Skrevet av Emne: Ski! Trenger litt experthjelp :)  (Lest 2231 ganger)

Utlogget hanzzennn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 88

Ski! Trenger litt experthjelp :)
« : 05. juni 2004, 14:57 »
Jeg liker å gå på ski om vintern, det er skøyte teknikk det går i. Er veldig utholdene i denne sporten, uten jeg vet hvorfor. Noen som vet hvilke muskler man egentlig bruker i armer og ben når man bruker skøyeteknikken?

Noe annet jeg er litt usikker på er:
Visst jeg pumper/trener maks. styrke i armer og ben, vil det da hemme den utholdene styrken i musklene? Er det forskjell på armer og ben her? biggrin

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
SV: Ski! Trenger litt experthjelp :)
« #1 : 05. juni 2004, 20:53 »
Vel, uten å være ekspert på skøyteteknikk vil jeg si at du for armene sin bruker mest triceps. Når det gjelder beina bruker du baksiden av lårene/rumpe for skyvet. Det sier seg igrunn selv. Bare å tenke litt å hvordan du går på ski Smiley

Trening av maks styrke i armer og ben vil hemme den utholdene styrken - enkelt og greit. Du kan desverre ikke få i både pose og sekk.

Utlogget hanzzennn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 88
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 88

SV: Ski! Trenger litt experthjelp :)
« #2 : 06. juni 2004, 01:06 »
Vel, uten å være ekspert på skøyteteknikk vil jeg si at du for armene sin bruker mest triceps. Når det gjelder beina bruker du baksiden av lårene/rumpe for skyvet. Det sier seg igrunn selv. Bare å tenke litt å hvordan du går på ski Smiley

Trening av maks styrke i armer og ben vil hemme den utholdene styrken - enkelt og greit. Du kan desverre ikke få i både pose og sekk.

Hvilke muskler kan jeg få masse på uten at det hemmer utholdenheten i ski da?

Utlogget hardworker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

SV: Ski! Trenger litt experthjelp :)
« #3 : 06. juni 2004, 01:24 »
ved skøyte så bruke du både triceps, den brede ryggmuskelen, hoftestrekkerne, litt skuldre og knestrekkerne.. ved og trene styrke (særlig pumping), vil du over lang sikt få en negativ virkning på utholdenheten.. blant annent fordi du blir tyngre og får mer masse og dra på, og at kappiliærtettheten rundt muskelfibrene blir mindre = o2- opptaket blir mindre effektivt.. de fleste langrennsløpere trener derfor etter RM-metoden for at den relative muskelstyrken (styrke i forhold til vekt) skal bli bedre..

Utlogget eh

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 195
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 195

SV: Ski! Trenger litt experthjelp :)
« #4 : 06. juni 2004, 17:58 »
Du kan trene eksplosiv styrke trening,det tror jeg hjelper.

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Ski! Trenger litt experthjelp :)
« #5 : 07. juni 2004, 11:47 »
Det kommer litt ann på hvilke distanse du går. Går du sprint er det en fordel å ha litt ekstra med muskler, men skimaraton bør man være litt mindre.
Jeg ville trent utholdene styrke, spiser ganske mye karbs og bli sterkere men ikke særlig større. Det er meste størrelsen som hindere deg. Å være sterk i musklene du bruker gjør at du får mer kraft i hvert stavtak eller fraspark.
Proffene i langrenn trener også styrke!! 2thumbsup

Utlogget NARIC

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

SV: Ski! Trenger litt experthjelp :)
« #6 : 15. februar 2005, 21:00 »
du kan gått trene maxstyrke.  gør det selv for og gå fortere på ski. men volumtrening trener jeg hvertfall ikke

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Ski! Trenger litt experthjelp :)
« #7 : 16. februar 2005, 20:57 »
Styrketrening gjort på riktig måte, vil øke utholdenheten din. Når du har et grunnlag kan du trene tunge vekter, få rep kombinert med lette vekter eksplosivt og få rep. Typisk 5-10 serier a 3-6 rep. Så lenge ikke kroppsvekten din øker vesentlig vil det fungere effektivt.

Noen ref:
1.Holmberg, H.-C. (1997). Kombinationstaning styrka-uthållighet. Idrottshøgskolan i Stockholm.
2.Chromiak, J.A. & Mulvaney, D.R. (1990). The effects of combined endurance and strenght training affected by the sequence of training? Journal of Sports Science, 11, 485-491.
3.Hickson, R.C. (1980). Interference of strength development by simultaneously training for strenght and endurance. European Journal of Applied Physiology and Occupational Physiology, 45, 255-263.
4.Collins, M.A. & Snow, T.K. (1980). Are adaptations to combined endurance and strength training affected by the sequence of training. Journal of Sports Science, 11, 485-491.
5.Hickson, R.C., Rosenkoetter, M.A. & Btown, M.M. (1980). Strenght training effects on aerobic power and short-term endurance. Medicine and Science in sports and Exercise, 12, 336-339.
6.Hickson, R.C., Dvorak, B.A., Gorostiaga, E.M., Kurowski, T.T. & Foster, C. (1988). Potential for strenght and endurance training to amplify endurance performance. Journal of Applied Physiology. 65, 2285-2290.
7.Pollock, M.L. (1973). Quantification of endurance training programs. Exercise and Sport Sciences Review, 1, 155-188.
8.Hortobagyi, T., Katch, F.I. & Lachance, P.F. (1991). Effects of simultaneous training for strength and endurance on upper and lower body strength and running performance. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 31. 20-30.
9. Vik, J.T., Helgerud, J., & Hoff, J. (1997). Hvordan styrke utholdenheten i overkroppen. Idrttsvitenskaplig Institutt, universitetet i Trondheim. Skisport 3, 34-35.
10.Paavolainen, L. (1997). Sprint-styrketrening hos langdistanseløpere. 4. IOC kongress-Sport Sciences-Monaco 22.-25. oktober 1997.
11.Svedenhag, J. (1988). Fysiologiska faktorer inom medel-och långdistansløpning. Konditionstaning. Red: Forsberg, A. & Saltin, B., Idrottens Forskningsråd / Sveriges Riksidrottsførbund.
12.Johnston, R.E., Quinn, T.J., Kertzer, R. & Vroman, N.B. (1995). Improving running economy through strength training. Strength and Conditioning, 17, 4, 7-13.
13.Sjødin, B. & Svedenhag, J. (1986). Effektern av spesiell styrketrening før medel- och långdistansløpare. Rapport från Idrottens forskningsråds konferens på Bosøn 1984.
14.Dunkan, A. (1975). Operation of size-principle in the recruitment of motor units. In Proceedings-Conference- North Am. Society for Psychology of Sports and Physical Activity, Pennsylvania State University, 443-454.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Ski! Trenger litt experthjelp :)
« #8 : 16. februar 2005, 23:24 »
nok referanser ialefall... Huh

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!