jo på en måte fri vilje. Det blir jo veldig tydelig i litt eldre debatt om kriminalitet. Er man skyld i sine ugjerninger eller er det samfunnet som har gjort en til det? Var man i utgangspunktet disponert for kriminalitet?

Fri vilje er en sentral i kristendommen siden det å være en troende betyr å velge Gud, ikke å følge visse regler etc (noe som Jesus gjør et nummer av gang på gang, hvis du gidder å lese igjennom testamentene). Dog, hvordan folk velger å forholde seg til det er en annen sak, men problemet ligger da i tolkningen i idéen og ikke i idéen selv.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1128 : 08. januar 2008, 13:30 »
Jeg har sett litt. Viser hvor skremmende det er når kristne fanatikere får makt. Men de følger vel bare guds ord de også :Smiley
Jeg synes det er skremmende når enhver fanatiker får makt.

F.eks. Hitler, Idi Amin, Stalin, Mao osv. Var ikke mye rom for diskusjon der i gården.

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1129 : 08. januar 2008, 16:44 »
Her er litt hard feelings..

Du, min unge trønder, burde strengt tatt ikke delta i en slik diskusjon. I hvertfall ikke en om omhandler religion, livssyn, og andre temaer mer komplekse enn hva det nyeste antrekket til Pia Haraldsen har vist seg i.

Moderatorene får gjerne moderere meg, men du drar kreasjonister ned i søla. Og de trenger strengt tatt ikke mer gjørme, enn det den allmektige allerede har tynget de med. Ikke lett å støtte seg til en og samme gud, når andre troende slår beina vekk under dem.

Til tema:

Så hvis jeg benytter meg av gamle kvad om norrøn mytologi, så står dette like sterkt "kildemessig" som din bibel?


Hva i all verden gir deg rett til å si at jeg IKKE kan si min mening?!??
Jeg sier min mening uansett hva du sier.......... Smiley
SÅ det........
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1130 : 08. januar 2008, 17:05 »
Jokkemannj: stfu.

Ehhhh... saklig..
Wow, du er kul som bruker sånne forkorta engelske ord som: STFU.. wow..
Nå fikk jeg masse respekt for deg.
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget peenut

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1131 : 08. januar 2008, 17:19 »
Ung trønder: Selvfølgelig skal du få lov til å si akkurat det du mener. Det vi andre her inne ønsker er å finne ut hvorfor du mener det du mener. Slik jeg forstår deg så mangler du tydeligvis kapasitet til å forstå kompleksiteten i problemstillingene her. Det fremkommer av at svarene dine ikke har noen sammenheng med spørsmålstillingen. Jeg ville aldri finne på å prøve å "lokke deg" ut av troen din, ikke tror jeg at jeg ville klart det heller. Gud er nemlig åpenbart skapt for (sånne som) deg Wink

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1132 : 08. januar 2008, 17:59 »
haha pwnd! 

honnør!


Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1133 : 08. januar 2008, 22:30 »
Ung trønder: Selvfølgelig skal du få lov til å si akkurat det du mener. Det vi andre her inne ønsker er å finne ut hvorfor du mener det du mener. Slik jeg forstår deg så mangler du tydeligvis kapasitet til å forstå kompleksiteten i problemstillingene her. Det fremkommer av at svarene dine ikke har noen sammenheng med spørsmålstillingen. Jeg ville aldri finne på å prøve å "lokke deg" ut av troen din, ikke tror jeg at jeg ville klart det heller. Gud er nemlig åpenbart skapt for (sånne som) deg Wink

hehehe, bra inlegg..
Bra sagt, og ja, jeg kan ikke forsvare alle spørsmålene ved verden og Bibelen..
Men det tror jeg ikke et menneske kan.. Ja, mange forskere har såklart mye rett, men jeg tror ikke de har svar på alt, og jeg tror vi aldri får et "fakta" eller "fasit" svar på alt. Smiley
Og rett som jeg er en såkalt kreasjonist ifølge denne topicen så tror jeg at Gud har svaret, så da trenger ikke jeg det Smiley
Kjapp btw: Har ikke ment å være frekk eller spesielt provoserende til noen her. Jeg liker å diskutere og vil ikke bli uvenn med noen Smiley
Evt om noen har blitt forferdelig støtt av mine kommentarer så er jeg mann nok til å stå for det jeg har sagt og si: Unnskyld.
Og Ja, ingen kan "vippe" meg av troen Smiley
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1134 : 09. januar 2008, 11:51 »

Hva i all verden gir deg rett til å si at jeg IKKE kan si min mening?!??
Jeg sier min mening uansett hva du sier.......... Smiley
SÅ det........

Det jeg skrev var _burde_ ikke. For din egen, kreasjonisters, og din allmektige guds skyld. Selvsagt skal du "få lov til" å delta på diskusjonen her inne. De eneste som kan stoppe deg til dette er den allmektige. I dette tilfellet moderatorene.

hehehe, bra inlegg..
Bra sagt, og ja, jeg kan ikke forsvare alle spørsmålene ved verden og Bibelen..
Men det tror jeg ikke et menneske kan.. Ja, mange forskere har såklart mye rett, men jeg tror ikke de har svar på alt, og jeg tror vi aldri får et "fakta" eller "fasit" svar på alt. Smiley
Og rett som jeg er en såkalt kreasjonist ifølge denne topicen så tror jeg at Gud har svaret, så da trenger ikke jeg det Smiley

Noe sier meg at du aldri har vært borti særlig mye forskning, hypotesetesting etc. Du er rett og slett en prototype på det vi andre bruker som eksempel på hvor tåpelig religion er.

"Jeg vet ikke noe om forskning. Jeg vet ikke noe om evolusjon. Jeg vet egentlig lite. Derfor støtter jeg meg til en gud som jeg har hørt bestemmer alt."

Ganske enkelt ikke sant?

Til alle kreasjonister: Hvis gud elsker alle mennesker, noe som muliggjør at alle burde få lik sjanse til å tro, hvordan tror dere han ville realisert dette? Ikke kom med noe slikt "man må være åpen for det, man må akseptere han, etc". Ettersom Jahve\ den rosa snø-igelkotten\ solguden\ den gyldne vagina, opptrer meget aktivt og subjektivt i mange tilfeller (helbredelser, åpenbaring, engler viser seg, etc), får ikke disse menneskene en meget god sjanse til å komme til himmelen gjennom å tro? Jeg mener, valget er ikke særlig vanskelig for en som har snakket med han\ hun\ det?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1135 : 09. januar 2008, 12:47 »
Vist Gud finnes tenker jeg han har følgende tanke i hodet sitt nå:
- Hold kjeft Jokkemannj!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1136 : 09. januar 2008, 12:51 »
Vist Gud finnes tenker jeg han har følgende tanke i hodet sitt nå:
- Hold kjeft Jokkemannj!

Hva er foresten vitsen med å være jokkemann dersom man har evig liv??
Er man jokkemann så bidrar man jo bare til at hominide-evolusjonen får jobbe fritt og uhemmet videre lissom.......

Kan jo skjønne at det sikkert var litt ensomt å være menneske for 100.000 år siden, men hallo - vi er milliarder i dag ass!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1137 : 09. januar 2008, 13:49 »
Hallo Tric, vist du leser bibelen så vil du se at det finnes ingen hominide-evolusjon. Skjerpings Grin

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1138 : 09. januar 2008, 14:04 »
Har forøvrig lært noe mht kreasjonister i løpet av denne tråden da - selv om jeg i realiteten ikke har giddi delta.

De synes det er greit å se for seg at noe hundelignede kan utvikle seg til en hund, så lenge det ikke var kattelignede i utgangspunktet. Da må det følge at det åpenbart er greit å se for seg at dagens menneske er resultat av en utvikling fra Austaropithecus afarensis eller A.africanus via Homo habilis, H.erectus, H.presapiens til oss og muligens neandertalerne. Det de imidlertid ikke synes er greit er å se for seg at primaten og hominiden A.afarensis var resultat av en lengre evulosjon fra noe som mest av alt kan betraktes som en insekteter (Insectivora altså).
Nu vel, så får man slå seg til ro med at vår historie startet med Lucy - greit for meg! Smiley

De er også svært opptatt av at mutasjoner ikke kan føre til noen forbedring. Personlig er jeg ikke enig i dette, men uansett så synes jeg det skurrer bittelitt. Hva så lissom. Hvem sier at mennesket er en bedre/mer avansert skapning enn en chimpanse - eller et pattedyrlignede krypdyr for den saks skyld.
I vår selvforherligelse kan vi sikkert selv si at vi er bedre fordi vi er så tankefulle og beregnende og fordi vi har flere blodtyper og sånn, men det betyr vei i bunn og grunn ikke at vi er reelt bedre? Mer tilpassningsdyktige enn de fleste er vi nok, men det er bakterier og virus også - det har jeg i hvertfall lest i noe jeg har skrevet selv en gang Smiley ......og der dabbet skrivelysten av.......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #1139 : 09. januar 2008, 14:05 »
Hallo Tric, vist du leser bibelen så vil du se at det finnes ingen hominide-evolusjon. Skjerpings Grin

Jo - dersom man er jokkemann - og det finnes kvinner som lar seg bli jokket på så gjør det det jo! Drit i bibelen!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!